کد خبر : 97089
/ 12:01
تأکید شهردار بر ادامه روند ساخت خطوط قطارشهری در مشهد

منابع مالی مترو را تأمین می‌کنیم

آلودگی هوا و ترافیک از مسائل مهم کلان‌شهرهای کشور است که قطارشهری عامل مهمی در کاهش آن به شمار می‌رود.

منابع مالی مترو را تأمین می‌کنیم

شهرآرا آنلاین - سارا رنگیان - آلودگی هوا و ترافیک از مسائل مهم کلان‌شهرهای کشور است که قطارشهری عامل مهمی در کاهش آن به شمار می‌رود. با این حال، شرایط اقتصادی کشور زمینه توسعه این حوزه حمل و نقلی را دچار مشکلات بسیاری کرده است و البته بر اساس اعلام محمدرضا کلائی، اگر تأمین مالی قطارشهری مشهد در قالب اتحادیه قطارشهری‌های کشور انجام نشود، به دلیل تعهد به مردم، مدیریت شهری مشهد یک‌تنه این منابع را تأمین می‌کند. 

این در حالی است که گویا مدیریت شهری به دنبال انتشار اوراق مشارکت هزارمیلیاردتومانی برای توسعه خطوط قطارشهری مشهد است.

کلائی، در جلسه هیئت مدیره اتحادیه شرکت‌های قطارشهری کشور که این بار به میزبانی مشهد برگزار شد، تأمین منابع مالی را نکته مهم پیش رو در سال ٩٨ دانست و گفت که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اگر ٢ سال قبل با هر وضعیتی تأمین مالی را انجام می‌دادیم، هم‌اکنون وضعیت بهتری داشتیم.

او با بیان اینکه باید با همکاری اتحادیه قطارشهری‌های کشور بر حوزه تأمین مالی تمرکز کنیم تا با مشکل رو‌به‌رو نشویم افزود: اگر منابع از این مسیر فراهم نشود، به دلیل وظیفه و تعهدی که به مردم داریم، خودمان یک‌تنه منابع را تأمین می‌کنیم.

کلائی آلودگی هوا و ترافیک را ٢ مسئله مهم موجود در کلان‌شهرها دانست و گفت: قطارشهری در مرکز حل این موضوعات قرار دارد و فکر می‌کنم به رغم شرایط اقتصادی کشور، اگر در حوزه قطارشهری ابتکاراتی در خصوص تأمین مالی صورت بگیرد موفق خواهیم شد.

 

﷯ شجاعت ستودنی مدیریت شهری در حمایت از مترو

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های قطارشهری کشور نیز در این جلسه تأمین مالی را یکی از دغدغه‌های مهم اتحادیه دانست و گفت: در این راستا تعامل خوبی با مجلس، سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون فنی و عمران مجلس داریم اما در کنار آن نیازمند حمایت‌های مدیریت شهری هم هستیم. اردشیر احمدزاده با بیان اینکه اتحادیه قطارشهری‌های کشور از توان فنی بالا و برخوردار است، در راستای حمایت‌های بیشتر مدیریت‌های شهری و شوراهای شهر از این مجموعه ابراز امیدواری کرد. 

او گفت که شجاعت و خطرپذیری در حمایت از موضوع قطارشهری در این دوره مدیریت‌های شهری در شهرها شایسته قدردانی است و در این راستا مشهد از شهرهایی است که مدیریت‌های پرتوانی دارد.

 

﷯ استفاده از منابع دولت برای قطارشهری کلان‌شهرها

معاون امور راه و زیر بنایی سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور نیز در این جلسه در راستای بهره‌برداری از برخی خطوط قطارشهری کلان‌شهرها تا سال ١٤٠٠ ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم تا حد امکان از دولت منابع مالی دریافت کنیم.

سعیدی در ادامه بند «د» تبصره ۵ یا همان انتشار اوراق مشارکت را یکی از منابع دولتی دانست و افزود: طی ٢ سال گذشته کلان‌شهرهایی از جمله مشهد استفاده خوبی از این محل داشته‌اند که خوشبختانه امسال هم با عنایت مجلس این اعتبارات افزایش یافته است.

 

﷯ استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران برای قطارشهری

علی امام، مدیرعامل قطارشهری تهران، هم با بیان اینکه کمک‌های دولت در قبال هزینه‌های مترو ناچیز است افزود: با درآمدهای شهرداری‌ها و اوراق مشارکت، ساخت قطارشهری به جایی نمی‌رسد و به نظر می‌آید ‌باید به دنبال تأمین منابع مالی از سوی سرمایه‌گذاران باشیم. در این راستا هم نیازمند شرایط قانونی، حمایت و همراهی مجلس و دولت هستیم. 

..........................................

 

پیگیری برای انتشار اوراق هزارمیلیاردتومانی مترو

اوراق مشارکت هزارمیلیاردتومانی برای مترو مشهد از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این جلسه از سوی مدیرعامل قطارشهری مشهد مطرح شد. کیانوش کیامرز این اعتبار را موقعیت خوبی برای پیشرفت خطوط ریلی مشهد دانست و گفت: با توجه به پیگیری‌های دولت و وزارت کشور برای تأمین منابع مالی توسعه و احداث حمل و نقل ریلی، نامه‌ای از وزارت کشور دریافت کردیم که با توجه به بند «د» تبصره ۵ قانون بودجه ٩٨، دولت این اجازه را به شهرداری‌‌ها داده است که از ٨٠٠٠میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای حمل و نقل ریلی و عمومی در کنار موضوع بازآفرینی شهری استفاده کنند.

او تأکید کرد: پیگیری‌هایی را با شهردار و استاندار خواهیم داشت تا بتوانیم از حداکثر ظرفیت این اوراق استفاده کنیم.

کیامرز با اشاره به بدهی شهرهای دیگر به بانک‌های عامل گفت که مشهد غیر از اوراقی که پایان سال ٩٧ منتشر کرد، بدهی دیگری در حوزه ریلی ندارد و به همین دلیل هم می‌توانیم با توان بیشتری به دنبال اوراق جدید برویم.

او همچنین با اشاره به سنگین بودن هزینه ساخت ایستگاه‌ها گفت که در حوزه فنی و عمران به دستور معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، کارگروهی اقتصادی را با تمهیدات ویژه راه‌اندازی کرده‌ایم تا از طریق توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، به ساخت ایستگاه‌های قطارشهری اقدام کنیم.

به گفته مدیرعامل قطارشهری مشهد یکی از نکاتی که از سوی اتحادیه قطارشهری‌های کشور پیگیری می‌شود نگاه به تولیدات داخلی است. در این خصوص ابلاغیه‌ای داشتیم که تولیداتی که در ایران استاندارد لازم را دارد استفاده شود و خرید کالاهای مشابه خارجی ممنوع است.

مدیر تأمین مالی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد نیز در خصوص اوراق مشارکت قطارشهری مشهد به شهرآرا گفت که سازمان شهرداری‌های کشور ٢١ فروردین امسال طی نامه‌ای خطاب به شهرداری‌ها موضوع انتشار اوراق هشت‌هزارمیلیاردتومانی برای قطارشهری، حمل و نقل و بازآفرینی شهری از محل اسناد مالی اسلامی را مطرح کرده است.

سید محمد عنبری در ادامه در خصوص اولویت‌های شهرداری مشهد برای دریافت این اوراق اظهار کرد: در نظر داریم حدود ١٠٠٠ میلیارد تومان برای قطارشهری، ٢٠٠ میلیارد تومان برای ناوگان اتوبوس‌رانی و ١۴٠٠ میلیارد تومان برای بافت فرسوده اطراف حرم دریافت کنیم.

او ادامه داد: به این منظور، مصوبه شورای شهر برای بافت فرسوده اطراف حرم را سال گذشته گرفته‌ایم و تا پایان امسال این اوراق را منتشر می‌کنیم اما هم‌اکنون به دنبال دریافت مصوبه شورا برای اوراق ناوگان اتوبوس‌رانی و قطارشهری هستیم. 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی