کد خبر : 93278
/ 06:50

تفاهم‌نامه‌ برای تسهیل کارمردم

با «حذف موازی‌کاری، هم‌افزایی و تسهیل در امور شهروندان» فرایندهای اداری برای انجام اقدامات ساختمانی کوتاه می‌شود

تفاهم‌نامه‌ برای تسهیل کارمردم

شهرآرا آنلاین - سارا رنگیان - «حذف موازی‌کاری، هم‌افزایی و تسهیل در امور شهروندان»؛ این عنوان تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای است که قرار است با حذف موازی‌کاری‌ها، باعث شود مردم از ماه‌ها دوندگی برای انجام اقدامات ساختمانی خود رهایی یابند. آن دسته از شهروندانی که برای انجام امور شهرسازی گذارشان به شهرداری، سازمان نظام مهندسی و اداره ثبت اسناد و املاک افتاده، باید بدانند که حالا قرار است با این تفاهم‌نامه چه باری از روی دوششان برداشته شود. این اقدام، گامی برای رسیدن به شهر هوشمند است. آغازی که با تجمیع بازدیدهای شهرداری مشهد و نظام مهندسی، کوتاه شدن فرآیندهای اداری را در پی خواهد داشت.

شهردار مشهد هم در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که با حضور رئیس و اعضای شورای شهر، معاونان شهردار، مدیرکل ثبت اسناد و املاک و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌ انجام شد، گفت که امیدواریم معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی هر چه سریع‌تر مقدمات عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه و برقراری ارتباط سامانه‌های الکترونیک با اداره کل ثبت اسناد و املاک و سازمان نظام مهندسی را در راستای تسهیل امور شهروندان آماده کند.

محمدرضا کلائی هدف نهایی مدیریت شهری را تحقق شهر هوشمند و تسهیل کار مردم دانست و افزود: یکی از شعارهای اصلی مدیریت شهری تحقق شهر هوشمند است که تفاهم‌نامه از جمله قدم‌های آغازین آن به شمار می‌آید و اجزای دیگرش هم به زودی محقق خواهد شد.

او با بیان اینکه روزانه تعداد زیادی از شهروندان برای دریافت پروانه و یا پایانکار به شهرداری مشهد مراجعه می‌کنند، اضافه کرد که در این میان و در هنگام بازدیدها و تهیه نقشه‌ها در طی سالیان متمادی، مغایرت‌هایی در نقشه‌ها به دلیل یکپارچه نبودن سیستم‌های نظام مهندسی، اداره کل ثبت اسناد و املاک و شهرداری به وجود می‌آمد که باید آن را برطرف می‌کردیم.

حالا با امضای این تفاهم‌نامه سه‌جانبه سیستم‌ها یکپارچه و به یکدیگر متصل می‌شوند که این اقدام در کاهش زمان پاسخ‌گویی و رفع مغایرت‌ها تأثیر زیادی خواهد داشت.

کلائی هم درباره این موضوع گفت که طی این تفاهم‌نامه و با حذف شدن یکی از دو بازدیدی که به صورت موازی انجام می‌گرفت زمان پاسخ‌گویی به شهروندان بسیار کوتاه و کار شهروندان در گرفتن پروانه و پایانکار تسهیل خواهد شد.

شهردار مشهد اضافه کرد که امیدواریم هر چه سریع‌تر معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی مقدمات عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه و برقراری ارتباط سامانه‌های الکترونیک را با اداره کل ثبت اسناد و املاک و سازمان نظام مهندسی در راستای تسهیل امور شهروندان آماده کند.

 

﷯ حذف روندهای اداری اضافه در شهرداری

«به دنبال حذف روندهای اضافه و کاهش بروکراسی اداری در شهرداری مشهد هستیم» این جمله‌ای بود که از سوی رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای شهر مطرح شد. محمدهادی مهدی‌نیا همچنین در ادامه گفت که در کشور ما صدور یک پروانه ساختمانی، موافقت اصولی یا پایانکار بسیار زمان‌بر است که یکی از علل آن فقدان مدیریت یکپارچه شهری محسوب می‌شود.

او همچنین اضافه کرد: درست است که مدیریت یکپارچه شهری نداریم اما ما را از داشتن مدیریت هماهنگ و همکاری با یکدیگر برای حذف دورهای باطل که منع نکرده‌اند.

محمدرضا حسین‌نژاد، معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد هم با اشاره به اینکه پیش از این مردم برای دریافت پروانه و پایانکار باید بارها به اداره کل ثبت اسناد و املاک مراجعه می‌کردند، گفت که بازدید و تهیه نقشه از سوی دو دستگاه در کنار زمان زیاد، مغایرت‌هایی را در اسناد به وجود می‌آورد. 

اما حالا با این تفاهم‌نامه آن مشکلات تأخیر در پاسخ‌گویی استعلامات کاهش یافت و با استفاده از آن برخی موازی‌کاری‌ها حذف و با برقراری ارتباط میان سامانه‌های الکترونیک شهرداری با ثبت اسناد و املاک و سازمان نظام مهندسی، علاوه بر کاهش زمان فرایندها، مغایرت‌ها در صدور سندهای آپارتمان‌ها برطرف شد.

محمدحسین شرکا، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی، نیز با تأکید بر اینکه امضای تفاهم‌نامه در راستای حذف موازی‌کاری‌ها اولین قدم نیست و آخرین قدم هم نخواهد بود، اظهار کرد که بر اساس این تفاهم‌نامه دریافت پروانه و پایانکار که در گذشته نیازمند زمانی سه‌هفته‌ای بود حالا به ١۵دقیقه کاهش یافته است.  

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی