کد خبر : 93610
/ 07:32

پاس‌کاری مشکلات شهرک بین ادارات

در آمدوشدهای هیئت‌مدیره شهرک صنفی قدس به اداره‌های مختلف، آن‌ها پاسخ شنیدند چون معبر مربوط‌به پایانه بار بزرگ مشهد است و خودروهای ترانزیتی از آنجا رفت‌و‌آمد می‌کنند، آسفالت به‌عهده اداره راه است.

پاس‌کاری مشکلات شهرک بین ادارات

شهرآرا آنلاین - در آمدوشدهای هیئت‌مدیره شهرک صنفی قدس به اداره‌های مختلف، آن‌ها پاسخ شنیدند چون معبر مربوط‌به پایانه بار بزرگ مشهد است و خودروهای ترانزیتی از آنجا رفت‌و‌آمد می‌کنند، آسفالت به‌عهده اداره راه است. اما اداره راه هم زیر بار نرفته است و راه و شهرسازی را موظف می‌داند. این اختلاف‌نظر تاکنون برطرف نشده و حاصلش گردوخاک غلیظی است که دادِ مالکان دو سمت معبر را درآورده است.از همین رو، برای پیگیری مشکل راهِ خاکی پایانه بار بزرگ مشهد که تا میدان کارآفرین امتداد دارد، با رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی تماس تلفنی می‌گیریم. رضا پورمحمدی به محض اینکه از موضوع پیگیری‌مان اطلاع پیدا می‌کند، با صراحت می‌گوید: شهرداری دقیقا حوزه‌اش را تا بهشت رضا توسعه داده و اگر قرار باشد در حوزه راه باشد، مربوط به اداره کل راهداری است.

پس از تماس‌های تلفنی پیاپی با رؤسای ادارات مختلف، بالاخره با رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان خراسان‌رضوی صحبت می‌‌‌کنیم. ابوالفضل حسینی، موضوع را خارج از حوزه کاری خود می‌داند و توپ پاسخ‌گویی را به میدان معاون اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان رضوی می‌اندازد.

جواد وحدتی‌فر نیز نه‌تنها پاسخی برای سؤالمان ندارد که تأکید می‌کند: ما مدعی هستیم آن محدوده را شهرداری باید آسفالت کند.وی می‌افزاید: فکر می‌کنم آسفالت جاده پایانه بار بزرگ مشهد چون در ورودی شهر است با شهرداری است، ولی به طور قطع خارج از حوزه مسئولیت ماست. ضمن اینکه آنجا به آسفالت یعنی ساخت راه نیاز دارد و موضوع تعمیر راه مطرح نیست؛ پس شهرداری یا راه و شهرسازی باید انجام بدهد. و اگر تعمیر راه مدنظر باشد به راهداری مربوط می‌شود.

همچنان‌که موضوع در میدان دو اداره کل راهداری و راه و شهرسازی پاس‌کاری می‌شود، دوباره از رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی می‌پرسیم بالاخره آسفالت‌کردنِ راهِ پایانه بار بزرگ مشهد وظیفه کدام نهاد است که پاسخ می‌دهد: دقیقا حوزه شهرداری است و از حوزه راه خارج است.

سؤال بعدی‌ را این‌طور می‌پرسیم «ازآنجا‌که پایانه بار با تردد خودروهای بین‌المللی آنجا واقع شده، آسفالت معبر با کدام نهاد است» که بیان می‌کند: شاید موقعیت مکانی پایانه بار مشکل دارد اما در حال حاضر پایانه بار در داخل محدوده شهری قرار گرفته است و ما در آنجا پروژه نداریم.پاسخ مسئول قبلی، مبنی‌بر ساخت راه را به پورمحمدی منتقل می‌کنیم، اما پورمحمدی تصریح می‌کند: ما باید راه بین‌شهری ایجاد کنیم و اگر این‌طور باشد که شما می‌گویید باید برای ما پروژه‌ای ابلاغ شود و بگویند ساخت این محور را از محل منابع ملی یا استانی شروع کنید. در این صورت است که می‌توانیم وارد عمل شویم.او آسفالت‌شدن صدمتری توسط شهرداری را شاهد حرفش می‌آورد و تأکید می‌کند برای محدوده پایانه بار بزرگ مشهد هیچ ردیف بودجه‌ای اعم از استانی و ملی به اداره راه و شهرسازی اعلام نشده است.این مسئول می‌افزاید: من به آنجا اشراف دارم. دقیقا در حوزه شهر است. اصلا اداره راهداری هم نمی‌تواند در آنجا وارد شود، چون در آنجا باید راه ایجاد شود، اما مسئولیت این اداره کل در حوزه نگهداری است یعنی تعمیر و تعویض و در رابطه با ساخت نیست.پورمحمدی ادامه می‌دهد: نقشه جامع شهر را نگاه کنید تا ببینید پایانه بار بزرگ مشهد داخل شهر است. در حال حاضر هیچ پروژه‌ای با عنوان راه ورودی به پایانه برای اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی تعریف نشده است؛ به علاوه اینکه من تاکنون درخواستی برای آنجا دریافت نکرده‌ام.

 

ادامه آسفالت، بعد‌از رفع تصرفات شرکت آب منطقه‌ای

از‌آنجا‌که شهرک صنفی قدس در محدوده منطقه٧ واقع شده است، با معاون اجرایی شهرداری منطقه٧ گفت‌وگو می‌کنیم تا پاسخ او را نیز بشنویم.

امیرسیاوش حجازی می‌گوید: با اینکه معبر مد‌نظر ترانزیتی است، ما می‌پذیریم آسفالت آنجا بر‌عهده شهرداری است، اما کال طرق در آن محدوده جزو کال‌هایی نیست که شرکت آب منطقه‌ای به شهرداری تحویل داده باشد. شرکت آب منطقه‌ای در بستر و حریم این کال، غیرمجاز ساخت‌و‌سازهایی کرده است که تا تصرفات برطرف نشود ساخت پل و معبر، شدنی نیست.

او با اشاره به اینکه پل روی کال باید تعریض و با ارتفاع بیشتری دوباره ساخته شود، می‌افزاید: این پروژه از جاده قدیم شروع شده است و به دسترسی پایانه بار و از آنجا به کنارگذر شهید‌شوشتری ختم می‌شود. شهرداری آسفالت را از میدان سردخانه شروع کرده و اکنون کار به مرحله‌ای رسیده که پیش شرط ادامه آسفالت در آنجا رفع تصرفات شرکت آب منطقه‌ای است.معاون اجرایی شهرداری منطقه٧ خاطرنشان می‌کند: از ابتدای امسال بیشتر از ١٠نسخه نامه به شرکت آب منطقه‌ای فرستاده و خواسته‌ایم حریم و بستر کال را آزاد کنند و در‌اختیار شهرداری بگذارند، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.او یادآوری می‌کند: شهرداری از سال‌٩٢ تاکنون ۶میلیارد‌تومان برای آسفالت خیابان ۴۵متری کارآفرین و ٣٠متری سردخانه و کارآفرین ٢ و ۴ هزینه کرده است و عملا بیشتر از این نمی‌شود برای شهرک قدس اعتبار گذاشت.‌سراغ مدیر سامان‌دهی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی هم می‌رویم . محمدرضا صادقی‌فر در سفر است و به بانک اطلاعاتی‌اش دسترسی ندارد؛ با‌این‌حال می‌گوید: موضوع رودخانه طرق در دستور‌کار این شرکت است و بعد از پایان مطالعات حد حریم و بستر، مطالعات سامان‌دهی انجام، سپس پروژه سامان‌دهی شروع می‌شود.او اظهار می‌کند: بعضی از اختیارات رودخانه‌هایی که نزدیک شهرها هستند به شهرداری‌ها واگذار شده است، اما بعید می‌دانم کال طرق جزو آن قرارداد باشد. حتما بخشی از اراضی که تصرف شده، بستر رودخانه است که طبق قانون در‌اختیار آب منطقه‌ای است.

 

نام پیشنهادی معابر شهرک در کمیسیون فرهنگی

به‌دنبال پیگیری بخشی دیگر از مشکلات مطرح‌شده در گزارش میدانی، موضوع بی‌نام و نشان بودن برخی معابر و پلاک‌نداشتن ملک‌ها را از رئیس اداره نام‌گذاری شهرداری مشهد جویا می‌شویم.

ناهید فربودیان خبر خوشی دارد؛ «لایحه نام سه معبر در کمیته نام‌گذاری آماده شده است و امروز، شنبه ششم بهمن‌ماه، به کمیسیون فرهنگی می‌رسد.».

او با اشاره به بازدیدی که اوایل دی ماه از شهرک صنفی قدس داشته است، می‌گوید: خیابانی که بین اهالی آنجا به سردخانه ثامن شهره است و دو معبر در امتداد خیابان‌های کارگر و کارآفرین١۵، بی‌نام هستند که پس از اینکه مصوبه صحن علنی شورای اسلامی به کمیته نام‌گذاری برسد، به اطلاع رئیس اداره فرهنگی شهرداری منطقه٧ می‌رسانیم تا برای نصب تابلوها اقدام کنند.

از‌آنجا‌که اهالی درباره نام‌های فعلی کارگر و کارآفرین و پیشه نیز نقدهایی داشتند، موضوع را از فربودیان دنبال می‌کنیم. او در‌این‌باره توضیح می‌دهد: هیئت‌مدیره شهرک درخواست داده بودند خیابان‌ها به نام‌های «صنعت» و «خدمت» شناخته شود. ما با یک نام موافقت کردیم اما چون شهرک قدس، صنعتی نیست، بلکه خدماتی است، با «صنعت» موافقت نشد.

علیرضا کاشی، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق هم درباره گلایه‌ای که به شرکت برق وارد شده بود، پاسخ می‌دهد: شرکت توزیع برق تابع مقررات است. اگر تصمیمی برای آن زمین گرفته شود، مطابق قانون، تابعیت می‌کنیم. 

وی تاکید می‌کند: چنانچه زمین در حریم و عقب‌نشینی لازم باشد، بنا بر مقرراتی که به شرکت توزیع ابلاغ  می‌شود عمل می‌کنیم و مقاوتی در اجرای آن نخواهیمداشت.

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی