کد خبر : 93009
/ 07:53
گفت‌وگو با فرمانده پلیس‌راه خراسان‌رضوی درباره سوانح مرگ‌بار روزهای اخیر

انحراف به سمت مرگ

٣حادثه رانندگی در محورهای خراسان‌رضوی منجر به جان‌باختن ١٧شهروند شد اما هیچ زنگ هشداری به صدا درنیامد...

انحراف به سمت مرگ

شهرآرا آنلاین - محمد‌جواد ابوعطا - ٣حادثه رانندگی در محورهای خراسان‌رضوی منجر به جان‌باختن ١٧شهروند شد اما هیچ زنگ هشداری به صدا درنیامد، هیچ مسئولی سریعا در این باره اظهار نظر نکرد و موضع نگرفت، هیچ مسئولی با بازماندگان اظهار همدردی نکرد. حالا این را بگذاریم در کنار سانحه دانشگاه آزاد و جان باختن تعدادی از دانشجویان که چطور صدر تا ذیل کشور نسبت به آن واکنش نشان دادند. ما منکر خاص بودن حادثه دانشگاه آزاد نیستیم. با تمام این تفاصیل ١٧شهروند در محورهای خراسان‌رضوی که ۵نفر از آن‌ها کودک بودند، در اثر تصادف کشته شدند و تنها نگاه رسانه‌ای به این تصادف‌ها صرفا جست‌و‌جوی مقصر وقوع این سوانح بود و کمتر کسی به امنیت جاده‌ای و خودروها که اتفاقا داخلی هم بودند پرداخت، کمتر رسانه‌ای به دنبال یافتن علت اصلی این سوانح برآمد و تنها یک موج رسانه‌ای لحظه‌ای تمام آن چیزی بود که دیدیم.

روز گذشته یکی از مسئولان انتظامی شهرستان جغتای علت حادثه‌ای که به کشته شدن ٨شهروند منجر شد را چنین اعلام کرد: «‌با حضور مأموران در محل مشخص شد که علت تصادف انحراف به چپ خودرو پراید به دلیل لغزندگی جاده و سرعت بالای راننده کامیون بوده است که با یکدیگر رخ به رخ شدند و متأسفانه راننده پراید و ٧‌سرنشین آن که ٣عضو آن زیر ١٠سال بودند در دم فوت کردند.» با این حال باز هم اقناع نشدیم و همچنان برایمان سؤال بود که چه می‌شود یک راننده به همین راحتی خانواده‌اش را به چنگال مرگ می‌سپارد و پرسش‌های زیادی درباره این سوانح در ذهنمان بود. همین سؤال‌ها را با سرهنگ هادی امیدوار، فرمانده انتظامی پلیس‌راه خراسان‌رضوی در میان گذاشتیم که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید.

 

طی ۵روز ٣حادثه هولناک رانندگی در جاده‌های استان رخ داد، علت اصلی این سوانح چه بود؟

در این حوادث انحراف به چپ یکی از خودروها مسبب بروز این سوانح بود.

 

انحراف به چپ از ناحیه کدام خودروها بوده است؟

اینکه کدام خودرو منحرف شده زیاد اهمیتی ندارد، مهم این است که شهروندان متوجه باشند یک غفلت کوچک در جاده می‌تواند عواقب سختی و جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

 

در پیگیری‌ها نواقص جاده‌ها هم لحاظ شده است؟

در سانحه رخ داده در محور جغتای به ابویسان که به جان باختن ٨شهروند منجر شد، جاده، علائم راهنمایی و رانندگی هیچ نقصی نداشته‌اند و حتی نقص خودروها نیز مطرح نیست. شما تصور کنید در همین حادثه راننده خانمی بوده است که دچار یک خطای محرز شده و سپس به مسیر مخالف وارد شده و به صورت رخ به رخ با یک کامیون بنز برخورد کرده است. در این شرایط که حتی راننده به فکر جان خود و دیگر سرنشینانش نیست، باید کجا به دنبال مقصر گشت؟ وقتی این همه به رانندگان اعلام می‌شود که پیش از ورود به جاده‌ها حتما استراحت کافی داشته باشند و برخی راننده‌ها توجه نمی‌کنند، چه کسی مقصر است؟

 

در سانحه فریمان که به کشته شدن ٧شهروند منجر شد، وضعیت چطور بود؟

در آنجا نیز بررسی‌های کارشناسانه ما نشان داد که راننده خودرو سواری در خواب مطلق بوده و پس از انحراف از مسیر با یک کامیون در مقابل برخورد کرده است.اتفاقا فیلم آن هم منتشر شده است.

 

این سوانح در محورهای دوطرفه رخ داده است، نباید این مسیرها با آیلند از یکدیگر جدا شوند؟

طبق قانون در محورهای کم‌عرض باید از خط‌کشی‌ استفاده کرد، بهره‌گیری از آیلند و جداسازی مسیر تنها در بزرگراه‌ها ممکن است، توجه کنید که حادثه جغتای در یک راه روستایی رخ داده که هر چند دقیقه یک خودرو از آن عبور می‌کند و عرض آن فقط ۵متر بوده است، اگر قرار باشد آیلند میانی برایش در نظر گرفته شود، راه عبور و مرور برای خودروها کم می‌شود.

 

وضعیت محور فریمان چطور است؟ 

هر چند این محور دارای تردد بیشتری است، اما عرض آن ٧متر است و نمی‌توان وسط آن آیلند کشید. هر چند بهترین روش برای راه‌سازی ایجاد بزرگراه و جداسازی محورهای عبوری است، اما نمی‌‌توان برای یک راه روستایی هم چنین هزینه‌ای انجام داد.

 

با این وجود برای پیشگیری از حوادث چه باید کرد؟

مهم‌ترین راهکار توجه رانند‌گان به نوع رانندگی در محورهای دوطرفه است. یک راننده باید بداند که انحراف به چپ در محورهای دوطرفه یعنی مرگ صددرصد. اما اینکه محورهای دوطرفه آیلند میانی ندارند، دلیلی برای تخلف رانندگان نمی‌شود. وقتی یک راننده خانم در محور روستایی که سرعت مجاز ۶٠کیلومتر است با سرعت بالا رانندگی می‌کند و در پی یک خطا جان خود و ٧نفر دیگر از جمله چند کودک را می‌گیرد، کجا باید دنبال مقصر گشت؟ تاکنون درباره تعداد سرنشینان مجاز خودرو در جاده‌ها، استفاده از کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان، استفاده از صندلی کودک و.... هشدار داده‌ایم و با برخی از متخلفان نیز برخورد شده است، با تمام این اقدامات هنوز شاهد تخلفات رانندگی هستیم و یکی از مشکلات مهم در این گونه سوانح وجود کودکان است که مجبور به همراهی والدینشان هستند و جزو قربانیان اصلی سوانح جاده‌‌ای محسوب می‌شوند.

 

آیا آماری از رانندگی زنان در جاده‌های استان وجود دارد؟

تردد خودروها با رانندگی خانم‌ها در جاده‌های استان بین یک تا یک و نیم درصد است اما سهم تصادف‌های فوتی رانندگان خانم حدود ٩درصد کل تصادفات منجر به فوت است. ازاین‌رو با توجه به این آمار بالا توصیه می‌‌شود که خانم‌ها در صورت امکان از رانندگی در جاده‌ها پرهیز کنند.

    

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی