کد خبر : 92860
/ 06:55

خودروهای سنگین در پیچ کمبود لاستیک

رانندگان خودروهای بیابانی از کمبود و گرانی لاستیک گلایه دارند

خودروهای سنگین در پیچ کمبود لاستیک

شهرآرا آنلاین - نجمه موسوی‌کاهانی - افزایش قیمت ارز و دلار از مدتی قبل، باعث افزایش قیمت بسیاری از اقلام وارداتی شده که در این میان، لاستیک خودروهای سنگین به‌عنوان یکی از اقلام پرمصرف وارداتی نیز از همین روند متأثر بوده و قیمتش تا چندبرابر افزایش یافته است.

در این میان افزایش استفاده از لاستیک‌های فرسوده، بی‌تردید باعث افزایش ضریب اشتباه و بروز حوادث بیشتر در رانندگی خواهد شد و ازسویی رانندگان کامیون و خودروهای سنگین، مشکلات مالی و گرانی قیمت لاستیک را علت اصلی عوض نکردن لاستیک خودروها اعلام می‌کنند. با این حال رانندگان، مشکلات بازار لاستیک را فراتر از گرانی می‌دانند و از نایاب بودن لاستیک گلایه دارند.

 

پلیس هم همراهی می‌کند

عبدا... نادری، یکی از رانندگان قدیمی ترانزیت است و می‌گوید: بحثِ یکی‌دوتا لاستیک که نیست. اسمش هجده‌چرخ است؛ یعنی ١٨حلقه لاستیک لازم دارد. او ادامه می‌دهد: با این اوضاعِ نبود لاستیک حتی پلیس هم شرایط را می‌داند و با ما راه می‌آید. او می‌افزاید: وقتی لاستیک نیست و همه راننده‌ها مجبورند با لاستیک فرسوده به جاده بروند، پلیس که نمی‌تواند همه را از یک کنار توقیف کند، فقط یک قبض جریمه می‌نویسد و اجازه می‌دهد به راهمان ادامه دهیم.وی ادامه می‌دهد: در برخی استان‌ها، راهداری و دیگر دستگاه‌ها، لاستیک حواله‌ای و ارزان توزیع کرده‌اند اما در خراسان رضوی خبری از توزیع لاستیک نیست.حسین حیدری هم که حرفه‌اش فروش لاستیک ماشین‎‌های سنگین است، می‌گوید: با شروع تحریم‌ها چند ماه لاستیک در بازار نبود، حتی لاستیک ایرانی.

او ادامه می‌دهد: همین امر باعث شد هر فروشنده‌ای که لاستیک داشت، یا آن را به انبار ببرد و برای روز مبادا نگه دارد یا با چندبرابر قیمت بفروشد. رانندگان هم که مجبور بودند بار خود را به مقصد برسانند و با لاستیک فرسوده و پاره نمی‌توانستند دل به جاده بزنند، مجبور بودند با هر قیمتی آن را بخرند.

 

هر جفت، ٨میلیون تومان!

او با اشاره به اینکه فروشندگان نیز برای تهیه لاستیک با مشکل روبه‌رو هستند، اظهار می‌کند: هر جفت لاستیک هجده‌چرخ که قیمتش در اردیبهشت ۵/١میلیون تومان بود، در آبان به ٨میلیون تومان فروخته شد.

حیدری که به‌دلیل سابقه‌اش در این حرفه خود را خبره کار می‌داند، بیان می‌کند: لاستیک‌هایی که بعد از مهر با قیمت‌های چندبرابر وارد بازار شده است، تولید قبل است و دست‌کم یک سال از تولید آن‌ها می‌گذرد اما قیمتی که به ما فروخته می‌شود، به‌روز است.

 

توقف سه‌ماهه در تولید لاستیک ایرانی

رئیس اتحادیه فروش و تعمیر لاستیک خراسان رضوی نیز، افزایش قیمت‌ها و کمیاب شدن لاستیک را در یک بازه‌ سه‌ماهه تایید می‌کند. محمدرضا باروتیان با تاکید بر اینکه گرانی لاستیک خارج از کنترل اصناف بوده است، اظهار می‌کند: به‌دلیل نوسانات ارز، لاستیک خارجی با افزایش قیمت روبه‌رو شد اما این افزایش بها در برندهای مختلف، متفاوت بوده است.

وی درباره لاستیک ایرانی نیز بیان می‌کند: به‌دلیل زیاد بودن قیمت مواد اولیه، قیمت لاستیک ایرانی هم افزایش یافته است اما این افزایش چندبرابری نبوده است، به‌طوری‌که کارخانه‌ها لاستیک بایاس را ٣٢درصد و لاستیک رادیال را ٢٠درصد گران کرده‌اند.

او علت اصلی گرانی را توقف در عرضه لاستیک می‌داند و می‌گوید: در سال‌های گذشته مشکلی درزمینه لاستیک نداشتیم و حتی لاستیک‌ها را با اقساط سه‌ماهه و بدون بهره دراختیار رانندگان قرار می‌دادیم اما با شروع تحریم، کارخانه‌ها به مدت سه ماه لاستیک تولید نکردند و این امر باعث ایجاد التهاب در بازار شد.

 

اوضاع رو به بهبود است

وی از بهبود اوضاع و رفع نسبی مشکلات خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: اکنون طبق سهمیه‌بندی انجام‌شده، به هر راننده سالانه دو جفت لاستیک تعلق می‌گیرد که هر جفت آن با فواصل شش‌ماهه تحویل داده می‌شود. او تاکید می‌کند: تمام لاستیک‌هایی که از نمایندگی‌های کارخانجات تحویل گرفته می‌شود، دراختیار وزارت راه قرار می‌گیرد و توزیع و نظارت آن برعهده این وزارت است که زیرنظر سازمان صنعت‌ومعدن صورت می‌گیرد.

   

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی