شهرآرا آنلاین - مسعود سلطانی - حکمتش را نمیدانم، اما همه ما آدمها برایمان جذاب است که «اولینها و آخرینها» را دنبال کنیم؛ مثلا بدانیم اولین نفری که پا به روی کُره ماه گذاشته چه کسی بوده است یا آخرین نفری که از دیوار حائل بین آلمان شرقی و غربی بالا رفته چه داستانی داشته است.
اقتصاد هم در این زمینه داستانهای خودش را دارد. با کمی ارفاق و تخفیف میتوان احوالات آخرین جمعهبازار خودرو در سال ٩٧ را در همین سبد گذاشت. جمعه بازار خودرو مجیدیه از روز گذشته وارد تعطیلاتی بیستویکروزه شد.
طبق آمارهای اعلامی از سوی کارشناسان سازمان میادین میوه و ترهبار و ساماندهی مشاغل شهرداری مشهد، روز گذشته بیش از ٣٧٠٠ دستگاه اتومبیل وارد جمعهبازار خودرو مجیدیه شد اما کمتر از ١٠ معامله صورت گرفت. علت کاهش معاملات در آخرین هفته سال ٩٧ نیز شروع روند کاهش قیمت خودرو در طول ١٠ روز گذشته است.
بازار آزارنده
تکلیف آسمان هنوز با خودش معلوم نیست که زمستان است یا بهار، اما هوا به قدری خوب هست که همه بیرون خودرو بایستند. تعداد فروشندهها مثل همیشه بیشتر از خریداران است و اصلا فلسفه جمعهبازار خودرو همین عرضه برای فروش است. صف کارشناسی رنگ و فنی ماشین حسابی شلوغ است و کمتر خودرویی را میتوان پیدا کرد که زیر ۴٠ میلیون تومان قیمت داشتهباشد.
تقسیمبندی پارکنیگهای فروش، تکلیف مشتریان را روشن کرده است. محل پارک خودروهای خارجی، گروه ایرانخودرو و گروه سایپا متمایز است و هرکسی متناسب با اندازه جیبش به این قسمتها مراجعه میکند. علیرضا جوانی بیستوچهارساله است که برای ارزیابی بازار و خرید خودرو آمده است. او بعد از کلی داستانسرایی درباره افزایش قیمت خودرو و اینکه از خرید تندر٩٠ باز مانده است میگوید: «حالا با این وضع گرونی مجبورم پراید بخرم! پراید چهلمیلیونی!». حالا علیرضا باید تمام آرزوهایش را برای چندمین بار سر ببُرد و قناعت کند، چون بازار خودرو برای او و افرادی نظیر او آزارنده است.
ارسال دعوتنامه و کاهش قیمت خودرو
سراغ کارشناس قیمتگذاری خودرو میروم. او در جمعهبازار خودرو سازمان میادین میوه و ساماندهی مشاغل شهرداری مشهد به همراه ۴نفر از همکاران خود قیمت کارشناسی هر خودرو را پس از بررسی کارشناسان رنگ، موتور و... تعیین میکند. رضا زعفرانی میگوید: قیمت گروه خودروهای پژو در بازار حدود ٨میلیون تومان ارزان شده و گروه خودروهای پراید نیز کاهش قیمت ٢تا سهمیلیونتومانی را در هفته گذشته تجربه کرده است.
این کارشناس خودرو علت کاهش قیمت خودروها را شروع تحویل خودروهای پیشفروششده ٢ شرکت بزرگ خودروسازی میداند و میگوید: الان نمایندگیهای ایرانخودرو و سایپا مشکل تأمین قطعه خود را حل کردهاند و ١٠ روزی میشود که تحویل خودروهای پیشفروششده را آغاز کردهاند و همین موجب کاهش قیمت خودرو در بازار شده است.
میخرم، میفروشم
اگرچه قیمتها در یک هفته اخیر کاهش پیدا کرده اما هنوز هم اعداد و ارقام برای همه اعجابآور است؛ به عنوان نمونه خودرو پژو ٢٠۶ مدل سال ١٣٩٣، ٧٢ میلیون تومان، پژو پارس مدل ١٣٨٣، ۵١ میلیون تومان؛ سایپا ١۴١ مدل ١٣٨٨، ٢٨ میلیون تومان و از همه عجیبتر پراید مدل ١٣٧٣، ١٩ میلیون تومان!
از فروشنده پراید مدل ١٣٧٣ میپرسم: «واقعا ١٩ میلیون تومان؟!» و در پاسخ میگوید: «این ماشین عتیقه است، اصلا قیمت ندارد! یک مشتری دارم که از اصفهان با پرواز چارتر دارد میآید ماشین را ببیند! تمام قطعاتش فابریک کره است، درجه یک!»
با یک حساب و کتاب سر انگشتی میشود فهمید که قطعات فابریک کره که ٢۵ سال پیش تولید شده با قطعات پرایدی که ١۵ سال پیش در کشور خودمان تولید شده است، در بازار خودرو برابری میکند. به قول فروشنده پراید «جنس خارجی، چیز دیگری است!» محمد فرهادی، فروشنده پراید، با ماشین خود همسن است. میگوید: سیمکش خودرو هستم و در کنار فعالیت اصلی ماشین خرید و فروش میکنم. او ادامه میدهد: هیچ معلوم نیست که روند کاهش قیمت خودرو در فروردین سال ٩٨ هم ادامه پیدا کند. ممکن است کسانی که برای سفر نوروزی ماشین میخرند، بعد از پایان تعطیلات و سفرشان با فروش خودرو سود هم بکنند و هزینه سفرشان را هم تأمین کنند.