کد خبر : 92557
/ 07:43

خالقان تنهای «سورنا»

گفت‌وگو با سازندگان خودرو فرمول یک دانشجویی که با وجود درخشش در رقابت‌های ایتالیا از کم توجهی مسئولان گلایه دارند

خالقان تنهای «سورنا»

شهرآرا آنلاین - علیرضا ظهیری - سوله‌ای پشت ساختمان شیک دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی، محل فعالیت دانشجویانی است که از همین مکان کوچک، نام ایران را در مسابقات جهانی درخشان کردند.

١۴دانشجویی که بیش‌از یک‌سال نیم برای ساخت خودرو فرمول یک مسابقات دانشجویی جهان تلاش کردند و همچنان مشغول‌به‌کار هستند. ابتکار این دانشجویان هر‌چند به نقطه موفقیت اولیه رسید، دلشان پر از گلایه‌هایی است که حرف بیشتر جامعه نخبگان است. آن‌ها حالا فقط خوشحال‌اند که کارشان دیده شده است و یک شرکت به آنان سفارش داده تا این گروه از هم نپاشد.

دانشجویان مشغول طراحی پروژه جدید خود هستند، اما خودروی فرمول یک مسابقات دانشجویی را که نامش سورناست، در گوشه‌ای پارک کرده‌اند. بچه‌ها با کمک هم خودرو را وسط سوله می‌آورند و کنار میزی قرار می‌دهند. 

وحید ریاضی‌تهرانی، دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی کاربردی دانشگاه فردوسی مشهد که سرپرست گروه است، به تشریح مراحل دستیابی به ایده اولیه و طراحی خودرو سورنا می‌پردازد: ایده اولیه ساخت این خودرو توسط دانشجویان این دانشگاه به مهرماه سال‌٩۵ و در مسیر برگشت از مسابقات شناورهای آبی که در تهران برگزار شد، بر‌می‌گردد. یکی از دوستان ایده ساخت این خودرو و شرکت در مسابقاتی را که سال‌٩٧ در ایتالیا برگزار می‌شد، مطرح کرد.

به‌طور‌قطع دانشجویان باید ایده خود را به مدیر گروه مربوطه در دانشگاه ارائه ‌کنند تا به ‌تأیید مسئولان دانشگاه نیز برسد. به گفته وی، این اتفاق برای طراحی و ساخت خودرو سورنا نیز افتاده و دکتر معین‌فر، یکی از استادان دانشگاه، طرح را پذیرفته است تا با این پذیرش فرایند طراحی این خودرو آغاز شود.

او ادامه می‌‌دهد: در مراحل اولیه هنوز به مباحث مربوط‌به هزینه‌های این پروژه بزرگ دانشجویی فکری نکرده بودیم. پس‌از پایان طراحی در بهار‌٩۶ با کمک استادمان، برای آغاز فرایند تولید ١۵‌میلیون‌تومان به حسابمان واریز شد.

یکی از دغدغه‌های اصلی این گروه برای ساخت خودرو، داشتن حامی مالی بود که این مکان پس از مشکلات فراوان فراهم شد.

 

اولین خودروی فرمول یک ایرانی

به گفته ریاضی، سورنا اولین خودرو طراحی‌شده در نوع فرمول‌یک دانشجویی برای مسابقات جهانی در ایران است. قبل‌از ساخت این خودرو دانشجویان دانشگاه فردوسی خودرویی تحت عنوان کاسپین طراحی کرده بودند اما فقط در مسابقات غیر‌رسمی روسیه، آن هم در بخش طراحی شرکت کرده بود. قبل از آن نیز دانشجویان دانشگاه اصفهان خودرویی طراحی کردند که کارشان موفقیت‌آمیز نبود؛ بنابراین سورنا اولین خودرو طراحی و ساخته‌شده در نوع مسابقات جهانی در بخش دانشجویی فرمول‌یک است.

او در ادامه به روند تولید این خودرو می‌پردازد و می‌گوید: برای ساخت این خودرو باید محدودیت‌ها و قوانین مسابقه به‌صورت دقیق رعایت می‌شد. از نظر ظاهری، همه خودروهای حاضر در مسابقه باید یک‌شکل باشند اما طراحی‌ها از نظر سیستم تعلیق، ترمز و فرمان جزو قوت‌ها و ضعف‌های تیم‌هاست. در این خودرو سیستم تعلیق، سیستم ترمز و فرمان جزو طراحی‌های بچه‌هاست.

 

برای فرستادن خودرو حتی در گمرک به مشکل برخوردیم

پس‌از اینکه گروه دانشجویی در خرداد‌٩۶ توانست از حامیان مالی کمک بگیرد و قطعات مورد‌نیاز را خریداری کند، از تابستان‌٩۶ تا آبان همان سال، فعالیت‌ها به‌صورت شبانه‌روزی ادامه یافت تا اینکه در تاریخ دوم دی‌ماه سال گذشته و پس از انجام مراحل آزمایش، خودروی سورنا با موفقیت رونمایی شد.

او ادامه می‌دهد: پس‌از رونمایی و انجام مجدد مراحل تست و به‌دلیل آنکه در سال‌٩٧ قیمت‌ها و هزینه‌ها روز‌به‌روز افزایش می‌یافت، خودرو را ٢ماه قبل از برگزاری مسابقات یعنی اردیبهشت‌٩٧ به ایتالیا فرستادیم؛ البته در مسیر انتقال به‌ویژه در گمرک ایران، مشکلات فراوانی به وجود آمد. در‌نهایت خودرو برای حضور در مسابقات یک هفته قبل از برگزاری تیرماه امسال وارد محوطه برگزاری در ایتالیا شد.

گروه‌های شرکت‌کننده کشورهای دیگر برای ساخت خودرو فرمول‌یک دانشجویی، بین ٣٠٠ تا ۴٠٠‌هزار یورو هزینه کرده بودند؛ این در‌حالی است که به گفته سرپرست گروه سازنده خودرو سورنا، کل هزینه برای ساخت، طراحی و ارسال این خودرو به محل مسابقات ١۵٠‌میلیون‌تومان شده است، در شرایطی که پول فقط ۴حلقه لاستیک این خودرو و ۴‌حلقه لاستیک زاپاس آن ٣٢‌میلیون‌تومان شده است.

 

جای خالی سازمان‌های متولی

ریاضی می‌گوید: در طول فرایند طراحی، تولید و حضور در مسابقات، شرکت‌ ایران‌خودرو ۵٠‌میلیون تومان و دانشگاه ۵٠‌میلیون تومان کمک کردند و دیگر شرکت‌ها از‌جمله مگا‌موتور و تکلان‌توس که یک شرکت خصوصی است، دیگر هزینه‌ها را متقبل شدند. در‌این‌‌میان هیچ‌یک از ارگان‌ها نظیر بنیاد نخبگان یا حتی استانداری به کمک ما نیامدند.

 

برای صدور روادید هم به مانع خوردیم

ریاضی با بیان اینکه متأسفانه چند روز قبل از برگزاری مسابقات در ایتالیا مشکلاتی برای اعزام کل تیم به وجود آمد و به‌دلیل همین مشکلات که در حوزه صدور روادید بود، ١٠‌نفر از اعضای تیم از پرواز جا ماندند و فقط ۴‌نفر برای مسابقه اعزام شدند، بیان می‌کند: در این مسابقات ٨٨‌تیم از ٨٢‌کشور جهان شرکت کرده بودند و وقتی ما به محل مسابقات رسیدیم، متوجه شدیم هریک از این تیم‌ها کمتر از ٢۵‌عضو ندارند. تیم اول هم که از اتریش بود، با گروهی ٧٣‌نفره عازم مسابقات شده بود!

در‌حالی‌که گروه چهار‌نفره ایران به‌صورت شبانه‌روزی و فقط با ٣، ۴‌ساعت خواب در شبانه‌روز، خود را آماده برگزاری مسابقه کرده بودند، داوران مسابقه به دانشجویان می‌گویند بهتر است با قوت بیشتری خود را برای مسابقات سال آینده آماده کنند. ریاضی و گروهش از این اظهار‌نظر به‌شدت ناراحت می‌شوند اما نا‌امید نه. او می‌گوید: پس از پایان مسابقات، تیم اعزامی ایران بین ۴٨‌تیم سال اولی، رتبه اول را به خود اختصاص داد و در‌بین کل تیم‌های شرکت‌کننده چهاردهم شد. این اتفاق سبب شد پس‌از پایان مسابقات، همان داوران بیایند و با ما عکس یادگاری بگیرند.

او می‌گوید: مسابقات جنبه مالی ندارد و هدف از شرکت در آن، گرفتن مقام است. بااین‌حال پس از بازگشت به ایران، از ما استقبال نشد و فقط دانشجویان بازمانده از مسابقات به استقبالمان آمدند! البته به هریک از اعضای گروه، ازسوی رئیس دانشگاه، لوحی به رسم یادبود اهدا شد.

 

سیستم دنده‌ای را ثبت اختراع کردیم

محمد‌مهدی جوادی بیست‌و‌چهارساله همانند دوستش، دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی کاربردی مهندسی مکانیک است. البته او از ابتدا درکنار تیم نبوده و حین طراحی خودروی سورنا با گروه همراه شده است. جوادی درباره ویژگی‌های خودروی سورنا می‌گوید: مهم‌ترین ویژگی خودروی فرمول‌یک سورنا قسمت سیستم تعویض دنده است. این سیستم به‌صورت مگنت کار می‌کند و در بازه دو دهم ثانیه کلاچ می‌گیرد و دنده می‌دهد. این سیستم، اختراع همین بچه‌هاست و ثبت اختراع نیز صورت گرفته است.

جوادی به اتفاقات پیش‌آمده پس‌از برگزاری مسابقات می‌پردازد و می‌گوید: پس‌از بازگشت از مسابقات ایتالیا، شرکت ایران‌خودرو پیشنهادی به ما داد؛ البته نه برای ساخت یک خودرو فرمول‌یک واقعی، بلکه نظر شرکت بر این بود که در دانشگاه هسته خودرویی تشکیل شود تا برخی پروژه‌های ایران‌خودرو با این گروه و این هسته دانشگاهی ساخته شود، اما به‌دلیل مشکلات اداری روند انجام این کار در دانشگاه و ازطرفی مشکلاتی که طی ماه‌های گذشته در حوزه صنعت به وجود آمد، این کار هنوز انجام نشده است.

او می‌گوید: تنها شرکتی که تاکنون به گروه ما پیشنهاد کار روی یک پروژه را داده، شرکت تکلان‌توس است. این شرکت پیشنهاد کرده روی موتورسیکلت چهارچرخ(ای‌تی‌وی) کار کنیم، اما هیچ ارگان یا شرکت خصوصی دیگری تا امروز با ما تماس نگرفته است.

جوادی می‌افزاید: کار روی این پروژه نیز بسیار خوب است؛ زیرا باعث می‌شود گروه از هم نپاشد، اما از اینکه هیچ‌گاه مسئولان به ما اعتماد نمی‌کنند، گلایه داریم.

جوادی به پروژه جدید این گروه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر، فاز اول پروژه را که همان طراحی است، شروع کرده‌ایم و پس از این مرحله به قسمت مهندسی معکوس می‌رسیم. به‌طور‌قطع اگر شرکت چینی سازنده این موتورسیکلت چهارچرخ متوجه شود که این دانشجویان بدون هیچ امکاناتی و با دستگاه اندازه‌گیری اولیه، با چه دقتی، سعی در مهندسی معکوس آن دارند، سریع از ما دعوت به همکاری می‌کند. در حال حاضر برای این پروژه ماهیانه ۵٠٠‌هزار‌تومان به دانشجویان پرداخت می‌شود و قرار نیست در سود تولید شریک شویم، اما ارزش طراحی این وسیله بسیار است.

او با بیان اینکه هیچ‌یک از نهادهای متولی همچون بنیاد نخبگان به‌سراغ آن‌ها نرفته‌اند، می‌گوید: چندین پیشنهاد از کشورها و دانشگاه‌های خارجی داشته اما هنوز قبول نکرد‌ه‌ام، اما به‌طور‌قطع اگر فرصت فراهم شود، به جایی می‌روم که قدرم را بیشتر بدانند. 

   

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی