کد خبر : 91866
/ 05:18

ورود استارت آپ ها به دنیای اسباب بازی

نخستین رویداد ملی استارت آپ ویکند اسباب بازی در مشهد برگزار شد

ورود استارت آپ ها به دنیای اسباب بازی

شهرآرا آنلاین - علیرضا وفایی نیا| در هفته ای که گذشت شهرمان میزبان نخستین رویداد ملی استارت آپی اسباب بازی بود. رویدادی چهار روزه که ٢۶ تیم از سراسر کشور در آن حضور داشتند و با هم به رقابت پرداختند.در این رویداد تیم های شرکت کننده در طول ۴ روز به رقابت، ایده پروری و کارتیمی با حضور مربیان، همراه با دوره های کاربردی پرداختند و در پایان روز چهارم هرکدام از تیم ها نمونه اولیه ای از اسباب بازی خود را ساختند و به داوران ارائه دادند.تیم های شرکت کننده در این رویداد ایده ها و محصولات خود را در زمینه اسباب بازی با مفاهیم زیارتی، بازی های فکری ، اسباب بازی های آموزشی و مهارتی و بازی هایی با رویکرد آموزش مفاهیم شهروندی به اجرا در آوردند و با کمک مربیان حاضر در این استارت آپ ویکند، سعی کردند ایرادات کارشان را در راستای صنعتی شدن و ورود به بازار برطرف کنند.

 

چرا اسباب بازی؟ 

در نگاه اول برگزاری رویداد استارت آپی با موضوع اسباب بازی شاید کمی عجیب به نظر برسد. اما زمانی که به سراغ ابوالفضل عباس زاده، دبیر اجرایی این رویداد، رفتیم اطلاع از آمار های بالای گردش مالی صنعت اسباب بازی و همچنین سهم کم تولیدکنندگان داخلی از این بازار، لزوم برگزاری این رویداد را بیشتر نمایان کرد.

به گفته عباس زاده، گردش مالی صنعت اسباب بازی تنها در استان خراسان رضوی بیش از ٧٠٠ میلیارد ریال در سال است که در صورت استفاده از این پتانسیل می توان اشتغال زیادی ایجاد کرد. اما تولید کنندگان داخلی سهمی کمتر از ١٠ درصد در این بازار دارند. یکی از مهم ترین اهداف برگزاری این رویداد، جبران ضعف جدی موجود در بازار تولید داخلی اسباب بازی و شناسایی ایده ها و حمایت در این زمینه است.

البته صرفا جمع کردن تعدادی تیم و برگزاری رقابتی بین آن ها نمی تواند کمک خاصی به صنعت بازی کشور بکند، به همین دلیل برگزار کنندگان این رویداد سعی کرده اند با پای کار آوردن مجموعه های مختلفی مانند بنیاد نخبگان، پارک علم و فناوری، شهرداری مشهد، شرکت شهرک های صنعتی خراسان، سازمان صنعت، تجارت و معدن استان و مجموعه فنی و حرفه ای استان، تیم ها را بعد از پایان این رقابت رها نکنند و اگر ایده تیمی توان تولید و صنعتی شدن را داشته باشد، با کمک این مجموعه ها از آن تیم حمایت کنند تا به تولید برسد و وارد بازار شود.

 

رقبایی از همه جای ایران

به جز مشهد، شهرهای اردبیل، کرمانشاه، تهران، اصفهان، سبزوار، نیشابور، ابهر، نائین و شیراز دیگر شهرهایی بودند که هرکدام نمایندگانی در این رقابت داشتند. مرتضی عطایی نژاد که تسهیلگر این رویداد استارت آپی بود، درباره ساز و کار انتخاب تیم های شرکت کننده گفت: بعضی از این تیم ها ایده های خام و اولیه داشتند که با حضور در این رویداد ایده خود را به اجرا در آوردند. ما قبل از این رویداد ۵ گام داشتیم که به شبکه سازی علاقه مندان و فعالان حوزه اسباب بازی کمک می کرد. بعضی از تیم های حاضر هم قبل از حضور در این رویداد محصول داشتند اما به بازار عرضه نکرده بودند و این رویداد به آن ها کمک می کرد که محصولشان را قبل از ورود به بازار ارزیابی، و در صورت نیاز اصلاحاتی بر روی آن اعمال کنند.

 

حمایت ها و جوایز

در رقابت ٢۶ تیم در رویداد ملی استارت آپی اسباب بازی، علاوه بر جوایز نقدی که برای ۵ تیم اول اختصاص داده شد، ١٠ تیم برتر جواز شرکت در رویداد ملی «فیروزه» را که برای کسب و کارهای فرهنگی است، به صورت رایگان به دست آوردند.

علاوه بر این شتاب دهنده صنایع فرهنگی پارک علم و فناوری هم ٣ تیم برتر این رقابت را در مرکز رشد خود پذیرش خواهد کرد و این تیم ها می توانند علاوه بر استفاده از فضای کار در مجموعه پارک علم و فناوری، از تسهیلات مالی این مجموعه تا سقف ۵٠٠ میلیون ریال استفاده کنند؛ همچنین اداره کل صنعت، معدن و تجارت هم تسهیلاتی را برای برگزیدگان این رویداد در نظر گرفته است که بر اساس آن اگر طرح های منتخب در عرصه الکترونیکی باشند، تا ۵٠٠ میلیون تومان به آن ها تسهیلات با کارمزد مناسب داده خواهد شد.

در کنار این حمایت ها، این فرصت برای تیم های مشهدی شرکت کننده در این رویداد فراهم شد که در یکی از برج های تجاری مشهد دفاتر کاری داشته باشند. اجاره این دفاتر برای تیم های حاضر در این رویداد در سال اول رایگان است و در سال دوم ماهی ٢٠٠ هزار تومان و در سال سوم هم ماهی ٣٠٠ هزار تومان است.

 

نتیجه ۴ روز رقابت

در پایان ۴ روز تلاش و آموزش، هرکدام از ٢۶ تیم حاضر در این رقابت در فرصتی چنددقیقه ای محصول خود را به داوران ارائه دادند و به سؤالات آن ها درباره کسب وکار خود پاسخ گفتند. در انتها تیم «مومنتو» با بازی مهره ای خود که بر مبنای جمع آوری مهره ها و با هدف تقویت مهارت حل مسئله و افزایش دقت طراحی‌اش کرده بودند، رتبه سوم را کسب کرد. تیم «رادمین» نوعی مارپله پیشرفته و دایره ای شکل را به نام توپ لوپ ساختند و موفق به کسب رتبه دوم شدند. تیم اسباب بازی الف هم با ارائه بازی «هندونه» که یک بازی تعادلی و با استفاده از مهره و تاس بود، موفق شدند عنوان تیم نخست این رقابت استارت آپی را به نام خود ثبت کنند.

 

قهرمان یهویی

کامران تمری، عضو کرمانشاهی تیم اسباب بازی الف، که توانست با تیم خود در این رقابت به عنوان نخست دست پیدا کند، درباره نحوه حضور در این رویداد گفت: در چهارمین نمایشگاه اسباب بازی تهران با یک نمونه اولیه از اسباب بازی شرکت کردم و یک غرفه داشتم. در آنجا از برگزاری این رویداد استارت آپی در مشهد مطلع شدم و با وجود اینکه تنها بودم و تیم کاری نداشتم، تصمیم به شرکت در این رقابت گرفتم. برای تیم سازی هم از میان بازدیدکنندگانی که در آن نمایشگاه از اسباب بازی من خوششان آمد و با هم درباره نحوه تولید آن صحبت کردیم، ٣ نفر را به عنوان تیم خود انتخاب کردم. در تیم ما من از کرمانشاه بودم، ٢ نفر از تهران و یک نفر از اصفهان. ما تا زمانی که به مشهد آمدیم، حضورا با هم درباره ایده های خود برای رقابت در این رویداد صحبت نکرده بودیم. در همین ۴ روز برگزاری این رویداد و با کمک مربیان، ایده های خودمان را مطرح کردیم و نظرات خود را درباره آن گفتیم و شروع به ساخت نمونه اولیه بازی کردیم.

این عضو گروه اسباب بازی «الف» داشتن فضایی برای کار و همچنین سرمایه اولیه برای تولید محصول را از مهم ترین چالش ها برای شروع به کار و ورود به بازار اسباب بازی ذکر کرد و گفت: با وجود این مشکلات، حوزه اسباب بازی بسیار جای کار دارد و از آن دسته صنایعی است که اگر با ایده و درست وارد آن شویم، می توانیم در کنار فرهنگ سازی، به سود خوبی دست پیدا کنیم..

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی