کد خبر : 92878
/ 07:35

آرزو‌کُشی با قرعه‌کشی

برگزاری قرعه‌کشی، کاسبی جدیدی که از تلویزیون گرفته تا کانال‌های تلگرامی به آن رو آورده‌اند و بازنده اصلی آن مردم هستند

آرزو‌کُشی با قرعه‌کشی

شهرآرا آنلاین - ایمان فروزان‌نیا - این روزها ره صد ساله را یک شبه رفتن آرزوی خیلی از ما شده است. دوست داریم شب بخوابیم و صبح که بیدار می‌شویم پولدار شده باشیم. ولی با این وضع درآمدها و گرانی این آرزو برای خیلی‌ها محال است. البته باید بگویم محال بود، چون ناگهان سر و کله قرعه‌کشی‌ها پیدا شد. اتفاقی که می‌تواند آدم را به آرزوی یک شبه پولدار شدن برساند. دور و برتان را نگاه کنید، تلویزیون، کانال‌های تلگرامی، نرم‌افزارهای موبایلی، همه پر شده‌اند از قرعه‌کشی‌هایی که قرار است شرکت‌کنندگانشان را یک شبه پولدار کند و...

 

تجارت با سود هنگفت

شنیده‌اید که می‌گویند هیچ گربه‌ای محض رضای خدا موش نمی‌گیرد. این را می‌گویم تا بفهمید قطعا هیچ قرعه‌کشی برای دلخوشی شرکت‌کنندگان و سود آن‌ها برگزار نمی‌شود و پشت پرده قرعه‌کشی‌ها، درآمدهای هنگفت و سودهای سرشار برای برگزارکنندگان است. یکی از کاربران فضای مجازی به نکته جالبی اشاره کرده و نوشته بود «والا من نمی‌دونم این تولید‌کننده‌های مختلف فازشون چیه؟ میگن قرعه‌کشی ١٠٠میلیونی یا سکه طلا یا... خب دوست عزیز اگر راست می‌گی به جای جایزه، قیمت کالاها رو کم کن.» حقیقت ماجرا این است که در یک قرعه‌کشی تنها بخش کوچکی از درآمد حاصل از ثبت نام شرکت‌کنندگان به عنوان جایزه برای برندگان در نظر گرفته می‌شود و بخش بزرگ درآمد در جیب صاحبان قرعه‌کشی می‌رود. البته این موضوع چیزی نیست که از کسی پنهان باشد ولی هیچ برگزارکننده‌ای روی آن تأکید نمی‌کند و بیشتر روی پولی که قرار است به برنده خوش‌شانس برسد تبلیغات انجام می‌شود.

 

جیب‌هایی که خالی‌تر می‌شود

اگر قرعه‌کشی به صورت درست برگزار شود، در آن هزاران‌ نفر فقیرتر از آنچه بودند می‌شوند و یک نفر پولدار می‌شود. برای همین هم سال‌ها قبل در آمریکا که بزرگ‌ترین شرکت‌های قرعه‌کشی و شرط‌بندی دنیا در آن‌ها فعالیت می‌کنند، تظاهراتی علیه لاتاری‌ها به راه افتاد، چون متفکران جامعه معتقد بودند این قرعه‌کشی‌ها بیشتر افراد کم درآمد را جذب خود می‌کنند و حاصلش هم خالی‌تر شدن جیب آن‌هاست. البته که این اعتراض‌ها به جایی نرسید چون لاتاری در آمریکا چنان ریشه دوانده که با این بادها نمی‌لرزد . نهایتا اعتراض‌ها به این انجامید که بخشی از درآمد لاتاری صرف زیرساخت‌های کشور شود. اما این‌ها همه در حالتی است که یک قرعه‌کشی واقعا برنده داشته باشد. این روزها قرعه‌کشی‌های زیادی برگزار می‌شود که برنده‌های آن اصلا وجود خارجی ندارند. کانال‌های تلگرامی پر است از تبلیغات این قرعه‌کشی‌های بدون پشتوانه که معلوم نیست چطور برگزار می‌شوند و هیچ نظارتی روی قرعه‌کشی و انتخاب برنده آن نیست.

 

شک به قرعه‌کشی‌های تلویزیون

در این بازار پر قرعه‌کشی، تلویزیون به واسطه اعتبارش اوضاع بهتری دارد و مردم راحت‌تر به آن اعتماد می‌کنند. اما به تازگی ویدئویی در فضای مجازی داغ شده است که نشان می‌دهد در قرعه‌کشی‌های تلویزیون هم خطا وجود دارد و شاید باید به صحت و سقم آن‌ها هم شک برد. در این ویدئو که بخشی از برنامه تلویزیونی «شب گشت» شبکه٢ را نشان می‌دهد، مشخص می‌شود که برنده قرعه‌کشی در دو شب متفاوت یک شماره موبایل است. این ماجرا برای تلویزیون که قرعه‌کشی‌هایش را تحت نظارت سازمان بازرگانی سیما انجام می‌دهد واقعا عجیب است. یکی از کاربران فضای مجازی داستانی از ملانصرالدین را بازنشر کرده بود و آن را حکایت قرعه‌کشی‌های امروزی دانسته بود. روزی ملا از کدخدا الاغی به ١٠٠ سکه می‌خرد، وقت تحویل، کدخدا می‌گوید که الاغ مرده است و ١٠٠سکه را هم خرج کرده است. ملانصرالدین به کدخدا می‌گوید که الاغ مرده را به او بدهد. بعد قرعه‌کشی برگزار می‌کند و به مردم می‌گوید هر کس ٢سکه بدهد و در قرعه‌کشی برنده شود یک الاغ به او می‌دهد. ۵٠٠نفر در قرعه‌کشی شرکت می‌کنند و دست آخر ملانصر‌الدین برنده را کنار می‌کشد و به او می‌گوید الاغ مرده و ٢سکه‌اش را پس می‌دهد و این‌طور سود می‌کند.

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی