کد خبر : 97022
/ 08:04

رویدادی برای پیوند هنر با زندگی مردم

اولین دوره جشنواره هنر رضوان به میزبانی مشهد برگزار می‌‌شود

رویدادی برای پیوند هنر با زندگی مردم

شهرآرا آنلاین -نگار راد| جشنواره هنر رضوان با هدف آشنایی بیشتر هنرمندان با نقوش، نگاره‌ها و نمادهای موجود در تزئینات حرم مطهر رضوی و کاربردی‌‌ کردن آن‌ها در هویت‌بخشی به لوازم و محصولات زندگی را مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در مشهد برگزار خواهد کرد؛ جشنواره‌ای که شرکت‌کنندگان آن باید طبق منابع تصویری شامل مجموعه‌ای از تصاویر کاشی‌کاری‌، آیینه‌کاری، فلزکاری، حجاری‌، گچ‌کاری‌، کتیبه‌نگاری و دیگر هنرهای به‌کاررفته در حرم مطـهر رضوی و منابع نوشتاری شامل منتخبی از اسامی، القاب، احادیث، ادعیه، اشعار و قطعات ادبی مرتبط با حضرت رضا(ع) که دبیرخانه منتشر کرده است، آرایه‌هایی را برای لوازم کاربردی زندگی طراحی کنند.

جشنواره هنر رضوان را می‌توان فرصتی برای شناسایی ظرفیت جامعه طراحان و معرفی آن به مدیران، سیاست‌گذاران، تولیدکنندگان، بازاریان و عموم مردم دانست. این رویداد سه بخش «نقشی برای زندگی» با هدف طراحی آرایه برای هویت‌بخشی به محصولات کاربردی چون جانماز و سجاده، نگین زیـورآلات، روســری زنـانه و مجموعه کاسه، بشقاب و لیوان، «زینت تحصیل» با موضوع طراحی آرایه‌هایی برای هویت‌بخشی به نوشت‌افزار و بخش «در جست‌وجوی هویت» با هدف طراحی آرایه برای هویت‌بخشی به «بسته‌بندی محصولات نان قدس رضوی» را شامل می‌شود.از این‌رو دوشنبه ٢٨فروردین‌ شورای سیاست‌‌گذاری این رویداد، نشست هم‌اندیشی برای توضیحات بیشتر درباره جشنواره را در نگارخانه رضوان برگزار کرد تا ضمن بیان قوانین برای علاقه‌مندان، راهکارهایی برای موفقیت در جشنواره بیان شود.

 

﷯ نقش تاثیرگذار گرافیک در زندگی

در ابتدای این نشست مهدی یک‌پسر، دبیر جشنواره هنر رضوان، در صحبت‌های خود از اهداف برگزاری این جشنواره سخن گفت. به نظر او این روزها نگاه به گرافیک، نگاهی سنتی است، به‌طوری‌که این هنر تنها محدود به جلدآرایی و پوستر و صفحه‌آرایی شده‌ است: «گرافیک می‌تواند نقش گسترده‌ای در ابعاد زندگی مردم داشته باشد، بنابراین آنچه گرافیک را به زندگی مردم می‌برد، باید احیا شود.»

او نقش طراحان گرافیک را در اتفاقات اجتماعی و تمدن‌ساز، نقشی تاثیرگذار دانست و جشنواره هنر رضوان را بهانه‌ای برای پیوند اتفاقات هنری با زندگی مردم معرفی کرد.

یک‌پسر با اشاره به اینکه فراخوان جشنواره در زمستان٩٧ به‌صورت رسمی منتشر شد، اعلام کرد تا ٢۴خرداد امسال، فرصت برای ارسال آثار وجود دارد.

محمدعلی چمی‌گو، رئیس ستاد جشنواره هنر رضوان، نیز جشنواره هنر رضوان را بستری برای الهام گرفتن هنرمندان از نمادهای موجود در صحن و سرای رضوی به‌منظور استفاده از آن در طراحی محصولات مختلف زندگی امروزی، تعریف کرد.

او ضمن تاکید بر تاثیرگذاری نقوش و طراحی‌های به‌کاررفته در گوشه‌وکنار حرم مطهر رضوی در ایجاد آرامش زائران و مجاوران، ابراز امیدواری کرد که این نقوش با همراهی هنرمندان فعال در این عرصه، استخراج و از آن‌ها در تزیین محصولات زندگی مردم استفاده شود.

 

﷯ امید برای رسیدن به دیزاین ملی

در ادامه احسان مهدوی، گرافیست و عضو شورای برنامه‌ریزی و انتخاب جشنواره، به‌نمایندگی از اعضای شورا در این نشست هم‌اندیشی توضیحاتی درباره جشنواره هنر رضوان داد. او در ابتدا با بیان آنکه نبود هویت ایرانی در محصولات و لوازم، همیشه دغدغه تک‌تک طراحان بوده‌ است، برگزاری رویداد هنر رضوان را اتفاقی مبارک دانست.

مهدوی با نمایش تصاویری از طراحی‌های کشور ژاپن بر روی بسته‌بندی‌ها، لباس‌ها و سایر لوازم گفت: ژاپن از پیشینه تصویری‌اش در محصولات امروزی خود بهره گرفته و به‌نوعی هنر را با زندگی مردم پیوند داده‌ است؛ اتفاقی که در گذشته در کشور ما نیز رخ می‌داد و کارهای هنری، بخشی از زندگی پیشینیان ما بود اما الان همان اثر هنری تبدیل شده است به یک شیء تزیینی که باید برای تماشای آن به موزه و گالری برویم.

این گرافیست ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این جشنواره، بتوان به دیزاین ملی رسید. به گفته او، تولید ملی تا زمانی که به دیزاین ملی ختم نشود، اتفاق دل‌چسبی نخواهد بود.مهدوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، راه‌حل‌هایی را برای کمک به متقاضیان حضور در جشنواره پیشنهاد داد.

به نظر او به چند شیوه می‌توان با درک و دریافت منابع مهم از حرم مطهر امام‌رضا(ع) طراحی‌ها را انجام داد: «شیوه اول حسی است؛ اینکه با حرم شریف بتوانید زندگی کنید، آن را تماشا کنید و با امام‌رضا(ع) و زائران و خادمان گفت‌وگو کنید. روش دوم معنایی است؛ یعنی احادیث، قصص و روایات را مطالعه و درک کنید. همچنین به کاراکترهای انسانی و غیرانسانی موجود در حرم توجه کنید. سومین شیوه، درک و دریافت‌های فرمی است؛ اینکه بتوانید فرم‌هایی را در حرم امام‌رضا(ع) کشف و آن‌ها را باهم ترکیب کنید. درک و دریافت‌های فردی نیز شیوه چهارم است؛ به این معنا که با استفاده از فردیت، هویتی مستقل بسازید.»

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی