کد خبر : 93930
/ 07:03

مرد شدن در مدرسه پدری

روایتی از یک مدرسه‌ متفاوت که تنها شرط ثبت‌ نامش محروم‌بودن دانش‌آموزان از نعمت پدر است

مرد شدن در مدرسه پدری

شهرآرا آنلاین - علیرضا ظهیری - در این مدرسه همه بچه‌ها در یک موضوع مشترک هستند؛ هیچ‌‌کدامشان پدر ندارند. اصلا شرط ثبت‌نام در این مدرسه، محروم‌بودن از نعمت پدر است. مرحوم عبدا... رضوی، این مدرسه را وقف کرده است و در وقف‌نامه‌اش ذکر شده که این مجتمع آموزشی، تمام خدمات را فقط برای کودکان یتیم رایگان ارائه کند. حالا بچه‌ها از هر نقطه شهر به این مدرسه شبانه‌روزی می‌آیند تا فارغ از هیاهوی دنیای بیرون، آینده خود را بسازند.

معین پایه هشتم است. پس‌از گذشت دوسال از حضورش در مجتمع آموزشی شبانه‌‌روزی عبدا... رضوی خیلی چیز‌ها یاد گرفته است. او هم می‌تواند موبایل تعمیر کند، هم پیرایش را فراگرفته است و هم خیاطی و کشاورزی را. در‌کنار این‌ها نگاهی نو به زندگی دارد؛ چرا‌که مدرسه‌، فرصت مدیریت را هم به او داده است. هفته‌ای یک روز بچه‌ها مدیر، معلم و نگهبان می‌شوند. مسئولیت امروز معین شاید فقط در حد مدیریتی یک‌روزه باشد، اما تجربه‌ای است برای زندگی او که سایه پدر را بر سر ندارد.

مدرسه در طول هفته، فعالیت‌های گوناگونی برای معین مشخص کرده است، به‌طوری‌که خودش می‌‌گوید: دوست دارم همیشه اینجا بمانم. مدرسه عبدا...رضوی را با مدرسه‌ دیگری در شهر نمی‌توان مقایسه کرد. در اینجا شخصیت پیدا کرده‌ام و این شخصیت می‌‌تواند آینده مرا روشن‌تر از گذشته کند.مجتمع آموزشی و پرورشی موقوفه شبانه‌روزی عبدا.... رضوی در منطقه سوران واقع است. مزرعه سوران، در منطقه‌ای حدفاصل جاده مشهد-شاندیز قرار دارد و این اراضی که ازسوی خیری نیک‌اندیش به نام مرحوم عبدا... رضوی(میرزای ناظر) در سال‌١٣۴٣ وقف شده است، امروز کاربری‌ کشاورزی، باغداری و از همه مهم‌تر، با ایجاد دو مرکز آموزشی و درمانگاه، کاربری آموزشی و بهداشتی دارد.

در مسیر جاده مشهد به شاندیز و پس‌از عبور از جاده منتهی به ورزشگاه ثامن به جاده سوران می‌‌رسیم. پس‌از یک کیلومتر به مجتمع درمانی و مجتمع آموزشی عبدا... رضوی می‌‌رسیم. مجتمع آموزشی این موقوفه ‌میان باغی واقع شده است. با تجهیز دو ساختمان خوابگاهی و آموزشی، ١٢١‌دانش‌‌آموز از شنبه تا چهارشنبه هر هفته در این مرکز فعالیت‌‌های آموزشی و پرورشی دارند. البته فعالیت‌‌های آموزشی قسمتی از کارهاست و در این مکان، کارهای دیگری هم انجام می‌شود؛ کارهایی از‌قبیل مدیریت فعالیت‌‌های مختلف ازسوی دانش‌آموزان و فراگیری یک هنر در طول دوران آموزش که می‌‌تواند توشه‌‌ای برای آینده این بچه‌ها باشد.

 

مدیریت دانش‌آموزان در امور مدرسه

معین از اهالی بولوار طبرسی مشهد است. او می‌‌گوید: در این مدرسه علاوه‌بر آموزش علم و دانش، برای دانش‌‌آموزان اشتغال‌زایی هم می‌‌شود؛ به‌این‌صورت که در سه ماه تابستان که مدارس تعطیل است، هر دانش‌آموزی که دوست داشته باشد می‌تواند برای کار کشاورزی و باغبانی دوباره به مدرسه بیاید و در پایان به کسانی که آمده‌اند، حقوق خوبی پرداخت می‌شود.

مدیریت مدرسه ازسوی دانش‌‌آموزان با عنوان «طرح مدام» در یک روز خاص انجام می‌شود. این طرح، نظر معین را به خود جلب کرده است و درباره آن می‌گوید: در طول ماه، یک روز همه کارهای مدیریتی مدرسه به دست دانش‌‌آموزان است. در این روز خاص، مدیر، ناظم و معلمان را خود دانش‌‌آموزان تشکیل می‌‌دهند و همه کارهای مدرسه در این روز به دست دانش‌آموزان می‌افتد.

او ادامه می‌دهد: یکی از بهترین طرح‌ها در این مدرسه، در فصل برداشت گل‌محمدی اجرا می‌شود که طی آن، مدیران مدرسه برای اینکه روحیه بچه‌ها عوض شود، آن‌ها را به باغ‌های مدرسه می‌برند و بچه‌‌ها با اشتیاق گل می‌‌چینند. این کار حس خوبی در بچه‌ها ایجاد می‌کند.

 

بچه‌‌های مدرسه خودشان موهای یکدیگر را کوتاه می‌کنند

حسین ذوالفقاری هم‌اکنون در کلاس نهم تحصیل می‌کند و حضوری سه‌ساله در مجتمع عبدا... رضوی دارد. او می‌‌گوید: از اهالی محله کوی امیرالمومنین(ع) هستم و قبل از اینکه وارد این مدرسه شوم، در مدارس روزانه مشغول به تحصیل بودم اما از زمان ورود به این مجتمع متوجه شده‌ام این مدرسه را با هیچ مدرسه‌‌ای در شهر نمی‌توان مقایسه کرد.

او ادامه می‌‌دهد: در این مدرسه، آموزش‌‌ها با حضور بهترین معلمان صورت می‌گیرد. معلم‌ها و مدیران نیز رفتار بسیار خوب و همراه با احترامی با بچه‌‌ها دارند.

برگزاری کلاس‌های مختلف آموزشی و کارگاه‌های حرفه‌آموزی روی حسین تأثیر خوبی گذاشته است. او می‌گوید: هر دانش‌آموز یکی از حرفه‌‌های پیرایش، تعمیرات موبایل، کشاورزی، صفحات وب، تعمیرات کامپیوتر، الکترونیک و خیاطی را فرا‌می‌گیرد و در‌نهایت پس از سه‌سال حضور در این مدرسه، علاوه‌بر مدرک تحصیلی‌اش، یک مدرک فنی و حرفه‌‌ای نیز دریافت می‌‌کند. این دانش‌آموز مجتمع شبانه‌‌روزی عبدا... رضوی می‌گوید: در این مدرسه، بچه‌‌ها اقدام به کوتاه‌کردن موی دیگر هم‌‌خوابگاهی‌‌های خود می‌‌کنند. در نقطه‌‌ای دیگر از مجتمع، بچه‌‌ها فعالیت‌‌های دوزندگی مجموعه را برعهده دارند؛ به‌عنوان نمونه ملحفه‌‌های تخت‌‌های دانش‌آموزان را خود دانش‌آموزان می‌‌دوزند و نیازی نیست در خارج از مجموعه، کاری صورت گیرد. امروز بیشتر فعالیت‌های مدرسه به‌دست خود دانش‌آموزان صورت می‌گیرد و برای هر دانش‌آموز در زمان ورودش به مدرسه، شرح وظایفی تعریف می‌‌شود.

حسین می‌افزاید: علاوه‌بر حرفه‌آموزی و برگزاری کلاس‌های درسی، فعالیت‌های تفریحی زیادی در مدرسه صورت می‌‌گیرد. برگزاری اردوی خارج از استان در تابستان، برنامه استخر، پینت‌‌بال، سینما و... ازجمله فعالیت‌های تفریحی برای بچه‌‌هاست.

 

همراهی پدارنه با دانش‌آموزان

محمدتقی قدمیاری به‌نوعی نقش پدر مدرسه را برای بچه‌‌ها ایفا می‌کند. او که ٢٣‌سال از عمر خود را در این مجتمع و با بچه‌های یتیم گذرانده است، امروز به ‌خاطره‌ مشترک همه نسل‌هایی تبدیل شده که در این مدرسه تحصیل کرده‌اند.

با او به‌سمت مقبره عبدا... رضوی(‌میرزای ناظر) که در انتهای مجتمع قرار دارد، می‌روم. پس‌از گذر از لابه‌‌لای درختان و در مسیری سنگ‌فرش‌شده به استخری بزرگ می‌‌رسیم که وسط استخر مزار واقف این مجتمع قرار دارد. گنبدی هم روی قبرش ساخته شده، به‌طوری‌که از کیلومتر‌ها دورتر از مدرسه، مقبره عبدا... رضوی مشخص است.

پس‌از قرائت فاتحه‌ای درکنار مزار این واقف خیراندیش با قدمیاری هم‌صحبت می‌شوم. او که انس عجیبی با بچه‌‌های مدرسه گرفته است، می‌‌گوید: ٢٣‌سال است در این مجتمع مشغول به کار هستم و کارهای مختلف از‌جمله اداری، انبارداری و خدمات انجام داده‌ام.

 

دیگر نمی‌توانم از بچه‌ها جدا شوم

قدمیاری اضافه می‌‌کند: اگر مسائل کاری را کنار بگذارم، باید واضح‌ بگویم که عشق و علاقه‌ای که به این بچه‌‌ها پیدا کرده‌ام، وصف‌ناپذیر است. دیگر نمی‌توانم از آنان جدا شوم و غمی بزرگ در دلم ایجاد شده است از اینکه سال دیگر بازنشسته خواهم شد و نمی‌دانم چگونه آن‌ها را ترک کنم. البته باید اذعان کنم عشق و علاقه به این بچه‌‌ها کاری کرده است که امروز با سه مرکز ایتام مشغول به همکاری هستم.

او که اصالتا نیشابوری است از انجام مراحل احداث یک مرکز نیکوکاری برای کودکان ایتام در شهر خودش می‌گوید: این بچه‌‌ها گوشه‌ای از زندگی من هستند؛ به همین دلیل می‌‌خواهم در شهرم، نیشابور، مرکزی برای این کودکان ایجاد کنم و خوشبختانه تا به امروز توانسته‌‌ام ۴‌هزار متر زمین را به‌رایگان تحویل بگیرم تا با مشارکت خیران بتوانیم مرکزی برای این کودکان در نیشابور راه‌اندازی کنیم.

قدمیاری ادامه می‌دهد: بچه‌‌های مدرسه عبدا... رضوی از داشتن پدر محروم هستند و این احساس کمبود را در این فرزندان پس‌از ٢٣‌سال کار برای آنان از دل و جان متوجه می‌شوم. در این سال‌ها سعی کرده‌ام طوری در کنارشان باشم تا قسمتی از کمبود پدرنداشتن آنان را جبران کنم. این کار حس خوبی دارد. آرامشی در قلبم احساس می‌کنم که درکنار فرزندان خودم، صدها فرزند دیگر هم دارم.

 

حفظ کرامت دانش‌آموزان

پس‌از ترک محل دفن مرحوم عبدا... رضوی و بازگشت به مجتمع آموزشی با محمدرضا حیاتی، مدیر این مجتمع آموزشی هم‌صحبت می‌شوم. او نیز همچون دیگر معلمان، اصل کاری خود را بر حفظ کرامت و شخصیت دانش‌‌آموزان مدرسه گذاشته است. می‌گوید: در این مدرسه اصل کاری برای مدیران و معلمان، حفظ کرامت دانش‌آموزان است؛ برای همین همه فعالیت‌‌های مجتمع روی این اصل برنامه‌‌ریزی می‌‌شود.

 

هر دانش‌آموز حداقل یک حرفه فرا‌می‌‌گیرد

حیاتی بیان می‌کند: با‌توجه‌به اصل فوق، علاوه‌بر فعالیت‌‌های مرسوم آموزشی، دانش‌آموزان مسئولیت‌پذیری و حرفه‌‌آموزی را می‌آموزند؛ به‌گونه‌ای‌که دانش‌آموزان پس از ترک این مدرسه با یکی از هنرهای پیرایش، خیاطی، کشاورزی و باغبانی، تعمیرات موبایل و کامپیوتر و الکترونیک آشنایی دارند. در‌عین‌حال با دادن مسئولیت به دانش‌آموزان در زمان حضورشان در این مجتمع، دانش‌آموزان با مسئولیت‌پذیری از این مدرسه خارج می‌‌شوند. مجتمع آموزشی عبدا... رضوی در دو مقطع دبیرستان دوره اول با ١٢١‌دانش‌‌آموز و هنرستان کارودانش با ۴۴‌دانش‌‌آموزان مشغول به فعالیت است. مدیر مجتمع آموزشی عبدا... رضوی با بیان اینکه این مدرسه جزو مدارس هوشمند است، ادامه می‌‌دهد: مجتمع عبدا... رضوی جزو مدارس پنج‌ستاره در حوزه سلامت است و جزو مدارس ممتاز کشوری محسوب می‌شود. در این مجتمع، کلاس‌های درسی به‌صورت کارگاهی برای دانش‌آموزان برگزار می‌‌شود و علاوه‌بر اقداماتی که ذکر شد، برای معلمان نیز هر ماه کلاس‌های آموزشی برگزار می‌‌‌شود.

به گفته او در این مدرسه، مشارکت دانش‌آموزان در امور مدرسه حرف اول را می‌زند. در برخی روزهای سال، همه فعالیت‌های مدرسه به دست دانش‌آموزان انجام می‌شود؛ این اقدام برای مسئولیت‌پذیر‌شدن دانش‌آموزان بسیار مؤثر است.

 

محروم‌بودن از نعمت پدر تنها شرط ثبت‌‌نام

او درباره شرایط ثبت‌‌نام دانش‌آموزان در این مجتمع آموزشی شبانه‌روزی می‌‌گوید: تنها شرط و اصلی‌‌ترین شرط ثبت‌‌نام در این مجتمع، فقط یتیم‌بودن دانش‌آموزان است. در وقف‌نامه عبدا... رضوی برای این مجتمع آمده است که دانش‌آموزان یتیم باید ثبت‌‌نام شوند. بنابراین دانش‌‌آموزانی که این شرط را دارند از هر نقطه شهر مشهد می‌توانند به این مجتمع آموزشی بیایند و از مزایای تحصیلی آن استفاده کنند. 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی