کد خبر : 96049
/ 09:16
گلایه ساکنان از چسباندن برچسب‌های زوری که معضلی در روزهای خانه‌تکانی شده‌ است

برچسب‌های ضدتبلیغ

برچسب‌های تبلیغاتی برخی شرکت‌های خدماتی روی در و دیوار منازل خیابان‌های اطراف حرم به یک معضل تبدیل شده‌ و قانون‌های مصوب در شهرداری و همچنین جریمه‌های نقدی برای خاطیان نیز تاکنون راهگشای این معضل نبوده است.

برچسب‌های ضدتبلیغ

شهرآرا آنلاین - منشادی | تبلیغاتی که به اندازه یک بند انگشت هستند و گاهی تعدادشان آن‌قدر زیاد است که حتی زنگ درِ خانه را هم می‌پوشانند. هرنوعی از تبلیغات هم روی آن‌ها دیده می‌شود؛ از لوله‌بازکنی با فنر برقی و مشاور املاک بگیرید تا تخلیه فوری چاه و قالی‌شویی. طبق ماده 92 قانون شهرداری‌ها تبلیغات در معابر شهر به‌جز اماکنی که شهرداری مجاز دانسته، ممنوع است و افرادی که از این قانون پیروی نمی‌کنند، متخلف شناخته شده و با آن‌ها برابر قانون رفتار می‌شود اما نداشتن ضمانت اجرایی چنین قانونی از یک سو و نداشتن متولی مشخص برای رسیدگی به چنین تخلفاتی موجب شده شهروندان به دلیل مشغله‌های زندگی، کمتر فرصتی برای طرح شکایت پیدا کنند و شرکت‌های خدماتی نیز با اطلاع از چنین روندی با خیالی آسوده از در و دیوارهای منازل مسکونی شهروندان به عنوان محل مناسبی برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند.

 

تبلیغات برچسبی اثرگذار است؟!

اردکانی از ساکنان قدیمی خیابان آیت‌ا...بهجت که از این موضوع و کثیف‌شدن در و دیوار خانه‌اش خسته شده، می‌گوید: برچسب‌های تبلیغاتی بدون هماهنگی مالک روی در و دیوار خانه چسبانده می‌شوند و شهروندان هر سال نزدیک عید برای تمیز کردن این برچسب‌ها به زحمت می‌افتند. ضمن اینکه با کندن برخی از این برچسب‌ها رنگ درِ خانه نیز برداشته می‌شود و هزینه رنگ مجدد درِ خانه نیز به مخارج دیگر صاحب‌خانه اضافه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه این روش تبلیغات نه به سود صاحب تبلیغات است و نه به درد صاحب‌خانه و اهالی محله می‌خورد و فقط چهره زشتی به محله و درِ خانه می‌دهد.

او می‌افزاید: طبق تحقیقاتم، جریمه‌های نقدی شهرداری هم تاکنون نتوانسته جلوی این‌گونه تبلیغات را بگیرد. ضمن اینکه طرح شکایت از صاحبان این مشاغل، هم وقت‌گیر و هم از وقت و حوصله صاحب‌خانه خارج است. در نتیجه صاحب‌خانه تحمل کرده و از جیب خودش برای از بین بردن این تبلیغات هزینه می‌کند.

 

تمیز اما جریمه می‌کنیم

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ثامن هم در این‌باره می‌گوید: شهرداری‌ها طبق دستورالعملی که به تصویب شورای شهر مشهد رسیده است، با افراد متخلف که این‌گونه تبلیغ می‌کنند و به‌نوعی تبلیغ غیرمجاز دارند، برخورد می‌کنند.

رهنمای می‌افزاید: منطقه ثامن به دلیل شرایط خاص و حساسیتی که دارد، در برخورد با چنین تخلفاتی عکس‌العمل سریع‌تری انجام می‌گیرد. چرا که زیبایی بصری منطقه بسیار مهم است. در چنین مواقعی افراد متخلف از سوی شهرداری شناسایی می‌شوند و اخطار برای پاک‌سازی تبلیغاتشان از درِ منازل به آن‌ها داده می‌شود؛ اگر صاحبان مشاغل اقدام به پاک‌سازی نکنند، شهرداری این پاک‌سازی را انجام می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: هزینه‌ای که شهرداری برای پاک‌سازی تبلیغات برچسبی انجام می‌دهد، در کد نوسازی ملک فرد خاطی لحاظ می‌شود. ضمن اینکه شهرداری جریمه‌ای نیز برای فرد متخلف روی کد نوسازی در نظر می‌گیرد و هر زمان که فرد برای پرداخت عوارضش به شهرداری مراجعه کرد، هزینه و جریمه از وی گرفته می‌شود.

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی