کد خبر : 97698
/ 07:34

چشم‌هایت را ببند و به تئاتر فکرکن

گفت‌وگو با حسین اکبرپور، که هم‌زمان ٢نمایش «ما داریم از این خونه می‌ریم» و «چشم‌هایت را ببند و به انگلستان فکر کن» را روی صحنه برده است

چشم‌هایت را ببند و به تئاتر فکرکن

شهرآرا آنلاین - مریم قاسمی| میز ناهارخوری مستطیل‌شکل طویلی از قبل روی صحنه چیده شده است. میز به وسیله یک سینک ظرف‌شویی به دو قسمت تقسیم شده و دو فضای متفاوت را به‌وجود آورده است. یک زن و مرد سال‌خورده یک طرف آن نشسته‌اند و مرد میان‌سال و پسر جوانی، طرف دیگر آن که در تاریکی سالن به‌زحمت دیده می‌شوند. 

همه صندلی‌های سالن «انوشیروان ارجمند» در پردیس تئاتر مستقل پر شده است. با روشن شدن نور صحنه، سکوت سنگینی بر سالن می‌نشیند. حالا بازیگران را می‌شود واضح‌تر دید. سروش طاهری، ندا محمدی، منصور جهان‌بخش و بازیگر تازه‌کاری به نام سپهر ملاحسینی. نمایش با صدای قاشقی که به ظرف می‌خورد، شروع می‌شود؛ صدایی که هرازگاهی سکوت بازیگران را می‌شکند و تماشاگران را به فضای جدیدی از نمایش دعوت می‌کند.

نمایش «ما داریم از این خونه می‌ریم» به‌نویسندگی بهزاد آقاجانی و کارگردانی حسین اکبرپور که این روزها روی صحنه پردیس تئاتر مستقل رفته است، یکی از ٢٢نمایش‌ برگزیده سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر که اکنون اجراهای عمومی خود را پشت‌سر می‌گذارد. این نمایش در جشنواره فجر، تندیس آرایه‌های صوتی را از آن خود کرد و موفق شد در فهرست ٨٠نمایشی قرار بگیرد که در سالن تئاتر شهر تهران، اجرای عمومی داشتند.

«ما داریم از این خونه می‌ریم» نمایشی کاملا رئال است و حرف‌هایی بسیار جدی درزمینه ارتباط آدم‌ها، خانواده و معضلات اجتماعی در آن زده می‌شود.

کارگردان نمایش «ما داریم از این خونه می‌ریم» هم‌زمان اثر دیگری را نیز به نام «چشم‌هایت را ببند و به انگلستان فکر کن» روی صحنه برده است و ازطرفی درحال تمرین یک اثر نمایشی موزیکال است. با او که حالا در فضای بیرونی پردیس، قهوه‌به‌دست ایستاده است، دقایقی گپ می‌زنیم. اجرای هم‌زمان دو اثر، یکی کمدی، متشکل از هنرجویان تئاتر و دیگری اثری کاملا جدی با تیمی حرفه‌ای، اولین موضوعی است که پیش می‌کشیم.

به‌گفته کارگردان نمایش «ما داریم از این خونه می‌ریم»، این کار با مطرح شدن ایده بین او و بهزاد آقاجانی و درنهایت نگارش متن توسط بهزاد آقاجانی در شهریور آغاز و در مهرماه آماده اجرا می‌شود. نمایش پس از هفت اجرای عمومی، مجوز حضور در جشنواره فجر را می‌گیرد و پس از اجرا درمقابل داوران، ١٢شب در سالن چهارسوق تئاتر اصلی شهر تهران به روی صحنه می‌رود که اتفاق خوبی برای اعضای این گروه محسوب می‌شود.

اکبرپور می‌گوید: جشنواره فجر و اجرای عموم تجربه خوبی برایمان بود. با اینکه جزو آخرین اجراها بودیم و تماشاگر زیادی نداشتیم، بازخوردهای خوبی از افرادی همچون شهرام کرمی، رئیس امور نمایشی وزارت ارشاد که برای دیدن نمایش آمده بود، گرفتیم.

 

﷯ نگاه حرفه‌ای به هنرجویان

از این کارگردان جوان درباره نمایش«چشم‌هایت را ببند و به انگلستان فکر کن» می‌پرسم، به‌گفته اکبرپور این نمایش اثر کمدی است که در موقعیت‌های‌ نمایشی مختلف با شوخی‌های کاملا جدی، تماشاگر را می‌خنداند؛ نمایشی که دیالوگ‌های آن براساس موسیقی نوشته شده است و هنرجویان تئاتر، بازیگران آن هستند.

اکبرپور می‌گوید: «چشم‌هایت را ببند و به انگلستان فکر کن» نمایشی است که با هنرجویان تئاتر روی صحنه رفته است. درواقع آن‌ها ترم عملی خود را با بازی در این نمایش سپری کردند و توانستند در پروسه زمانی هشت‌ماهه این کار را به پایان برسانند.

اکبرپور که قبلا هم تجربه استفاده از هنرجو در کارهایش را داشته است، می‌گوید: مهم این است که این بچه‌ها روی صحنه بروند و دیده بشوند و از این راه به بدنه اصلی تئاتر مشهد تزریق شوند و اینکه آن‌ها هنرجو هستند، باعث نمی‌شود نگاه آماتوری به کار داشته باشم و برعکس، نگاهم کاملا حرفه‌ای است.

 

﷯ راه رفتن روی لبه تیغ

شاید استفاده از هنرجویان یک نوع راه رفتن روی لبه تیغ برای او باشد اما به نظر او باید به هنرجویان اعتماد کرد: «من فکر می‌کنم باید به جوان‌ها اعتماد کرد و فرصت کار را برایشان فراهم آورد. من در نمایش «ما داریم از این خونه می‌ریم» هم با وجود آنکه تیمم حرفه‌ای بود، یک بازیگر هنرجوی تئاتر داشتم. شاید در این موقعیت، بیشترین خطر را کردم؛ اینکه ملاحسینی در اولین یا دومین تجربه تئاتری خود، نتواند هم‌پای بازیگران حرفه‌ای پیش برود، به کار ضربه بزند یا هرچیز دیگر، اما به او اعتماد کردم و او هم به‌خوبی توانست پاسخ اعتماد مرا بدهد؛ هرچند که واقعا خطرش را به جان خریدم.»

 

﷯ نیاز به دانش در تئاتر

به نظر کارگردان نمایش «ما داریم از این خونه می‌ریم»، کسی که وارد حوزه تئاتر می‌شود، باید تئوری قوی‌ای داشته باشد: «الان دیگر تئاتر تنها به تجربه نیاز ندارد، بلکه نیازمند تئوری و دانستن است. تئاتر نیاز به کشف و شهود، موسیقی و فلسفه دارد و این‌ها ازطریق مطالعه و آموزش دیدن به‌دست می‌آید. زمانی این‌ها در تئاتر اهمیت کمتری داشت ولی الان این موارد غالب شده است. درواقع کسی برنده این بازی است که درکنار کار تجربی و عملی، تئوری تئاتر را نیز مطالعه کند و آموزش ببیند، بنابراین من سعی می‌کنم با کسانی کار کنم که در مرحله اول، آموزش‌دیده باشند.»

 

﷯ دیده شدن

موضوع بعدی این است که شاید استفاده از هنرمندان تازه‌کار یک‌نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت هم باشد؛ یعنی هنرجویان در آینده بازیگران ثابتی بشوند که همیشه بتوان به آن‌ها امید بست اما اکبرپور می‌گوید اصلا به این نوع سرمایه‌گذاری فکر نمی‌کند: «من بیشتر به فکر این هستم که هنرجویان و کسانی که استعدادی در زمینه تئاتر دارند، دیده شوند. این اتفاق برای من مهم‌تر است، به‌هرحال فکر می‌کنم ادای دینی باید به این تئاتر بکنم؛ اگر الان در این شهر تئاتر کار می‌کنم، اگر علم خیلی اندک و ناچیزی دارم که می‌توانم آن را به کس دیگری انتقال دهم، باید این کار را انجام دهم تا از این راه هنرجویم نیز یاد بگیرد علمش را به نفر بعدی انتقال دهد.»

به‌گفته کارگردان «چشم‌هایت را ببند و به انگلستان فکر کن» الان تئاتر، خوب می‌فروشد، مگر آنکه آن نمایش، فضای خاصی داشته باشد که فقط مخاطبان خاص خودش را هم جذب کند.

 

﷯ تماشاگرانی از همه اقشار جامعه

برخی از اهالی تئاتر معتقدند تماشاگرانی که هم سالن نمایش‌های کمدی را پر می‌کنند و هم سالن نمایش‌های اجتماعی را عده‌ای تئاتری باشند که از این سالن به آن سالن می‌روند و نمایش‌ها را تماشا می‌کنند. شاید دربین آن‌ها تماشاگر به آن معنا که تئاتر را در سبد خانوارش قرار داده است و برای آن بلیت می‌خرد، نداشته باشیم. 

اکبرپور اما چنین نظری ندارد: «نمایش «چشم‌هایت را ببند و به انگلستان فکر کن» در سالنی که ۶١نفر ظرفیت دارد، اجرا می‌شود و هر شب به‌طور میانگین ۵٨تماشاگر داریم. از این تعداد شاید تنها پنج نفر، از اهالی تئاتر و بقیه تماشاگر عام بودند و من خوشحالم که این اتفاق در تئاتر مشهد درحال رخ دادن است.»

 

﷯ تا اجرای فردا

کارگردان «ما داریم از این خونه می‌ریم» نگاهی به اطرافش می‌اندازد و دستی برای آخرین تماشاگرهایی که منتظر خداحافظی با او هستند، تکان می‌دهد. بعد می‌رود سراغ بازیگرانش که کمی آن‌طرف‌تر ایستاده‌اند و پنج نفری سالن نمایش را ترک می‌کنند تا اجرای روز بعد.  

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی