کد خبر : 94584
/ 00:35
بانوی کارآفرین محله سجاد از کار متفاوت خود می‌گوید:

تبدیل خلاقیت به عمل

صنعت چیدمان پوشاک یکی از صنایع پیچیده و عظیمی است که در سراسر دنیا عده زیادی را به خود مشغول کرده است.

تبدیل خلاقیت به عمل

شهرآرا آنلاین - هانیه فیاض-  کار گروهی و استفاده از توانایی‌‌های افراد مختلف، نخستین اصل در این صنعت است که با ایفای نقش اصلی لباس‌‌های آماده را برای عموم مردم جامعه عرضه می‌‌کنند. از سوی دیگر چیدمان خاص پوشاک سبب می‌شود ویترین‌هایی طراحی شود که ویژگی‌‌های هنری آن بیشتر باشد، لباس‌هایی که مخاطب خاص دارد در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد و حتی پوشاکی که در هر موقعیتی قابل استفاده نیست به فروش برسد زیرا می‌دانیم که پوشاک از نظر مواد به کار رفته، شیوه طراحی، جایگاه استفاده، قیمت، محل عرضه، مخاطب و... متفاوت است. آلاله کاظم‌زاده دربان، ساکن محله سجاد، است که در این صنعت مشغول به فعالیت است. او تنها کسی است که مدرک معتبر چیدمان پوشاک را از دبنهامز انگلستان دریافت کرده و کارآفرینی است که سال‌ها با آموزش و کارآموزی به دیگران، زیرمجموعه‌ای قدرتمند ایجاد کرده و افراد زیادی را به کار گرفته است. گفت‌وگو با این بانوی فعال را در ادامه می‌خوانید.

 

چیدمان پوشاک

آلاله کاظم‌زاده دربان متولد1359 در مشهد، گرافیست و عضو افتخاری انجمن صنفی تبلیغات خراسان است. پس از آنکه کارشناسی مدیریت تبلیغات را اخذ کرده و فارغ‌التحصیل می‌شود، جذب یک شرکت پوشاک می‌شود. او درباره شروع فعالیتش می‌گوید: هم‌زمان با کار طراحی و گرافیک، کار چیدمان پوشاک را هم تخصصی آغاز کردم و حدود 15سال است که مشغول به کارم و اکنون مدیر شرکت آتلیه طراحی هستم. همچنین در سِمت مشاوره یکی از فروشگاه‌های پوشاک مشهد فعالیت می‌کنم. سال‌ها قبل برای انجام یک‌سری امور تبلیغاتی یک شرکت به آنجا دعوت شدم. ناخودآگاه درخواست همکاری برای افزایش تعداد شعبات خود دادند و دوره‌های آموزشی برای من در تهران برگزار کردند که من به همراه یک نفر دیگر زیرنظر 2فرد انگلیسی دوره تخصصی چیدمان پوشاک شامل نحوه پوشاندن لباس بر تن مانکن، نحوه نگهداری از مانکن‌ها و... را تعلیم دیدیم. براین اساس هفته‌ای یک‌بار با فرستادن عکس به آن‌ها در انگلستان از نحوه عملکرد خود گزارش ارائه می‌دادیم.

او به اجرای تخصصی و دانش‌محور فعالیت خود اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: اگر کسی بخواهد از صفر شروع به کار کند و فروشگاهی را راه‌اندازی کند، می‌توانیم از همان ابتدا در کنارش باشیم و او را راهنمایی کنیم که چطور کالایی را بخرد؟ چه کالایی به درد آن محله و منطقه می‌خورد؟ تأمین‌کننده‌اش چه کسی و کجا باشد؟ که در این قسمت خودمان برندها و تولیدکنندگان مختلفی را به فروشگاه‌دار معرفی می‌کنیم. ملزومات راه‌اندازی یک فروشگاه را به او معرفی می‌کنیم و پس از آن با سبکی مناسب به چیدمان فروش می‌پردازیم. چیدمان فروش عملی است که در آن، فرد به‌طور تخصصی، علم فروش بهتر کالا را می‌آموزد. بنابراین باید بداند که درون فروشگاه چه جنسی را در کدام قسمت قرار دهد که بیشتر به چشم بیاید و دسترسی به آن راحت‌تر شود و به فروش برسد. همچنین در این علم بخش‌های مختلف یک فروشگاه تعریف می‌شود و براساس آن تقسیم‌بندی انجام می‌شود. به طور مثال اجناس دخترانه، پسرانه، زنانه، مردانه، اکسسوری و... به‌طور مجزا تفکیک می‌شوند.

131370.jpg

اهمیت فکر و برنامه

فروشگاه‌داران و مغازه‌داران در مکان خود باید دکوراسیونی ترتیب بدهند تا هر فردی که به داخل مغازه یا بوتیک لباس پا می‌گذارد با دیدن دکوراسیون مغازه پوشاک، نیاز شدید به خرید اجناس داخل مغازه را در خود احساس کند. دکوراسیون فروشگاه هیچ‌گاه از دید افراد باهوش پنهان نخواهد ماند زیرا تأثیر بسیار زیادی روی احساس رضایت مشتری در هنگام حضور در داخل بوتیک و خرید جنس می‌گذارد. رضایت و خشنودی مشتری مهم‌ترین کلید موفقیت در کسب و کار است پس فروشندگان باید بدانند که این موضوع را دست‌کم نگیرند. فقط ایجاد یک فروشگاه برای فروش کالا کافی نیست زیرا ممکن است اگر به صنعت چیدمان توجه نشود، فروش اجناس با شکست روبه‌رو شود و حتی فروشنده نیز دلیل آن را متوجه نشود. چینش کالاها و دکور، نحوه رفتار با مشتری، دسته‌بندی محصولات، تحریک حس بویایی و شنوایی، زمان برگزاری حراجی‌های مناسب، تغییر هرازگاهیِ شکل ویترین‌ها، چگونگی نمایش قیمت و هویت لباس‌ها و سبک تبلیغات محیطی از جمله اقداماتی است که در راستای وظایف یک متخصص چیدمان فروشگاه قرار می‌گیرد. علم جدید فروش پیش‌بینی می‌کند که همه امور برای فروش بهتر و ایجاد فروشگاه با جذب حداکثری باید طبق فکر و برنامه انجام شود و اجناس نیز درست تهیه شوند. برای فروش اجناس ترفندهایی وجود دارد. به‌طور مثال زمانی که هوا بارانی است، بهتر است کالاهایی مانند چتر، دستکش و کلاه در قسمتی که صندوق فروشگاه واقع شده است، قرار بگیرد. زیرا نیاز افراد به این اجناس زیاد حس می‌شود و میزان فروش بالا می‌رود یا با توجه به نزدیک‌شدن به ایام خاص مثل روز مادر، بسته‌بندی‌های شیک و زیبایی با جشنواره‌های فروش تدارک دیده شود. پاخور فروشگاه‌ها در قسمت ورودی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد که متناسب با روحیات افراد طراحی می‌شود. در کشورهای خارجی وقتی مردم وارد فروشگاه می‎شوند، از چپ به راست به اجناس توجه می‌کنند اما در ایران عکس آن است و چیدمان متفاوت است. اصولا بخش‌های مردانه یا در طبقات منفی یک و یا در بخش کناری طبقات همکف جای‌گذاری می‌شوند. اما پاخور فروشگاه با زنانه است که معمولا در طبقه همکف پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی تعبیه می‌شود. اجناس کودکان نیز به دلیل اینکه نیاز مصرفی یک خانواده محسوب می‌شود، هرجایی از فروشگاه قرار بگیرند افراد برای تأمین به آن قسمت مراجعه می‌کنند و به همین دلیل بخش کودکان بیشتر در طبقات بالایی فروشگاه تعبیه می‌شود.

این طراح با اشاره به چگونگی چیدمان برای جذب مشتری بیان می‌کند: برای چیدمان روی دیوارها که به اصطلاح «بک‌وال» نام دارد، باید از چپ به راست از اجناس روشن به تیره استفاده شود؛ زیرا براساس علم روان‌شناسی چیزی که چشم ناخودآگاه به آن توجه می‌کند، رنگ تیره سمت راست است و به رنگ روشن دقت نمی‌شود و از بالا به پایین هم از روشن به تیره چیدمان می‌شود. نورپردازی مناسب در مغازه پوشاک نیز یکی از مهم‌ترین مباحث است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود. درجه و شدت نورپردازی در فروشگاه بستگی به حالتی دارد که فروشگاه‌دار برای دکوراسیون فروشگاه خود می‌پسندد. اگر بیشتر از پوشاک‌های طرح کلاسیک استفاده می‌کند بهتر است میزان شدت نور را زیاد قرار دهد، اگر هم پوشاکی به سبک آنتیک در مغازه دارد، نورپردازی باید متعادل و ولرم باشد. فارغ از سبک لباس‌هایی که موجود است در نورپردازی فروشگاه پوشاک به هیچ عنوان نباید از چراغ‌های فلوئورسنت با رنگ سبز و زرد استفاده شود، زیرا این چراغ‌ها حس دلپذیربودن دکوراسیون را از بین می‌برند و به‌ نوعی حس ناخوشایندی را در مشتری ایجاد می‌کند. استفاده از نور سفید در قسمت شلف‌ها و باکس‌ها بسیار مناسب خواهد بود. همچنین برای تزیین بیشتر می‌توان از این نور برای مشخص‌کردن مرزبندی‌های داخل فروشگاه استفاده کرد.

131372.jpg

فعالیت‌های هنری و اشتغال

کاظم‌زاده به برخی سوابق کاری خود اشاره کرده و ادامه می‌دهد: در مشهد با فروشگاه‌های پوشاک زیادی همکاری داشتم. همچنین برای کارکنان این فروشگاه‌ها در حوزه آموزش تخصصی چیدمان کالا تدریس هم کردم و بعد از این نیز با هرجایی که قرارداد کاری منعقد کنم، باز هم آموزش و تدریس در این حوزه را دارم. در حال حاضر متخصص علمی در این حوزه نداریم و کسانی که در مشهد کار می‌کنند به‌طور تجربی مشغول به فعالیت هستند اما به دلیل اینکه من ،هم علمی و هم تجربی تخصص دارم، سعی می‌کنم اطلاعاتم را به‌روز کنم. در این حرفه 35نفر را توانسته‌ام مشغول به کار کنم. در حوزه گرافیک و چیدمان پوشاک افراد زیادی در ارتباط با من مشغول به کار هستند. این افراد در بخش‌های مختلفی از جمله واحد طراحی و اتوکد، حسابداری،گرافیست، مدیر اجرایی، نقاش، واحد چیدمان پوشاک، خدمات برق، دکور، نور،گیت، ابزارآلات و یراق‌آلات فعالیت می‌کنند. خیلی از افرادی که برای شروع کار به من مراجعه می‌کنند، اعتماد به نفس کافی برای کار ندارند. با آن‌ها پای گفت‌وگو می‌نشینم و آن‌ها را مجاب می‌کنم که من هم در ابتدا همانند شما بودم. خیلی سخت نیست و کافیست که اراده لازم را داشته باشید و تلاش کنید. این دلگرمی‌های من و ایجاد انگیزه‌ برای شروع کار به دیگران، بین دوستان و همکارانم معروف شده است به جمله: «بالفعل کردن خلاقیت نیروها» توسط من! زیرا تمام کسانی که حتی به‌عنوان کارآموز به اینجا می‌آیند حداقل دوره‌های تئوری را گذرانده‌اند، اما آن را برای مشتری عملیاتی نکرده‌اند و روان‌شناسی مشتری برایشان سخت است.

کاظم‌زاده با اشاره به همراهی این افراد در تمام دوره کسب انگیزه و اعتمادبه‌نفس می‌گوید: به آن‌ها می‌قبولانم که کار را من برایتان آماده کرده ام و خودم پاسخ‌گوی مشتری هستم تا آن‌ها با فراغ خاطر و به دور از هرگونه استرسی به کار مشغول شوند. به یاد دارم که نخستین کارم را از طراحی یک کارت ویزیت برای فروشگاه پوشاکی در خیابان دانشگاه آغاز کردم و هنوز بعد از گذشت این همه سال کارتش تغییری نکرده است که همان انگیزه‌ای برای کار در من ایجاد کرد. کار من با تمام جذابیتش، سختی‌هایی نیز دارد. در واقع پشت صحنه این شغل دردسرهای خاص خود را دارد و به شدت طاقت‌فرساست اما به آن علاقه دارم و با تمام توان خود کار می‌کنم و در این حرفه هرکاری که از دستم برآید انجام می‌دهم. از تگ‌زدن اجناس گرفته تا طراحی دکور و نظارت بر اجرا! همچنین در طول سال‌های فعالیتم هیچ‌وقت بازاریاب نداشته و ندارم و آن‌قدر به کارم ایمان دارم که رضایت مشتری برایم مشتری بعدی را به همراه می‌آورد. علاوه‌براین با همکاری افرادی که در کنارم مشغول به‌کارند، در بخش گرافیک نیز طراحی لوگو، بروشور، آرم، سِت اداری، پوستر، جشنواره‌های فروش صفحات اینستاگرام و... انجام می‌دهیم.

131379.jpg

توجه به علایق در کنار کار

کاظم‌زاده بزرگ‌ترین تفریحش «یوگا» است و در زمینه‌های مختلفی هم مطالعه می‌کند. او می‌گوید: آخرین کتابی که خواندم «ملت عشق» بود که با تمام فشار کاری‌‌ای که داشتم بسیار از آن لذت بردم. خود نیز در حال نوشتن کتابی با موضوع چیدمان، مشتری‌مداری، صندوق‌داری، پرو و... هستم که قصد دارم در آینده نه‌چندان دور آن را به پایان برسانم. تصمیم دارم شیوه تدریسم را رسمی‌تر کنم و با بازکردن فیلد جدیدی در فنی و حرفه‌ای آنچه در طول این مدت کسب کرده‌ام در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم. از طرفی در آینده حتما فروشگاه پوشاکی برای خود راه‌اندازی خواهم کرد تا سبک اصولی چیدمان را به نمایش بگذارم.

این بانوی فعال در خانواده‌ای با 4فرزند متولد شده است و از دوران کودکی ساکن محله سجاد است و به دلیل حس نوستالوژی‌ای که به این محله دارد، به آن نیز علاقه‌مند است و این‌گونه توضیح می‌دهد: درست است که آن زمان سجاد به اندازه حالا شلوغ نبود اما خانواده من ترجیح دادند تا در خیابان یاسمن بمانند و حتی مدتی تصمیم گرفتیم که به‌طور موقت در محله دیگری ساکن شویم اما نتوانستیم با شرایط آنجا کنار بیاییم. برای ما تغییر محل سکونت چیز عجیبی بود که دوست نداشتیم آن را تجربه کنیم.

او از روزهای کاری خود خاطراتی هم دارد و می‌گوید: زمانی که برای یک فروشگاه پوشاک در مشهد چیدمان آن را انجام می‌دادم، به من گفته بودند که مانکن‌ها قالب بدن انسان و خیلی گران هستند؛ از طرفی هم حساس بودم کاری که انجام می‌دهم شایسته و بی‌نقص باشد. یکی از افراد بخش فروش برای کمک‌کردن نزدم آمد و از من درخواست کرد تا بخشی از انجام کار را به او بسپارم. من هم خواستم که لباس مانکن را تنش کند ناگهان دست مانکن بر زمین افتاد و نتوانست لباس را برتن مانکن بپوشاند. من در واکنشی سریع همراه با استرس، به او تشر زدم و مانکن را از او گرفتم. فروشنده هم ناراحت شد و رفت. مدیر اصلی که شاهد این ماجرا بود مرا صدا کرد و گفت: متوجه شدم با این فرد چگونه برخورد کردی! یادت باشد که خشن‌بودنت باعث می‌شود دیگران به تو کمک نکنند، از طرفی اندازه توان افراد باید از آن‌ها کار خواست. این حرف را همیشه به خاطر سپردم و سرعتم را با سرعت افراد تطبیق دادم.

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی