کد خبر : 91529
/ 07:57

از خسارت به زیرساخت‌های شهر جلوگیری کردیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری از ساماندهی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در مشهد می‌گوید

از خسارت به زیرساخت‌های شهر جلوگیری کردیم

شهرآرا آنلاین - مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد به عنوان نخستین سازمان پیشتاز در حوزه حمل‌و‌نقل بار در شهرها، شناسایی، ساماندهی و نظارت بر حوزه حمل‌و‌نقل بار را از سال ٩٢ در این کلان‌شهر آغاز کرده است. به بهانه روز جهانی حمل‌و‌نقل پای صحبت حسین مختاری سکاندار سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد نشستیم.

 

﷯ حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری را از چه طریقی و چگونه ساماندهی می‌کنید؟

در این راستا ٢ نوع دستورالعمل داریم. یک نوع دستورالعمل‌هایی هستند که از وزارت کشور به ما ابلاغ می‌شوند و نوع دیگر دستورالعمل‌هایی هستند که در داخل استان تهیه و پس از تصویب در شورای همتا اجرا می‌شوند. یکی از مشکلات بار درون‌شهری این بود که هیچ اطلاعاتی از حمل‌و‌نقل درون‌شهری نداشتیم و نمی‌دانستیم چند شرکت در این حوزه در شهر با چه تعداد خودرو فعالیت می‌کنند، رانندگان آن‌ها چه کسانی هستند و چه مشخصاتی دارند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین کارهای ‌سازمان شناسایی، آموزش، بررسی سلامت و سوءپیشینه و دادن کد فعالیت به آن‌هاست. بعد از شناسایی، بر اجرای مقررات حمل بار و دستورالعمل‌های ابلاغ شده نظارت می‌کنیم.

 

﷯ برنامه‌ای برای اینکه به شیوه مؤثرتری نظارت را انجام بدهید دارید؟

قصد ما این است که در سال‌های آینده نظارت‌ها را از حالت سنتی به‌سمت تکنولوژی‌هایی پیش ببریم که اکنون در دنیا وجود دارد. یکی از این تکنولوژی‌ها سیستم «دبلیو‌آی‌ام» یا توزین در حال حرکت است. این سامانه در ورودی‌های شهر نصب می‌شود. وقتی ماشین از روی سنسورهای آن عبور می‌کند، خودرو با همان سرعتی که دارد با دقت بالایی وزن می‌شود و با استفاده از دوربین‌های هوشمند مقررات حمل بار مانند داشتن بارنامه، گواهی اشتغال، فعالیت و... کنترل می‌شود.

 

﷯ حالا بعد از ۵ سال چه اتفاقاتی در حوزه حمل بار درون‌شهری در مشهد افتاده است؟

ما در چند حوزه در این سال‌ها اقدام کرده‌ایم. یک حوزه نظارت و بازرسی بود. حوزه دیگر اطلاع‌رسانی و تبلیغات بود که در این راستا کار فرهنگ‌سازی را با حوزه‌های فرهنگی شهرداری شروع کردیم. به این ترتیب که به رانندگان پیام‌هایی می‌دادیم که چه مواردی را باید در شهر رعایت کنند، همچنین در حوزه ایجاد زیرساخت ٧٠ ایستگاه تخلیه بار در مراکز توزیع و تجمیع بار و ۵ توقف‌گاه ناوگان باری در شهر با ظرفیت بیش از ١٢٠٠ خودرو احداث کردیم.

 

﷯ در حوزه پژوهش و مطالعات چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهید؟

بار درون‌شهری یک کار جدید است و تا پیش از این فعالیت‌های مدون زیادی درباره آن انجام نشده است. برای همین بسیاری اوقات مطالعه‌‌ای را انجام می‌دهیم و از دستاوردهای آن دستورالعمل‌هایی را استخراج و در حوزه‌های مربوط مصوب و اجرا می‌کنیم. در این مدت ٨ مطالعه داشته‌ایم و چند مورد آن را اجرا کرده‌ایم. یکی از این مطالعات مربوط به توزین خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین است. خودروهایی که بار اضافه دارند به تدریج باعث تخریب زیرساخت‌های شهری مانند پل‌ها و آسفالت‌ها می‌شوند و از سویی سبب افزایش تصادفات درون‌شهری می‌شوند، چون کنترل ماشینی که اضافه بار دارد سخت است. این طرح را برای نخستین بار در کشور در سال ٩۵ شروع کردیم. در ابتدای اجرای طرح، ٢۵ درصد خودروها اضافه‌بار داشتند. اضافه‌بارها از یک تن شروع می‌شد و به ١٠ تن و ١٢ تن هم می‌رسید. عمده این تخلفات در حوزه حمل خاک و نخاله‌ ساختمانی و بتن است.

 

﷯ بعد از ٢ سال از اجرای این طرح اکنون میزان تخلفات اضافه‌بار چقدر است؟

الان تعداد تخلفات کم شده و به کمتر از ۵ درصد رسیده است، ولی هنوز تخلفات سنگین است. در واقع افرادی که تخلف می‌کنند اصرار بر تخلف دارند. برای همین قانون تشدید تخلفات اضافه‌بار را به صحن شورا بردیم و میزان جرایم نسبت به ٢ سال پیش ١۵ تا ٢٠ برابر شد. اگر میانگین اضافه‌بار از یک یا ٢ تن بیشتر شود، برای زیرساخت‌های شهری مضر است اما وقتی کسی ١٠ تن اضافه‌بار می‌زند یعنی یک بمب را در شهر جابه‌جا می‌کند. سال ٩٣ میزان خسارت ناشی از تردد خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین دارای اضافه‌بار در شهر ١۴ میلیارد تومان برآورد شده بود. اگر همین مبلغ را بر مبنای سال ٩٧ در نظر بگیریم ۴٠ میلیارد تومان می‌شود.

 

﷯ به طور مشخص طرح مدیریت تردد محدوده‌های زمانی و مکانی چه محدودیت‌هایی برای تردد خوروهای سنگین در شهر ایجاد کرده‌ است؟

بر اساس این طرح خودروهای سنگین نمی‌توانند در هر محدوده‌ای و در هر زمانی در شهر تردد کنند. شهر به ٣ محدوده تقسیم شده‌ است؛ محدوده قرمز که محدوده زوج و فرد است؛ محدوده زرد که حد فاصل محدوده قرمز و کمربندی شهر است و محدوده سبز که خارج از کمربندی است. در محدوده زرد ماشین‌های سنگین از ساعت ١١ تا ٣ بعدازظهر و ۵ تا ٩ عصر حق تردد ندارند. در محدوده سبز از ساعت ۵ تا ٩ عصر حق تردد ندارند. در محدوده قرمز در هیچ ساعاتی نمی‌توانند تردد کنند، مگر اینکه مجوزهای خاص بگیرند. این طرح در کاهش آلودگی هوا خیلی مؤثر است.

 

﷯ در راستای هوشمند‌سازی چه اقداماتی انجام شده است‌؟

یکی از مهم‌ترین مشخصات سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون شهری، و همچنین سیستم‌های سامانه‌ای و الکترونیک آن است. با اجرای این سیستم‌ها مردم کمتر سرگردان می‌شوند و در وقت صرفه‌جوی می‌شود. تمام فرایندهای صدور پروانه‌های فعالیت و بهره‌برداری شرکت‌ها در قالب سامانه صادر می‌شود. نظارت توسط گشت‌های داخل شهر نیز توسط همین سامانه صورت می‌گیرد. در این راستا طرح‌هایی نیز از سوی وزارت کشور در حال اجراست. یکی از این طرح‌ها، طرح پایش پیمایش سوخت است. براساس این طرح سوخت خودروهای سنگین به شرطی به آن‌ها داده می‌شود که پروانه فعالیت از شهرداری‌ها داشته باشند. این طرح از سال ٩۵ تاکنون در حال اجراست. کسانی که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، سوختشان ادامه پیدا کرده‌است و کسانی که ثبت نام نکرد‌ه‌اند سوختشان به تدریج کم شده است. این موضوع در کاهش مصرف سوخت و قاچاق آن نیز خیلی تأثیر داشته است، چون راننده‌ها سوختشان را براساس مصرفشان می‌گیرند. در فاز جدید این طرح قرار است بر روی خودروهای سنگین درون‌شهری مشابه برون شهری جی‌پی‌اس نصب شود و سوخت این خودروها نیز بر اساس پیمایش داده شود. یعنی ماشین باید طی طریق کند که سوخت بگیرد. طرح دیگری با نام باربرگ که نوعی بارنامه درون‌شهری است از یک ماه پیش به صورت گام‌به‌گام توسط وزارت کشور شروع شده است. باربرگ سند حمل‌و‌نقل بار داخل کشور است که براساس آن راننده‌ها برای حمل بار در شهرها باید مشخصات خودشان، گیرنده و فرستنده، مقصد و مبدأ، محموله بار و خودرو را در یک سامانه کشوری ثبت کنند.

اجرای این طرح تأثیر زیادی در ساماندهی بار شهری و جلوگیری از قاچاق و یا احتکار کالا دارد. خیلی وقت‌ها اجناس تا مرز شهرها که می‌آیند قابل رصد هستند اما در داخل شهر دیگر هیچ کسی آن‌ها را پیدا نمی‌‌کند. بعد می‌بینیم انبارهایی از کالاهای احتکار شده در شهر شناسایی می‌شوند. این موضوع به این دلیل است که در داخل شهرها سند حمل وجود ندارد. سیستم باربرگ این هدف را دنبال می‌کند که کالاها در شهر دارای هویت باشند تا بتوان نقل و انتقال آن‌ها را رصد کرد.

 

﷯ در آخر صحبتی ندارید؟

در پایان روز حمل‌ونقل را به تمامی فعالان این عرصه تبریک می‌گویم.

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی