کد خبر : 96757
/ 06:58

بازار خودرو به کام اژدهای زرد

وابستگی به نرخ ارز و کاهش عرضه خودروهای وارداتی باعث رونق فروش خودروهای چینی شده است

بازار خودرو به کام اژدهای زرد

شهرآرا آنلاین - موسوی‌زاده - در‌حالی‌که تا سال گذشته به دلیل کمبود تقاضا، خودورهای چینی در بازار به صورت اقساط بلند‌مدت عرضه می‌شدند، اکنون به دلیل افزایش تقاضا وضعیت به‌گونه‌ای شده است که این نوع خودروها را فقط می‌توان به صورت نقدی خریداری کرد؛ به عنوان مثال در اردیبهشت ١٣٩٧، لیفان X50 اتومات به قیمت ۵۶میلیون و ۵٠٠هزارتومان به صورت نقدی عرضه می‌شد. در آن زمان این خودرو با پرداخت ۴٠ درصد قیمت در اقساط دوازده‌ماهه فروخته می‌شد. قیمت تمام‌شده قسطی این خودرو در پایان ١٢ ماه، ٧٢ میلیون و ٢٠٨ هزار تومان می‌شد. اکنون در بازار این خودرو با قیمت نقدی ١١٠ میلیون تومان عرضه می‌شود. همچنین در‌حالی‌که جک جی ۵ اتومات در اردیبهشت‌ماه ٩٧ با قیمت ۶٣ میلیون و ۵٠٠هزارتومان و در اقساط دوازده‌ماهه با قیمت ٧۶ میلیون تومان عرضه می‌شد، اکنون این خودرو در بازار ١٣٠ تا ١۴٠ میلیون تومان قیمت دارد. جالب اینجاست که مقایسه قیمت خودروهای چینی در ایران و سایر کشورها نشان می‌دهد که آن‌ها در کشور ما گران‌تر عرضه می‌شوند، اما همین مسئله تأثیری بر محبوبیت آن‌ها نگذاشته است. به عنوان مثال لیفان X50 اتومات اکنون در روسیه ۵٠٩ هزار روبل عرضه می‌شود که با احتساب نرخ اعلامی بانک مرکزی (حدود ۶۶ تومان) ٣٣ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان می‌شود. علاوه بر این، در حالی اقبال بازار به خودروهای چینی بیشتر شده که در ماه‌های اخیر اخباری مبنی بر خروج چینی‌ها از بازار خودرو ایران منتشر شده است، خبرهایی که اگر صحت داشته باشد، نشان می‌دهد که در ماه‌های آینده صاحبان خودروهای چینی باید هزینه بیشتری برای تعمیرخودروهای خود بپردازند. براین‌اساس این سؤال مطرح می‌شود که چرا خودروهای چینی این روزها اقبال بیشتری در بازار دارند؟

 

﷯ سوداگری در بازار خودروهای چینی

«وابستگی به نرخ ارز، کاهش عرضه، محدود بودن بازار خودروهای وارداتی» این‌ها ٣ فاکتوری است که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد درباره چرایی افزایش اقبال به خودروهای چینی مطرح می‌کند. حمیدرضا حیدری می‌گوید: افزایش نرخ ارز باعث شده است تا قیمت خودروهای چینی نسبت به سال گذشته بیش از ١٠٠ درصد افزایش یابد؛ از‌این‌رو این روزها خودروهای چینی از کالای مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل شده‌اند. بیشتر افراد با خرید خودرو چینی سعی دارند تا ارزش پول خود را حفظ کنند یا اینکه بتوانند با استفاده از نوسانات قیمت سود ببرند.

وی می‌افزاید: کاهش عرضه خودروهایی چینی دیگر عاملی است که سبب شده‌است برخی تصور کنند، بازار این خودروها سودآوری خوبی خواهد داشت. همچنین ممنوعیت واردات خودروهای خارجی نیز به افزایش گرایش به خودروهای چینی دامن زده است.

حیدری ادامه می‌دهد: برخی افراد به دلیل علاقه به خودروهای شاسی‌بلند به دنبال خرید خودروهای خارجی هستند اما چون امکان واردات وجود ندارد، این افراد به خودروهای چینی روی آورده‌اند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد درباره تأثیر اقبال به خودروهای چینی بر بازار می‌گوید: افزایش اقبال به خودروهای چینی در کنار نوسانات قیمت ارز باعث شده است قیمت این نوع خودروها نسبت به ابتدای اسفندماه ٣٠ درصد افزایش یابد.

حیدری درباره وضعیت خودروهای چینی در ماه‌های آینده می‌گوید: قیمت خودروهای خارجی تابع قیمت ارز است. اگر نرخ ارز در سال ۹۸ افزایش یابد، خودروهای چینی نیز گران خواهد شد. با‌این‌حال باید این مسئله را در نظرگرفت که اکنون بازار خودرو دچار رکود تورمی شده است. در‌واقع در‌حالی‌که تقاضا در بازار نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما قیمت‌ها در حال بالا رفتن است.

آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صمت، صحبت‌های رئیس اتحادیه خودرو را تأیید می‌کند. تولید برلیانس در زمستان ٩٧ و نسبت به ماه مشابه سال ٩۶، حدود ۵۶ درصد کاهش داشته است. تولید دانگ‌فنگ نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه سال ٩۶ به یک‌سوم رسیده است. آمارهای اعلامی نشان می‌دهد «BYD» که در ایران با نام کارمانیا فعالیت می‌کند، طی بهمن‌‌ماه سال گذشته فقط ۲۵ دستگاه محصول تولید کرده است. آمار تولید یازده‌ماهه ٩٧ چری، در مقایسه با مدت مشابه سال ٩۶ حدود ۴۰ ‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. این آمار نشان می‌دهد، کمبود عرضه این روزها زمینه داغ شدن سوداگری در بازار خودروهای چینی را فراهم کرده است.

 

﷯ رونق بازار خودروهای دست‌دوم چینی

محمد فتاحی، کارشناس بازار خودرو به رونق بازار دسته‌دوم خودروهای چینی در ماه‌های اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال‌های گذشته افت قیمت خودروهای نو و کارکرده چینی همواره یکی از دلایلی بوده که انگیزه خریداران این خودروها را کاهش می‌داده است. اما اخیرا این مسئله دیگر صدق نمی‌کند و رشد قیمت‌ها باعث شده است افرادی که خودرو چینی خریداری می‌کنند، نه تنها ضرر نکنند، بلکه خودرو خود را با احتساب سود بفروش برسانند.

وی توضیح می‌دهد: علت این مسئله وابستگی قیمت خودروهای چینی به نرخ ارز است. نوسانات مدام نرخ ارز این روزها باعث گرانی هرچه بیشتر این نوع خودروها شده است. 

وی ادامه می‌دهد: بیشتر خودروهای چینی در ایران مونتاژ هستند و درصد داخلی‌سازی آن‌ها اندک است. همین وابستگی به واردات باعث شده تا بازار واکنش بیشتری نسبت به نوسانات نرخ ارز نشان دهد. هرچند این روزها شایعاتی مبنی بر واردات خودروهای روسی منتشر شده است اما بازهم به نظر نمی‌رسد آن‌ها بتوانند جای خودروهای چینی را بگیرند.

 

﷯ مقایسه فروش در ایران و چین

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از خودروهای چینی موجود در بازار ایران، در فهرست خودروهای پرفروش کشور چین نیز حضور ندارند! در بین خودروهایی که در هر‌دو کشور عرضه می‌شود، تنها جیلی در جایگاه دوم فروش چین ایستاده است. هاوال در خود چین رتبه ١۶ فروش را دارد. ترامچی جایگاه ١٧ را در چین دارد. جک در چین رتبه ٢٠ فروش‌ را به خود اختصاص داده است. 

چری در چین رتبه بیست‌و‌سومین برند پرفروش را دارد. ام‌جی شرکتی که کار خود را با مدیا موتورز آغاز کرد و سپس به صنعت خودرو پارس رسید، در چین به عنوان بیست‌و‌هشتمین برند پرفروش شناخته می‌شود. برلیانس در چین به جایگاه ۵٣ پرفروش‌ترین برندها دست پیدا کرده است. هایما در این لیست رتبه ۵۴ را دارد. برند بیسو نیز مقام ۶٩ را در لیست فروش خودرو در چین دارد. به نظر می‌رسد کاهش تولید خودرو در ایران و نبود همکاری و واردات از سایر کشورها باعث شده است این روزها خودروهای چینی‌ای در کشورمان به فروش برسند که حتی در خود این کشور بازار چندانی ندارند. دلیل این مسئله را می‌توان به غیررقابتی بودن تولید و بازار خودرو در ایران نسبت داد. 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی