کد خبر : 94406
/ 07:33
گلایه شهروندان از رفتار برخی رانندگان اتوبوس و پاسخ اتوبوس رانی

رانندگان متخلف اتوبوس‌رانی توبیخ می‌شوند

با وجود تعدد سفرهای درون‌شهری و استفاده از اتوبوس، طبیعی است که در کنار سفر ایمن و ارزان، در پاره‌ای موارد، گلایه هایی از کیفیت خدمات دهی در این سفرها به وجود‌ آید.

رانندگان متخلف اتوبوس‌رانی توبیخ می‌شوند

شهرآرا آنلاین - بیجاری - این گلایه ها هم می‌تواند در مورد تأخیر ورود اتوبوس به ایستگاه باشد هم در مورد کیفیت خدمات دهی، نحوه تعامل رانندگان اتوبوس با مسافران و موضوعات دیگر، اما آنچه مسلم است در کنار خدمات گسترده اتوبوس‌رانی، نمی‌توان منکر برخی ضعف‌ها در عملکرد بعضی رانندگان یا شیوه خدمات‌رسانی شد. دغدغه‌هایی از این دست را شهروندان با ما در میان گذاشته اند؛ «ای کاش راننده‌های اتوبوس کمی حال افرادی که من‌کارت خود را فراموش کرده‌اند، مراعات کنند. چند روز قبل پیرمردی را دیدم که من‌کارت نداشت و راننده او را در سرمای شب از اتوبوس پیاده کرد. لطفا این موضوع را به اطلاع اتوبوس‌رانی برسانید.»، «با چشم خودم دیدم که راننده اتوبوس ٢ دانش‌آموز را فقط به این دلیل که من‌کارتشان شارژ نداشت، از اتوبوس پیاده کرد. انصاف هم چیز خوبی است.»، «وقتی اتوبوس، دیگر به ایستگاه می رسد می توانیم این مسئله را تحمل کنیم اما وقتی قرار است برخی رانندگان با توهین به مسافران رانندگی کنند، این مسئله دیگر قابل تحمل نیست. بهتر است برای رانندگان عصبانی کلاس های مشاوره برگزار شود تا وقتی فرضا یک یا چند مسافر من‌کارت نزده‌اند، با رفتار توهین‌آمیز راننده مواجه نشوند. تا به حال چند بار در این مورد به سازمان اتوبوس‌رانی تذکر داده‌ایم اما باز هم امور اصلاح نشده است و تعداد معدودی راننده عصبانی همچنان به رویه خود ادامه می‌دهند.»

 

تکریم راننده و مسافر دوجانبه باشد

سخن‌گوی سازمان اتوبوس‌رانی مشهد درباره این گلایه‌ها به شهرآرا گفت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که سازمان اتوبوس‌رانی موظف است به شهروندانی خدمات بدهد که بهای خدمات را پرداخته‌باشند.عباس اتحادی ضمن بیان اینکه رعایت حقوق شهروندی یک مقوله دوسویه است، بیان کرد: همچنان که راننده‌های سازمان باید مسافران را تکریم کنند، شهروندان هم موظف‌ به رعایت انصاف و اخلاق در برابر رانندگان اتوبوس‌رانی هستند. 

 

از برخوردهای نامطلوب دفاع نمی‌کنیم

وی افزود: البته از تعداد معدودی از رانندگان که با مسافران برخورد نامطلوبی دارند نیز دفاع نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه با راننده‌های متخلف برابر آیین‌نامه انضباطی برخورد خواهدشد، اضافه‌کرد: متقابلا از مسافران نیز درخواست می کنیم ‌ شأن و منزلت رانندگان را حفظ و در برخورد با رانندگان، قانون را رعایت کنند. 

او ادامه داد: به عنوان مثال، مردم همیشه شأن و منزلت یک خلبان را حفظ می‌کنند اما بارها اتفاق افتاده است که منزلت رانندگان اتوبوس‌رانی را تعداد معدودی مسافر زیر سؤال برده‌اند.

اتحادی گفت: راننده اتوبوس با توجه به استقرار ۵٠ تا ۶٠ مسافر در اتوبوس، وظیفه هدایت اتوبوس و مدیریت مسافران تا رسیدن به مقصد را بر عهده دارد و همین وظیفه با توجه به ترافیک موجود در شهر، کار پراسترسی مقابل روی او قرار می‌دهد.

 

برخی درخواست ها خارج از قانون است

اتحادی معتقد است برخی شاخص‌ها مثل آلودگی هوا، ناوگان فرسوده و درخواست‌های نادرست برخی مسافران برای پیاده‌شدن در خارج از ایستگاه، برعملکرد و تمرکز و آستانه صبر اتوبوس‌ران تأثیر منفی می‌گذارد.

وی افزود: سازمان اتوبوس‌رانی در سال، ٢ دوره آموزشی استقبال از مهر و بهار را برای راننده‌ها برگزار می‌کند و در هر دوره هم مسائلی مثل بازآموزی قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، کنترل خشم و استرس و تکریم مسافران را آموزش می‌دهیم تا به آن‌ها قوانین را یادآوری کنیم.

اتحادی بیان کرد: راننده اتوبوس‌رانی که چنین تخلفی مرتکب شده، به هیچ عنوان اجازه انجام این اقدام را نداشته است و در نهایت باید در مقابل فراموشی من‌کارت مسافران یاد شده در آن شرایط خاص سرما، سکوت اختیار می‌کرد؛ بنابراین با این اقدام برخورد انضباطی خواهدشد.

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی