کد خبر : 97198
/ 06:58

خداحافظی خط ویژه با نرده‌های آهنی

جداول دوبل جایگزین نرده‌های خطوط ویژه اتوبوس ملک‌آباد می‌شوند

خداحافظی خط ویژه با نرده‌های آهنی

شهرآرا آنلاین - هر‌چند با توجه به گره‌های ترافیکی موجود در شهر باید مسیر ناوگان حمل و نقل عمومی و دیگر خودروهای امدادی و انتظامی را با ایجاد مسیرهایی ویژه هموارتر کرد، نحوه اجرای این پروژه‌ها از منظر شهرسازی و معماری اهمیت فراوانی دارد. با این حال، بیشتر مسیرهای ویژه در مشهد به دلیل محصور شدن با نرده‌هایی آهنین، علاوه بر نازیبا کردن منظر شهری، هزینه‌های زیادی ‌نیز در حوزه نگهداری به شهر وارد می‌کند. به این منظور، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد طرح‌هایی ‌برای چند محور اصلی و پر‌ترافیک در نظر گرفته است تا از این طریق، علاوه بر زیباسازی شهر، در هزینه‌های نگهداری آن‌ها هم صرفه‌جویی کند. در همین راستا، این سازمان در اقدامی، طی ١٠ روز آینده، جداول دوبل را جایگزین نرده‌های زمخت محور ملک‌آباد (آزادی تا فلسطین و بالعکس) می‌کند. مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفت‌وگو با شهرآرا با اشاره به خط ویژه تردد اتوبوس‌ها و خودروهای حمل و نقل عمومی در ٢ محور بولوار ملک‌آباد، می‌گوید ‌نرده‌های موجود در این محدوده منظر شهری مناسبی ندارد. از سوی دیگر، هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها به دلیل برخورد خودروها زیاد است. در این راستا، عملیات جمع‌آوری نرده‌ها و ایجاد جدول‌های دوبل برای خط ویژه اتوبوس در دستور کار قرار گرفته است. طبق اعلام هادی عطار‌زاده طوسی، عملیات اجرایی این پروژه ششصدوپنجاه‌میلیون‌تومانی از جمعه، ٣٠ فروردین، آغاز شده است و طی ١٠ روز آینده به اتمام می‌رسد. او در توضیحات بیشتر با تأکید بر اینکه فضای تعبیه‌شده برای تردد خودروها در این لاین هیچ تغییری نمی‌کند می‌گوید که در قالب این پروژه، به وسیله جداول متصل به هم، آیلندی ایجاد می‌شود که برای زیباسازی آن‌ها هم فضای سبز مناسب و هم طراحی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. «مؤلفه‌های طراحی در خطوط ویژه متغیر است و نسخه‌ای واحد ندارد.» این هم موضوعی است که مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد آن را مطرح می‌کند. بر این اساس، گویا به این منظور و با توجه به عملکرد خطوط اتوبوس و دیگر موارد موجود، طراحی خاصی برای خیابان‌ها در نظر گرفته می‌شود.

عطارزاده طوسی در ادامه ‌می‌گوید: به عنوان مثال، مسیر ویژه در بولوار ملک‌آباد هم‌راستا با ترافیک است ولی در دانشگاه و اندرزگو ترافیک برخلاف جهت این مسیر حرکت می‌کند. به همین دلیل، هریک از این مسیرها نیازمند آیلندهایی با طراحی متفاوت است.

اواخر سال ٩٧ بود که عملیات حذف نرده و ایجاد آیلند میانی در خیابان آیت‌ا... عبادی، خیابان امام‌خمینی، آیت‌ا... بهجت، آیت‌ا... خزعلی و خیابان آخوند خراسانی انجام شد. گویا این رویه امسال هم ادامه دارد زیرا طبق اعلام مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، طراحی خاصی در این زمینه برای خیابان دانشگاه و شهید اندرزگو در حال انجام است و امسال به مرحله اجرا می‌رسد. 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی