کد خبر : 97537
/ 08:45

سدسازی در برابر خورشید

میزان آسیب های پوستی در بهار کمتر از تابستان نیست

سدسازی در برابر خورشید

شهرآرا آنلاین - معصومه متین نژاد- همه ما کم وبیش تجربه آفتاب سوختگی را داشته ایم؛ از یک قرمزی و برافروختگی ساده پوست گرفته تا تاول زدن شدید. اتفاقی که به زبان ساده به ما می گوید بدنتان دربرابر یک مهاجم کم آورده و تلفات داده است. رویه ای که یکی دوبار آن، نه نگران کننده است

و نه آسیب زا ولی وقتی بنا بر تکرار باشد باید منتظر عوارض شدیدی بود.

اگرچه کارشناسان حوزه سلامت، آفتاب سوختگی را پدیده ای که فقط مختص روزهای گرم سال باشد نمی دانند، با فرا رسیدن اردیبهشت ، بحث مراقبت های پوستی جدی تر می شود؛ چون اشعه های فرابنفش خورشید از این زمان به بعد، قوت بیشتری می گیرند و می توانند به پوست محافظت نشده آسیب های بیشتری وارد کنند.

این موضوعی است که همه ما کم و بیش چیزهایی درباره آن شنیده ایم ولی آن قدر باورهای غلط دراین باره در جامعه وجود دارد که گاه انتخاب بین درست و نادرست کاری سخت خواهد شد؛ به همین دلیل امروز و در آستانه شروع روزهای گرم و آفتابی سال می خواهیم کمی بیشتر دراین باره باهم صحبت کنیم.

 

چرا نیاز به محافظت داریم؟

اجازه بدهید در همین شروع بحث به یک پرسش شایع پاسخ بدهیم؛ اگر نور خورشید تا این اندازه مضر است، چرا گذشتگانمان که مدت های بسیار طولانی تری دربرابر این اشعه قرار می گرفتند دچار مشکلی نمی شدند؟ علت موضوع را باید در دسته گل هایی که خودمان به آب داده ایم، جست وجو کنیم. دانشمندان می گویند تا پیش از اینکه لایه ازن نازک و در بخش هایی سوراخ شود، بخش زیادی از اشعه ماوراء بنفش خورشید به وسیله مولکول های اکسیژن در این لایه جذب می شد و آنچه ما از نور خورشید دریافت می کردیم، چیزی جز منفعت نبود. بنابراین اگر امروز صحبت از حفاظت کننده ها و عوارض زیان بار نور خورشید است، سخن گزافی نیست و واقعیت دارد.

اشعه ماوراء بنفش خورشید یا UV می تواند باعث ضخیم یا نازک شدن پوست شود که در هردو حالت بافت کشسانی پوست از بین می رود و پوست مستعد چین و چروک زودتر از موعد یا همان پیری زودرس می شود. نازک شدن دیواره رگ های خونی دیگر عارضه جذب اشعه ماوراءبنفش است که خود را به صورت خون مردگی و پارگی مویرگ ها نشان می دهد. تغییرات رنگدانه ای پوست که سبب ایجاد کک و مک و لکه های پوستی می شود، افزایش تعداد خال های گوشتی در قسمت های درمعرض تابش نور آفتاب و ابتلا به شایع ترین سرطان کشنده پوست «ملانوما» را هم باید از دیگر عوارض قرارگرفتن دربرابر اشعه های زیان بار نور خورشید دانست.

 

ضدآفتاب های پرحرف و حدیث

لابد دربارهSPF چیزهایی شنیده اید؛ منظورمان همان عامل حفاظتی پوست در برابر خورشید است که هرچه عدد آن در کرم های ضدآفتاب بالاتر باشد، به این معناست که میزان محافظت کرم دربرابر اشعه های مضر UVB خورشید بیشتر است. درج عدد SPF روی این محصولات به شما می گوید چه مدت می توانید در فضای بیرون بدون آفتاب سوختگی حضور داشته باشید. با وجود همه تبلیغات صورت گرفته درباره خاصیت کرم های ضدآفتاب، به نظر متخصصان پوست و مو SPF مناسب این کرم ها برای همه افراد ٢٥ تا ٣٠ است؛ یعنی کرم های ضدآفتاب با SPF ٣٠ با کرم های ضدآفتاب با SPF ٩٠ فرق چندانی ندارند و سازمان غذا و داروی آمریکا، تبلیغ محصولات با SPF بیش از٥٠ را یک دروغ و فریب می داند. درباره ضد آفتاب ها حرف و حدیث و باورهای اشتباه زیادی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره ای خواهیم کرد.

رنگی بودن یا نبودن کرم های ضدآفتاب هیچ تأثیری بر عملکرد آن ها ندارد. پس در انتخاب ضدآفتابتان فقط به پایه چرب و خشک بودن آن توجه کنید.

درست است که ضدآفتاب ها مانع از جذب ویتامینD می شوند، اما محققان می گویند افزون بر اینکه ۵ تا ۳۰دقیقه مجاورت نورخورشید می تواند ویتامینD موردنیاز بدن را تأمین کند، نور خورشید هم می تواند در لباس نفوذ کند.

باور دیگر می گوید افرادی که پوست تیره دارند، نیازی به استفاده از کرم ضدآفتاب ندارند. نتیجه پژوهش محققان نشان می دهد که ملانین (رنگدانه پوست) می تواند درجاتی از اشعهUVB را خنثی کند و تاحدی مانع از آفتاب سوختگی پوست شود، اما تأثیری در ابتلا به سرطان پوست ندارد، چون ملانین نمی تواند جلو ضرر اشعه UVA خورشید را بگیرد.

برخی تصور می کنند باید قبل از تابستان، پوست خود را به طور موقت برنزه کنند تا مقاومت پوستشان دربرابر آفتاب بیشتر شود، درحالی که دستگاه های برنز، برای تغییر رنگ پوست از اشعهUVA متمرکز استفاده می کنند که خود عاملی برای بروز سرطان است.

اگر تصور می کنید که استفاده از لوازم آرایشی به تنهایی برای محافظت از پوست کافی است، بازهم اشتباه می کنید. با اینکه استفاده از لوازم آرایش می تواند تاحدودی از پوست محافظت کند، کافی نیست و این مواد نباید جایگزین ضدآفتاب شوند.

هیچ کرم ضدآفتابی صددرصد ضدآب نیست، حتی آن هایی که به عنوان ضدآب و ضدعرق فروخته می شوند؛ ازاین رو باید بعد از برخورد آب با پوست، دوباره از آن ها استفاده کرد.

کودکان هم مانند شما نیاز به استفاده از ضدآفتاب دارند ولی باید از محصولات ویژه خودشان استفاده کنید که کمتر عارضه داشته باشد. باوجود این، بهتر است که تاحد ممکن از لباس پوشیده، کلاه و عینک به جای ضدآفتاب استفاده کرد.

 

چگونه ازخود حفاظت کنیم؟

برای فرار از آثار زیان بار اشعه های خورشید شما نیاز به یک سری تمهیدات کلی دارید که هرچه پایبندی تان به آن ها بیشتر باشد، کمتر دچار مشکل خواهید شد.

بین ساعت های ۱۰صبح تا ۴بعدازظهر کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید. در این محدوده، نور آفتاب شدیدتر از بقیه اوقات است.

از کرم ضدآفتاب به صورت روزانه و مرتب استفاده کنید. حدود ٣٠ دقیقه قبل از اینکه درمعرض آفتاب قرار بگیرید، کرم را روی پوست بمالید و هر ٣ تا ۴ساعت هم یک بار آن را تجدید کنید. میزان کرم استفاده شده برای هرسانتی متر مربع پوست هم باید ٢ میلی گرم باشد.

پیراهن آستین بلند و شلوار بلند بپوشید. لباس های تیره و دارای بافت متراکم بیش از لباس های سفید و کمتر متراکم جلو نور خورشید را می گیرد.

استفاده از نقاب و کلاه را فراموش نکنید. نقاب و کلاه شما باید به گونه ای باشد که بر صورت، گردن، و گوش هایتان سایه بیندازد.

عینک آفتابی بزنید. عینکی که ۹۹ تا ۱۰۰درصد اشعه ماوراءبنفش خورشید را جذب کند.

استفاده از برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها و داروهای فشارخون و شیمی درمانی پوست شما را به نور خورشید حساس تر می کند؛ پس بر میزان مراقبت هایتان در این مواقع بیفزایید.

آنتی اکسیدان بیشتری جذب کنید؛ آنتی اکسیدان موجود در برخی گیاهان مانند فلفل های رنگی، گوجه فرنگی، زردچوبه، کدوی زرد، انواع توت، هندوانه و چای سبز سبب می شود سلول های پوستتان دربرابر نور خورشید مقاوم تر شود.

 

عینک های دودی و رنگی رنگی

اشعه های ماوراءبنفش خورشید افزون بر اینکه به پوست شما آسیب می رسانند، می توانند به سلامت چشم شما هم صدمه بزنند و احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند آب مروارید، تخریب بافت ماکولای چشم، ناخنک و التهاب قرنیه را بیشتر کنند. تازه این نکته را هم درنظر بگیرید که عینک های آفتابی می توانند روند پیری زودرس پوست اطراف چشم را متوقف و از بروز چین و چروک در اطراف چشم جلوگیری کنند؛ بنابراین لازم است از چشم هایتان هم درست مانند پوستتان محافظت کنید. برای این منظور هم حتما باید به فکر تهیه یک عینک آفتابی خوب و استاندارد (برای هرسن و سالی) باشید، ازاین رو:

عینکی آفتابی انتخاب کنید که مانع از ورود ٩٩ یا ١٠٠ درصد امواج ماورا ءبنفش به چشم شود. برچسب برخی کارخانه ها بیانگر جذب اشعه UV تا ۴٠٠ نانومتر است که به معنای جذب ١٠٠درصد اشعه UV است.

بهتر است عینکی با شیشه های بزرگ بخرید که شیشه هایش تا روی استخوان های گونه شما را بپوشاند. اندازه قاب عینکتان هم باید درحدی باشد که راحت روی بینی شما بنشیند و روی گوش هایتان هم فشار نیاورد.

عینک شما باید آن قدر به چشمتان نزدیک باشد که نتوان به راحتی یک انگشت را بین عینک و پوست صورت قرار داد. باوجود این نباید مژه هایتان را اذیت و آن ها را فشرده کند.

رنگ شیشه ها و لنزهای عینک آفتابی در جذب اشعه های ماورا ءبنفش نقشی ندارد، اما می تواند در تشخیص رنگی ما تأثیر بگذارد. به طورمثال شیشه های زرد یا صورتی در تشخیص درست چراغ های راهنمایی مشکل ساز هستند یا شیشه های بسیار تیره می توانند در دیدن اشیای کوچک و جزئیات شما را به دردسر بیندازند.

نکته آخر اینکه اگر فکر می کنید عینک های آفتابی به دلیل نامشان فقط مخصوص روزهای آفتابی هستند، اشتباه می کنید. چشم شما اگر محافظت نشود، در روزهای ابری هم ممکن است بیشتر از روزهای آفتابی صدمه ببیند

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی