کد خبر : 96744
/ 06:39

تعمیرکاران خودرو در چاله مشکلات

گرانی لوازم یدکی و افزایش دستمزدهابازار تعمیر کاران را کساد کرده است

تعمیرکاران خودرو در چاله مشکلات

شهرآرا آنلاین - روغن‌سوزی، مشکل عملکرد گیربکس، نیاز به تعمیر موتور و چند ایراد جزئی دیگر، نفسی برای گاز دادن و حرکت روان خودرویش باقی نگذاشته بود اما هزینه‌های تعمیر سنگین بود و ترجیح می‌داد هنوز هم با همین وضعیت از خودرویش استفاده کند. جریمه‌های گاه‌وبیگاه به‌دلیل نقص فنی خودرو را هم پذیرفته بود.

در کنار دومینوی گرانی خودرو که همچنان به پیش می‌رود، شاید گرانی خدمات و تعمیرات خودرو کمتر به چشم بیاید؛ مسئله‌ای که بسیاری از مشتریان مراکز خدمات خودرویی از آن شاکی هستند. درکنار این مهم، قطعا افزایش نرخ تعمیر خودرو به سود تعمیرکاران نیز نخواهد بود؛ مسئله‌ای که تعمیرکاران خودرو نیز به آن اعتراف می‌کنند.

«با اصناف» این هفته را به این صنف اختصاص داده‌ایم. محمد،‌ اولین تعمیرکاری است که با او هم‌کلام می‌شویم. او می‌گوید: متأسفانه تورم بر قیمت همه اجناس و خدمات تأثیر گذاشته است. ٢٠سال است که به این حرفه مشغول هستم اما تورم چند ماه اخیر حتی بر خدمات‌دهی ما هم تأثیر گذاشته است.

 

گرانی قطعات و امتناع مشتری‌ها از تعمیر

او با گلایه از نبود نظارت مسئولان بر بهای خدمات ارائه‌شده در این صنف می‌گوید: هر وقت به اتحادیه مراجعه می‌کنیم، پاسخی جز اینکه «نمی‌توانیم کاری انجام دهیم» به ما نمی‌دهند. آیا وقعا نمی‌توانند کاری انجام دهند؟

وی می‌افزاید: با وجود افزایش دستمزدها، من و برخی‌ دیگر برای اینکه مشتری‌هایمان را از دست ندهیم، مجبوریم دستمزد کمتری از مشتری دریافت کنیم. بعضی وقت‌ها برای همین هزینه‌های کم هم مشتری‌ها گلایه دارند و حاضر به پرداخت دستمزد نیستند. او ادامه می‌دهد: بیم ما این است که مشتری‌های ثابتمان را از دست بدهیم.

وی با اشاره به حضور کمتر مشتری‌ها برای تعمیر خودرو می‌گوید: دلیل این موضوع هم گرانی قطعات یدکی است. قبلا مشتری، این قطعات را به‌راحتی تهیه می‌کرد و برای تعمیر به ما می‌سپرد اما گرانی قطعات یا رغبتی برای حضور آن‌ها در تعمیرگاه باقی نمی‌گذارد یا اینکه دائم تعمیر خودرو را به تأخیر می‌اندازند، این درحالی است که دستمزد ما ، ارتباطی به گرانی قطعات ندارد.

او درحالی‌که پینه‌های دست‌هایش را نشانمان می‌دهد، اظهار می‌کند: چند وقت است که دست‌هایم زخم شده و به‌شدت اذیت هستم. به پزشک که مراجعه کردم، گفت چون سال‌هاست دست‌هایت با مواد نفتی در تماس بوده، دچار حساسیت شده و باید شغلت را عوض کنی. این مشکلِ بسیاری از قدیمی‌های این صنف است.

او بیان می‌کند: قبل از گرانی خودرو، هر ماه چند موتور خودرو را تعمیر می‌کردم اما حالا هرچند ماه یک‌بار یک موتور خودرو هم ندارم. اگر در گذشته مشتری‌ها با خرابی اول به تعمیرگاه می‌آمدند، حالا صبر می‌کنند خودرویشان به‌طور کامل خراب شود. اغلب از هزینه‌های تعمیر واهمه دارند. وقتی هم که می‌آیند، تلاش می‌کنند با هزینه اندک سروته کار را جمع کنند.

او می‌گوید: بعضی مواقع هم اگر شرایطشان سخت باشد، وقتی می‌آیند و با قیمت‌ سنگین قطعات و دستمزد مواجه می‌شوند، پشیمان می‌شوند و برمی‌گردند.

 

محاسبه اجرت، زیر قیمت اتحادیه

هادی اعظم که یکی از کاسبان قدیمی‌ در حوزه تکنسین ترمز خودرو در خیابان‌ جمهوری است، نیز می‌گوید: درست است که قبل از گرانی خودرو مشتری بیشتری داشتیم اما نمی‌شود گفت تنها به‌دلیل گرانی قطعات، تعداد مشتری‌ها کم شده، بلکه کیفیت نامطلوب قطعات هم دلیل اعتماد نکردن و امتناع از حضور مشتریان در تعمیرگاه‌هاست، ضمن اینکه برخی تعمیرکاران هم کارشان کیفیت لازم را ندارد.او ادامه می‌دهد: از حق که نگذریم، در بعضی مواقع حق با مشتری است. قبلا قطعات، باکیفیت‌تر و خوب‌تر بود اما نزدیک به یک سال است که علاوه‌بر گرانی قطعاتی که مصرف می‌کنیم، کیفیت هم از بین رفته است و قطعات زودتر فرسوده می‌شود.

 

بیکاری برخی تعمیرکاران

او بیان می‌کند: وقتی مشتری قرار است هزینه گران قطعات و اجرت را بپردازد و تحت فشار قرار بگیرد، ترجیح می‌دهیم از او با نرخی کمتر از نرخ اتحادیه، دستمزد دریافت کنیم.

علی نجاتی هم که در یک مجتمع بزرگ خدمات فنی در خیابان حافظ تعمیرکار جلوبندی خودروست، درحالی‌که پس از خستگی از کار لیوانی چای در دست گرفته است، می‌گوید: اگر هر کسی در کارش انصاف را رعایت کند، بیکاری برای هیچ‌کس نیست اما متاسفانه برخی اصلا انصاف را رعایت نمی‌کنند و نتیجه‌اش می‌شود بیکاری و نبود مشتری.

او می‌گوید: هر سال نرخ‌نامه جدیدی صادر و به ما ابلاغ می‌شود اما برخی از ما طبق نرخ‌نامه ابلاغ‌شده، دستمزد دریافت نمی‌کنیم و وضعیت مشتریان را رعایت می‌کنیم و ازطرفی اگر قرار باشد طبق نرخ رسمی‌ دستمزد دریافت کنیم، همان مشتری‌های ثابتمان را هم از دست می‌دهیم.

 

موافقت تعمیرکاران با انتقال به مکانی مناسب

مرتضی نخعی که متصدی یک تعمیرگاه مجهز چکاپ خودروست، می‌گوید: در یک سال اخیر مغازه‌ام سه‌بار پلمب شده و هر بار ١٠ تا ١۵روز تعطیل بوده است و پس از پرداخت ۵٠٠ تا ۶٠٠هزار تومان جریمه، توانسته‌ام قفل آن را باز کنم.

او با اشاره به اینکه در مجموعه کاری‌اش هفت نفر با تخصص‌های مختلف مشغول کار هستند، ادامه می‌دهد: هر بار شهرداری به‌دلایل مختلف مانند پارک خودرو جلوی در مغازه و پیاده‌رو، بالا بودن کاپوت خودرو و... اقدام به پلمب مغازه می‌کند و این درحالی است که هربار که مغازه‌ای بسته می‌شود، چند خانواده از نان خوردن می‌افتند.

وی بیان می‌کند: مغازه‌داران این مجتمع و دیگر مغازه‌داران این خیابان، مشکلی با انتقال مغازه‌شان به مکانی مناسب ندارند؛ برای مثال اگر همین انتهای خیابان خلج را در اختیارمان قرار دهند، خیلی خوب می‌شود و همه با این انتقال موافق هستیم.

او ادامه می‌دهد: چندی پیش مکانی را برای انتقال مغازه‌هایمان به اطراف مجتمع الماس شرق درنظر گرفتند. تعدادی از مغازه‌داران مغازه خریدند و به آنجا رفتند اما دوری و پرت بودن منطقه، باعث شد مشتری‌هایشان را از دست بدهند و همین مسئله باعث بازگشت مجدد آن‌ها شد.

 

بار گرانی‌ها، روی دوش تعمیرکاران

با محسن هم‌صحبت می‌شویم. او تعمیرکار کولر خودروست و می‌گوید: از زمانی که خودرو گران شد، ما تعمیرکاران باید جور گرانی را بکشیم.

او ادامه می‌دهد: مشکلات ما طوری نیست که حل‌شدنی نباشد. بزرگ‌ترین مشکل ما در این منطقه، برخورد نامناسب شهرداری است. اگر مشغول تعمیر خودرویی بیرون مغازه باشیم یا خودرویی جلوی در مغازه پارک شده باشد، اولین اقدامی‌ که انجام می‌شود، پلمب مغازه و جمع‌آوری خودروست.

او با اشاره به نوسان قیمت‌ها و سوءاستفاده برخی فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو از این قضیه می‌گوید: هنگامی‌ که به فروشگاه‌های لوازم‌یدکی مراجعه می‌کنیم، با قیمت‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شویم و زمانی که اعتراض می‌کنیم، می‌گویند مغازه‌هایی که ارزان‌تر می‌دهند، خرید قبلشان است و جنس ما خرید جدید

است.مجید هم که با شراکت برادرش، مغازه تعمیر ترمز خودرو راه انداخته است، می‌گوید: تا سال گذشته اوضاع خوب بود و هم خودم و هم برادرم درآمد خوبی داشتیم.

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته که رفته‌رفته قیمت خودرو بیشتر شد و به همان اندازه قطعات و لوازم‌یدکی، بی‌کیفیت و کمیاب شد و اجاره مغازه افزایش یافت، کار ما هم از سکه افتاد. وقتی مغازه را عوض کردیم، مشتری‌ها دیگر نیامدند و دوری مغازه را بهانه کردند.

او بیان می‌کند: فقط درصورتی می‌توانی در این روزهای گرانی طاقت بیاوری که مغازه و قطعات یدکی را داشته باشی تا با قیمت زیاد بفروشی و دستمزدی را که مشتری‌ها حاضر به پرداخت آن نمی‌شوند، از راه فروش قطعات دربیاوری و انصاف را کنار بگذاری، در غیر این صورت مثل من و برادرم مجبوری مغازه‌ات را تعطیل کنی.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و خدمات فنی خودرویی مشهد در پاسخ به مشکلات این صنف به شهرآرا می‌گوید: نرخ‌نامه هر دو سال یک‌بار به تمام واحدهای صنفی ابلاغ می‌شود و آخرین ابلاغیه در سال٩۴ به واحدها ابلاغ شده است.

محمدعلی جامی‌فر با اشاره به مشکلات اقتصادی پیش‌آمده در سال گذشته می‌افزاید: باتوجه‌به گرانی‌های سال گذشته و مشکلات اقتصادی مردم بر این عقیده بودیم که با این راهکار، کمی‌ از مشکلات اقتصادی مردم کم شود اما در سال جدید باتوجه‌به گرانی‌ها، نرخ‌نامه جدیدی به تمام واحد‌های صنفی ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: اتحادیه درصورتی واحدهای صنفی را پلمب می‌کند که یک واحد صنفی، مزاحمتی برای دیگران و منازل مسکونی به‌وجود آورده باشد یا اینکه اقدامی‌ دربرابر اخطاریه‌ها و تذکرات بازرسان انجام نداده باشد. هیچ واحد صنفی تعمیرگاه اجازه تعمیر خودرو در خیابان، پیاده‌رو و معابر شهری را 

ندارد.وی بیان می‌کند: شهرداری به‌منظور بهسازی و زیباسازی شهری، پس از تذکرات اولیه، در مراحل بعدی اقدام به پلمب مغازه می‌کند و این پلمب‌ها درصورتی انجام می‌شود که واحد صنفی به اخطاریه‌ها و تذکرات توجه نکرده باشد. شهرداری قصد سامان‌دهی این واحدهای صنفی را دارد اما متصدیان برخی آن‌ها امتناع می‌کنند و حاضر به انتقال واحد خود به مجتمع‌های یادشده

﷯ نیستند. او می‌گوید: برای این واحدهای صنفی، مجتمع‌های فنی و تخصصی در انتهای طلاب، انتهای امامت، خین‌عرب و انتهای بولوارتوس درنظر گرفته شده است که هریک از این مجموعه‌ها، دارای ظرفیت ٧٠٠ تا ٨٠٠واحد صنفی هستند اما تعدادی از این واحدها که در سطح شهر فعالیت می‌کنند و راضی به رفتن نیستند، ضوابط و مقررات را باید رعایت کنند. 

 

مهم‌ترین دغدغه ها

﷯ گرانی لوازم یدکی خودرو

﷯ بی سر و سامانی و آشفتگی اجرت تعمیر خودرو

﷯ افزایش اجرت تعمیر و بی‌رغبتی مشتریان به تعمیر خودروها

﷯ مشکلات بهداشتی و جسمی، ناشی از کار با مواد شیمیایی و بنزین

﷯ پراکندگی واحدهای تعمیرات خودرویی

﷯ بی‌تمایلی تعمیرکاران برای انتقال واحدها به شهرک‌های خدمات خودرویی

﷯ معضل پلمب برخی واحدها توسط شهرداری

﷯ گلایه برخی همسایه‌ها از مزاحمت‌های شغلی تعمیرگاه‌ها

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی