کد خبر : 91343
/ 07:35

لوازم آرایشی‌ات را خُرد کن

درباره پویشی که زنان کره جنوبی به راه انداخته‌اند و در دنیا سر و صدا به پا کرده است

لوازم آرایشی‌ات را خُرد کن

نه به لوازم آرایش 

این روزها رد لوازم آرایش را می‌توان به راحتی در ویدئوهای پر بازدید فضای مجازی دید. صفحه‌های زیادی در اینستاگرام یا یوتیوب وجود دارد که به آموزش مدل‌های مختلف آرایش می‌پردازند و صاحبان آن -که در اصطلاح ولاگر زیبایی هستند- مقابل دوربین سلفی گوشی‌شان می‌نشینند و لوازم آرایش جدید را روی صورتشان امتحان می‌کنند و از طریق تبلیغ برندهای آرایشی پول درمی‌آورند. حالا اما ویدئوهای دیگری در فضای مجازی داغ شده است که اگر چه لوازم آرایش نقش اول آن‌ها هستند ولی به جای مالیده شدن روی صورت، به روش‌های مختلف له، تکه‌تکه و خلاصه نابود می‌شوند. رد ویدئوها را که بگیرید به کره جنوبی می‌رسید، کشوری که جزو تولید‌کنندگان بزرگ لوازم آرایشی است و سرانه مصرف این لوازم بین مردم آن بالاست. در کره جنوبی طی سال‌های گذشته با فشار رسانه‌ها و تبلیغات، استانداردهای عجیبی برای زیبایی زنان تعریف شده است که بسیاری از آن‌ها را به زحمت انداخته است. در کره یک زن زیبا طبق تعریف رسانه‌ها، زنی است با پوست روشن، چشم‌های بزرگ، دماغ رو به بالا، صورت کوچک، لب‌های شکل توت‌فرهنگی، پاهای لاغر و اندام باریک. همین تعریف عجیب باعث شده است که از هر ٣زن در کره یک نفر به رفتن زیر تیغ جراحی زیبایی تن داده باشد.

 

قیام علیه زیبایی ساختگی

این فشار روانی برای زیبا بودن، باعث شده است که زن‌های کره‌ای علاوه بر هزینه بالا برای خرید لوازم آرایش، روزها چند ساعت قبل از حضور در محل کار یا دانشگاه از خواب بیدار شوند و مقابل آینه آرایش کنند. حالا دیگر کاسه صبر بسیاری از این زن‌ها سرریز شده است و در اعتراض به استانداردهای زیبایی که جامعه بر آن‌ها تحمیل کرده است، پویشی راه انداخته‌اند با عنوان «لوازم آرایشی‌ات را خرد کن». در این پویش زن‌ها لوازم آرایش‌شان را از بین می‌برند و از آن فیلم می‌گیرند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. علاوه بر این بدون آرایش به محل کارشان یا دانشگاه و سایر فضاهای عمومی می‌روند و از خودشان عکس می‌گیرند و از این می‌نویسند که بدون آرایش هم توانسته‌اند با اعتماد به نفس کامل کارهایشان را انجام بدهند.

 

جای خالی این کمپین در ایران

کشور ما ششمین مصرف‌کننده لوازم آرایش در دنیاست. آمار جراحی زیبایی هم روز به روز در کشور ما بیشتر از قبل می‌شود، طوری که حالا جراحی زیبایی پردرآمدترین شغل در ایران به شمار می‌رود. این ماجرا مرد و زن هم نمی‌شناسد و این روزها هر دو جنس دنبال زیباتر شدن دست به دامن لوازم آرایش یا عمل‌های زیبایی می‌شوند. اما این تب آرایش از کجا به ما سرایت کرده است. جوابش را باید در فیلم‌ها، سریال‌ها و سبک زندگی سلبریتی‌ها دنبال کرد. شبکه‌های مجازی هم عاملی شده‌اند که این مدها سریع‌تر از قبل بین مردم پخش شوند. البته در همین فضای مجازی بارها شاهد حرکت‌هایی علیه استفاده بی‌رویه از لوازم آرایشی بوده‌ایم ولی بیشترشان از جنس جوک‌سازی بوده است «توی تاکسی نشسته بودم که یه خانمه سوار شد و اومد نشست کنارم، گفتم: خانم توی تاکسی جا هست چرا چسبیدی به من؟ برگشت گفت: چی شده داداش؟ تازه از روی صداش فهمیدم پسره نه دختر، به راننده تاکسی گفتم من پیاده می‌شم.» شاید بد نباشد حالا که موج نه به لوازم آرایش در دنیا راه افتاده است، مردم و سلبریتی‌های ایرانی هم به آن اضافه شوند تا شاهد یک مقابله اساسی با استانداردهای زیبایی باشیم که بر ما تحمیل شده‌اند.

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی