کد خبر : 95807
/ 07:32
اظهارات محمد رضا کلایی در نخستین نشست خبری خود درباره بازکردن قفل‌های شهر با استفاده از ظرفیت گفت وگو و تکیه کردن به شبکه یکپارچه جوامع محلی

گفت‌وگو آیین ماست

رأس ساعت، پشت میکروفونی که برایش تعبیه کرده بودند، نشسته و منتظر خبرنگارانی بود که یک‌به‌‌یک وارد سالن الماس کوهسنگی می‌شدند...

گفت‌وگو آیین ماست

شهرآرا آنلاین - زهرا اسکندریان -  این‌بار بر خلاف جلسات دیگر‌، کتش تنش بود و به قول خودش «روابط عمومی ما را مجبور کرده است کتمان را درنیاوریم!» به رغم رسم و رسومی که همه شهرداران و مسئولان دارند، ابتدای جلسه مقدمه‌چینی نکرد، آمار نداد و به طور کلی صحبت‌های تکراری-تبلیغی که معمولا در تمام نشست‌های خبری مدیران برای فعالیت‌های خود اعلام می‌کنند بیان نکرد. در عوض، به آقای مجری گفت: یک‌‌راست برویم سراغ سؤالات خبرنگاران‌. این موضوع آخر جلسه هم تکرار شد. شهردار جوان مشهد ترجیح داد در ١۵دقیقه آخر جلسه که معمولا مدیران جمع‌بندی خود را بیان می‌کنند، باز هم به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد. محمدرضا کلائی دیروز بعد از ٣ ماه حضور در جایگاه شهردار، در نشست خبری حاضر شد؛ او همان گونه که همیشه با سعه صدر پاسخگوی اصحاب رسانه بوده، در نشست خبری خود هم در جواب همه سؤالات تأکید زیادی بر ‌گفت‌وگو داشت: می‌خواهم به مردم، رسانه‌ها و ذی‌نفعان اثبات کنم که از گفت‌وگو زیان نخواهیم کرد. هیچ‌کس زیان نخواهد کرد. نمونه آن مسئله بولوار نماز است، پروژه‌ای که بالاخره با الگوی گفت‌وگو حل شد. این بولوار می‌توانست سال‌های سال قفل باشد. مگر از این پروژه‌ها کم داریم که ٧ یا ٨ سال قفل می‌شوند و بعد موقعیت خودشان را از دست می‌دهند و اتفاق دیگری برایشان می‌افتد؟ در موضوعاتی که اشاره شد (پروژه کمربند جنوبی و پارکینگ آزادی) به اندازه کافی همدلی نشده است.‌ این را در لابه‌لای پاسخ سؤ‌الات گفت و در واکنش به پرسش شهرآرا مبنی بر اینکه با حضور حجت‌الاسلام رئیسی در قوه قضائیه و شناخت او از مشکلات مشهد، قفل پروژه‌هایی مثل کمربند جنوبی باز می‌شود یا نه، این‌طور جواب داد: شخصیت علمی و اجرایی و خدمات حجت‌الاسلام رئیسی زمینه شناخت بیشتر را فراهم کرده است و من روی کمک ایشان در پیشبرد موضوعات مشهد حساب می‌کنم. انتصاب ایشان را هم نه به علت موضوعات سیاسی و اجرایی بلکه به این ‌دلیل که یک مشهدی به این جایگاه رسیده است تبریک می‌گویم. با این حال، این موضوع (توقف پروژه کمربند جنوبی) ‌ارتباط چندان مستقیمی با تصمیمات قضایی ندارد. الگوی مدیریت یکپارچه مطلوب است ولی ممکن نیست. بر همین اساس، ناچاریم به شبکه یکپارچه جوامع محلی تکیه کنیم. الگوی ما این است: همکاری، هماهنگی و بعد از تأمین زیرساخت‌ها، یکپارچگی. من همکاری را که گام اولش گفت‌وگو‌ست بسیار مؤثر می‌دانم. این را تاکنون دیده و نتیجه هم گرفته‌ایم.

به اعتقاد کلائی، موضوع کمربند جنوبی با گفت‌وگوی سه‌جانبه شهرداری، دادستانی و سمن‌های محیط زیستی حل می‌شود. او دغدغه‌های دادستانی مرتبط با کمربند جنوبی را این‌طور بیان کرد: مجموعه دغدغه‌های دادستان در واقع مجموع دغدغه‌های فعالان محیط زیستی‌ بود، از جمله اینکه مواهب طبیعی را از بین نبریم، مسیر کوه‌نوردی برای کوه‌نوردان باقی بماند، ارتفاعات‌ محل ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز و حتی مجاز نشود، فضای انبوه جنگل در این منطقه باقی بماند تا کمبود فضای سبز در مرکز شهر را جبران کند. همچنین امکان رفت‌و‌آمد مردم از تمام نقاط کم‌برخوردار شهر هم به ارتفاعات جنوبی فراهم باشد.

او صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد: شهرداری ارتفاعات جنوب را ذخیره ارزشمند مشهد می‌داند. محیط‌‌زیستی‌ها هم می‌دانند. اگر ما اهل گفت‌وگو نباشیم، آن‌ها مجبورند به دادستانی پناه ببرند و این اتفاقات بیفتد، اما وقتی اهل گفت‌وگو باشیم، این موضوع با یک برنامه مشترک ‌حل می‌شود.

 

﷯ احتمال رایگان شدن بی آر تی در عید 

خط ٣ بی‌آرتی، به خاطر اعتراض کسبه این منطقه، همچنان متوقف است و شهردار مشهد هم در این جلسه همچنان زمان جمع‌بندی و تعیین تکلیف این پروژه را آخر فروردین اعلام کرد.

او این را هم گفت که در راستای تسهیل جابجایی زائران در ایام عید به دنبال این هستیم که لایحه رایگان شدن استفاده از خطوط بی.آر.تی را در ایام تعطیلات رسمی نوروز به شورای شهر ارئه دهیم.

همچنین پروژه پارکینگ آزادی پیش از این به علت اعتراض فعالان محیط زیستی ۶ ماه متوقف شده بود. حالا شهردار درباره نحوه برخورد مدیریت شهری با این‌گونه چالش‌ها بیان کرد: بدون تردید، مثل آدمی که در محیطی جدید‌‌ قرار می‌گیرد و باید در گذر زمان با آداب کار خود آشنا شود، الگوی همکاری شهرداری با ‌ادارات، دستگاه‌ها و سمن‌های دیگر هم در حال ساخت است؛ یعنی هر ٢ طرف باید به یک فرهنگ گفت‌وگوی مناسب برسیم. باید شبکه‌های مردم‌‌نهاد، سمن‌ها و دغدغه‌داران وارد فرایند شوند و حرف‌های خود را بزنند.

او اضافه کرد: هم‌اکنون فضا این‌گونه است که مدیریت شهری در موضع خودش است و می‌گوید من تصمیم خود را می‌گیرم، قدرت اجرا هم دارم و به تو هیچ ربطی ندارد. سازمان‌های مردم‌نهاد هم می‌گویند این نظر من است و ١٠٠ درصد و بدون هیچ تعدیلی باید اجرا شود. متأسفانه این فضای گفت‌وگو نیست. اما مطمئنم فرایند کماکان به بلوغ می‌رسد.

شهردار مشهد با بیان اینکه مطالعات پروژه بی‌‌آر‌تی در حال بازنگری است یادآور شد: در این باره ٨ راهکار دیگر در حال ارزیابی است. شاید گزینه برتر آن‌ها گزینه تک‌لاین کردن برای فرار از صف چهارراه‌ها باشد. کارشناسان سازمان ترافیک معتقدند این موضوع ٢٠ دقیقه فاصله بین میدان شهدا تا میدان امام علی(ع) را کاهش می‌دهد اما هنوز جمع‌بندی‌های لازم در این زمینه صورت نگرفته است. اینکه پیچ‌های بی‌آر‌تی این مسیر باز نشده و با سفت کردن آن‌ها سعی شده است آسیب کمتری به ماشین‌ها برسد، به دلیل بلاتکلیفی طرح بود. احتمالا تا پایان فروردین جمع‌‌‌بندی انجام خواهد شد.

 

﷯ سند بلندمرتبه‌سازی ختم به خیر می‌شود

اگر روزنامه شهرآرا را دنبال کرده‌باشید، حتما دیده‌اید که یکشنبه محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد، ‌به ‌تهیه نشدن سند بلندمرتبه‌سازی از سوی شهرداری اعتراض کرده و گفته‌بود ٢ بار برای این موضوع با شهرداری مکاتبه کرده است. او اعتقاد دارد شهرداری باید هرچه زودتر و با هر ساز و کاری این سند را تهیه کند چون طرح جامع در تیر سال ٩۵ فقط ٣ ماه برای تهیه این سند وقت داده بود. حالا این موضوع هم به نشست خبری شهردار مشهد آمد و کلائی از تهیه سند عمومی بلندمرتبه‌سازی از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی 

خبر داد. او گفت: این اتفاق از سال ٩۵ تاکنون نیفتاده است. امروز ٣ ماه از حضور من به عنوان شهردار در شهرداری مشهد می‌گذرد و از همان روزهای ابتدایی فعالیتم این مورد را پیگیری کرده‌ام. در این رابطه هم جلسه‌ای با استاندار برگزار و موضوع پیگیری شد. بر همین اساس، قرار شد سند بلندمرتبه‌سازی را اداره‌کل راه و شهرسازی تهیه کند و سند پهنه‌‌بندی حریم را نیز که از وظایف این اداره است، شهرداری طی تفاهمی تهیه کند و به تأیید کمیسیون ماده ۵ برساند. با این حال، طی روزهای گذشته، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته ‌سند عمومی بلندمرتبه‌سازی کلان‌شهرها تهیه شده است و این سند همان کارکرد را دارد و احتمالا تا پایان سال ٩٧ ابلاغ می‌شود.

او همچنین درباره سند پهنه‌بندی حریم مشهد گفت: کاری که ٢ سال و نیم بر زمین مانده بود طی ٢ ماه گذشته به پیشرفت‌های خوبی رسیده است‌.

 

﷯ اوراق مشارکت برای باغ‌موزه

همین هفته پیش، حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب‌رئیس شورای شهر مشهد، درباره تأمین اعتبار باغ‌موزه دفاع مقدس گفته بود که شهرداری برای تأمین اعتبار این پروژه به دنبال تهاتر است و نمی‌تواند از هبه استفاده کند چون هیچ مبنا و استناد قانونی‌ای ندارد. شهردار مشهد هم اظهار کرد ‌منظور از این بحث این است که «به دنبال تهاتر در موضوع اوراق با بودجه تمام کشور هستیم‌».

 

﷯ از تجمع پیمانکاران تا اضافه‌‌وزن شهردار

طنازی‌های شهردار جوان شهرمان یکی از موضوعاتی است که نه‌فقط در این جلسه بلکه در جلسات دیگر هم مورد توجه بوده است. او که داشت با یکی از خبرنگاران سر موضوعی با طنز صحبت می‌کرد، این را هم گفت که از دی‌ماه تا اسفندماه سال گذشته، شرایط شهرداری مشهد بسیار «وحشتناک» بوده است، به طوری که ‌حجم اضطراب و فشار کاری به اندازه‌ای بالا بوده که او در این مدت ٢١ کیلوگرم اضافه‌وزن پیدا کرده است. حالا کلائی در پاسخ به برخی شبهات مبنی بر اینکه مدیریت شهری عزمی برای پیشرفت خطوط قطار شهری ندارد این‌طور گفت: گرچه فشارها در وضعیت تحریم ادامه دارد، نرخ ارز بسیار بالا رفته و هزینه‌های خطوط قطار شهری چند برابر شده، اما فعالیت قطار شهری حتی یک روز متوقف نشده است. ‌حتی سال گذشته که پیمانکاران تجمع و برخی به خودسوزی اقدام می‌کردند و در مجموع شرایط شهرداری مشهد اصلا خوب نبود، این پروژه متوقف نشد.

وی اضافه کرد: پیش از این، برای احداث هر کیلومتر خط قطار شهری ٢۴٠ میلیارد تومان هزینه صرف می‌شد اما امروز احداث هر کیلومتر این خط ٧۵٠ میلیارد تومان هزینه دارد. از سویی دیگر، تاکنون ٨٠ میلیون دلار تجهیزات برای افزایش ایمنی خط ٢ قطار شهری هزینه شده است. این ایمنی برای مهار خطراتی انجام شد که احتمال وقوع آن یک در هزار است.

او همچنین درباره برخی انتقادات مبنی بر کیفیت حمل و نقل عمومی این‌طور گفت: هم‌اکنون و در میان کلان‌شهرها، مشهد وضعیت مناسبی دارد. با وجود هزینه‌ها و اعتبارات سنگین در زمینه حمل و نقل، میانگین استفاده از اتوبوس در شهر کاهش یافته و این زنگ خطری جدی است. مردم ترجیح می‌دهند با خودرو شخصی بروند و با وسایل حمل و نقل عمومی تردد نکنند. این در حالی است که بیشترین سهم بودجه را حمل و نقل به خود اختصاص می‌دهد و ضرورت دارد کار فرهنگی بیشتری برای ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی صورت گیرد.

کلائی به موضوع جای پارک خودرو در اطراف حرم رضوی اشاره کرد و این‌طور گفت: برای نوروز ٩٨ تعداد ٨۵٠٠ جای پارک خودرو در اطراف حرم مطهر در اختیار زائران قرار خواهد گرفت که البته این اقدامات کوتاه‌مدت و مانند مسکن است و اقدامات بلندمدت نیز در شورای همتا و با کار کارشناسی دنبال می‌شود.

او درباره اقدامات بلندمدت و ساخت پارکینگ در این منطقه بیان کرد: احتمالا پارکینگ در محدوده‌هایی مانند بوستان وحدت، میدان شهدا، میدان بسیج و میدان شهید گمنام احداث شود. برخی از مناقصات این پروژه‌ها نیز برگزار شده است.

 

﷯ برخورد با ١۵ کارمند خاطی در شهرداری

شهردار مشهد موضوع مبارزه با فساد را در شهرداری از جمله موضوعاتی دانست که عزمی جدی برای آن وجود دارد به طوری که به گفته او در یک‌ماه و نیم گذشته با ١۵ کارمند خاطی برخورد شده است.. اطمینان می‌دهم در مبارزه با فساد جدی هستیم و ذره‌ای از خواست مردم در مبارزه با فساد کوتاه نمی‌آییم. به خواست شهروندان و همکاران شریف خودمان در شهرداری مشهد، این اقدام را انجام می‌دهیم و هدف‌گذاری صورت‌گرفته برای کاهش تخلفات در این زمینه محقق خواهد شد.

کلائی به ٣ دسته اقدامات در برخورد با فساد اشاره کرد و افزود: الکترونیکی کردن فعالیت‌ها، شناسایی و در نهایت برخورد با خاطیان در این امر ضرور است در حالی که بازرسی را از گذشته فعال‌تر کردیم.

شهردار مشهد در خصوص سامان‌دهی معتادان متجاهر گفت: برای اشتغال معتادان بازگشته، امسال در کاشت گل‌ها ١٠٠ نفر از آنان به‌کارگیری شده‌اند. همچنین ١٠٠٠ دست لباس کارگران فضای سبز به دست این افراد تهیه شده است.

این نشست خبری با حضور نمایندگانی از رسانه‌های خارجی برگزار شد. نمایندگانی از رسانه‌های عراق، افغانستان و ... در این نشست حضور داشتند و شهردار مشهد در پاسخ به سؤال یکی از آن‌ها مبنی بر سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در پروژه‌های مشارکتی گفت: عمدتا افغانستانی‌ها علاقه‌مند به تجارت هستند. در همین راستا، به جای اینکه به فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بپردازند، باید این افراد را وارد سرمایه‌گذاری‌های شهری کرد. بر اساس آمار ١۵ هزار میلیارد تومان مبلغ سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در مشهد است که البته این سرمایه‌گذاری با مقیاس کوچک رخ داده است. بارها نیز اعلام شده است به مشارکت سرمایه‌گذارانی از کشورهای همسایه علاقه‌مند هستیم. 

 

﷯ شهرداری، حامی ٢٠ رشته ورزشی

«در گذشته برای برگزاری مسابقات بین تیم‌های پدیده و پرسپولیس فقط ۵٠٠ تماشاگر به ورزشگاه می‌رفتند اما امروز تیم فوتبال مشهدی‌ها در روز تعطیل ٢۵ هزار ‌تماشاگر دارد. این موضوع بر روحیه مردم، بر تخلیه هیجانات و بعد از آن ‌بر رفتارهای شهروندی تأثیر دارد. اما اگر شهرداری مشهد ورود نمی‌کرد و جرائم تیم فوتبال پدیده را نمی‌پرداخت، این تیم نمی‌توانست بازی کند و این موضوع آثار روانی بسیاری ‌روی مردم داشت.» این را هم شهردار مشهد در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد و گفت که با این حال، با مداخله مستقیم و تیم‌داری شهرداری مخالف است.

او ادامه داد: پیش از این، شعار دادیم باید نشاط را در شهر گسترش دهیم و هویت شهر برای مردم بیش از آنچه امروز هست پررنگ باشد. در واقع، یک موضوع مشترک پرهیجان مانند ورزش می‌تواند در این زمینه نقش داشته باشد.

﷯کلائی این را هم گفت که هم‌اکنون شهرداری مشهد از ٢٠قهرمانی حمایت می‌کند. رشته ورزشی 

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی