کد خبر : 95974
/ 08:11

استخدام وکیل با چند کلیک

استارت آپی که می‌خواهد دیوار بی اعتمادی بین مردم و وکلا را فرو بریزد

استخدام وکیل با چند کلیک

شهرآرا آنلاین - حامد سرادار | حتما این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که می‌گویند «جنگ اول به از صلح آخر است». معنی ضرب‌المثل این است که اگر افراد یا گروهی قصد دارند با یکدیگر معامله‌ای بکنند یا کار مشترکی انجام دهند بهتر است از همان ابتدا شرایط، وظایف و حقوقشان نسبت به یکدیگر را مشخص و اتفاقاتی که ممکن است در آینده با آن روبه‌رو شوند، پیش‌بینی و در بهترین حالت مکتوب کنند. به این صورت اگر در آینده مشکل یا اختلاف نظری پیش بیاید می‌توانند بدون بحث اضافی یا ایجاد تنش، به قراردادی که بین هم تنظیم کردند مراجعه و مسئله خود را حل کنند. اما درحوزه کسب و کار و تجارت، مسئله بستن قرارداد با طرف مقابل بدون اینکه حقی از دو طرف ضایع شود، کار بسیار سختی است ونیاز به یک فرد با تجربه در این امور دارد. داستان‌های زیادی را می‌توان از استارت‌آپ‌ها و کسب و کارها شنید که به علت نداشتن یک مشاور حقوقی و نبستن یک قرارداد یا دریافت مجوزهای مورد نظر به طور کامل از صفحه بازی تجارت حذف شدند. اما استارت‌آپ «دادپرداز» آمده است تا به راحتی چند کلیک و با قیمتی مناسب برای خود یا کسب و کارتان مشاور حقوقی یا وکیل داشته باشید و دیگر نگران تنظیم قراردادها یا کارهای حقوقی‌تان نباشید. در ادامه بیشتر با این استارت‌آپ و تیم خلاقش آشنا می‌شویم. 

 

﷯دریافت خدمات حقوقی در رابطه ای "برد برد" 

به خیلی‌ها که می‌گویی باید برای انجام کارهای حقوقی‌ات وکیل بگیری، چنان آشفته می‌شوند و با خود فکر و خیال می‌کنند که باید هرچه دارند و ندارند خرج وکیل کنند تا حقشان را بستانند. بنابراین با این تصور عطای گرفتن وکیل را به لقایش می‌بخشند و خودشان وارد گود می‌شوند و در انتها کلی ضرر می‌کنند. اما سامانه حقوقی «دادپرداز» به آدرس اینترنتی com.dadpardaz با هدف از بین بردن این ذهنیت که شاید هم چندان بی‌راه نباشه، آمده تا دیوار اعتماد بین مردم و وکلا را از نو بسازد و با تسهیل دسترسی شهروندان به خدمات حقوقی، رابطه ای «برد برد» برای هر دو طرف ایجاد کند.

مردم می‌توانند با مراجعه به این سامانه حقوقی، درخواست‌های حقوقی خود را ثبت کنند. این درخواست‌ها دامنه گسترده‌ای را در بر می‌گیرد، مثلا اگر در پرونده‌ای حقوقی به وکیل نیاز دارند یا برای تنظیم یک قرارداد به مشاوره حقوقی نیاز دارند، یا اینکه می‌خواهند خدمات ثبتی دریافت کنند. پس از ثبت اولیه درخواست، سامانه به کمک فرم و مصاحبه تلفنی درخواست‌ها را شفاف‌تر می‌کند و آن‌ها را برای وکلای واجد شرایط که از قبل در این سامانه ثبت‌نام و تایید صلاحیت شده‌اند، ارسال می‌کند. مثلا اگر شما درخواست حقوقی‌تان باید در مشهد پیگیری شود، این درخواست برای وکیلی در اصفهان ارسال نمی‌شود و بالعکس اگر در مشهد هستید و مشکلی حقوقی در اصفهان برایتان پیش بیاید، سامانه به صورت هوشمند درخواستتان را برای وکلای حاضر در اصفهان ارسال می‌کند. پس از این وکلایی که درخواست موردنظر را دریافت کردند، می‌توانند به صورت مستقیم به درخواست کننده‌ها پیشنهاد قیمت بدهند. مردم هم می‌توانند با توجه به رزومه و سوابق وکلایی که برای درخواست آن‌ها پیشنهاد داده‌اند یکی را انتخاب کنند. درخواست‌کنندگان می‌توانند به صورت رایگان با ۴نفر از وکیل‌هایی که درخواست آن‌ها را قبول کرده‌اند تماس تلفنی داشته باشند. پس از انتخاب وکیل، بحث پرداخت هزینه‌ها از طریق سامانه انجام می‌شود.

 

﷯نظارت برای جلب اعتماد

از آنجایی‌که پروسه‌های حقوقی معمولا بلند مدت بوده و از چند ماه تا چندسال به طول می‌انجامند، این مسئله اعتماد کردن را کمی سخت کرده است و ابهامات در این پروسه حقوقی را زیاد می‌کند. برای همین سامانه و وکیل مراحل کلی کار را به صورت مرحله به مرحله و اقداماتی که در هرمرحله باید انجام شود و مبلغ دستمزد هر گام را پیشنهاد می‌دهند. در ابتدای هر مرحله موکل دستمزد مرتبط با آن مرحله را به صورت امانت به سامانه پرداخت می‌کند و در انتهای آن مرحله در صورت تأیید موکل، پول به وکیل پرداخت می‌شود. استارت‌آپ «دادپرداز» به رابطه بین وکیل و موکل ورود نمی‌کند، اما با حفظ محرمانگی اطلاعات نظارتی بر این رابطه دارد تا در صورتی که اختلافی پیش آمد، آن را به مؤسسه حقوقی خود ارجاع دهد و به عنوان داور بین وکیل و موکل، به اختلاف رسیدگی کند.

 

﷯خلأ فرهنگی و خدمت لاکچری

مهدی فریمانی، بنیان‌گذار استارت‌آپ «دادپرداز»، متولد سال ١٣۶٢ در مشهد است. او که علاقه زیادی به نوشتن و خلق کردن داشته است قصد می‌کند وارد رشته علوم انسانی شود اما در نهایت مقطع لیسانس را در رشته مکانیک گرایش ساخت و تولید در دانشگاه صنعتی اصفهان می‌گذراند. پس از آن ارشد خود را در رشته مدیریت MBA از دانشگاه صنعتی شریف دریافت می‌کند و در همین مقطع با مباحث کارآفرینی بیشتر آشنا می‌شود. او که با ورود به حوزه کارآفرینی به مشکلات مختلفی درباره بستن قراردادها روبه‌رو می‌شود و در چند مورد ضرر می‌کند از طریق یکی از آشنایان برای گرفتن مشاوره حقوقی به یک وکیل یعنی سعید نجات زادگان، دیگر هم بنیان‌گذار استارت‌آپ «دادپرداز»، معرفی می‌شود. پس از همین آشنایی و گپ و گفت در ارتباط با خلأ بزرگ در استفاده از خدمات حقوقی، آن‌ها شهریور سال ٩۶ تصمیم می‌گیرند تا سامانه‌ای برای رفع این مشکل راه‌اندازی کنند تا مردم به راحتی بتوانند کارهای حقوقی‌شان را از طرف حقوقدان‌ها انجام دهند تا با مشکل و ضرر مواجه نشوند.

فریمانی می‌گوید این خلأ بیشتر یک مشکل فرهنگی است و به این مسئله برمی‌گردد که مردم اعتقادی به انجام امور حقوقی به وسیله وکلا ندارند و بخش دیگر مشکل به هزینه بالایی برمی‌گردد که برخی از وکلا دریافت می‌کنند و گرفتن این خدمت را در ذهن مردم به خدمتی لاکچری تبدیل کرده است.

او دریافت هزینه بالای وکالت را به نحوه توزیع غیربهینه دادخواست‌ها مرتبط می‌داند و می‌گوید: ما وکیل در کشور کم نداریم، حدود ٧٠٠ هزار نفر حقوقدان و حدود ٧٠ هزار وکیل داریم. اما از همین وکلا درصد بسیار کمی با تراکم کاری روبرو هستند و بخش زیادی از آن‌ها بیکار هستند و دسترسی به پرونده‌های حقوقی ندارند. بیشتر این پرونده‌ها بر روی بخش محدودی از وکلا متمرکز شده و به همین دلیل قیمت‌ها هم بالا رفته است. همین مشکلات موجب شده تا از ١۶ میلیون پرونده در دادگاه‌های کشور کمتر از ١٠ درصد آن‌ها از وکیل استفاده ‌کنند.

بنیان‌گذار استارت‌آپ «دادپرداز»، هدف استارت‌آپشان را افزایش این سهم ١٠ درصدی می‌داند. فریمانی، مزیت اصلی استارت‌آپشان نسبت به روال عادی گرفتن وکیل را در این می‌داند که آن‌ها از ابتدا تا انتهای پروسه حقوقی و از زمان ثبت درخواست تا زمانی که حکم دادگاه صادر می‌شود، جریان را رصد می کنند تا بدین صورت رابطه بین وکیل و موکل رابطه‌ای سالم باشد و مردم و وکلا بتوانند در یک فضای مبتنی بر اعتماد کار خود را انجام دهند.

استارت‌آپ «دادپرداز» با سرمایه شخصی نزدیک به ١٠ میلیون تومان نسخه اولیه خود را در بهمن ماه سال ٩۶ به کمک یک برنامه نویس که به صورت پیمانکاری همراه تیم بوده است، راه‌اندازی می‌کنند. این برنامه‌نویس که محمد قمری نام دارد و در بندر انزلی ساکن بوده است پس از مدتی تصمیم می‌گیرد به مشهد بیاید و به عنوان هم بنیان‌گذار فنی در این استارت‌آپ شریک و همراه شود. مهدی فریمانی هم خرداد امسال تصمیم می‌گیرد شغل ثابتش در تهران را رها کند و به مشهد بیاید و تمام وقت روی استارت‌آپشان متمرکز شود.

آن‌ها هم اکنون ٣نفر هستند که با ١٠٠ وکیل داخلی و ٢ وکیل خارج از کشور همکاری دارند و چند نیروی پاره وقت استارت‌آپشان را همراهی می‌کنند و تا کنون نزدیک به ١۵٠ میلیون تومان برای استارت‌آپشان جذب سرمایه کرده‌اند و در این مدت نزدیک به ۵٠ پرونده در سامانه‌شان تشکیل شده است. تیم «دادپرداز» برای کسب درآمد، بر روی هر پرونده ١٠ درصد از دستمزد وکیل را از او به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. آن‌ها در تلاش هستند تا با جذب سرمایه بیشتر به تبلیغات و توسعه کار بپردازند تا بتوانند تا ٢سال و نیم دیگر به نقطه سر به سر خود برسند.

 

﷯به نام استارت آپ‌ها برای خانواده ها

استارت‌آپ « دادپرداز» در ابتدای کار استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا را مخاطب هدف خود قرار می‌دهند اما در ادامه متوجه می‌شوند در حوزه حقوق خانواده هم مسائل جدی و زیادی وجود دارد و تمرکز خود را روی این بخش قرار می‌دهند.

آن‌ها همچنین برای فرهنگ‌سازی و آشنایی اولیه مردم با حوزه‌های حقوقی، چند ویژگی رایگان در سامانه خود از جمله مجله حقوقی، پرسش و پاسخ و آزمون‌های حقوقی مختلف برای آشنایی بیشتر قرارداده‌اند.

 

﷯اعتبار سنجی، مهم‌ترین قدم

فریمانی، مهم‌ترین مسئله پیش‌روی استارت‌آپ‌ها را اعتبارسنجی ایده و خدمتشان می‌داند. او می‌گوید: ما باید ببینیم خدمات ما مطلوب کاربران و وکیل‌ها هست یا خیر. به همین دلیل به صورت مستمر در حال مصاحبه و ارتباط با هردو گروه هستیم. مسئله ما چندبخش است. در گام اول به ایجاد و توسعه فرهنگ استفاده از خدمات حقوقی نیاز داریم. مردم هنوز خیلی به این باور ندارند که برای انجام برخی کارها به گرفتن مشاوره حقوقی نیاز دارند. در کنار این مسئله برخی کاربران هنوز خیلی به استفاده از فناوری عادت ندارند.

 

﷯از چارچوب فرضیات ذهنی خود خارج شوید

بنیان‌گذار استارت‌آپ « دادپرداز» مهم‌ترین توصیه خود برای افرادی که می‌خواهند استارت‌آپ خود را راه‌اندازی کنند، کسب آموزش می‌داند. او می‌گوید: همه ما بر اساس تجربه‌هایمان یک‌سری ذهنیت‌ها و پیش فرض‌هایی داریم که آن‌ها را برای طراحی مدل کسب و کارمان روی کاغذ می‌آوریم. اما ضربه‌ای که من در همین زمینه خورده‌ام، به این مسئله برمی‌گردد که این فرضیات ذهنی را به صورت واقعیت تصور کردم و موجب شد تا با این فرضیات که بیشترشان اشتباه بود زمان و هزینه زیادی را صرف کنم. در این میان مهم‌ترین چیزی که یادگرفتم این بود که هرچقدر سریع‌تر و با هزینه کمتر باید وارد مرحله‌ای از کار بشویم تا بتوانیم فرضیاتمان را راستی‌آزمایی کنیم. باید وارد تعامل با مخاطب هدفی بشویم که قصد سرویس‌دهی به او داریم و متوجه شویم که مخاطبمان اصلا علاقه‌ای به محصول یا سرویس ما دارد یا خیر. باید آماده باشیم که زودتر از فضای محدود ذهنی خود خارج و سریع‌تر به محیط واقعی کار وارد شویم و حتی شکست بخوریم تا فرضیاتمان تصحیح شود. این امر قطعا گامی به سمت موفقیت است.

..........................................

مهدی فریمانی

﷯بنیان‌گذار استارت‌آپ 

﷯ متولد ١٣۶٢ 

﷯ کارشناسی ارشدمدیریت MBA از دانشگاه صنعتی شریف

سعید نجات زادگان

﷯بنیان‌گذار حقوقی استارت‌آپ 

﷯ متولد ١٣۶٨ 

﷯ دانشجوی دکتری حقوق خصوصی در دانشگاه شهید بهشتی

محمد قمری

﷯بنیان‌گذار فنی استارت‌آپ 

﷯ متولد ١٣۶۵ 

﷯ مهندسی نرم‌افزار دانشگاه لاهیجان

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی