کد خبر : 95301
/ 06:02

سفر خودت را بساز

استارت‌آپ تریپ‌ساز به شما کمک می‌کند تا با همراهی راهنمایان محلی تجربه‌ای متفاوت از سفر داشته باشید

سفر خودت را بساز

شهرآرا آنلاین - حامد سرادار | شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد مسافری در شهر خود بیابید و او از مناطق تفریحی و گردشگری در داخل شهرتان بگوید که شما تا به‌حال چیزی از آن نشنیده‌اید و گذرتان یک‌بار هم به آنجا نیفتاده باشد یا کافی است به سراغ تلویزیون بروید و یکی از برنامه‌های مستند ایرانگردی را ببینید که راوی مستند در یکی از شهرهای ایران و در دشت یا دره‌ای سرسبز در حال طی مسیر است. تصویری که مشاهده می‌کنید کم از تصاویر مناظر برخی کشورهای اروپایی ندارد، همان جاهایی که آرزو می‌کنید ای کاش بتوانید برای یک بار هم شده در طول عمرتان به آنجا سفر کنید. ایران عزیز ما کم از این دست مناظر ندارد، اما یا اطلاع‌رسانی مناسبی از مناطق بکر طبیعی کشورمان انجام نشده یا درصورت اطلاع نمی‌دانیم چگونه می‌شود به این مناطق سفر کرد. حتی با در دست داشتن گوشی هوشمند و جی پی اس و گوگل مپ باز هم رسیدن به این مناطق ساده نیست و راه بلد می‌خواهد. البته مناطق گردشگری کشور هم راهنما‌های حرفه‌ای زیادی دارد و اگر در هر منطقه‌ای با یک راهنمای بومی همراه شوید، قطعا تجربه سفر بی‌نظیری خواهید داشت. اما یک راهنمای حرفه‌ای بومی را چگونه می‌شود، پیدا کرد؟

استارت‌آپ تریپ‌ساز آمده است که همین مشکل را حل کند و برای من و شما بهترین راهنمای بومی هر منطقه را معرفی کند تا بتوانیم در کنار او بهترین تجربه ممکن در سفر به آن منطقه را داشته باشیم و سال‌ها خاطره سفر خود را نقل کنیم.

 

راهنما بزن

این روزها تنور برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی حسابی داغ است و خانواده‌هایی که قصد سفر دارند در حال جمع بندی برای انتخاب یک مقصد هستند. مثلا خانواده‌ای شیراز را انتخاب و قصد می‌کند ١٠ روز به این شهر سفر کند. آیا می‌خواهید تمام این ١٠ روز فقط سری به حافظیه و تخت جمشید بزنید یا اینکه می‌خواهید براساس بودجه‌ای که دارید نقاط دیدنی بیشتر این شهر و مناطق گردشگری آن را بشناسید و ببینید؟

پیشنهاد می‌کنم قبل از سفر سری به سایت تریپ ساز به آدرس tripsaz.ir بزنید؛ این استارت‌آپ کمک می‌کند سفر خود را سفارشی بر اساس نیازها و بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اید، برنامه‌ریزی کنید. مثلا همان سفر به شیراز را در ذهن بگیرید، حالا در این سایت اعلام می‌کنید چند نفر هستید، چند فرد مسن همراه شماست، آیا برای افراد مسن همراه خود ویلچر می‌خواهید، زمان شروع و پایان سفر، می‌خواهید راهنمای شما خودرو داشته باشد یا نه، چه تخصصی داشته باشد و اطلاعات دیگر. شکم‌گردی، شهرگردی، شبگردی، تفریح و خرید، ماجراجویانه، علمی و آموزشی، رویدادهای خاص و آیینی، درمان و سلامت، کاری و تجاری، ورزشی، روستایی و عشایری، زیارتی و مذهبی، طبیعت‌گردی، تاریخی و فرهنگی، هنری و مناطق جنگی از جمله تخصص‌هایی است که راهنمایان تریپ‌ساز دارند. پس از اعلام این اطلاعات حالا نوبت تریپ‌ساز است که اطلاعات سفر شما را بررسی و برای راهنمایان محلی شیراز که با اطلاعات شما تطابق دارند، ارسال‌کند. در سمت دیگر راهنماهایی که با تریپ‌ساز در حال همکاری هستند، این پیشنهاد را بررسی و قیمت موردنظر خود را برای همراهی شما در طول اقامتتان بیان می‌کنند.

از طرف دیگر مسافران آزاد هستند که از بین راهنمایان پیشنهادی راهنمای مورد نظر خود را که با بودجه آن‌ها همخوانی دارد، انتخاب کنند. پس از انتخاب، هزینه به وسیله مسافر پرداخت می‌شود، اطلاعات تماس راهنما و مسافر رد و بدل می‌شود تا بتوانند بایکدیگر برنامه‌ریزی کنند. همچنین تا پایان سفر هزینه در تریپ‌ساز باقی می‌ماند و در صورت رضایت طرفین ۹۵ درصد پول به راهنما پرداخت می‌شود.

 

سفر مستقیم

در تریپ ساز امکان برنامه‌ریزی یک نوع دیگر سفر هم هست که به آن سفر مستقیم می‌گویند. بدین صورت که اگر مسافر بخواهد با یک راهنمای خاص سفر کند می‌تواند به صفحه آن راهنما مراجعه، توانایی‌های او و نظرات و تجربیات دیگر مسافران را با او مشاهده کند و در صورت تمایل درخواست را مستقیما برای راهنما ارسال و منتظر دریافت پیشنهاد قیمت از او بماند. پس از دریافت پیشنهاد باید دستمزد راهنما آنلاین پرداخت شود و این مبلغ به عنوان پرداخت امن برای حفظ حقوق طرفین(راهنما، مسافر و تریپ ساز) تا پایان سفر نزد تریپ‌ساز می‌ماند و پس از پایان سفر به راهنما پرداخت می‌شود. اما اگر شما راهنمای محلی هستید خیلی راحت می‌توانید در این سامانه عضو و درآمدزایی کنید. فقط کافی است در تریپ‌ساز ثبت‌نام و اطلاعات تخصصی خود را ثبت کنید و پس از تأیید منتظر دریافت درخواست‌ها از سوی مسافران باشید.

 

از جشن عروسی تا گردشگری

استارت‌آپ تریپ‌ساز به وسیله مهرداد ناطقی و همسرش مریم صابری بنیان‌گذاری شده است و در نمایشگاه شهرهوشمند مشهد این فرصت پیدا شد تا با آن‌ها و استارت‌آپشان بیشتر آشنا شویم. مهرداد متولد ۶۶ است و لیسانس نرم‌افزار از دانشگاه چمران کرمان دارد. همسرش مریم نیز متولد ۶۸ است و ارشد MBA دارد و اکنون هم به عنوان استاد دانشگاه و هم تورلیدر فعالیت دارد.

مهرداد می‌گوید قبل از تریپ‌ساز با چند تن از دوستانم استارت‌آپی را در حوزه ارائه خدمات مرتبط با جشن عروسی و ازدواج راه انداختیم ولی در آن زمان به دلیل اینکه با این مفاهیم آشنایی نداشتیم، ایده با شکست مواجه شد. پس از آن برای اینکه هزینه‌هایی که کرده بودیم را پوشش دهیم، مشغول انجام پروژه‌های برنامه‌نویسی موردی شدیم و پروژه‌های بزرگی در حوزه‌های استان و کشور انجام دادیم و درآمد خوبی را نیز کسب کردیم، ولی علی‌رغم شرایط مطلوب درآمدی، همچنان این نیاز را احساس می‌کردم که باید وارد حوزه استارت‌آپ شوم.

او می‌گوید ایده اصلی تریپ‌ساز را همسرش مطرح کرده است اما خود او سال‌ها در شرکتی در حوزه تولید و طراحی نرم افزار کار می‌کرده است و به واسطه این فعالیت با افراد حوزه گردشگری ارتباط داشته و پروژه‌هایی را برای آن‌ها انجام داده است که همین باعث می‌شود با این فضا غریبه نباشد.

همین تعامل با افراد فعال در حوزه گردشگری و البته شرکت در چندین رویداد استارت‌آپ ویکند، این زوج را به این نتیجه می‌رساند که در حوزه گردشگری و اتصال راهنما به مسافر با اینکه در دنیا استارت‌آپ‌های موفقی مشغول به کار هستند اما هنوز در ایران کار خاصی انجام نشده است. البته آن‌ها تصمیم به کپی کامل ایده از استارت‌آپ‌های خارجی نمی‌گیرند و تلاش می‌کنند با راه‌اندازی سفر سفارشی کاری انجام بدهند که به گفته خودشان هنوز در دنیا انجام نشده است. مهرداد در این‌باره می‌گوید: در دنیا مسافر و راهنما تنها به روش مستقیم به هم مرتبط می‌شوند. یعنی درخواست خود را به راهنما اعلام می‌کنند و سفر آغاز می‌شود. اما به شکل مناقصه‌ای که درخواست شما به راهنماهای مختلف ارائه شود و شما پیشنهادهای مختلف آن‌ها را دریافت و از بین آن‌ها انتخاب کنید، هنوز در هیچ جای دنیا اجرا نشده است.

 

به دنبال یک درصد از بازار

هم بنیان‌گذار تریپ‌ساز می‌گوید این استارت‌آپ را با سرمایه شخصی و از درآمد پروژه‌های نرم افزاری که انجام می‌دادیم به دست آوردیم و تا الان بیش از ۵٠ میلیون تومان به‌صورت مستقیم هزینه کرده‌ایم. آن‌ها از استارت‌آپ خود در تابستان و در نمایشگاه الکامپ ٩٧ رونمایی کردند و هم اکنون با ۴۵٠ راهنما در بیش از ٨٠ درصد استان‌های ایران فعالیت دارند. استارت‌آپ آن‌ها تا زمان گرفتن این مصاحبه بیش از ٣٠ سفر را در شهرهای پر سفر مانند شمال، یزد و اصفهان ساخته‌است.

مهرداد می‌گوید بر اساس آمار مرکز آمار ١٠٢ میلیون سفر در بهار ٩۶ داشته‌ایم. اگر فقط یک درصد از این سفرها را بتوانیم در ۵ سال آینده به خود اختصاص دهیم، چیزی در حدود ٩ میلیارد تومان درآمد حاصل از آن خواهد بود. پلت‌فرم آن‌ها تنها از راهنماهای مجوزدار میزبانی نمی‌کند و به گفته خودشان بیشتر راهنمایانی که در سامانه آن‌ها عضو هستند، راهنمایان محلی هستند که کارت ندارند. اما آن‌ها فعلا سفرهایشان را به راهنمایان دارای مجوز ارسال می‌کنند و در تلاش هستند تا هم راهنمایان محلی را به کمک میراث فرهنگی و دوره‌های آموزشی سر و سامان و مجوزدار کنند و هم استارت‌آپشان ساز و کاری برای احراز هویت راهنمایان محلی و توانایی‌های آنان ایجاد کند.

 

پیشینیان جاده صاف کن

مهرداد ناطقی، بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی استارت‌آپشان را نبود قوانین مشخص می‌داند و می‌گوید: شاید دوستانی که از بیرون به استارت‌آپ‌ها نگاه می‌کنند، فکر کنند که مهم‌ترین و اولین دغدغه در هر استارت‌آپی سرمایه باشد. در صورتی که من معتقدم در مراحل اول اصلا نباید سرمایه جذب شود، چرا که همراه خود مسائل و چالش‌های مختلفی را به وجود می‌آورد. مهم‌ترین دغدغه‌های ما این است که قوانین مشخصی در این حوزه وجود ندارد و مسائل حقوقی پیچیده‌ای در این نوع کسب و کارها وجود دارد. البته شرایط نسبت به چندسال قبل خیلی بهتر شده، چون خیلی از استارت‌آپ‌ها که سال‌های پیش وجود داشته‌اند، به نوعی جاده صاف کن بوده‌اند و میزان مخالفت‌های سازمان‌های دولتی و ... کمتر شده است.

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی