کد خبر : 96706
/ 07:55
دستور تهیه چند شیرینی و دسر سالم خانگی برای دورهمی های آخر هفته

سالم، مقوی و خوشمزه

سالم، مقوی و خوشمزه

شهرآرا آنلاین - سمیرا منشادی- این روزها بازار پر شده است از محصولات به اصطلاح ارگانیک که در تهیه و تولید آن ها نهایت دقت برای طبیعی بودنشان می شود؛ درست مثل واژه «خانگی» که برندی شده است برای غذاها و خوراکی های سالم. به همین دلیل امروز می خواهیم دستور پخت چند شیرینی سالم و خانگی را با شما درمیان بگذاریم تا شمایی که هربار با دیدن خوراکی های خوشمزه ای مانند شیرینی و شکلات، قول و قرارهایی

را که برای نخوردن با خودتان گذاشته اید، فراموش می کنید، با خیال راحت از این خوراکی ها بخورید. بگذریم از اینکه بچه ها هم عاشق شیرینی و شکلات و بستنی هستند و هیچ جوره نمی توان آن ها را از خوردنشان منع کرد. تجربه هم نشان می دهد که انتخاب جایگزین های سالم به مراتب کم هزینه تر و کم حاشیه تر از حذف کلی آن هاست. برای اینکه ضریب اطمینان کار بالا برود، توصیه می کنیم حتما خودتان این شیرینی ها و دسرهای خوشمزه را در خانه بپزید. درضمن شما می توانید توصیه های گفته شده را برای تهیه هرنوع ترکیب مشابه دیگری هم به کار ببرید.

 

یک دستورالعمل کلی

قبل از اینکه به سراغ دستور پخت چند شیرینی و دسر خانگی برویم، بیان چند نکته کلی و عمومی در تهیه این خوراکی های خوشمزه، ضروری است. رعایت این نکات در سالم پزی، قابلیت تعمیم به سایر خوراکی ها را هم دارد.

سعی کنید شیری که برای تهیه دسر و شیرینی های خود به کار می برید، شیر بدون چربی باشد. درضمن شیر استریلیزه بهتر از پاستوریزه است.

تفاوت اصلی شیرینی های خانگی با شیرینی های بازاری، استفاده از شکر است. برای داشتن شیرینی سالم به جای شکر سفید از شکر قهوه ای استفاده کنید تا هم میزان کالری شیرینی کاهش پیدا کند و هم مواد مغذی به بدنتان برسد. افزون بر این می توانید از عسل طبیعی، شیره خرما، شیره انگور و شیره توت هم در تهیه شیرینی ها استفاده کنید.

آرد سفید شیرینی پزی ارزش غذایی اندکی دارد و مصرف آن توصیه نمی شود. درعوض می توان از آرد کامل و سبوس دار استفاده کرد؛ فقط شیرینی ها کمی تیره تر می شود. این شیرینی ها برای کسانی که از یبوست رنج می برند هم فوق العاده مفید است.

رکن دیگر پخت وپز سالم در شیرینی پزی، استفاده از روغن سالم است. همان طور که می دانید روغن ها کالری زیادی دارند؛ بنابراین سعی کنید در پخت شیرینی هایتان از چربی های غیراشباع مانند روغن زیتون استفاده کنید.

در تهیه شیرینی ها از میوه ها و مغزدانه ها استفاده کنید. میوه ها افزون بر اینکه شیرینی طبیعی خودشان را دارند، جذب قند و چربی شیرینی ها را هم کاهش می دهند. مغزدانه ها هم که نیاز به تعریف ندارند و آنچه خوبان همه دارند، مغزدانه ها به تنهایی دارند.

استفاده از ادویه های خوش عطری مانند دارچین و زنجبیل را هم در پخت شیرینی ها فراموش نکنید. این ادویه ها به جز طعم خوب، خواص درمانی هم دارند. 

 133998.jpg

پخت چند شیرینی و دسر

حالا که قاعده پخت وپز سالم را یاد گرفته اید، در ادامه دستور تهیه چند نوع شیرینی و دسر سالم را با هم مرور می کنیم. همان طور که پیش از این هم اشاره شد، در تهیه سایر خوراکی ها هم می توان همین نکات را به کار بست و با چند بار آزمون و خطا به یک دستور پخت ثابت رسید. 

 

شیرینی نخودچی

مواد لازم: شکر قهوه ای یک پیمانه، روغن کنجد یا روغن حیوانی 5قاشق غذاخوری، آرد نخودچی 2پیمانه، هل و وانیل به میزان لازم، پودر پسته برای تزیین، به میزان لازم

طرز تهیه:شکر قهوه ای را با روغن خوب مخلوط کنید و با هم زن برقی هم بزنید، سپس هل و وانیل و بعد هم آرام آرام آرد نخودچی را به آن ها اضافه کنید. اگر احساس کردید به روغن بیشتری نیاز است، کمی دست خود را با روغن چرب کنید و خمیر را خوب ورز بدهید. دقت کنید که به روغن نیفتد؛ در صورتی که احساس کردید که به روغن افتاده حتما به آن مقداری آرد نخودچی اضافه کنید تا به حد تعادل برسد. پس از ورز دادن کامل خمیر، آن را با وردنه روی سطحی صاف به قطر یک سانتی متر پهن کنید و قالب بزنید. می توانید بعد از آماده شدن خمیر، آن را به مدت 7تا8ساعت داخل کیسه نایلون بگذارید، سپس پهن کنید. در مرحله آخر شیرینی ها را داخل فر در طبقه وسط بگذارید و با حرارت 375درجه فارنهایت به مدت 15تا20دقیقه بپزید. بعد هم با کمی پودر پسته روی آن ها را تزیین کنید.

خواص شکر قهوه ای: از خواص بی شمار شکر قهوه ای همین بس که کالری کمتری نسبت به شکر سفید دارد و در کنترل چاقی نقش مؤثری ایفا می کند. این نوع شکر به دلیل داشتن ویتامینB پوست را در برابر آثار منفی ناشی از کهولت سن محافظت می کند و سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، پتاسیم و فسفر است. 

 

شیرینی سیب و دارچین

مواد لازم: سیب 3عدد، شیره انگور 5 قاشق غذاخوری، دارچین یک قاشق مرباخوری سرخالی، کشمش 2 تا 3 قاشق غذاخوری، تخم مرغ یک عدد، کره 2قاشق غذاخوری، روغن زیتون 3قاشق غذاخوری، جو دوسر نصف لیوان، پودر نارگیل نصف لیوان، گردو یا فندق خرد شده 2 تا 4 قاشق غذاخوری، آرد یک لیوان، بیکینگ پودر نصف قاشق مرباخوری

طرز تهیه:سیب ها را پوست و رنده کنید و کناری بگذارید. درون قابلمه ای 2تا 3 قاشق شیره انگور بریزید و بگذارید روی حرارت ملایم تا آبش خوب کشیده شود. کشمش ها را بریزید و مقداری هم بزنید. حالا شعله گاز را خاموش کنید و بگذارید سرد شود. کره، روغن زیتون و بقیه شیره انگور را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس تخم مرغ را هم اضافه کنید و باز هم بزنید. آخر سر هم پوره سیب، آرد، پودر نارگیل و گردو یا فندق و بیکینگ پودر را بریزید و مخلوط را هم بزنید تا ترکیبی یک دست حاصل شود. با 2قاشق قدری از مواد را بردارید و به شکل توپ درست کنید و در سینی فر بچینید و در فر 170درجه سانتی گراد قرار دهید تا زیر و رویش طلایی شود. شیرینی شما آماده است و می توانید آن را در ظرفی سرو کنید.

خواص شیره انگور: این شهد لذیذ حاوی ویتامین های A، B، C و املاحی مانند آهن، منیزیم، فسفر و مقداری کلسیم است. خاصیت اصلی انواع شیره، انرژی زا بودن آن هاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می شود. 

 

بستنی توت فرنگی

مواد لازم: توت فرنگی رسیده و سالم 500گرم، عسل 2قاشق غذاخوری، پودر پسته یک قاشق چای خوری، پودر ثعلب یک قاشق چای خوری، وانیل نصف قاشق چای خوری، گلاب 2قاشق غذاخوری

طرز تهیه: توت فرنگی ها را بشویید و قسمت سبز آن ها را بگیرید و به همراه پودر ثعلب، وانیل، عسل و گلاب در مخلوط کن کاملا مخلوط کنید تا به صورت ترکیبی یکنواخت درآید. مخلوط به دست آمده را در ظرف مناسبی بریزید و پودر پسته را هم به آن بیفزایید. سپس آن را در فریزر قرار دهید. هر 20دقیقه یک بار آن را از فریزر خارج کنید و هم بزنید و دوباره در فریزر بگذارید. این عمل را 3 یا 4 بار تکرار کنید تا بستنی خود را بگیرد و قوام لازم را پیدا کند.

خواص عسل: استفاده از عسل در آشپزی و شیرینی پزی می تواند طعم بسیار دلچسبی به خوراکی هایتان بدهد. می توانید به اندازه نصف میزان شکر مورداستفاده در هر دستور آشپزی از عسل استفاده کنید. همچنین عسل بافت بهتری در کیک و شیرینی ها ایجاد و رطوبت آن را حفظ می کند و رنگ طلایی به دسر ها می دهد. 

 

پاناکوتای خرما

مواد لازم: خرما بدون پوست و هسته 10عدد، خامه صبحانه یک بسته یا معادل 200 گرم، شیر 2لیوان، پودر کاکائو 2قاشق غذاخوری، پودر ژلاتین 2قاشق غذاخوری

طرز تهیه: پودر ژلاتین را در نصف لیوان شیر به روش بن ماری حل کنید. پوست و هسته خرماها را جدا و با بقیه شیر کاملا مخلوط کنید. سپس پودر کاکائو و ژلاتین حل شده را به آن بیفزایید. مایه را روی حرارت قرار دهید تا یکدست شود. در مرحله بعد، خامه را به ترکیب اضافه کنید و بلافاصله آن را از روی حرارت بردارید. مواد را در قالبی مناسب بریزید و به مدت ۴ تا ۵ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. دسرتان به همین راحتی آماده شد.

خواص خرما: این ماده غذایی سرشار از ویتامین های مختلف، موادمعدنی و فیبر است؛ ازاین رو باعث بهبود یبوست، اختلالات روده، مشکلات قلبی، کم خونی، اسهال و افزایش وزن می شود. همچنین این میوه خوشمزه حاوی چربی، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، و منیزیم است که همگی برای سلامتی مفید هستند.

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی