کد خبر : 95551
/ 07:32

جریان یک جشنواره

آیا مشهد می‌تواند میزبان همیشگی جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی باشد؟

جریان یک جشنواره

شهرآرا آنلاین -  مریم قاسمی| با برگزاری جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی موجی تازه در مشهد راه افتاده است. رویدادی که پس از یازده سال برگزاری در هرمزگان به مشهد آمده تا یکی از بزرگترین رویدادهای هنری در حوزه کودک و نوجوان کشور در این شهر رقم بخورد. تماشاگران خصوصا دانش‌آموزان از نمایش‌ها استقبال کرده و تقریبا همه صندلی‌های سالن را پر می‌کنند. متولیان این حوزه شرایط را برای اجرای بهتر جشنواره و کارگاه‌های جانبی آن مهیا می‌کنند و مسئولان سعی دارند کارهای اجرایی به بهترین شکل پیش برود. دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با ٢٢نمایش به روند خود ادامه می‌دهد. این جشنواره از ١٣اسفند با اجرای ٩نمایش آغازبه‌کار کرد. گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان از همدان، کرمانشاه، اصفهان، تهران و بندرعباس درکنار چهار گروه مشهدی در بخش رقابتی این رویداد حضور دارند. بخش جنبی جشنواره نیز با حضور چهار اثر نمایشی مشهد درحال اجراست.

جشنواره در دومین روز خود با اجرای ١٠نمایش به کار خود ادامه داد و امروز هم که آخرین روز برگزاری‌اش است،٨ اجرا را پشت‌سر می‌گذارد و با اعلام برگزیده‌ها در مراسم اختتامیه‌ای که فردا برگزار می‌شود، به کار خود پایان خواهد داد.

اتفاق ویژه در این جشنواره، استفاده از سالن‌ها و فضاهای فرهنگ‌سراهاست که با وجود مشکلات فنی، به بهتر برگزار شدن این رویداد کمک کرده است؛ جشنواره‌ای که مسئولان فرهنگی خراسان رضوی معتقدند به زادگاه اصلی‌ خود بازگشته است و تلاش می‌کنند آن را در مشهد نگه‌دارند. در گزارش زیر سری به نمایش‌های درحال اجرا می‌زنیم، نظر چهره‌های تاثیرگذار بر تئاتر کودک و نوجوان را درباره برگزاری این جشنواره در مشهد جویا می‌شویم و درپایان سعی می‌کنیم نظر نهایی مسئولان را درباره این موضوع بدانیم.

 

﷯ نبود سالن تخصصی؛ ضعف تئاتر کودک و نوجوان مشهد

سالن فرهنگ‌سرای غدیر کوچک‌تر از آن است که همه دکور و وسایل نمایش «غول‌بابا» در آن جای بگیرد، حتی امکانات نورپردازی به شکلی که باید، در این سالن فراهم نیست، با این حال نمایش به همان شکلی که باید، اجرا می‌شود. تماشاگران تا لحظه آخر روی صندلی‌هایشان نشسته‌اند و شخصیت‌های عروسکی آن را همراهی می‌کنند. محبوبه پاداش، کارگردان نمایش غول‌بابا، درحالی‌که تنها چند دقیقه از پایان نمایش گذشته است، با رضایت از اجرای آن می‌گوید: سالن صددرصد شرایط اجرا را ندارد ولی گروه توانستند خودشان را با سالن وفق بدهند. این فعال تئاتر کودک و نوجوان در بخشی دیگر از صحبت‌هایش، برگزاری جشنواره را مطلوب توصیف کرده، می‌گوید: تا الان بازخوردهای خوبی گرفته‌ام. پاداش معتقد است تئاتر کودک و نوجوان مشهد اگر با تهران برابری نکند، بی‌شک بعد از پایتخت حرف اول را می‌زند، با این حال او کمبود سالن مناسب برای کودک نظیر سالن تئاتر هنر تهران را مهم‌ترین ضعف تئاتر کودک و نوجوان مشهد می‌داند: «خود من «غول‌بابا» را هرجایی نمی‌توانم اجرا کنم؛ برای همین وجود سالنی تخصصی برای مشهد، ضروری است.» به‌گفته او، درصورتی‌که این ضعف برطرف شود، تئاتر کودک و نوجوان مشهد از پایتخت نیز پیشی می‌گیرد.

 

﷯ اجرا در سکوت تماشاگران

سالن اصلی تئاتر شهر در سکوت محض به‌سر می‌برد. اصلا نمی‌شود باور کرد در این سالن، ٣۵٠دانش‌آموز دختر پرشروشور نشسته‌اند. آن‌ها محو تماشای نمایش «پدران»، اثر مهدی فرشیدی‌سپهر، هستند. 

نمایش پدران با ٣٢بازیگر در این دوره از جشنواره حضور پیدا کرده است. این کارگردان که پیش از این هم برای اجرای نمایش «بی‌چیز» به مشهد آمده بود، با هیجان فراوان از اجرای خوب نمایشش سخن می‌گوید. از تماشاگرانی که در سکوت اشک ریختند و تمرکزی که در سالن وجود داشت و بازی خوب بازیگرانش. به گفته این نویسنده و کارگردان، یکی از ویژگی‌های خوب جشنواره، پرداختن به سبک زندگی امام‌رضا(ع) است: «تئاتر رضوی در کبوتر حرم و زائر خلاصه نشده است. واقعیت این است که خود امام‌رضا(ع) با مردم در ارتباط بوده است، بنابراین می‌شود درباره مرام و سبک زندگی ایشان حرف بزنیم.» او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش می‌گوید: من تا این لحظه نشانه‌های جشنواره را از نزدیک ندیده‌‌ام؛ نه مسئولان و نه حمایت مالی.

 

﷯ ظرفیت مشهد برای برپایی جشنواره

وقتی به تاریخچه تئاتر و کودک و نوجوان در مشهد نگاه می‌کنیم، با بزرگانی همچون داوود کیانیان و حمید قلعه‌ای روبه‌رو می‌شویم که از روزگاران قدیم، این حوزه تئاتر را شکل داده و آن را سرپا نگه داشته‌اند. همین قدم خوب و محکم ازسوی آن بزرگان بود که باعث شد مشهد و استان خراسان، مهد برگزاری جشنواره‌های کودک و نوجوان باشد. در زمانی که خراسان بزرگ هنوز تقسیم‌بندی نشده بود، بیرجند حرف اول را در تئاتر عروسکی می‌زد و تربت‌حیدریه یکی از علم‌داران تئاتر کودک و نوجوان بود اما برگزاری جشنواره بدون اجرای عموم، تق‌ولق شدن برخی جشنواره‌ها و... سطح آن را کاهش داد و کار را به جایی رساند که پیش از سال٨٠ تقریبا کارهای مهدکودکی و بازاری تولید می‌شد. بی‌شک رونق گرفتن گیشه و متداول شدن اجراهای عمومی، نویسندگان و کارگردانان را ترغیب به تولید اثر کرد، به‌گونه‌ای‌که در دهه٩٠ با شکوفایی این حوزه از تئاتر در مشهد روبه‌رو هستیم.

حالا این فعالان تئاتر کودک و نوجوان مشهد هستند که به بسیاری جشنواره‌ها رونق می‌دهند. ازطرفی هنرمندان مشهدی نیز نگاه هنرمندانه‌تری به تئاتر کودک و نوجوان دارند؛ موضوعی که حسین فدایی‌حسینی، نویسنده و مترجم آثار کودک، به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: هرجا که تئاتر به‌طور کلی، فعال بوده، تئاتر کودک هم در پناه آن رشد و پیشرفت کرده است. این جایگاه خوب تئاتر ماست که تئاتر کودک و نوجوان ما را نیز به قطب تولید و اجرای آثار نمایشی در این حوزه بدل کرده است. فدایی‌حسینی جشنواره‌ها را بخش‌هایی می‌خواند که باید در مسیر راه‌اندازی جریان اصلی تئاتر از آن استفاده کرد، از همین‌رو معتقد است جشنواره نباید صرفا به تولید تعدادی اثر و اجرا در مشهد ختم بشود. او که مسئول برگزاری یکی از کارگاه‌های تخصصی در این جشنواره است، این کارگاه‌ها را از آن نظر که درکنار هنرمندان تئاتر، مربیان مدارس نیز می‌توانند شرکت کنند، بسیار مفید می‌داند و توصیه می‌کند این افراد در کارگاه‌های تخصصی شرکت کنند.

محمد جهانپا، از دیگر فعالان کودک و نوجوان، با اشاره به سابقه دیرینه مشهد در حوزه کودک و نوجوان می‌گوید: مشهد شهری تاثیرگذار در تئاتر کودک و نوجوان است که باعث شده است نگاه کشور به آن در این زمینه، نگاهی بااحترام باشد. این کارگردان که معتقد است پاشنه‌آشیل تئاتر کودک و نوجوان، ضعف در متون نمایشی باکیفیت است، برگزاری جشنواره‌ را درصورتی‌که برای تئاتر این شهر اتفاق تازه‌ای رقم بزند، مفید می‌داند.

 

﷯ بعید است جشنواره در مشهد بماند

جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی پس از ١١سال برگزاری در هرمزگان، امسال در مشهد برگزار شد تا مسئولان از فرصت پیش‌آمده برای نگه داشتن این جشنواره در خراسان رضوی استفاده کنند. همچنان که این موضوع را محمدرضا محمدی، معاون هنری و امور سینمایی اداره‌کل ارشاد، در نشست خبری این رویداد مطرح کرد: «جشنواره به زادگاه خودش بازگشته است.» سیدحسن سیدی، معاون فرهنگی بنیاد ملی امام‌رضا(ع)، پاسخ نسبتا مثبتی به این درخواست داده و گفته بود: «بنا داریم جشنواره در مشهد بماند.» همچنین افشین تحفه‌گر در گفت‌وگویی با ایسنا، به ظرفیت و پشتوانه خراسان رضوی برای برگزاری جشنواره‌های ملی در مشهد اشاره و بر باقی ماندن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در شهر امام‌رضا(ع) تاکید کرده بود اما محمودرضا برازش، مدیرعامل بنیاد امام‌رضا(ع)، نظر متفاوتی در این‌باره دارد. برازش با بیان اینکه هر شهری می‌تواند یکی از جشنواره‌های رضوی را برگزار کند، از اعلام آمادگی مشهد برای برگزاری جشنواره عکس رضوی سخن گفت: «خراسان رضوی، به‌خاطر مضجع شریف امام‌رضا(ع)، اولویت اول برای برگزاری جشنواره عکس رضوی است که ما در کمیسیونی بر این خواسته و پیشنهاد خراسان رضوی صحه گذاشتیم. فکر می‌کنیم جشنواره عکس به بهترین شکل در این شهر می‌تواند برگزار شود.»

برازش با اینکه مشهد را پرظرفیت می‌داند، زیاد موافق تمرکز جشنواره‌ها در شهر خاصی نیست و معتقد است در این‌باره باید عدالت برقرار شود.

به گفته مدیرعامل بنیاد ملی امام‌رضا(ع)، جشنواره تئاتر رضوی به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود و سال آینده که دوره استراحت خود را پشت‌سر می‌گذارد، می‌توان درباره این موضوع به نتیجه نهایی رسید اما به نظر او، بعید است این اتفاق بیفتد.

 

﷯ و سوال آخر

حضور هفت اثر مشهد‌ی در یازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی و افتخارآفرینی مشهد در این دوره از جشنواره، گواه توانمندی خراسان رضوی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان است اما آیا تلاش برای باقی ماندن جشنواره در مشهد، قرار است گره تئاتر مشهد را باز کند؟ آیا مسئولان اجرایی به همان میزان که بودجه دریافت می‌کنند، آن را خرج جشنواره‌ها می‌کنند؟ آیا جشنواره‌ها در سطح ملی یا بین‌المللی برگزار می‌شود؟ این‌ها سوالاتی است که با پاسخ دادن به آن‌ها می‌توان درباره باقی ماندن جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی در مشهد، بیشتر تلاش کرد یا برعکس از آن صرف‌نظر کرد. 

 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی