کد خبر : 93111
/ 07:53

سهم بانوان از هوشمندسازی

در شهرهای هوشمند، بانوان با حس امنیت بیشتری در شهر تردد می‌کنند

سهم بانوان از هوشمندسازی

شهرآرا آنلاین - پیوند شادخواب | مدیران شهری معمولا برای رفع نیازهای شهروندان خود روش‌های ارتقای عادلانه خدمات را بررسی می‌کنند اما نسبت به آنکه این افراد چه کسانی هستند، بی‌توجه‌اند. یا اینکه این شهروندان در چه محله‌هایی زندگی می‌کنند یا چه شغلی دارند چندان در نظر گرفته نمی‌شود. به‌عنوان مثال بانوان از آن دسته از شهروندان هستند که اگر در طراحی شهری و خدمات عمومی، نیازهایشان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد فرصت فوق‌العاده‌ای در راستای حرکت به سوی برابری جنسیتی فراهم خواهد شد. ما زیرساخت‌هایی همچون جاده‌ها، نور خیابان‌ها، حمل و نقل عمومی، فناوری، پارک‌ها و فضاهای عمومی را از پایه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌کنیم بی توجه به این موضوع که زنان و مردان استفاده‌های متفاوتی از آن‌ها دارند. در این میان شهری هوشمند است که برنامه‌ها و نیازهای زنان را با توجه به ویژگی‌های این گروه جمعیتی شناسایی و برطرف کند.

 

 امروزه 55 درصد از جمعیت جهان، ساکن مناطق شهری هستند و تا سال 2050 این تعداد به میزان 66 درصد افزایش خواهد یافت. این تغییر جمعیتی که بیشتر در قاره‌های آفریقا و آسیا در حال وقوع است، شهرهای ما را دگرگون می‌کند و این موضوع نگاه ما را در راستای برطرف کردن نیازهای مردم در موارد زیرساختی به طور کامل تغییر خواهد داد. با افزایش تعداد سکونتگاه‌های شهری، مدیران شهری و دیگر مسئولان روی طراحی «شهرهای هوشمند» تمرکز می‌کنند؛ شهرهایی که نقشه‌ها و خدمات در آن‌ها بر اساس داده‌هایی شکل می‌گیرد که نیازهای شهروندان را منعکس، به تقویت رشد اقتصادی کمک، مدیریت دارایی‌های شهری را کارآمدتر و تأثیر بر محیط زیست را به حداقل می‌رسانند.

 

الگوی متفاوت استفاده بانوان از حمل و نقل عمومی

طبیعتا همه افراد نیاز دارند که از خانه به محل کار، مدرسه، فروشگاه یا مطب پزشک بروند و بازگردند. زنان اغلب بیشتر از مردان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و نوع این استفاده در میان زنان و مردان متفاوت است چرا که قوانین اجتماعی و هنجارهای جنسیتی بر زندگی روزمره زنان اثرگذارتر است. یک زن ممکن است خارج از مرکز شهر کار کند و مسئولیت‌های خانوادگی بیشتری اعم از نگهداری از کودکان، انجام وظایف خانه و پایبندی به قید و بندهای خانوادگی و اجتماعی را داشته باشد. همه این وظایف تعیین می‌کنند که یک زن هر روز کجا برود. برخلاف مردان که اغلب به محل کار می‌روند و به خانه بازمی‌گردند، بیشتر زنان مجبور هستند به دلیل وظایف چندگانه‌ کاری و خانه‌داری، روزانه میان مقصدهای مختلف در رفت و آمد باشند. این رفت و آمد هزینه حمل و نقل بیشتری نیاز دارد چرا که فرد مجبور است بلیت‌های زیادی برای آن‌ها تهیه کند. اگر یک زن مسئولیت کودکان، والدین و همچنین خرید خانه را برعهده داشته باشد، درصورتی که حرکت اتوبوس به موقع نباشد یا استفاده از آن آسان نباشد، روند روزانه‌ زندگی وی دچار اختلال خواهد شد. در نتیجه، خطوط خارج از مسیرهای رفت و آمد مرکزی باید در طول ساعت‌های خارج از اوج رفت و آمد، یعنی زمانی که زنان می‌خواهند برای مراقبت از فرزندان یا دیدار با دوستان و خانواده از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند نیز خدمات‌رسانی کنند. 

 

تلاش برای کاهش خشونت‌های خیابانی علیه زنان

اکنون می‌دانیم که زنان در مقایسه با مردان در معرض خشونت‌های بیشتری از جمله مزاحمت‌های خیابانی در مکان‌های عمومی هستند. طی گزارش‌های اعلام شده، 64 درصد از زنان ساکن مکزیکوسیتی آمریکا تجربه‌ مزاحمت‌های فیزیکی را در حین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی داشته‌اند. در سیستم متروی نیویورک، 63 درصد از زنان مورد مزاحمت‌های جنسی و 10 درصد از آنان مورد حملات جنسی قرار گرفته‌اند. به دلیل مشکلات این چنینی، زنان به تغییر رفتار و کاهش تعداد سفرهای روزانه‌ خود متمایل می‌شوند. ناامنی در سیستم حمل و نقل باعث کاهش بازدهی زنان می‌شود زیرا این موارد، محدودیت‌هایی را برای استفاده آن‌ها از فرصت‌های شغلی و تحصیلی خود ایجاد می‌کند. دسترسی مناسب به وسایل حمل و نقل عمومی به معنای ایجاد یک سیستم حمل و نقل مناسب برای همه افراد (بی‌توجه به جنسیت آن‌ها ) و برطرف کردن نیازهای مربوط به امنیت، کارایی و حمل و نقل پایدار است و این اساسِ سرمایه‌گذاری صحیح برای تجهیز شهرهای هوشمند است.

 

چند پیشنهاد کاربردی

پیشنهادها و راهکارهای مختلفی برای بهبود وضعیت حمل و نقل شهر هوشمند با توجه به وضعیت زنان می‌توان در نظر گرفت که موارد زیر می‌تواند بخشی از آن‌ها باشد:

1 توجه به تفاوت‌های جنسیتی برای ایجاد زیرساخت و طراحی شهری: بسیار شنیده‌ایم که از لحاظ اخلاقی تفاوت جنسیتی بارزی در برنامه‌ریزی و معماری وجود ندارد. درحالی که این جمله اشتباه است. طراحان باید دیدگاه خود را تغییر دهند و درک کنند که تصمیم‌های آن‌ها روی زنان و مردان اثرات متفاوتی دارد.

2 استفاده از نظرات همه افراد، از جمله زنان، در برنامه‌ریزی‌های مرتبط با حمل و نقل: مهم است که همه افراد در تصمیم‌گیری برای موارد اثرگذار بر زندگی روزمره خود دخیل باشند. برنامه‌ریزان نباید بدون درنظر گرفتن نظرات افراد یک جامعه درباره مسیرها و ساعت‌های کار وسایل حمل و نقل عمومی تصمیم‌گیری کنند. آن‌ها مسئولیت دارند که نگرانی‌های زنان را جدی بگیرند زیرا زنان تجربه‌ استفاده‌ بیشتری از وسایل حمل و نقل عمومی دارند. به این منظور، باید نظرسنجی‌هایی انجام شود. برنامه‌ریزان نباید بر اساس حدس و گمان‌های خود پیش بروند؛ برای مثال مطالعات صورت گرفته در بریتانیا نشان می‌دهد که زنان ترجیح می‌دهند مأموران بیشتری را درون وسایل حمل و نقل عمومی ببینند تا احساس امنیت بیشتری داشته باشند درحالی که مردان تمایل دارند وسایل حمل و نقل عمومی مجهز به تلویزیون باشد.

3 برطرف کردن نگرانی‌های موجود و نگرانی‌های پیش بینی شده: تهدیدات پیش‌بینی شده ممکن است روی تصمیم‌گیری زنان برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اثرگذار باشد و درنتیجه بر شغل انتخابی آن‌ها یا کارهایی که در زمان‌های خاصی در روز انجام می‌دهند، تأثیر بگذارد. برای مثال ایجاد امنیت در کیوتو، پایتخت اکوادور، 43 واگن برقی از 44 واگن به راهروهای شیشه‌ای مجهز هستند تا امنیت وسایل نقلیه‌ عمومی و ایستگاه‌های اتوبوس را افزایش دهند.

 

4 انجام بررسی‌های امنیتی: زنان 

سازمان ملل الگوهایی را برای بررسی امنیتی طراحی کرده‌اند که سؤالاتی درباره مسائل مربوط به حمل و نقل مطرح می‌کند. این سؤالات شامل میزان نور درون وسایل نقلیه عمومی، طراحی، وجود مسیر عبور و مرور مناسب، حضور مأموران و امکان دسترسی به افراد در شرایط اضطراری است.

در انتها باید گفت برای دستیابی به یک شهرهوشمند باید دیدگاه‌های شغلی، علمی، مراقبتی و مدیریتی زنان در مکالمات و بحث‌های اجتماعی دیده و شنیده شود. زنان به عنوان شهروندان، باید بر اساس مهارت‌ها و تجربیات خود در وضع این برنامه‌ها سهیم باشند. میزان تجربه و همکاری در سیاست‌گذاری ملی و بین‌المللی، امکان استفاده از تجربیات دست اول را بر مبنای نگرانی‌های اجتماعی در مکان‌های شهری به وجود می‌آورد و راهکارهای حیاتی و خلاقانه‌ای ایجاد می‌کند.. 

  

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی