کد خبر : 95876
/ 07:06

تکمیل خط ٢ مترو در سال ٩٨

اتمام دومین خط مترویی شهر نیازمند بیش از ٣٠ میلیون یورو اعتبار است

تکمیل خط ٢ مترو در سال ٩٨

شهرآرا آنلاین - سارا رنگیان - شریان‌های زیرزمینی مشهد بار سنگینی از حمل و نقل عمومی شهر را به دوش می‌کشند، خطوطی که در وانفسای آلودگی هوا نقش مؤ‌ثری بازی می‌کنند و سهم مهمی در آمد و شد پاک شهروندان دارند. در این میان، هرچند تأمین اعتبار برای قطار شهری در شرایط اقتصادی فعلی کشور دشوارتر از پیش است، خوشبختانه با توجه به تمهیدات مدیران شهری، مشهد در آستانه تکمیل دومین خط متروی خود است. با این حال، کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد، بر این باور است که برای تکمیل و خرید تجهیزات مورد نیاز دومین شریان زیرزمینی شهر، نیازمند ٣٠ میلیون یورو هستیم.

همان‌گونه که مدیران شهری پیش از این اعلام کرده‌اند، قرار است خط دوم قطار شهری مشهد تا تابستان ٩٨ مسافران خود را به ایستگاه پیروزی برساند. با این حال، از ایستگاه الندشت و کوهسنگی به صورت گذری عبور خواهد کرد. حالا اما طبق اعلام کیانوش کیامرز برنامه‌ریزی شده است که خط دوم متروی مشهد در سال ٩٨ به صورت صددرصد تکمیل شود.

طبق اعلام او، تمام بودجه ارزی خط دوم قطار شهری مشهد رقمی معادل ٢٧٨ میلیون یورو است که از این مبلغ، ١۴١ میلیون یوروی آن تا سال ٩۵ صرف راه‌اندازی خط شده و اکنون ٣٠ میلیون یوروی این مبلغ باقی مانده است که صرف تجهیزات می‌شود.

نواقص موجود در خط دوم موضوع دیگری بود که کیامرز درباره آن سخن گفت. او اظهار کرد: تلاش می‌شود ‌در بهره‌برداری کامل از خط دوم، مسائلی که با ایمنی و جان مردم سر و کار دارد‌ رفع شود. با این حال، به گفته او، کامل‌‌ترین سیستم سیگنالینگ کشور را در متروی مشهد داریم و ایمنی قطارهایمان در حد ایمنی هواپیمایی است.

نبود آسانسور و پله‌برقی از جمله مواردی است که همواره از سوی شهروندان ‌به‌ویژه افراد دارای معلولیت مطرح می‌شد. پیرو این موضوع، گویا همه پله‌های برقی از مسیر طبرسی تا شریعتیِ خط دوم نصب و ١۴ آسانسور هم در مدار قرار گرفته ‌است.

 

﷯ پیشرفت ٩٠ درصدی خط ٢ تا پایان سال

کیامرز ‌در ادامه با بیان اینکه تا پایان امسال بیش از ٩٠ درصد خط ٢ از انتهای طبرسی تا شریعتی تکمیل می‌شود، در خصوص نوسانات قیمت ارز گفت: منابع ارز دولتی شامل ما نمی‌شود اما توانستیم در موضوعاتی با دولت به تفاهم برسیم و در این راستا از سامانه نیما استفاده شده است.

طبق اعلام او، تا پایان فروردین ٩٨ باید تجهیزاتی برای ایستگاه شریعتی تا شهید کاوه وارد شود. از جمله این تجهیزات می‌شود به قطارهای خط ٢ اشاره کرد که ٧٠ واگن آن تحویل شرکت بهره‌برداری شده و ٣٠ واگن باقی مانده که ١٠٠ در‌صد آن‌ها مونتاژ شده است و تا نیمه اردیبهشت سال ٩٨ وارد مشهد می‌شود.

خرداد ٩۴ بود که حفاری خط ٣ قطارشهری با استفاده از ٢ دستگاه تی‌بی‌ام در ٢ جبهه از میدان فردوسی آغاز شد و حالا طبق اعلام کیامرز یک دستگاه حفار به پل آموزگار و دیگری به ایستگاه میدان بسیج رسیده است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد رسیدن دستگاه حفار به امامت ۴٩ را از برنامه‌های سال ٩٨ این شرکت دانست و گفت که پس از رسیدن دستگاه به این محدوده، دستگاه تی‌بی‌ام اورهال و نوار نقاله‌های آن جمع‌آوری می‌شود.

طبق اعلام کیامرز، بنا شده است با برنامه‌ریزی‌های لازم، دستگاه حفار در جبهه شرقی به پایانه امام‌رضا برسد و تا سال ١۴٠٠ هم تلاش می‌شود ‌کار حفاری این خط به اتمام برسد و با جمع‌آوری دستگاه‌های حفار، تونل هم تکمیل شود.

بر اساس توضیحات مدیرعامل شرکت قطار‌شهری مشهد، سال ١۴٠٠ و در فاز اول خط ٣ قطارشهری، ایستگاه‌های میدان شهدا، شارستان، باب‌الجواد، دانش، فلکه برق، ١۵خرداد و پایانه مسافربری به طول ۶ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه دورنمای منابع مالی برای آینده خوب نیست‌ افزود: به دنبال تأمین منابع برای خط ٢ هستیم و در این راستا ٧٠٠ میلیارد تومان سهم اوراق مشارکت خط ٣ است و اگر این رقم جذب شود، روال خوبی طی خواهد شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بومی کردن تجهیزات نظام حمل‌ونقل ریلی صرفه اقتصادی ندارد‌ افزود: چین که در این زمینه مدعی است، برخی قطعات و لوازم خود را برای مترو از اروپا تأمین می‌کند. هم‌اکنون ایران در این زمینه ٣٠ تا ۴٠ درصد به کشورهای دیگر وابسته است.

او در ادامه با بیان اینکه پیش از آغاز تحریم‌ها تجهیزات خط ٢ را پیش‌خرید کرده بودیم گفت: در حال پیگیری برای فاینانس خط ٣ هستیم تا از این طریق، از منابع خارجی استفاده شود و تبادل مالی صورت نگیرد. این در حالی است که برای خط ٣ نیز در بازه‌ای دوساله نیازمند تجهیزات نیستیم.

﷯طبق اعلام کیامرز، پس از اتمام حفاری خط ٣ و از سال ١۴٠٠ احداث خط ۴‌شروع می‌شود. 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی