کد خبر : 91851
/ 04:47
مجید اخشابی از مشکلات موسیقی پاپ می‌گوید

بی محتوای پرمخاطب

مجید اخشابی خواننده پرکاری درزمینه تولید آلبوم نیست. او در طول سال‌های فعالیتش در حوزه موسیقی تنها سه آلبوم منتشر کرده‌ است

بی محتوای پرمخاطب

شهرآرا آنلاین - شکیبا افخمی‌راد| مجید اخشابی خواننده پرکاری درزمینه تولید آلبوم نیست. او در طول سال‌های فعالیتش در حوزه موسیقی تنها سه آلبوم منتشر کرده‌ و درواقع انتشار تک‌آهنگ‌های موفق و خواندن تیتراژهای تلویزیونی، او را به شهرت رسانده‌ است؛ تیتراژهایی که گاه بیشتر از خود سریال‌ها، از آن‌ها استقبال شده است. 

تیتراژ سریال‌های پخش‌شده از رسانه ملی «گم‌گشته»، از ساخته‌‌های او، همچنان بعد از ١٧سال جزو بهترین قطعات ساخته‌شده برای سریال‌ها شناخته می‌شود. 

اخشابی جدا از فضای این روزهای موسیقی پاپ، آهنگ می‌سازد، برای آهنگ‌سازی قطعاتش وقت می‌گذارد و با بهره‌گیری از ادبیات، بیشتر از اشعار کلاسیک استفاده می‌کند و حتی برای اندوختن تجربه‌های نو به‌منظور ساخت موسیقی به کشورهای مختلف سفر می‌کند. 

او به‌گفته خودش، چندی پیش با سفر به آفریقا، با الهام گرفتن از فضای آنجا قطعه‌ای تلفیقی از موسیقی ایران و آفریقا ساخت که در هفته‌های آینده منتشر می‌شود. در فرصتی که برای مصاحبه با این خواننده در مشهد پیش آمد، با او گپ‌ زدیم و درباره فضای موسیقی پاپ این روزهای کشور و دلایل سیر نزولی آن صحبت کردیم.

 

﷯ اوضاع این روزهای موسیقی پاپ را چطور می‌بینید؟ آیا انتقادها و هجمه‌ها‌یی را که به نسل جدید موسیقی وارد می‌شود، قبول دارید؟

به نظر من، محتوا، کیفیت، زیبایی و ابعاد هنری آثار باید خیلی بهتر و بیشتر از آن چیزی باشد که این روزها در بازار موسیقی مشاهده می‌شود. درواقع به لحاظ کیفی، آنچه اکنون در حوزه موسیقی پاپ ارائه می‌شود، محصولی نیست که شایسته هوش و گوش مردم ما باشد. آثاری که منتشر می‌شود، معمولا ضعیف و بی‌عمق و بی‌محتواست. هرکه هرچه را به ذهنش می‌رسد، ارائه می‌کند و می‌خواند و عده‌ای هم تشویق می‌کنند؛ به همین علت بخشی از این انتقادات درست است.

 

﷯ این ضعف‌های موسیقایی بیشتر در کدام بخش مشهود است؟

به‌نظر من، این ضعف‌ها در شعر، صدای خواننده‌ و حتی در آهنگ‌سازی محسوس است و تنها در زمینه تنظیم به کمک فناوری گاهی اتفاقات بهتری رخ داده‌ است. اگرچه تنظیم‌ها هم آن چنان که ‌باید، قوی و عمیق نیست. سال‌ها پیش مرحوم «واروژان» که سردمدار تنظیم در ایران است، تنظیم‌های چندلایه‌ای ‌انجام می‌داد. به این معنا که شنونده هربار با گوش سپردن به آن، می‌توانست به یکی از این لایه‌ها توجه کند، لذت ببرد و از هوشمندی و محاسبه‌گری تنظیم‌کننده، شگفت‌زده شود. الان تنظیم‌ها در نهایت بی‌بضاعتی صوتی و درنهایت سادگی ارائه می‌شود؛ یعنی هیچ‌گونه ویژگی‌ هنری در کار نیست و تنها با کمک فناوری و با صدادهی خوب ارائه می‌شوند، بنابراین حتی نمی‌توان گفت که کارها از لحاظ تنظیم، قوی هستند.

 

﷯ آیا تغییر سلیقه مردم باعث شده است آثار موسیقی به‌سمتی که ما امروز می‌شنویم، برود یا ارائه کارهای ضعیف، سلیقه مردم را تغییر داده‌ است؟

به نظر من، کنش هر دو نسبت‌به هم باعث این قضیه شده‌ است. مردم، ساده‌انگار و سهل‌پسند شده‌‌اند و درنتیجه به شنیدن این موسیقی روی آورده‌اند. از سوی دیگر، تکرار تولید و ساخت این کارها در جامعه، باعث شده است که سطح سلیقه مردم و توقعشان از موسیقی کاهش بیابد.

 

﷯ به‌گمانم این سهل‌پسندی که می‌گویید، در بخش شعر قطعات موسیقی پاپ بیشتر دیده می‌شود، به‌طوری‌که نسل جوان دیگر حوصله شنیدن قطعاتی با شعر‌ فاخر را ندارند. این گرایش به شعرهای سطحی از کجا نشئت می‌گیرد؟

بخشی مربوط به بی‌توجهی به ادبیات و علم نداشتن به این قضیه است. بخشی نیز به تغییر معیارها برمی‌گردد. همه ما در مدرسه، ده‌ها شعر فاخر خوانده‌ایم و ده‌ها متن ارزشمند حفظ کرده‌ایم، بر این اساس معیار‌مان باید سخن بزرگان، حکیمان و شاعران اسطوره‌ای ایران باشد اما الان به این معیارها توجه نمی‌شود و معیار اشعار، شاعر جوانی شده که از خانه قهر کرده یا با کسی دعوا کرده‌ و کلامی را روی کاغذ آواز آورده‌ است. ازقضا فردی هم آن شعر را با یک آواز حزن‌انگیز و دلگیر خوانده‌ است؛ اتفاقی که زیبنده ما ایرانی‌ها -که اساسا فرهنگمان آکنده از یک ادبیات پرمفهوم و فاخر است- نیست.

 

﷯ سال‌ها قبل، به نسبت این روزها آثار ماندگارتری برای تلویزون ساخته و تولید می‌شد؛ یعنی موسیقی تیتراژ، برندی برای یک سریال بود. به نظر می‌رسد اکنون کمتر شنونده تیتراژهای درخورتوجه در تلویزیون هستیم؟

‌به‌نظر من، تولیدکنندگان، آن تجربه کافی و آن دانش و اشراف لازم را به حوزه موسیقی ندارند. یک جوان بیست‌وسه یا بیست‌وچهارساله که شاید سه سال قبل ساز زدن را آغاز کرده‌ است، آهنگ‌ساز می‌شود، حال از ذهن این فرد چه چیزی می‌تواند خلق شود و چه تیتراژی می‌تواند ساخته شود که ماندگار باشد؟ اما اگر امثال من و نسل من که از بچگی با موسیقی اصیل آشنا شده‌ایم و موسیقی ایرانی را کامل می‌شناسیم و به آن اشراف داریم، قطعاتی بسازیم، شاید اتفاق بهتری رخ دهد.

 

﷯ از حرف‌های شما این‌طور استنباط می‌کنیم که افراد بی‌تجربه به‌راحتی می‌توانند برای صداوسیما موسیقی بسازند؟

سال‌های پیش، راه ورود آثار ضعیف به صداوسیما به‌دلیل نظارت شورای طرح و برنامه مرکز موسیقی صداوسیما، کنترل کیفیت و وسواس‌هایی که وجود داشت، بسته بود اما الان راه برای ورود آثار ضعیف باز شده است. به نظر من، در این حوزه روابطی وجود دارد. خواننده‌ها با تهیه‌کنندگان مشارکت می‌کنند یا بخشی از هزینه‌ها را تقبل می‌کنند. همین عوامل، شرایط موجود را ایجاد کرده‌ است.

 

﷯ مگر امروز شورای طرح و برنامه مرکز موسیقی صداوسیما مانند گذشته فعال نیست؟

به نظر می‌رسد دیگر نظارت‌ها تمام‌عیار و همه‌جانبه نیست؛ یعنی در مقاطعی، برخی تهیه‌کننده‌ها و شبکه‌ها بدون توجه به این شورا عمل می‌کنند.

 

﷯ در سال‌های اخیر این گله و شکایت‌ها از وضعیت موسیقی پاپ، بارها در محافل مختلف گفته شده‌‌ اما هیچ‌وقت راهکاری برای حل آن اندیشیده نشده‌ است. برای بهتر شدن اوضاع موسیقی پاپ، پیشنهادی دارید؟ آیا می‌شود سلیقه مردم را تغییر داد؟

بی‌شک می‌توان تغییر داد. در همین راستا سازمان‌های متولی همچون صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برنامه‌های آموزش‌محور بسازند و نمایش دهند تا مردم یاد بگیرند و بتوانند موسیقی خوب را از موسیقی بد تمییز بدهند. درواقع برای ارتقای موسیقی کشور، سطح سلیقه‌ مردم باید ارتقا پیدا کند. 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی