کد خبر : 95077
/ 07:34

خرید در خانه

معرفی استارت‌آپی که در آن چند جوان مشهدی می‌خواهند دردسر رفتن خرید روزانه را از بین ببرند

خرید در خانه

شهرآرا آنلاین - وفایی نیا - سرادار |   تصور کنید در هوای سرد این روزها، در خانه نشسته‌اید و مشغول تماشای تلویزیون هستید که به خاطر می‌آورید باید یک سری خرید از سوپرمارکت انجام می‌دادید. تازه میوه هم برای خانه لازم دارید و باید بعد از سوپرمارکت، به میوه فروشی هم سر بزنید. خریدهایی که انجام آن‌ها به راحتی حداقل یک ساعت از وقتتان را خواهد گرفت و در این شب‌های زمستانی شما را راهی بیرون از خانه خواهد کرد. اما تعدادی جوان مشهدی با راه‌اندازی یک استارت‌آپ به شما کمک می‌کنند که تمام خریدهایتان را در حالی که در خانه و پای تلویزیون نشسته‌اید انجام دهید. در این مطلب می‌خواهیم با استارت‌آپ «هایپر ٨١١٨» آشنا شویم و ببینیم چگونه می‌توانیم به کمک آن خریدهایمان را به شکلی انجام دهیم که در آن از اتلاف زمان‌های طولانی در صف، ترافیک، آلودگی هوا، هزینه‌ بیشتر، خرید کالاهایی که نیازنداریم و ... خبری نباشد، تا زمان بیشتری را به خودمان اختصاص دهیم.

 

هایپرمارکتی در دل اینترنت

با وارد شدن به آدرس اینترنتی com.hyper8118 خودتان را درست وسط یک هایپرمارکت بزرگ خواهید دید که در قفسه‌های مختلف آن همه جور کالایی یافت می‌شود. محصولات این فروشگاه اینترنتی را می‌توانید در دسته‌بندی‌های «مواد غذایی»، «خواروبار»، «میوه و سبزیجات»، «نان» و «بهداشت و زیبایی» مشاهده کنید و با وارد شدن به هر دسته، در زیرمجموعه‌های مختلف آن به جست‌وجو بپردازید و محصول موردنظر خودتان را پیدا کنید. در این فروشگاه آنلاین بیش از ۴٠٠٠ محصول مختلف قابل مشاهده و اضافه کردن به سبد خریدتان است. برای پرداخت هزینه‌های خریدتان هم ٢ راه پیش رو دارید. هم می‌توانید به‌صورت اینترنتی هزینه را پرداخت کنید و هم می‌توانید گزینه «پرداخت در محل» را انتخاب  و زمانی که محصولات به دستتان رسید، هزینه آن‌ها را به‌صورت نقد پرداخت کنید. شما می‌توانید از تمام نقاط مشهد از این فروشگاه اینترنتی خرید کنید و در صورتی که مجموع خریدتان بیش از ۴٠ هزار تومان باشد، هیچ هزینه‌ای برای حمل و نقل آن‌ها تا دم منزلتان پرداخت نخواهید کرد. معمولا بین یک تا دو ساعت هم طول می‌کشد تا خریدها به دست مشتری برسد، اما اگر خواستید خریدهایتان دیرتر برایتان فرستاده شود، می‌توانید در هنگام خرید زمان موردنظر خود را اعلام کنید.

 

نبرد با لشکری از رقیبان

معمولا خیلی از افرادی که قصد راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی دارند، اولین ایده‌ای که به ذهنشان می‌رسد ایجاد یک فروشگاه اینترنتی است. به همین دلیل استارت‌آپ «هایپر ٨١١٨» با رقیبان زیادی در بازار خود روبه‌رو خواهد بود. اما آن‌ها خیلی نگران حضور رقیب‌های مختلف نیستند و به موفقیت کارشان ایمان دارند. به گفته خودشان تا کنون بازخورد خوبی هم از مشتریان گرفته‌اند و بیش از ٨٠ درصد کسانی که از فروشگاه آن‌ها خرید کرده‌اند، برای خریدهای بعدی هم باز به این سامانه مراجعه کرده‌اند. در طرف دیگر آن‌ها با تأمین‌کنندگان محصولاتشان هم تعامل خوبی دارند و با ارائه خدمتی خاص در نرم افزارهای حسابداری فروشگاه‌های تأمین‌کننده محصولاتشان، باعث شده‌اند که این فروشگاه‌ها بتوانند تمام کارهای خود را به‌صورت مکانیزه و آنلاین انجام دهند. خدمات این‌چنینی که استارت‌آپ هایپر ٨١١٨ به فروشگاه‌های طرف قرارداد خود می‌دهد باعث شده است که فروشگاه‌های بیشتری بخواهند با آن‌ها همکاری داشته باشند.

آن‌ها قصد دارند با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌اند تا ٣سال آینده تبدیل به بزرگ‌ترین هایپرمارکت اینترنتی در مشهد شوند. موفقیت این کارآفرینان مشهدی تا آنجایی بوده است که به تازگی تصمیم گرفته‌اند کار خود را به تهران نیز گسترش دهند و اکنون ساکنان ٢ منطقه ۶ و ٧ تهران هم می‌توانند خریدهای خود را از این هایپرمارکت اینترنتی انجام دهند.

استارت‌آپ «هایپر ٨١١٨» تا به حال تنها در بستر سایت فعالیت می‌کرد، اما از ابتدای سال آینده نرم‌افزار موبایلی این استارت‌آپ هم در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

 

چالشی به نام حمل و نقل کالا

از داودی، هم‌بنیان‌گذار این استارت‌آپ درباره مشکلات پیش‌رویشان پرسیدیم و او گفت: مهم‌ترین مشکلی که کسب و کار ما و موارد مشابه ما با آن روبه‌رو هستند؛ بحث لجستیک است. یعنی هم در بحث تأمین کالا و هم رساندن آن به دست کاربرانمان. در سمت تأمین‌کننده یا باید یک فروشگاه و انبار خیلی بزرگ داشته باشید که نیاز به سرمایه میلیاردی دارد، یا اگر مثل کسب و کار ما قرار باشد تنها بستر فروش داشته باشید، باید تأمین‌کننده را خیلی راضی نگه دارید. او می‌گوید اگر من حتی ٢٠ تأمین‌کننده داشته باشم اما مشکلاتی به‌وجود بیاید و آن‌ها تصمیم بگیرند که به ما جنس ندهند، در عمل کار ما تعطیل خواهد شد. بنابراین خیلی مهم است که چگونه بتوانیم بهترین تعامل را با تأمین‌کننده‌ها داشته باشیم. برای این منظور باید تأمین‌کننده را نسبت به خودمان مطمئن نگه داریم. یعنی هم باید فروش آن‌ها را بالا ببریم و هم خدمات جانبی خوبی به آن‌ها بدهیم.

داودی با اشاره به اینکه بحث رساندن خریدها به دست مشتری، اصلی‌ترین هزینه فروشگاه‌های اینترنتی محسوب می‌شود، گفت: اینکه در ایران هنوز کسی نتوانسته است مانند نمونه‌های خارجی مثل آمازون، موفق باشد به خاطر بحث هزینه‌های حمل محصول از فروشگاه به سمت خریدار است. ما در همین‌باره خیلی از کسب و کارهای مشابه داخلی و خارجی را رصد کردیم و تمام تمرکز توسعه‌ای خود را روی این موضوع گذاشته‌ایم و به دلیل همین موضوع هم هست که رشدمان خیلی آهسته اتفاق می‌افتد. البته مطمئن هستیم که به زودی این چالش را برطرف می‌کنیم و سرعت توسعه خود را بیشتر خواهیم کرد.

 

تعامل با اکوسیستم استارت‌آپی

داودی، هم‌بنیانگذار استارت‌آپ «هایپر ٨١١٨»، درتوصیه‌ای به کسانی که می‌خواهند قدم در اکوسیستم استارت‌آپی بگذارند، می‌گوید: مهم‌ترین توصیه من این است که به تنهایی کار نکنند و تیم داشته باشند. در یک بازه‌ای ما خودمان را در دایره کوچکی که داشتیم حبس کرده بودیم، اما با بیرون آمدن از آن فضا و ایجاد تعامل با بقیه اکوسیستم استارت‌آپی توانستیم چیزهای زیادی یاد بگیریم. حضور در جاهایی مانند «همفکر» یا «شتاب دهنده» توانست کمک زیادی به ما بکند. فضاهای مختلفی که شهرداری هم در حال ایجاد آن است می‌تواند به توسعه و رشد استارت‌آپ‌ها کمک زیادی کند. توصیه من به تمام افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند این است که خودشان را در این محیط‌ها قرار دهند تا بتوانند موفق باشند.

 

کوچک و چابک

تیم هایپر ٨١١٨ از اردیبهشت امسال استارت‌آپشان را راه‌اندازی کردند و حالا ۶ نفر به‌صورت مستقیم در این استارت‌آپ مشغول به کار هستند. البته آن‌ها هم مثل بیشتر استارت‌آپ‌های دیگر، در سال‌های اولیه بنیان‌گذارانشان هرکدام چندین مسئولیت به عهده دارند. آن‌ها مانند بنیان‌گذاران دی‌جی‌کالا در این ابتدای کارشان بعضی اوقات کنار همکار پیکشان، خودشان بسته‌های مشتریان را با موتور به دستشان می‌رسانند. یکی دیگر از همکارانشان هم‌زمان طراح گرافیک هست و هم پشتیبانی تلفنی مشتریان را انجام می‌دهد. یاسر نوروززاده، هم بنیان‌گذار این استارت‌آپ نیز روزهای آخر خدمت سربازی را پشت سر می‌گذارد و در تمام مدت خدمت، پس از پادگان به جمع هم تیمی‌هایش اضافه می‌شد تا کار عقب نماند. اصلا کار استارت‌آپی یعنی همین که کوچک، چابک و البته با وظایف مشخص کار را شروع کنید.

 

از پیتزا فروشی تا هایپرمارکت اینترنتی

استارت‌آپ «هایپر ٨١١٨»به وسیله سه جوان مشهدی و تقریبا با سرمایه اولیه خیلی کم شروع به‌ کار کرد. محمد داوودی و نورالدین هویدا، دانش‌آموخته مدیریت پروژه و یاسر نوروززاده، دانش‌آموخته رشته عمران سه هم‌بنیان‌گذار این استارت‌آپ هستند که قبل از شروع این کار ٧سال سابقه شراکت با یکدیگر در کسب و کارهای مختلف داشته اند. داوودی در توضیح این سابقه همکاری می‌گوید: «از زمان دانشجویی یک شرکت ساختمانی تأسیس کردیم که پس از موفقیت نسبی در یک بازه زمانی، شرکت با شکست روبه‌رو شد. به همین دلیل کسب و کارمان را تغییر دادیم و به سراغ چند کسب و کار دیگر رفتیم. یکی از آن کارها یک پیتزا فروشی بود که در حین اجرای آن ایده استارت‌آپ «٨١١٨» به ذهنمان رسید. با توجه به مشکلات کار پیتزا فروشی، تصمیم گرفتیم که آن را تعطیل کنیم و به سراغ راه‌اندازی استارت‌آپ ٨١١٨ بیاییم.»

آن‌ها این بار برای توسعه ایده خود وارد شتاب‌دهنده فردوسی شدند و با پذیرش در دوره شتاب‌دهی، موفق شدند ٢۵ میلیون تومان جذب سرمایه از این شتاب‌دهنده داشته باشند. در کنار آن هم ماهانه درآمدی نزدیک به ٢ میلیون تومان از این استارت‌آپ نصیبشان می‌شد که آن را در راه توسعه کار هزینه می‌کردند و اکنون بنابر حساب و کتاب‌های خودشان چیزی حدود٧٠ میلیون تومان روی استارت‌آپشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اما بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که این کارآفرینان مشهدی داشته‌اند، استارت‌آپ آن‌ها تا اواخر سال ٩٩ به نقطه سر به سر خواهد رسید. آن‌ها فعلا متوسط روزی ١٢ سفارش دریافت می‌کنند و پیش‌بینی می‌کنند تا یک‌سال آینده به ٧۵ سفارش در روز دست پیدا کنند.

..........................................

131963.jpg

نورالدین هویدا

متولد ١٣٧١

فوق لیسانس مدیریت پروژه از دانشگاه آزاد مشهد

محمد داودی

متولد ١٣٧١

فوق لیسانس مدیریت پروژه از دانشگاه آزاد مشهد

یاسر نوروززاده

متولد ١٣۶٩

لیسانس عمران از دانشگاه آزاد مشهد

 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی