کد خبر : 93049
/ 07:39

برند هنری مشهد

در دنیای امروز کاریکاتور نوعی زبان هنری مشترک است که مردم جهان، آن را با هر ملیت و تفاوت زبان درک می‌کنند.

برند هنری مشهد

ایمنی؛ ستون توسعه

محمدرضا حیدری*| «ایمنی» از مبنایی‌ترین نیازهای زیستی انسان و جوامع انسانی است. پایه‌های توسعه و سازندگی بر ستون‌‌های آن بنا می‌شود و شهروندانِ جوامع را از دایره آسیب‌ها و صدمات جبران‌ناپذیر می‌رهاند. در دنیای امروز، پیشگیری از حوادث و مصائب را نمی‌توان به سیاق مرکزگرا و سنتی گذشته دنبال کرد. مشارکت اجتماعی از یکسو و بهره‌گیری از فناوری نوین از سوی دیگر، دو مؤلفه‌ای است که در هر مرحله از فرایندهای تصمیم‌گیری و اجرا در جهان امروز باید به آن توجه کرد. درمیان الگوهای موجود در جهان، «جامعه ایمن» بهترین مسیر برای تقویت ایمنی شهرها و پیشگیری از حوادث است؛ مسیری که امتحان خود را در جهان پس داده است، مؤلفه‌های فوق‌الذکر را در دل خود دارد و می‌تواند بهترین الگو و مدل برای کشورهایی باشد که می‌خواهند در این‌گونه مسیرها گام بردارند.

*رئیس شورای اسلامی شهر مشهد

 
برند هنری مشهد

محمدرضا کلایی*| در دنیای امروز کاریکاتور نوعی زبان هنری مشترک است که مردم جهان، آن را با هر ملیت و تفاوت زبان درک می‌کنند. 

هنر کاریکاتور و کارتون یک زبان بین‌المللی است که به‌دلیل داشتن چاشنی طنز، بین تمام مردم دنیا طرفدار دارد و در ایران نیز از دیرباز جایگاه ویژه‌ای داشته است. 

رویکرد نوینی که در جشنواره جهانی کارتون جامعه ایمن در مشهد به آن پرداختیم، انتقال مفاهیم ایمنی شهری با زبان کاریکاتور و جلوه‌های بصری است؛ رویکردی که مورد حمایت سازمان جهانی بهداشت است. من به‌عنوان شهردار کلان‌شهر مشهد بسیار خرسندم که در دومین دوره این جشنواره، آثار هنرمندان 75کشور دنیا را دریافت کردیم. 

مطمئنم با تلاش و همت هنرمندان کارتونیست مشهدی به‌زودی این جشنواره به‌‌ یکی از جشنواره‌های مطرح کارتون جهان و همچنین به‌ برند هنری مشهد تبدیل می‌شود. 

* شهردار مشهد

 
فرهنگ‌سازی با رویکرد هنری

بتول گندمی*| فکر کردن به اینکه جمعیت سه‌میلیونی شهر مشهد هرلحظه در معرض یک بحران طبیعی است، واقعاً دلهره‌آور است. همین مسئله نشان می‌دهد که این کلان‌شهر بزرگ، چقدر نیازمند مدیریت بحران است. در این میان ابزارها و روش‌های گوناگونی برای ارتقای ایمنی شهروندان وجود دارد که شاید فرهنگ‌سازی با رویکرد هنری، بیشترین تاثیر را بگذارد. به‌جِد معتقدم ابعاد مختلف یک بحران بزرگ طبیعی مثل زلزله، پنهان است و به‌دلیل ناآگاهی عمومی، می‌طلبد که عموم مردم و به‌ویژه هنرمندان به‌عنوان یک وظیفه ملی در این حوزه به روشنگری و فرهنگ‌سازی بپردازند. مطمئنا هر حرکت فرهنگی و هدفمند، زمانی موثر است که ضمن دارا بودن شاخصه‌های هنری بدیع و کیفیت مناسب، در زمان و مکان مناسبی نیز ارائه شود تا بتواند پیام خود را به مخاطب منتقل کند. امیدوارم با برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند، این رویداد به بزرگ‌ترین اتفاق هنری مشهد تبدیل شود و از آثار تولیدشده علاوه‌بر اکران در نگارخانه‌های شهر در فضاسازی‌های عمومی شهری و به‌طور مستمر با هدف مشارکت همه‌جانبه شهروندان استفاده شود.

*رئیس کارگروه تخصصی ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر

 
اهمیت نقش رسانه در فرهنگسازی

مجید خرمی*| در بحران‌ها آگاهی‌بخشی زمانی اثرگذار است که رسانه‌های حرفه‌ای آن را انجام دهند و ازآنجایی‌که اطلاعات در رهایی یا خروج از بحران مؤثر است، رسانه با انتشار و انتقال اطلاعات، نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و توانمند ساختن عموم مخاطبان خود و درنتیجه کاهش عوارض ناشی از بحران ایفا می‌کند. رسانه‌ها اعم از مکتوب و مجازی بی‌شک می‌توانند در سطح اولیه، اطلاعات عمومی مردم را درباره بحران و نحوه مقابله با آن به‌خوبی افزایش دهند. همچنین هنر به‌ذات خود، جذب افکار عمومی را درپی دارد و به‌عنوان یک رسانه می‌تواند به انواع‌واقسام حرکت‌ها و جریان‌های اجتماعی کمک و مشکلات را حل کند. در این بین، کاریکاتور از آن دست ابزارهاست که رغبت بیشتری را به‌سمت خود جلب می‌کند و بی‌شک می‌تواند کمک شایانی به افزایش دانش عمومی در اقشار و سنین مختلف داشته باشدو همچنین نتیجه آن به‌راحتی قابل ارزیابی است.

* مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا

 
لزوم رعایت اخلاق در کاریکاتور

جواد علیزاده‌مقدم، رئیس هیئت داوران جشنواره بین‌المللی کارتون جامعه ایمن:

کاریکاتور یک ابزار فرهنگی و یک هنر چندبعدی از لحاظ سیاسی، روحی‌روانی، بصری و گرافیکی است. 

هنر یک ابزار فرهنگی است و کاریکاتور فرهنگی‌ترین این ابزارهاست که وقتی با موضوعی مثل جامعه ایمن ترکیب می‌شود، خود موجب ایمنی فرهنگی جامعه و تاثیر مضاعف می‌شود که وقتی ازطریق زبان کاریکاتور بیان می‌شود، تاثیرگذارتر است و بازتاب آن بهتر خواهد بود؛ چون کاریکاتوریست، هنرمندی است که همیشه مسائل اخلاقی را در کارش لحاظ می‌کند. من به تمام کاریکاتوریست‌های جوان توصیه می‌کنم که شغل دیگری هم درکنار کاریکاتور داشته باشند تا دچار مشکلات مالی نشوند و مجبور نباشند برخلاف اعتقاد خودشان قدم بردارند.

 
جشنواره‌ای معتبر

فیروزه مظفری، داور جشنواره بین‌المللی کارتون جامعه ایمن

اینکه هر رویداد هنری به پایتخت محدود شود، دلسردی عمیقی را در نیروهایی که خواهان رشد و ترقی شهرشان هستند، به وجود می‌آورد. حضور کارتونیست‌های صاحب‌نام خارجی، مضاف بر اعتباری که به این جشنواره بخشیده بود، داوری و انتخاب آثار برتر را نیز چالش‌برانگیز کرده بود اما پدیده جالب و استثنایی، اتفاق‌نظر و هم‌رأیی داورها برای انتخاب سه اثر برگزیده بود.

 
جشنواره دوم بهتر از اول

محسن راهجردی، داور محتوایی و دبیرکل جشنواره هنری جامعه ایمن:

افراد بسیاری به ما می‌گفتند که ادامه این مسیر برای سال دوم، ناممکن است و کسی از این جشنواره استقبال نمی‌کند، اما امسال علاوه‌بر اینکه استقبال بیشتر شد، نظر بزرگان کاریکاتوریست در جهان نیز جلب شد تا برای این جشنواره اثر خلق کنند.

 
کارتون در خدمت مفهوم

محسن اسدی، داور جشنواره بین‌المللی کارتون جامعه ایمن:

تمام رشته های هنری بیشتر در خدمت زیبایی هستند اما هنر کاریکاتور و عکاسی در خدمت مفهوم قرار دارد. کارتون هنری است بدون شرح که به تنهایی می تواند در درون مایه خود، حرفی برای گفتن داشته باشد، از این رو هرچه بیشتر دیده شود، مفهوم اثر سریع تر منتقل می شود. 

اگر از آثار هنری در جای درست استفاده شود، تاثیر بسزایی بر شکل دهی جریان های اجتماعی خواهد گذاشت؛ به عنوان مثال در همین جشنواره کاریکاتور «جامعه ایمن»، هنرمندان راهکارهای خلاقانه ای برای حل یک بحران پیشنهاد کرده اند که هم برای مسئولان و هم برای مردم تفکر ایجاد می کند، از این رو حضور هنرمندانی که یا در نمایشگاه ها شرکت نمی کنند یا آثار خود را فقط در جشنواره های معتبر ارائه می کنند، به دلیل عمل کردن دبیرخانه به تعهدات دور قبلی و چاپ کتاب برپایه نمایشگاه بوده‌است که توانسته است اعتماد هنرمندان را جلب کند. 

ازطرفی ظرفیت های هنری مشهد بسیار گسترده و دارای اهمیت است اما متاسفانه این ظرفیت ها در این مقطع، بالقوه باقی مانده است؛ مثلا هنرمندانی داریم که در سطح دنیا مطرح شده اند اما از حضور و هنر آن ها در مشهد به درستی استفاده نمی شود.

 
جشنواره‌ای با مدیریت مشهدی‌ها

علیرضا پاکدل، داور جشنواره بین‌المللی کارتون جامعه ایمن:

این دوره از جشنواره از لحاظ ارائه کار و حضور هنرمندان داخلی و بین‌المللی، پربارتر و قدرتمندتر از دوره قبل بوده‌ است. با اینکه روند داوری بسیار زمان‌بر بود، نتایجی که به‌دست آمد، بسیار خوب و راضی‌کننده‌ بود. به نظر من، امتیاز این رویداد، برگزاری و مدیریت آن ازسوی کارتونیست‌های مشهدی است؛ اتفاقی که با اعتماد شهرداری مشهد و بخش مدیریت بحران و ایمنی به هنرمندان این حوزه، صورت گرفته‌ است و می‌تواند به کارتون مشهد و هنرمندانش کمک کند تا به جایگاه اصلی خود برسند.

 
یک حرکت اجتماعی

آرش فروغی،داور جشنواره بین‌المللی کارتون جامعه ایمن:

هنر کاریکاتور توان بیان موضوعات پیچیده اجتماعی و سیاسی را تنها درقالب یک فریم تصویری دارد و می‌تواند با بیان طنز و شیرین خود، مخاطب را به تفکر عمیق و درک بهتر موضوعات تشویق کند. امروزه تاثیر و بازتاب موضوعات سیاسی و اجتماعی در آثار هنری، از هر رسانه اجتماعی دیگری بیشتر است؛ نمونه بارزش، مجله‌های گل‌آقا و طنز و کاریکاتور است، از این‌رو می‌توان جشنواره بین‌المللی جامعه ایمن مشهد را بهترین رویداد کاریکاتور سال ایران دانست؛ چراکه در آن از پتانسیل هنرمندان مشهدی که از بهترین‌های هنر ایران و جهان در رشته کاریکاتور و کارتون هستند، استفاده شده بود. به همین منوال می‌توان با عمومی کردن آثار جشنواره، زمینه حرکتی اجتماعی را در حوزه ایمنی فراهم آورد.

 
 
کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی