کد خبر : 94267
/ 07:28
در نشست کمیسیون سرمایه گذاری کلان‌شهرها، سبقت مشهد در اجرای پروژه‌های مشارکتی از تهران مطرح شد

پیشتازی در سرمایه‌گذاری

تهران، مشهد، کرج، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز و قم ٨ کلان‌شهر ایران هستند که از زمستان سال ١٣٩۶ در قالبی نو کنار هم قرار گرفتند.

پیشتازی در سرمایه‌گذاری

شهرآرا آنلاین - مسعودسلطانی| تهران، مشهد، کرج، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز و قم ٨ کلان‌شهر ایران هستند که از زمستان سال ١٣٩۶ در قالبی نو کنار هم قرار گرفتند. شباهت مشکلات کلان‌شهرها از نظر قانونی، اجتماعی و حتی سیاسی باعث شده است تا هم‌اندیشی و هم‌افزایی آن‌ها راه‌گشای بسیاری از مشکلاتشان باشد. این هم‌افزایی ثمرات زیادی هم داشته است. نمونه بارز تأثیرگذاری حرکت هماهنگ کلان‌شهرها را می‌توان در ماجرای تأثیر‌گذاری آن‌ها بر بودجه سال ٩٨ دانست. لایحه بودجه سال آینده در بخش‌های مختلفی که مربوط به شهرداری‌هاست دستخوش اصلاحاتی شد که بدون تردید این تغییرات حاصل لابی قدرتمند مدیران شهری و نمایندگان کلان‌شهرهای ایران در مجلس شورای اسلامی است.

کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری‌های کلان‌شهرها را می‌توان مغز متفکری دانست که پیشنهادات اصلاح بودجه و مباحث اقتصادی در قوانین کشور از آنجا بیرون می‌آید. روز گذشته چهاردهمین نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌‌ها آغاز شد. این نشست دوروزه است و امروز به پایان می‌رسد.

 

﷯ سرمایه اجتماعی وارداتی نیست!

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در مراسم افتتاحیه این نشست گفت: منابع کشور در حوزه‌های مختلف محدود است و لذا امکان اداره شهر و کشور به روش‌های آزمون و خطا وجود ندارد. برای پرهیز از خطا باید با عملکرد خودمان خود انتقادی و برخورد نقادانه داشته باشیم. برای ساخت آینده، دستاوردهای گذشته خود را باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم. محمدرضا حیدری ادامه داد: در ادبیات حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی کشورهای پیشرفته، مفهوم سرمایه اجتماعی در کنار سایر مفاهیمی چون سرمایه انسانی، معنوی، میراثی و ... به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی، سرمایه انسانی، اقتصادی و اجتماعی نسبت به هم هم‌پوشانی دارند گفت: در ۵٠ سال اخیر سرمایه‌گذاران بسیاری در شهر مشهد حضور یافته‌اند که در ذات خود این شایستگی‌ها را داشته‌‌اند و کارهای بزرگ اقتصادی‌ای آغاز کرده‌اند ولی دلیل این موفقیت متکی بودن این پروژه‌ها به فرد بوده است. این در حالی است که فعالیت اقتصادی باید متکی بر انواع سرمایه‌ها باشد و نه فقط سرمایه فردی و اقتصادی؛ در غیر این صورت موفقیت شایسته به دست نمی‌آید. رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: امروز بدون توجه به ٣ مؤلفه سرمایه انسانی، اقتصادی و اجتماعی موفقیتی حاصل نخواهد شد. سرمایه اقتصادی و انسانی را می‌توان خریداری یا حتی از سایر کشورها وارد کرد اما سرمایه اجتماعی ایجادشدنی است و مهم‌ترین مؤلفه محسوب می‌شود.

حیدری تنزل سرمایه اجتماعی را گمشده سرمایه‌گذاری اقتصادی در شرایط امروز جامعه ما دانست و گفت: پیش‌‌شرط موفقیت در سرمایه‌گذاری، فارغ از بحث‌های فنی و تکنیکی، سرمایه اجتماعی است. مدیریت‌های شهری نیز از همین نبود سرمایه اجتماعی لطمه می‌خورند که روز به روز تشدید شده است. رئیس شورای شهر مشهد ارتقای سرمایه اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی را جزو یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی بیان کرد که شهرداری‌ها باید به آن توجه داشته باشند و گفت: معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در شرایط دشوار کنونی موفق به انعقاد بیش از ٢۵٠٠ میلیارد تومان قرارداد شده است. این حجم از سرمایه‌گذاری گواه بر افزایش اعتماد عمومی به بدنه مدیریت شهری است و امیدواریم در نشست‌های این‌چنینی به روش‌های اعتمادزای بیشتری دست یابیم.

 

﷯ گره‌گشایی از ١۶ کلان‌پروژه 

معاون اقتصادی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد نیز در این نشست با اشاره به آماده‌سازی ١٠٠ بسته سرمایه‌گذاری برای شهر مشهد گفت: نگاه شورای شهر پنجم به بحث اقتصادی نگاه حمایتی است و این مسئله را می‌توان از رویکرد تعاملی شورای شهر متوجه شد. تاکنون لایحه‌ای نبوده است که از سوی معاونت اقتصادی به شورای شهر ارائه شود و مورد قبول واقع نشود.

رضا خواجه نائینی با اشاره به اهمیت نقش بخش خصوصی در توسعه شهرها گفت: با توجه به وضعیت بودجه‌ عمومی کشور و اوضاع اقتصادی موجود، پیشبرد اهداف توسعه‌ای شهرداری با اتکا بر بودجه دولتی امکان‌پذیر نیست، در همین راستا استفاده از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این شرایط اهمیت ویژه می‌یابد. وی با اشاره به تجربه یک‌سال گذشته معاونت اقتصادی گفت: ١۶ کلان‌پروژه که ارزش حداقلی هر کدام ۵٠٠ میلیارد تومان بود، در یک‌سال گذشته رفع مشکل شد. این پروژه بنا به دلایل متعدد چندین سال در حالت معلق بود. تعیین تکلیف شدن این پروژه‌ها پیام خوبی به سرمایه‌گذاران فرستاد که منجر به ایجاد اعتماد شد و در نتیجه ٣١٠٠ میلیارد تومان قرارداد جدید منعقد شد. معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد با اشاره به اینکه از ابتدای شورای اول تا چهارم تنها قرارداد ساخت ۴٠٠٠ واحد مسکونی مشارکتی در حاشیه شهر منعقد شده بود، گفت: در این دوره تاکنون قرارداد احداث ٢۵٠٠ واحد مسکونی منعقد شده است و اکنون در مرحله مذاکره برای ساخت ١٠٠٠ واحد مسکونی ارزان‌قیمت دیگر هستیم. هدف ما این است که تا پایان این دوره مدیریت شهری ۵٠٠٠ واحد مسکونی مشارکتی در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر ساخته شود.

 

﷯ اصلاح لایحه بودجه نتیجه همکاری کلان‌شهرها

خواجه نائینی با بیان اینکه در خصوص انجام پروژه‌های تهاتری استقبال خوبی از سمت سرمایه‌گذاران صورت گرفته است، گفت: بحث دیگر در حوزه اقتصادی تأمین منابع مالی از طریق تقاضای بودجه دولت، اوراق یا اخذ وام‌های مختلف است که تاکنون حوزه ما توانسته ٢۶٠٠ میلیارد تومان برای شهرداری مشهد تأمین مالی کند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری مشهد در لیست سیاه بانک مرکزی و بورس قرار گرفته بود، گفت: بخشی از بدهی ٣٠٠٠ میلیارد تومانی شهرداری با استفاده از بند (و) تبصره ۵ قانون برنامه و بودجه سال ٩٧ با بدهی‌های دولتی به بانک‌ها تهاتر شد و بخشی از بدهی‌ها را به مدت یک سال استمهال کردیم و بخشی از این بدهی نیز پرداخت شد و اکنون بدهی معوق نداریم. معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد با اشاره به تعامل شهرداران کلان‌شهرها با رئیس مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق گفت: اصلاح تبصره ١۴ لایحه قانون برنامه و بودجه ٩٨ یکی از نتایج همکاری کلان‌شهرهاست. همچنین افزایش سقف اجازه انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری‌ها از ۵۵٠٠ میلیارد تومان به ٨٠٠٠ میلیارد تومان و همین‌طور اجازه انتشار اوراق برای بهسازی بافت فرسوده از دیگر اصلاحات لایحه بودجه بود که در کمیسیون تلفیق انجام شد. 

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی