کد خبر : 96754
/ 06:54

عکاسی بحران

عکس به‌عنوان یک رسانه‌ پیشتاز در اولین ساعات وقوع فجایع، بلایا و بحران‌های طبیعی و اجتماعی می‌تواند دنیا را از عمق فاجعه و میزان خسارت‌ و خرابی‌ها مطلع کند

عکاسی بحران

شهرآرا آنلاین - حمید سلطان‌آبادیان| عکس به‌عنوان یک رسانه‌ پیشتاز در اولین ساعات وقوع فجایع، بلایا و بحران‌های طبیعی و اجتماعی می‌تواند دنیا را از عمق فاجعه و میزان خسارت‌ و خرابی‌ها مطلع کند و بر روند امداد‌رسانی تاثیر شگرفی بگذارد. حضور سریع و به‌موقع عکاسانِ کارآزموده‌ای که برای عکاسی در این شرایط آموزش و دوره دیده‌اند، بسیار مهم و حیاتی است. گرچه معمولا اولین عکس‌‌ها و ویدئوها را مردم مکانی که دچار فاجعه شده‌اند، ارسال می‌کنند، انعکاسِ خبری و رسانه‌ای و تاثیر عمومی عکس‌هایی که عکاسان حرفه‌ای‌ به ثبت می‌رسانند، به‌مراتب بیشتر و فراگیرتر است. در کشور ما از سال‌ها قبل تشکیلاتی به نام «انجمن عکاسان بحران» را جمعی از عکاسان خبری و مطبوعاتی تاسیس کردند که اساسنامه‌ آن در سال۱۳۸۳ به تصویب رسید. در مقدمه‌ اساسنامه‌ این انجمن آمده است: «کشور پهناور ایران به‌لحاظ موقعیت خاص منطقه‌ای، جغرافیایی و جغرافیای سیاسی همواره در معرض وقایع و رخدادهای اجتماعی و حوادث و بلایای طبیعی است. آنچه در ایجاد فرهنگ پیشگیری، تسریع و تقویت کمک‌رسانی، امداد و نجات آسیب‌دیدگان در بروز حوادث و رخدادها نقش مؤثر و حیاتی ایفا می‌کند، اطلاع‌رسانی مؤثر، صحیح و به‌موقع است. انجمن عکاسان بحران به‌منظور پشتیبانی، هدایت و استفاده از پتانسیل‌های ارزشمند عکاسان در خدمت به ارتقای جایگاه نظام اطلاع‌رسانی کشور در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی، برمبنای این اساسنامه تشکیل می‌شود.» عکاسی از بحران را می‌توان یکی از زیرمجموعه‌های مهم عکاسی مطبوعاتی دانست اما فردی که وارد این رشته‌ تخصصی می‌شود، باید علاوه‌بر آشنایی با فنون عکاسی، دوره‌ آموز‌ش‌های ویژه دیگری را نیز که مربوط به حضور در شرایط سخت است، بگذراند. اگر فردی این دوره را طی نکرده باشد، به هیچ عنوان نمی‌تواند از طرف رسانه‌هایی که براساس استانداردهای ژورنالیسم بین‌الملل کار می‌کنند، ماموریتی برای پوشش یک بحران به‌دست آورد. سیل، زلزله، فوران آتشفشان، آتش‌سوزی‌های گسترده مانند آتش‌سوزی مناطق جنگلی، گردبادهای دهشتناک و... را می‌توان از اصلی‌ترین اشکال بحران دانست که عکاسان بحران در سراسر جهان، آن‌ها را پوشش می‌دهند و متاسفانه هر روز شاهد تصاویر زیاد و تلخی از این اتفاقات هستیم. عکاسی که برای ثبت تصاویر این بلایا پا به میدان می‌گذارد، می‌داند که هدفش صرفاً کمک به دیده شدن این فاجعه و روایت تصویری آسیب‌دیدگان است و این رسالتی است که همیشه برعهده‌ عکاسان خبری و مطبوعاتی بوده است. هدف این عکاسان مطمئناً کسب شهرت از حضور در بطن این ماجراها نیست؛ چراکه بیشتر خطرهایی که افراد حاضر در منطقه‌ دچار بحران را تهدید می‌کند، برای آن‌ها نیز به گونه‌های دیگر وجود دارد. ضمن اینکه غلبه بر غلیان احساسات و تاثر ناشی از حضور در عمق این بحران‌ها در حین ثبت عکس از آن، اصلا کار آسانی نیست. هرکدام از عکس‌هایی که از این مناطق به ثبت می‌رسد و منتشر می‌شود، روایت پرمخاطره‌ای در پشت صحنه دارد. عکاسان شاید تنها قشری از امداد‌رسانان باشند که کمتر نامی از آن‌ها برده می‌شود، درحالی‌که آنان از تاثیرگذارترین حاضران در صحنه‌‌های بحران هستند.

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی