کد خبر : 93328
/ 06:45

مانور، روی باند حاشیه

مانور دوسالانه فرودگاه مشهد با حضور گسترده نیروهای امدادی برگزار شد

مانور، روی باند حاشیه

شهرآرا آنلاین - زهرا اسکندریان - یازدهمین مانور فرودگاهی کشور در سال جاری، در حالی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد برگزار شد که حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت. بر اساس برنامه‌ای که دفتر مقررات فرودگاه‌های کشور قرار داده است، سالانه ١٧ فرودگاه کشور باید مانور امداد و نجات برگزار کنند و حالا زمستان امسال بعد از ٢سال دوباره نوبت به فرودگاه مشهد رسید. مانور پر حاشیه‌ای که خیلی‌ها اعتقاد داشتند نسبت به ٢سال قبل ارتقای چندانی نداشته اما به گفته مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی این مانور به میزان ٨٠درصد طبق برنامه‌های این مجموعه عملیاتی شده است. حواشی برگزاری مانور از انتظار ٩٠دقیقه‌ای خبرنگاران و عکاسان برای اجرای مانور شروع شد و در‌نهایت به اخراج خبرنگاران از صحنه مانور انجامید. حتی نیروهای انتظامی در این مانور از ورود دوباره عکاسان به داخل محوطه مانور، جلوگیری می‌کردند و بر همین اساس با یکی از خبرنگاران برخورد شد و گوشی او را برای دقایقی ضبط و عکس را پاک کردند. همراه خبرنگارانی که به بهانه نداشتن کارت (با وجود داشتن کارت خبرنگاری و کاور مانور) از صحنه مانور اخراج شده بودند، یک مأمور زن حضور داشت تا از فعالیت آن‌ها و ورودشان به صحنه مانور جلوگیری شود. حضور دستگاه‌های مختلف مثل آتش‌نشانی، اورژانس، هلال احمر و پلیس امنیت فرودگاه با مجموع حدود ٢۵٠نیرو به طور مرتب دیده می‌شد اما نظم و ترتیبی در فعالیت‌های آن‌ها وجود نداشت. صحنه مانور خارج از باندهای مورد استفاده برای پروازهای ورودی و خروجی بود و بر همین اساس بر مسافران و ساعت پرواز آنان تأثیری نمی‌گذاشت.

129816.jpg

﷯ تجهیزات آتش‌نشانی فرودگاه مشهد درجه یک در سطح دنیا

اما فرشید گلیج، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور درباره انتقادات وارد شده به این مانور اظهار کرد: اگر تمرین نکنیم این اشکالات دیده نمی‌شود. ١١نفر به عنوان ارزیاب در این مانور حضور داشتند تا نقاط ضعف موجود در دستگاه‌های مختلف و هماهنگی‌ها را ارزیابی کنند. گزارش مربوط به این مانور تا ٢هفته دیگر ارائه می‌شود. به خط کردن نیروهای امداد و نجات، انتظامی، بحران و اورژانس از اهداف ماست تا بر سر سانحه بیایند و کمک کنند. هر بار این موضوع بهتر می‌شود اما هنوز ضعف‌هایی در این حوزه وجود دارد. او با بیان اینکه سال گذشته نیز ١٧مانور در شهرهای مختلف کشور به طور کامل انجام شد، اضافه کرد: فرایند هر مانور ٩٠ روزه است و تا ٢۵روز دیگر مانور فرودگاه بندرعباس برگزار می‌شود. مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور همچنین این را هم گفت که فرودگاه‌های کشور از پیشرفته‌ترین تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی در سطح دنیا برخوردار هستند. فرودگاه‌های ایران تجهیزات امدادی را از یگان‌هایی که قانون برای آن‌ها تعیین کرده است دریافت می‌کنند اما در موضوع امداد و نجات ایمنی و آتش‌نشانی از تجهیزات درجه یک در سطح دنیا برخورداریم. 

 

﷯ دستگاه پیشرفته برای افزایش دید مقرون به صرفه نیست

«نصب دستگاه‌های پیشرفته‌تر برای افزایش دید در شرایط مه، مقرون به صرفه نیست. فقط فرودگاه لندن و فرودگاه‌های کشورهای اسکاندیناوی که همیشه درگیر پدیده جوی مه هستند به دستگاه پیشرفته با دید صفر مجهز شده‌اند.»این را هم مدیرکل فرودگاه‌‌های خراسان‌رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد و گفت: دستگاه ناوبری فعال در این فرودگاه در بیشتر فرودگاه‌های دنیا و کشور استفاده می‌شود و از لحاظ دستگاه ناوبری مشکلی وجود ندارد. حداقل دید با این دستگاه ٨٠٠متر است. محمدباقر قاسم‌زاده همچنین این را هم گفت که در جریان اجرای این مانور هیچ‌گونه تأخیر و جابه‌جایی زمانی در پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه مشهد اعمال نشد. همچنین قاسم‌زاده که ٢ روز قبل به رسانه‌ها گفته بود «به منظور کمتر شدن صدای مهیب هواپیماها ساخت باند مورب پیش‌بینی شده است اما احداث این باند دست ما نیست و باید در ستاد شرکت فرودگاه‌های کشور در تهران بررسی شود» دیروز در واکنش به سؤالات خبرنگاران درباره این موضوع پاسخ را به زمانی دیگر موکول کرد.

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی