• خانه
  • یادداشت
  • از بی اعتمادی تا اعتمادسازی
کد خبر : 96705
/ 07:51
دکتر ناهید هاشمیان

از بی اعتمادی تا اعتمادسازی

از بی اعتمادی تا اعتمادسازی

شهرآرا آنلاین - آدم‌ها زندگی اجتماعی را آغاز کردند تا بتوانند در کنار هم نیرومندتر شوند. بعضی اوقات شرایطی پیش می‌آید که افرادی ناتوان شده و برای نیرومندی به کمک دیگران نیاز دارند، اما این کمک را دریافت نمی‌کنند. برای بررسی دلایل کمک‌ نکردن در چنین موقعیت‌هایی باید موضوع را از هر دو جنبه کمک‌گیرنده و کمک‌کننده بررسی کرد. گاهی افراد به دیگران کمک نمی‌کنند زیرا اعتماد کافی بین آن‌ها وجود ندارد. افراد نمی‌دانند آیا کمک گیرنده، واقعا از کمک آن‌ها برای نیرومندسازی خود استفاده می‌کند یا هدفش کم‌کاری و ناتوانی بیشتر است. گاهی از این هم فراتر رفته و افراد می‌ترسند کمک با فرد نیازمند به رسیدن آسیبی به آن‌ها منجر شود. در این وضعیت میل و توانایی کمک وجود دارد اما اعتماد نکردن مانع کمک‌رسانی می‌شود. 

وجود سیستم‌های مطمئن و معتمد می‌تواند در این وضعیت به شکلی مؤثر مسئله را حل کند. نکته بسیار مهم در این شرایط، حفظ اعتماد به این سیستم‌هاست. از سوی دیگر خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی برچسب‌هایی مانند حیله‌گری و سوء‌استفاده‌گری را به افراد نیازمند متصل می‌کند که می‌تواند به پنهان کردن نیاز افراد منجر شود. تقویت سیستم‌های معتمد اجتماعی باعث می‌شود که نیازمندان بهتر بتوانند نیاز خود را اعلام کنند. گاهی افراد به دیگران کمک نمی‌کنند چون درک درستی از موقعیت فرد نیازمند ندارد. نمی‌توانند تصور کنند که قرار گرفتن در آن موقعیت چگونه است. در این شرایط استفاده از رسانه‌ها و تبلیغات مناسب به درک آن موقعیت کمک می‌کند. در استفاده از این ابزار باید بسیار محتاط بود زیرا استفاده غیرهنرمندانه از آن به مؤثر نبودن آن منجر می‌شود. برنامه‌هایی که به منظور تقویت همدلی تهیه و توزیع می‌شوند باید به تخیل افراد برای درک موقعیت کمک کنند نه اینکه حس ترحم را تحریک کرده یا چنان دل آزار طراحی شوند که افراد به دلیل حفظ روان خود از آن‌ها دوری کنند. گاهی این برنامه‌ها عزت نفس و غرور افراد نیازمند را دچار آسیب می‌کند و به جدایی طبقات اجتماعی و کاهش ارتباط آن‌ها منجر می‌شود. تقویت این شکاف از یک‌سو می‌تواند به پنهان‌کردن نیاز افرادی که به کمک احتیاج دارند، منجر شود و از سوی دیگر تمایل افراد توانمند را به کمک به گروه‌های دور از خود کاهش دهد. بهتر است این برنامه‌ها با هدف 

هم ذات پنداری برای این دسته از مخاطبان علاقه‌مند به کمک، که تخیل خوبی ندارند، ساخته شود. نکته مهم دیگر آن است که افراد وقتی به دیگران کمک می‌کنند، نیاز به روابط اجتماعی، احترام و خودشکوفایی خود را تأمین می‌کنند. جاری‌شدن کمک، به رفع نیاز در هر دو طرف منجر می‌شود. عواملی که مانع ارضای این نیازها در مسیر درست می‌شود، می‌تواند آن‌ها را به سمت و سوی دیگری هدایت کند و افراد برای تأمین این نیازها به اشکال دیگر اقدام می‌کنند و گاه فرهنگ تفاخر و تجمل‌پرستی را اشاعه می‌دهند. طراحی سیستم‌های درست برای جاری کردن این کمک‌ها علاوه بر نیرومندسازی جامعه، به توسعه فرهنگ والاتری منجر شده است که همه جامعه را بهره‌مند می‌کند. 

 

  عضو هیئت علمی دانشگاه خیام 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی