کد خبر : 94316
/ 06:31
رشد در حمل و نقل و زیر ساخت‌های عمومی

تردد آسان

طی زمانی کمتر از یک سال، یعنی از مرداد سال 91 تا ابتدای سال92، خطوط تندرو در فاز اول اجرا شدند و شبکه‌ای از حمل‌ونقل سریع را در 15کیلومتر از معابر منتهی به حرم گسترده کردند که به رغم همه محدودیت‌های ترافیکی، سریع و ارزان است.

تردد آسان

شهرآرا آنلاین

اتوبوس‌رانی روی چرخ‌های BRT می‌چرخد

شجاع | طی زمانی کمتر از یک سال، یعنی از مرداد سال 91 تا ابتدای سال92، خطوط تندرو در فاز اول اجرا شدند و شبکه‌ای از حمل‌ونقل سریع را در 15کیلومتر از معابر منتهی به حرم گسترده کردند که به رغم همه محدودیت‌های ترافیکی، سریع و ارزان است. توسعه‌ای که باعث شد تا اتوبوس‌های قدیمی از این محدوده جمع‌آوری شود. البته در گذشته منطقه ثامن هیچ پایانه‌ای برای اتوبوس‌ها نداشت که از آن چندین خط اتوبوس به سطح شهر تردد داشته‌باشد و تنها چند خط گذری اتوبوس در آن تردد داشت و مهم‌ترین خط که آغازش از جلوی حرم در خیابان شیرازی بود، با شماره 12 و 1/12 بود. با آمدن بی‌آرتی که ابتدا در تهران اجرا شد، مشهد به عنوان دومین شهر این سامانه را به اجرا درآورد که سهم زیادی از آن نصیب منطقه ثامن شد. از کل مسیر یک که آغاز و پایانش در پایانه امام‌رضا(ع) و طبرسی خلاصه می‌شود، 2کیلومتر به این منطقه تعلق دارد. 2 ایستگاه تخلیه و بارگیری مسافر دارد و 80 اتوبوس تندرو در طول آن تردد می‌کنند. همچنین دومین مسیر بی‌آرتی که از عمر آن حدود یک‌سال می‌گذرد نیز سهم زیادی از حمل‌ونقل عمومی آسان را نصیب معابر منتهی به حرم کرده‌است. این مسیر که از شیرازی تا نواب‌صفوی را در منطقه ثامن شامل می‌شود، در بخش‌هایی ایزوله شده و شامل 2 خط اتوبوس تندرو با شماره‌های 831 و 830 است. این اتوبوس‌ها از شهرک شهید باهنر حرکت کرده و با گذشتن از منطقه ثامن به قاسم‌آباد می‌روند. در این مسیر هم 80 اتوبوس تردد می‌کند. برداشتن این گام‌های اساسی در توسعه اتوبوس‌های تندرو و مسیر بی‌آرتی باعث شده تا روزانه چندصد نفر به راحتی و ارزان بتوانند به منطقه ثامن، به‌خصوص حرم مطهر تردد داشته‌باشند.

 

گره‌گشای 85میلیارد تومانی

از روزی که ساخت اولین تقاطع غیرهمسطح منطقه ثامن روی برگه‌ها نوشته شد، تا روزی که اجرا شد، چندسال طول کشید. کش‌وقوسش هم به درگیری بین شرکت نفت و شهرداری مربوط بود. چون در اجرای این طرح، شرکت نفت مجبور به تخلیه و واگذاری ساختمان اداری‌اش در چهارراه مقدم طبرسی بود. این طرح بالأخره دی‌ماه سال1391 استارت خورد. ساخت اولین تقاطع هم 27 ماه زمان برد و 850 میلیارد ریال بودجه صرف آن شد. در طول ساخت آن هم 2 شهردار آمدند و رفتند. یکی کلنگش را زد و دیگری روبان افتتاحش را برید. این تقاطع امروز با طول 600 متر که به صورت غیرهمسطح اجرا شده، نقش مهمی در جابه‌جایی بار ترافیکی دارد و با نام تقاطع غیرهمسطح شهید گمنام شناخته می‌شود.

131051.jpg

20 کیلومتر تونل‌سازی زیر پوست محلات

بخشی از توسعه شهری در این سال‌ها به عملیات‌ جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی برمی‌گردد. در این زمینه توسعه آبراهه‌ها و کانال‌های هدایت آب‌های سطحی دنبال شده‌است. در گذشته جوی‌ها و نهرهایی وجود داشت که مردم فاضلاب خاکستری خانه‌هایشان را درون آن‌ها تخلیه می‌کردند و فاضلاب خانگی را هم در چاه‌های جذبی دفع می‌کردند. به خاطر همین، امروز منطقه ثامن بیش‌ترین چاه جذبی را دارد؛ چاه‌هایی که دلیل اصلی بسیاری از نشست‌های زمین در این محدوده است. برای جمع‌کردن این چاه‌ها، شهرداری اولین کانال را در دهه60 در این منطقه احداث کرد. کانالی که همچنان فعال است و محل عبور فاضلاب بیشتر هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و مسافرخانه‌هاست. البته این کانال با اجرای طرح‌های جدید، به زودی جمع خواهدشد؛ چون یکی از منبع‌های انتشار بوی نامطبوع در تعدادی از معابر منتهی به حرم است. همچنین کانال‌های فراوان دیگری هم ایجاد شده که کارشان جمع‌آوری آب‌های سطحی است. این تونل‌سازی‌های زیرزمینی برای جمع‌آوری همین آب‌ها، امروز در قطاع2(شیرازی تا طبرسی) کامل شده و در قطاع یک(شیرازی به سمت خیابان امام‌رضا(ع)) رو به پایان است و در قطاع3 و 4 هم در قسمت‌هایی که شارستان تکمیل شده، عملیاتی شده و در بقیه معابر هم در حال اجراست. جمع متراژ همه این‌ها نشان می‌دهد 20هزار متر تونل‌سازی زیرزمینی با نام کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی اجرا شده‌است.

البته از دیگر پروژه‌های عمرانی مهم در این حوزه هم اجرای طرح اگو بوده‌است که پیشرفتش تا امروز به حدود 95درصد رسیده‌است.

131052.jpg

در منقبت تردد زیرزمینی قطار

آن‌هایی که پیش از سال57 خودرو داشتند، نه قبل از این سال و نه تا سال‌ها بعد از انقلاب، ترافیک را تجربه نکردند، اما نزدیک به 2دهه است که ترافیک خودروها دست از سر این شهر برنمی‌دارد و هرچه بر زیرساخت‌ها هم افزوده می‌شود، باز گره همچنان پابرجاست. یکی از راه‌های حل این معضل در معابر منتهی به حرم، ایجاد شبکه منسجم حمل‌ونقل ریلی است. این حمل‌ونقل ریلی چندین سال است که با نام قطارشهری در مشهد فعال شده، اما دسترسی‌هایش هنوز در منطقه ثامن مهیا نشده‌است، اما آن‌طور که مشخص است، خط 3 قطارشهری به این منطقه خواهدآمد. عملیات عمرانی این خط که دارای 20 ایستگاه است و از قاسم‌آباد تا حاشیه شهر امتداد دارد، در 2 ایستگاه در منطقه ثامن تخلیه و بارگیری مسافر خواهدداشت. ایستگاه باب‌الجواد در خیابان شهید اندرزگو و همچنین ایستگاه شیرازی همین 2 ایستگاه است. ساخت‌وساز و آماده‌سازی این ایستگاه‌ها چندین ماه است که در منطقه ثامن آغاز شده‌است.

 

دوبرابر شدن خیابان‌ها

گویا مشهد تا حدود سال 1305، فقط 2 خیابان شرقی و غربی با نام‌های بالاخیابان و پایین‌خیابان داشت. این خیابان‌ها مشهد را به 2 بخش شمالی(پشت به حضرت) و جنوبی(رو به حضرت) تقسیم می‌کردند. کم‌‌کم خیابان‌های دیگری هم در مشهد کشیده شد و قبل از انقلاب تعداد خیابان‌های اصلی اطراف حرم به 4معبر رسید؛ بالاخیابان، پایین‌خیابان، طبرسی و خیابان تهران. اما حال تعداد خیابان‌های اصلی که به حرم می‌رسد و در منطقه ثامن ساخته‌شده، به 8 معبر افزایش یافته‌است. بولوار امیر‌المؤمنین(ع) با حدود 600 متر طول که از خیابان وحدت آغاز می‌شود، یکی از همین مسیرهاست. این خیابان درحال بهره‌برداری است. البته انتهای آن در دست اجرای پروژه‌ای با نام ره‌باغ است که به زودی به پایان خواهدرسید تا از طریق آن زائران پیاده به حرم بروند.

بولوار شهدای حج با حدود400 متر، مسیر دیگری است که از سمت بولوار 17شهریور منشعب می‌شود و در ادامه به خیابان نواب‌صفوی در نزدیکی حرم می‌رسد. خیابان 2سطحی آیت‌ا...طبسی با 352 متر که سال‌ گذشته به بهره‌برداری رسید، خیابان سوم است. همچنین شعاعی رضوان که قرار‌است مسیر راه‌آهن به حرم مطهر را در مسیری به طول حدود 600 متر وصل کند، مسیر بعدی است. این خیابان در حال ساخت و آماده‌سازی برای بهره‌برداری در سال آینده است.

131054.jpg

رینگی به نام شارستان

حرم مطهر را خیلی‌ها بعد از انقلاب با همان دیواری به یاد می‌آورند که ولیان دور آن ساخت تا حرم مطهر حریم داشته‌باشد. این دیوار در دهه 60 خراب شد. بعد از چندسال هم که خبری از دیوار نبود، حریم حرم بزرگ و بزرگ‌تر شد تا رسید به حدود 50 هکتار که زیرگذر هم داشت. با آمدن طرح نوسازی و بهسازی اطراف حرم، قرارشد مثل سابق رینگ بزرگی در اطراف حرم شکل‌بگیرد با 50 متر عرض که از 4طرف خودروها بتوانند به آن وارد و خارج شوند. این رینگ همان شارستان رضوی با 3400 متر طول است که با تغییر شهردارها، هرکس نامی بر آن نهاده و آخرینش هم در بخشی به نام شهید شوشتری است. این رینگ از خیابان طبرسی تا نواب‌صفوی به بهره‌برداری رسیده‌ و از نواب‌صفوی تا 17شهریور هم افتتاح شده‌است، اما از طبرسی تا شیرازی و از همین خیایان تا خیابان امام‌رضا(ع) در حال اجراست و باتوجه به مشکلاتی که در مسیر است، تاریخ دقیق بهره‌برداری آن‌ها مشخص نیست. 

131053.jpg

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی