کد خبر : 94737
/ 07:42
پاسخ صریح محیط زیست استان به رویکرد مدیران نیروگاه توس

برخورد قضایی در انتظار توس آلاینده

«توس آلاینده» عنوان گزارش روزنامه شهرآرا و سرآغاز بهمنی بود که در همین بهمن‌ماه امسال بر سر نیروگاه توس آوار شد.

برخورد قضایی در انتظار توس آلاینده

شهرآرا آنلاین - سارا رنگیان - این گزارش اما واکنش مسئولان این مجموعه نیروگاهی را به دنبال داشت، تا جایی که جوابیه آن‌ها روز گذشته در شهرآرا منتشر شد. متنی که از نظر مسئولان زیست‌محیطی استان و مشهد عذر بدتر از گناه است و به قول محمد عرفانی توجیهی بیش نیست. او که پیش از این معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌ رضوی بود و حالا با عنوان معاون محیط زیست انسانی این اداره کل شناخته می‌شود، باوجود ادعای نیروگاه توس در جوابیه اخیر تأکید می‌کند که طبق آخرین سنجش‌های صورت‌گرفته، این نیروگاه آلاینده است و در دی‌ماه امسال سوخت مازوت مصرف می‌کرده است. عرفانی در ادامه اعلام می‌کند که اگر روند مصرف مازوت توسط نیروگاه توس ادامه‌دار باشد، چاره‌ای جز پیگیری قضایی نمی‌ماند. او در ادامه با بیان اینکه اقدام نیروگاه توس و مصرف سوخت مازوت، تهدید علیه بهداشت عمومی است، می‌گوید که پیرو این موضوع از قوانین موجود برای اعمال فشار به نیروگاه توس استفاده می‌کنیم، اما برای جلوگیری از این اقدام از مسئولان نیروگاه می‌خواهیم که با پیگیری جدی، به جای توجیه، همگام با اداره کل محیط زیست و دیگر مسئولان محلی استان، تأمین سوخت پاک برای نیروگاه را مطالبه کنند.

 

اگر لازم باشد دست از سر نیروگاه بر نمی‌داریم

عرفانی با تأکید بر اینکه اهمال در سلامتی مردم پذیرفتنی نیست، اعلام می‌کند اگر بنا به ارائه آمار و ارقام باشد و این موضوع گرهی از آلودگی هوای مشهد باز کند، دست از سر نیروگاه بر‌نمی‌داریم و هر‌روز اعلام آلودگی می‌کنیم، اما این اقدام دردی از آلودگی هوای شهرمان دوا نمی‌کند.

او همچنین در ادامه تأکید می‌کند که مصاحبه ششم بهمن او درست بوده است و عملکرد نیروگاه توس مطابق با معیار و فاکتورهای زیست‌محیطی نیست. طبق اعلام عرفانی در شرایط موجود یک میلیون و ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو و ۴٠٠ هزار دستگاه موتور‌سیکلت در مشهد در حال تردد هستند و در مجموع روزانه ٢میلیون و ۴٠٠ هزار لیتر بنزین و بالغ بر ٩٠٠ هزار لیتر گازوئیل و گاز در شهرمان مصرف می‌شود، در حالی‌که مازوت مصرفی روزانه این نیروگاه (بالغ بر ٣ میلیون لیتر مازوت) به تنهایی با مجموع سوخت مصرفی انواع وسایل نقلیه مشهد برابری می‌کند.

او با تأکید بر اینکه نیروگاه نباید از سوخت سنگین استفاده کند، تبعات این موضوع را بزرگ می‌داند و می‌گوید که این نیروگاه در محدوده، حریم شهر و مناطق مسکونی است و اثر مستقیمی بر زندگی شهروندان دارد و به همین دلیل استفاده از این میزان مازوت مورد تأیید اداره کل محیط زیست نیست.

نیروگاه توس اما در بخشی از جوابیه خود مدعی شده است که ایستگاه الهیه به عنوان نزدیک‌ترین ایستگاه سنجش آلودگی هوا به نیروگاه در بیشتر مواقع، کمترین آلودگی را نسبت به سایر ایستگاه‌ها نشان می‌دهد؛ همین موضوع نشان می‌دهد که نیروگاه بیخ گوش مشهد است و حتی لحظه‌ای اهمال، اثرات زیان‌باری برای شهرمان دارد؛ با‌این‌حال رئیس اداره سلامت، محیط زیست و ایمنی شهرداری مشهد با رد این توضیح، آن را در حد ادعا و غیرعلمی می‌داند و می‌گوید که شاخص ای‌کیوآی (شاخص آلودگی هوا) از ترکیب ۵ آلاینده به دست می‌آید؛ نیروگاه توس هم با سوزاندن مازوت، گوگرد زیادی -که فقط یکی از پارامترهای این شاخص است- تولید می‌کند که این آلاینده به تنهایی نمی‌تواند میزان شاخص آلودگی هوا را بالا ببرد و قطعا باید به ۴ آلاینده دیگر نیز توجه شود.

محمد پذیرا در ادامه با اشاره به تأثیر جریان و تونل‌های باد، ارتفاع و سرعت خروجی آلاینده‌ها از دودکش‌های نیروگاه بر شاخص ای‌کیو‌آی، می‌افزاید: با این توضیحات، اطلاعات ایستگاه الهیه بخشی از معادله آلودگی است، نه همه آن، چرا که نمی‌توان بر این اساس نظر نهایی را در خصوص آلایندگی نیروگاه توس داد. 

طبق اعلام مسئولان اداره کل محیط زیست استان، پیش از این مکاتبات فراوانی با استانداری خراسان رضوی انجام شده که پیرو آن هم علیرضا رشیدیان، استاندار سابق، پیگیری‌هایی را برای موضوع تغییر سوخت این نیروگاه از سوخت مایع به گاز از وزیران نیرو و نفت داشته است. از سوی دیگر مکاتباتی هم با عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور، صورت گرفته که تابستان امسال نیز به معاون اول ریاست جمهوری منتقل شده است؛ اسحاق جهانگیری پیرو این موضوع به وزیران مربوطه دستور داد تا سوخت پاک نیروگاه‌های مشهد به‌خصوص نیروگاه توس تأمین شود؛ بااین‌حال هنوز هم که هنوز است اقدامی در این راستا صورت نگرفته است. 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی