کد خبر : 93220
/ 07:04

به دنبال راهکارهایی برای نفس کشیدن

سیاهه آلودگی هوای ٨ کلان‌شهر کشور تا تیرماه ٩٨ منتشرخواهد شد

به دنبال راهکارهایی برای نفس کشیدن

شهرآرا آنلاین - سارا رنگیان - آلودگی هوا این روزها نفس کلان‌شهرهای کشور را تنگ کرده است. مشهد هم یکی از همین شهرهاست که روزهای آلوده زیادی را از سر گذرانده و گویا قرار نیست آلودگی دست از سر او بردارد. طبق اعلام مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد گویا خودروها سهم ٧٠درصدی در آلودگی هوای این روزها دارند. وسایل نقلیه ای که با اشغال روزانه حدود نیم هکتار از خیابان های مشهد، آلودگی تولید می‌کنند. با وجود این شرایط نامطلوب خبر انتشار سیاهه آلودگی هوای کلان‌شهرهای کشور تا تیرماه سال آینده، در روز ملی هوای پاک، نوید این را می دهد که آلودگی هوا در حال پیگیری است. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست که معمولا ریاست جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا را برعهده دارد، این خبر را به ایسنا گفته است و علاوه بر آن اضافه می کند که در تهیه راهکارهای کاهش آلودگی ٨ کلان‌شهر بر این موضوع تأکید شده که روی راهکارهایی که بار مالی برای کشور دارد، تمرکز نکنند.

مسعود تجریشی درباره این راهکارها گفته است که در هر استان برنامه‌ای متفاوت اجرا خواهد شد چون مسائل هر شهر متفاوت است. به عنوان مثال در شهری مثل تهران دوده و وسایل نقلیه سنگین مسئله مهمی به حساب می آید، اما در اصفهان موتورسیکلت ها بحران ساز شده‌اند و در مشهد هم سوخت، کیفیت هوا را تحت تأثیر قرار داده است.

 

﷯ تناقض های کارشناسی

این در حالی است که مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد، در واکنش به صحبت های این مسئول در زمینه سوخت مشهد می گوید: از اسفند سال گذشته ١٠٠درصد سوخت مشهد یورو ۴ است، در حالی که آذر ٩۵ که روزهای بسیار آلوده ای را در مشهد پشت سر گذاشتیم، فقط ٢٧درصد از سوخت مشهد یورو۴ بود. با این حال شاید سازمان محیط زیست ادله‌ای در این باره یافته و شاید هم این اظهار نظر مربوط به مطالعات سال های گذشته است.

 

﷯ روزانه نیم هکتار 

محمد پذیرا در ادامه این را هم اضافه می کند که در حال حاضر بیش از یک میلیون خودرو در مشهد رفت و آمد می کنند و روزانه حدود ٢۵٠ خودرو هم به این تعداد اضافه می شود، بر این اساس می توان گفت که روزانه نیم هکتار از خیابان های مشهد از سوی خودروهای جدید اشغال می شود.

در شرایطی که خودروها مشهد را اشغال کردند، باید تهران را به‌عنوان الگو در نظر گرفت و به این موضوع پی برد که افزایش معابر و اتوبان ها از سوی شهرداری تأثیری در ترافیک و آلودگی شهر ندارد بلکه با افزایش این مسیرها روز به روز شاهد حضور تعداد بیشتری از خودروها در شهر خواهیم بود که قصد بلعیدن شهر را دارند. این موضوعی است که پذیرا هم بر آن مهر تأیید می زند و می‌گوید: خودرو محور کردن شهر پاسخ گوی نیاز امروزمان نیست و نیازمند مکانیزم های جدیدی هستیم و باید قوانین این حوزه برای هر شهر بومی تر شود. علاوه بر این باید اختیارات پارلمان محلی شهر هم افزایش یابد تا با وضع قوانین محلی و مؤثر شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.

 

﷯ بودجه فقط روی کاغذ

با وجود اینکه محمد مقدوری، معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، اعلام کرده‌بود که «کاهش ۵٠ درصدی آلودگی هوای مشهد نیازمند ۴٨٠٠میلیارد تومان اعتبار است.». این موضوع هنوز محقق نشده است. محمد پذیرا در این باره می‌گوید: این رقم برای برنامه های کوتاه و بلند مدت، ٣ تا ١٠ساله، برای کاهش آلودگی هوا از سوی سازمان های مختلف در نظر گرفته شده است.

او در ادامه، این را هم اضافه می کند که ١۶مهر امسال تفاهم نامه ای میان شهرداری و دانشگاه صنعتی شریف برای تهیه فهرست آلاینده های مشهد امضا شد، تا از این طریق بتوانیم سهم هر یک از منابع آلاینده را تفکیک کنیم و در نهایت سناریوهایی را برای تعیین تکلیف این موارد ارائه می کنیم.

پذیرا با بیان اینکه نظرات فعلی در حوزه کاهش آلودگی هوای مشهد به این دلیل که تاکنون مطالعات جامعی در مورد منابع آلاینده نشده، دقیق نیست، می گوید که با تکمیل مطالعات و تهیه سیاهه انتشار آلودگی هوای مشهد، اقدامات دقیق تری در این راستا انجام خواهد شد.

٣٠۴ روز از ٩٧ می گذرد و مشهدی ها ٣١ روز هوای پاک، ٢٣۴ روز سالم و ٣٩ روز ناسالم تنفس کرده اند که در مقایسه با سال گذشته تعداد روزهای پاک و سالم شهرمان افزایش یافته است.

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی