کد خبر : 92928
/ 05:37
رایزنی آستان قدس برای حضور چینی‌ها، هندی‌ها و چند سرمایه‌گذار داخلی

ماجرای قطار مشهد - زاهدان هندی شد

«این پروژه بسیار سنگین است و برای همین سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا تمام جوانب و سود خود را کامل بسنجند. با این حال با چندین سرمایه‌گذار داخلی و شرکت‌های خارجی در حال مذاکره‌ایم»

ماجرای قطار مشهد - زاهدان هندی شد

شهرآرا آنلاین - زهرا اسکندریان - «این پروژه بسیار سنگین است و برای همین سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا تمام جوانب و سود خود را کامل بسنجند. با این حال با چندین سرمایه‌گذار داخلی و شرکت‌های خارجی در حال مذاکره‌ایم» این را مدیر پروژه‌های شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی درباره قطار مشهد- زاهدان به شهرآرا گفت و اظهار کرد: هنوز به صورت دقیق هزینه‌های این پروژه برآورد نشده است اما این پروژه در فاز صفر، احتمالا هزینه‌ای به اندازه ٣میلیارد دلار داشته باشد. این در حالی است که ٢هفته پیش هنوز توافقات اولیه با وزارت راه و شهرسازی و آستان قدس رضوی انجام نشده بود. آن‌طور که مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی گفته بود، یکی از پیشنهادهای آستان قدس رضوی به این وزارتخانه این‌طور بوده که اجرای پروژه راه‌آهن مشهد-زاهدان به روش ‌‌PPP انجام شود. یعنی آستان قدس رضوی برای تأمین ١۵درصدی پیش پرداخت سهم دولت و همچنین معرفی سرمایه‌گذار خارجی برای تأمین ٨۵درصد باقی‌مانده طرح ریلی (در قبال صدور ضمانت‌نامه وزارت امور اقتصادی و دارایی) اقدام کند.

حالا محمدرضا قهرمانی، مدیر پروژه‌های شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی به شهرآرا گفته که «مدیریت تعیین سرمایه‌گذار برای اجرای این پروژه بر عهده آستان قدس است و این مجموعه با برخی شرکت‌های خارجی مانند هند و چین در حال رایزنی است.» جالب اینجاست که هفته پیش هم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که در رأس هیئت سیاسی و اقتصادی به دهلی نو سفر کرده بود، در حوزه‌های انرژی، ترانزیت، بانکی و مالی با طرف هندی گفت‌وگوهای ویژه‌ای داشت. همچنین در حال حاضر با اینکه ایران در شرایط تحریمی قرار دارد اما در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ نسبت به ماه نوامبر همین سال رشد ۹.۴ درصدی در صادرات نفت به کشور هند از ایران ثبت شده است. حالا قهرمانی این را هم اضافه کرده است که «اعتقاد داریم باید سرمایه‌هایی به عنوان پیش‌قراول برای این پروژه ایجاد کنیم، به طور مثال در حال رایزنی با شرکت‌های خارجی برای تأمین فاینانس، شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری و مذاکره با برخی ذی‌نفعان پروژه مانند شرکت سنگان خواف هستیم تا بتوانیم برای تأمین مالی پروژه قرارداد ببندیم.» او ادامه داد: این خط آهن چون در مناطق محروم شرق کشور قرار دارد، از جمله پروژه‌های اولویت‌دار آستان قدس رضوی شناخته می‌شود. قهرمانی این را هم تأکید کرد به دلیل اینکه پروژه بسیار سنگین است، شرکت‌ها در حال سنجش همه جوانب هستند تا از نحوه بازگشت سرمایه‌شان مطمئن شوند.

پیش‌تر اعلام شده بود که شرایط بین‌المللی و اعمال تحریم‌های ظالمانه در عمل مذاکرات را با وقفه مواجه کرده اما همچنان مذاکرات برای حصول نتیجه در‌این‌باره در دست پیگیری مجدانه است. بر اساس اطلاعاتی که قبلا گفته شده بود، پروژه راه‌آهن زاهدان به مشهد یک میلیارد و ٢۵٠میلیون یورو اعتبار نیاز دارد. با این حال با تغییرات ایجاد شده در طراحی‌های مسیر، این اعتبار تا ٣میلیارد دلار افزایش یافته است.  

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی