کد خبر : 96042
/ 09:08
یک بسته توصیه ای کاملا علمی و کاربردی برای خانه تکانی های دقیقه نودی

خودتان را نترکانید

یکی از سنت های بسیار خوب و البته کمی دردسرساز ما ایرانی ها که از نیاکانمان هم به جا مانده، خانه تکانی برای استقبال از سال جدید است

خودتان را نترکانید

شهرآرا آنلاین - معصومه متین نژاد- یکی از سنت های بسیار خوب و البته کمی دردسرساز ما ایرانی ها که از نیاکانمان هم به جا مانده، خانه تکانی برای استقبال از سال جدید است؛ یک تکاپوی جمعی درمیان همه اعضای خانواده؛ هرچند در شکل و شمایل اجرای آن نسبت به گذشته تفاوت های زیادی دیده می شود. برای همین بیشتر ما ایرانی ها خودمان را موظف به پیروی از این سنت دیرینه می دانیم؛ انگار بدون خانه تکانی نه می توان سال کهنه را بدرقه کرد و نه به استقبال سال جدید رفت.این وسط بُرد را خانواده هایی می کنند که کدبانوی خانه دست کم از اول اسفند برای این موضوع برنامه ریزی کرده و کارها را بخش بخش پیش برده است، درغیر این صورت کارها به روزهای پایانی سال کشیده می شود و ترکش ها و پس لرزه هایش اعضای خانواده را بی نصیب نمی گذارد. آمارهای غیررسمی ای که ما از اطرافیانمان تهیه کردیم، نشان می دهد خانم های شاغل بیش از دیگر بانوان با این مشکل دست وپنجه نرم می کنند.کمبود وقت و حجم زیاد کار معمولا به جز تنش های روانی، مشکلات جسمی زیادی را هم برای این دسته از بانوان به وجود می آورد و باعث می شود بعد از تعطیلات نوروز بیشترین تعداد مراجعه کننده به متخصص های ارتوپد را داشته باشیم، آن هم درمیان بانوان. به همین دلیل امروز می خواهیم یک بسته توصیه ای کامل برای این دسته از بانوان ارائه کنیم تا بتوانند در این روزهای پایانی سال با کمترین آسیب جسمی و روحی خانه هایشان را بتکانند.

 

علمی برنامه ریزی کنید

اگر می خواهید ضمن رعایت نکات ساده، اما علمی مانند یک کارشناس خانه تکانی کنید و از بازدهی کارتان هم لذت ببرید، شک نداشته باشید که باید برای این کار یک برنامه ریزی درست و حسابی داشته باشید. منظورمان از برنامه ریزی این نیست که بدانید در ساعت ها یا روزهای آتی چه کاری هایی قرار است انجام بدهید؛ بلکه باید کارهایتان را با تمام جزئیاتش و احتمالاتی که ممکن است پیش بیاید، درنظر بگیرید و برایش برنامه داشته باشید. با این احتساب شما باید بخش مهمی از کارتان را به فکرکردن دراین باره اختصاص دهید.

برای این منظور لازم است یک کاغذ و قلم آماده کنید. نوشتن نکته به نکته کارهایی که به آن ها فکر کرده اید و باید آن ها را اجرا کنید، مرحله مهمی است؛ چراکه بدون نوشتن همیشه فکر می کنید کار چندانی ندارید اما همین که وارد فضای کار می شوید، تازه می بینید کارهایی که باید انجام بدهید، خیلی بیشتر از این هاست؛ به همین دلیل با مشکل روبه رو می شوید. شیوه درست این است که هرکاری را قبل از انجام در مرحله فکر کردن یک بار تمام و کمال در ذهنتان انجام دهید و جزء به جزء آن را در مرحله بعدی یادداشت کنید.

بخش دیگری از برنامه ریزی شما به این برمی گردد که بدانید در انجام یک کار خاص، به چه ابزار و چه نیروهایی نیاز دارید و افرادی که قرار است به شما کمک کنند، چه توانمندی هایی دارند. به طور مثال برای خانه تکانی تان به نردبان دوطرفه، چهارپایه، جارو، تی نخی، سطل کوچک و متوسط، دستمال گردگیری، انواع مواد شوینده و برس نیاز دارید و نباید وسط کار تازه یادتان بیفتد که فلان وسیله را در خانه ندارید و باید برای خریدش به بازار بروید یا برای تمیزکردن پنجره ها نیاز به کمک همسرتان دارید و تا آمدن او به منزل باید کار را نیمه رها کنید یا معطلش بمانید. 

 

با اولویت بندی پیش بروید

حالا که زمان کم است، لازم نیست همه خانه را بیرون بریزید و یک شبه آن را برق بیندازید. در این فرصت کم به سراغ لوازم و اسباب و اثاثیه اصلی منزل بروید؛ مانند پرده ها، مبل، فرش و هرچیزی که به چشم می آید و لازم است حتما تمیز شود. مکان هایی مانند کمدها و کابینت ها را فعلا بی خیال شوید و پس از عید، کم کم به سراغ آن ها بروید تا هم خسته نشوید و هم خانه تکانی تان کیفیت لازم را داشته باشد. بهتر است برای شروع از جاهایی که مهم تر هستند آغاز کنید، مانند اتاق پذیرایی، نشیمن، آشپزخانه و سرویس بهداشتی به خصوص توالت، چون گشت وگذار میهمان ها در این بخش ها بیشتر از دیگر نقاط خانه است. طبق برنامه پیش بروید و وقتی کار یک اتاق تمام شد به سراغ اتاق های دیگر بروید. زمان کم است؛ پس سعی نکنید به همه کارها با هم رسیدگی کنید.

در خانه همه ما خیلی از لوازم نه تنها به کارمان نمی آیند؛ بلکه سال هاست فضا را اشغال کرده اند و تنها چیزی که از آن ها نصیبمان می شود، زحمت تمیز یا مرتب کردنشان است. همین حالا دست به کار شوید و این لوازم را شناسایی کنید. اگر احساس می کنید کارایی دارند و دیگران می توانند از آن ها استفاده کنند، این لوازم را به خیریه ها برسانید تا مقصد مناسب این لوازم را پیدا کنند و به دست افراد نیازمند برسانند. اگر هم برای دیگران کاربردی ندارند، آن ها را دور بیندازید تا هم خانه خلوت تری داشته باشید و هم زحمت مرتب کردنشان به گردنتان نباشد.گردگیری وسایل تزیینی هم از آن کارهای وقت گیر است. سعی کنید گردگیری این لوازم را خودتان انجام ندهید و آن ها را به فرزندانتان بسپارید. از آن ها بخواهید روی یک سطح نرم که از آسیب دیدنشان جلوگیری می کند، این کار را انجام بدهند و خودتان به کارهای دیگر بپردازید. اگر هم در خانه دست تنها هستند، سعی کنید این لوازم را تک تک و با دستمال مرطوب تمیز نکنید؛ به طورمثال اگر می توان آن ها را شست، همه شان را در محلول آب و مایع شوینده بگذارید و بعد آبکشی کنید و اجازه دهید تا خشک شوند. اگر هم این امکان پذیر نیست و لوازم تزیینی تان با قرار گرفتن در آب آسیب می بینند، این کار را در زمان های اضافه تان انجام دهید. بهتر است بی خیال شست وشوی فرش و مبلمان هم بشوید و با کمی شامپو فرش سروته ماجرا را فعلا هم بیاورید. 

 

یک تنه به جنگ خانه نروید

لطف کنید در این زمان کم، از آن دسته خانم هایی نباشید که می خواهند همه کارهای خانه را خودشان بی عیب و نقص انجام بدهند. سراغ نیروهای کمکی در خانه بروید و بخشی از کارها را به آن ها بسپارید. دیوارشویی، باز کردن پرده ها، مرتب کردن انباری و... کارهایی هستند که می توانید آن ها را به عهده مرد خانه بگذارید. مرتب کردن کتابخانه ها، کمد لباس ها، تراس و هرجایی که فکر می کنید در توان فرزندانتان است، می توانید آن را در فهرست کارهای این روزهای بچه ها قرار دهید و بازه زمانی تعیین کنید تا نتیجه کار را به شما اطلاع دهند. اگر خیلی وسواس دارید می توانید بعد از انجام هرکاری در وقت اضافه، آن کار را به شکلی که مدنظر خودتان هست، تمام کنید. راستی اگر توان مالی اش را دارید می توانید روی نیروهای خدماتی ماهر هم قدری حساب باز کنید.

درنظر گرفتن زمانی برای استراحت خودتان هم از ضـروریات یک برنامه ریــزی اصــولی است. بدون درنظرگرفتن این زمان هرچند هم کوتاه، خستگی در بدن انباشته می شود و توان بدنی کاهش پیدا می کند، درنتیجه سرعت کار کم می شود؛ بنابراین لازم است بین هر دوساعت کار برای استراحت دست کم ١٠دقیقه زمان درنظر بگیرید و با یک فنجان چای یا قدری میوه و تنقلات سالم از خودتان پذیرایی کنید و دوباره دست به کار شوید. درنظر گرفتن زمانی برای دوش گرفتن در پایان یک روز پرکار هم خیلی مهم است. با این کار شب را آسوده می خوابید و صبح هم با آرامش خیال بیشتری بیدار می شوید و روزی پربارتر خواهید داشت. بهتر است در برنامه ریزی هایتان زمانی را هم برای کارهای غیرمترقبه درنظر بگیرید که غافلگیر نشوید..

 

چنـد تذکـر مـهم

برای شست وشوی سینک ظرف شویی به هیچ وجه از پاک کننده های قوی ا ستفاده نکنید .

برای نظافت نشیمن و پذیرایی از بالاترین نقطه یعنی لوستر، دیوارها و پرده ها شروع کنید و کارتان را با نظافت کف به پایان برسانید.

برای تمیزکردن کابینت های فلزی از پاک کننده چند منظوره و برای روکش چوبی ها،از ترکیب رقیق مواد پاک کننده با آب استفاده کنید.

برای شست وشوی شیرآلات خانه، از مواد پاک کننده مخصوص 

یا سرکه استفاده کنید. در کنار این ها لیموترش هم گزینه مناسبی است. 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی