کد خبر : 97712
/ 07:55
بررسی مشکلات طرفداران پدیده برای تهیه بلیت و حضور در ورزشگاه

بلیت‌فروشی سنتی و چالش‌های آن

حدود ٢٠سال پیش وقتی می خواستید برای تماشای بازی های ابومسلم به ورزشگاه تختی بروید، اگر ۵ ساعت زودتر از شروع بازی در ورزشگاه حضور پیدا نمی کردید دیگر قافیه را باخته بودید و بلیت گیرتان نمی‌آمد...

بلیت‌فروشی سنتی و چالش‌های آن

شهرآرا آنلاین - گروه شهرهوشمند| حدود ٢٠سال پیش وقتی می خواستید برای  تماشای بازی های ابومسلم به ورزشگاه تختی بروید، اگر ۵ ساعت زودتر از شروع بازی در ورزشگاه حضور پیدا نمی کردید دیگر قافیه را باخته بودید و بلیت گیرتان نمی‌آمد ؛  اگر هم بلیت را به هزار زحمت از دست فروش های اطراف ورزشگاه تهیه می‌کردید، بازهم جا برای شما پیدا نمی شد. حالا پس از ٢٠سال، فناوری تقریبا همه جنبه‌های مختلف زندگی ما را متحول و کارها را برایمان راحت‌تر کرده است، اما در کمال تعجب در این یک قلم گویا پیشرفتی اتفاق نیفتاده است. اوضاع بلیت‌فروشی بازی تیم‌های پدیده و استقلال که چندروز پیش در ورزشگاه امام رضا(ع) برگزار شد، تقریبا هیچ فرقی با اوضاع ٢٠سال پیش نداشت. در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چرا با وجود مهیا بودن زیرساخت‌ها و سامانه فروش اینترنتی بلیت در بازی‌های این فصل پدیده، در بازی مهم و پرطرف‌دار پدیده و استقلال از این سامانه استفاده نشد و بخشی از شهر متأثر از این تصمیم زیر بار هرج‌ومرج و ترافیک رفت و افراد زیادی بلیت‌به‌دست پشت درهای ورزشگاه ماندند و افراد زیادی هم بدون بلیت وارد ورزشگاه شدند. 

 
حضور در ورزشگاه با چند کلیک

 در همه لیگ‌های معتبر فوتبال دنیا، بلیت‌فروشی به‌طور مستقیم توسط خود باشگاه‌ها و به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. مثلا زمانی که تیم منچستریونایتد با چلسی بازی دارد، تماشاگران از ساعت ٧ صبح اطراف ورزشگاه اولدترافورد صف نمی‌کشند که ببینند آیا بلیت بازی گیرشان می‌آید یا خیر. اطراف ورزشگاه هم بازار سیاهی را نمی‌بینند که در آن بلیت مثلا ٥٠یورویی مسابقه به قیمت ٥٠٠یورو در حال خریدوفروش باشد؛ بلکه افراد خیلی راحت از چندروز قبل یا از ابتدای فصل به سایت باشگاه منچستریونایتد می‌روند و بلیت بازی موردنظر خود را می‌خرند. حتی انتخاب می‌کنند که دوست دارند صندلی‌شان در کجای ورزشگاه باشد. در سایت باشگاه منچستریونایتد، شما می‌توانید علاوه بر خرید بلیت بازی، پارکینگی برای خودروتان رزرو کنید. خدمات رفاهی مانند امکان رزرو محل اقامت و هتل هم در این سایت برای تماشاگرانی که از شهرها و کشورهای دیگر برای تماشای بازی به شهر منچستر می‌آیند، در هنگام خرید بلیت در دسترس است.

یا مثلا زمانی که به سایت باشگاه بارسلونا وارد می‌شوید، می‌توانید برای تمام بازی‌هایی که این تیم در طول فصل دارد، از قبل بلیت بخرید. در این سایت هنگام خرید بلیت، نمایی گرافیکی از ورزشگاه نئوکمپ را هم مشاهده می‌کنید و می‌توانید انتخاب کنید که در کجای این ورزشگاه رؤیایی تماشاگر هنرنمایی مسی، اعجوبه آرژانتینی دنیای فوتبال و هم‌تیمی‌هایش باشید. این فناوری عجیبی نیست که فقط باشگاه‌های بزرگ از آن استفاده کنند و نمونه‌های داخلی زیادی از آن وجود دارد. مانند سامانه فروش اینترنتی بلیت سینماهای کشور. در کل، تمامی باشگاه‌های بزرگ و متوسط و حتی کوچک دنیا این روزها آن‌قدر برای طرف‌داران خود احترام قائل هستند که برای رفاه حال آن‌ها، سامانه‌های بلیت‌فروشی خود را با استفاده از فناوری، به‌صورت الکترونیکی در‌آورده‌اند. اتفاقی که با وجود هزینه نه‌چندان زیاد آن، به نظر نمی‌رسد حالا حالاها شاهد انجامش در سطح کلان فوتبال باشگاهی کشورمان باشیم.

135138.jpg
پدیده به‌روز اما خط در میان
 باشگاه پدیده از ٢ بازی آخر خود در فصل  گذشته، به همت بخش خصوصی سامانه الکترونیکی فروش بلیت بازی‌های خود را راه‌اندازی کرده بود که از این لحاظ جزو معدود باشگاه‌های کشور است که این سامانه فروش بلیت را راه‌اندازی کرده است. این سامانه فروش اینترنتی بدین صورت عمل می‌کند که شما در فرایندی کوتاه و با مراجعه به وب‌سایت qrticket.ir برای بازی پیش روی پدیده به تعداد مشخص بلیت انتخاب می‌کنید و هزینه آن را از طریق درگاه بانکی پرداخت می‌کنید. پس از آن برای شما یک بارکد (QRCode) اختصاصی نمایش داده می‌شود که می‌توانید آن را در موبایل خود ذخیره یا پرینت کنید. پس از مراجعه به ورودی مخصوص خریداران بلیت الکترونیکی ورزشگاه امام رضا(ع)، متصدیان کنترل بلیت با نرم‌افزارهای مخصوص موبایلی خود، بارکد شما را اسکن و بررسی می‌کنند و در کمتر از چند ثانیه می‌توانید وارد ورزشگاه شوید. بدین‌صورت دیگر لازم نیست در صف خرید بلیت بمانید و در مصرف کاغذ هم صرفه‌جویی می‌شود؛ اما شاهد بودیم در بازی با استقلال از این سامانه استفاده نشد و خیلی از طرف‌داران نتوانستند خرید اینترنتی بلیت را انجام دهند.
135139.jpg

بستر الکترونیکی آماده نبود

برای پاسخ به چرایی استفاده نکردن از سامانه فروش الکترونیکی بلیت به هیئت فوتبال خراسان مراجعه کردیم که عنوان کردند بحث بلیت‌فروشی در این فصل به‌صورت کامل در اختیار باشگاه پدیده قرار گرفته است. برای همین به سراغ جواد طاری‌بخش، مدیر رسانه‌ای تیم پدیده رفتیم.

مدیر رسانه‌ای پدیده عنوان می‌کند باشگاه در این فصل در کنار فروش حضوری بلیت، فروش اینترنتی را هم در دستور کار خود قرار داده است و در ورزشگاه امام رضا(ع) ٣ ورودی را ویژه خریداران بلیت اینترنتی قرار داده‌اند. او اما معتقد است که مردم هنوز خیلی با شیوه خرید بلیت اینترنتی آشنا نیستند و می‌گوید در یکی از بازی‌های گذشته با وجود اینکه امکان خرید بلیت به‌صورت اینترنتی فراهم بود، از میان ١۵هزار نفری که به ورزشگاه آمدند، تنها چیزی حدود ۴٠٠ نفر به‌صورت اینترنتی بلیت خریداری کردند. این مسئله نشان می‌دهد که خرید بلیت به‌صورت اینترنتی هنوز برای مردم و تماشاگران فوتبال جا نیفتاده است.

طاری‌بخش همچنین یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده نکردن از سامانه فروش اینترنتی بلیت را ایراد در زیرساخت‌های فنی دانسته و می‌گوید: بلیت‌فروشی در این مسابقه باید به‌صورت تفکیکی انجام می‌شد؛ یعنی باید تعداد مشخصی بلیت برای هواداران استقلال و تعداد دیگری هم برای هواداران پدیده در نظر گرفته می‌شد که در شیوه بلیت‌فروشی اینترنتی امکان این تفکیک برای ما وجود نداشت و زمان کافی هم برای پیاده‌سازی این روش نداشتیم.

او ادامه می‌دهد: چون پیش‌بینی می‌شد که افراد زیادی برای تماشای این بازی به ورزشگاه خواهند آمد، اگر قرار بود بلیت‌فروشی هم به‌صورت اینترنتی و هم سنتی انجام شود، در نهایت موقع ورود به ورزشگاه با هرج‌ومرج و بی‌نظمی روبه‌رو می‌شدیم و افراد بدون بلیت هم ممکن بود با سوءاستفاده از این شلوغی‌ها وارد ورزشگاه شوند!

مدیر رسانه‌ای پدیده همچنین متذکر شد که در شرایط فعلی بلیت افرادی که اینترنتی خرید کرده‌اند، با نرم‌افزار موبایلی در زمان ورود به ورزشگاه بررسی می‌شود که روش زمان‌بری است و بعضا با خطا مواجه می‌شود و تمام این موارد دلیل بر این شد تا مسئولان برگزارکننده بازی مخالف استفاده از سامانه الکترونیکی فروش بلیت باشند.

البته طاری‌بخش وجود بازار سیاه بلیت قبل از این بازی را تأیید کرده و می‌گوید: متأسفانه این مشکل در تمامی بازی‌های پر تماشاگر فوتبال در کشور اتفاق می‌افتد و این معضل زمانی حل می‌شود که در ورزشگاه‌های ما هم مانند ورزشگاه‌های مدرن دنیا، جایگاه و شماره صندلی هر تماشاگر در هنگام خرید بلیت مشخص باشد.

 

آماده بودیم اما از ما نخواستند

برای پیگیری مشکلات عنوان شده، با مهدی غیبی، مدیرعامل شرکت پردازش‌های هوشمند ناوش و ارائه‌دهنده سامانه الکترونیکی فروش بلیت باشگاه پدیده گفت‌وگو کردیم. غیبی با بیان اینکه هم در بازی استقلال و پدیده و هم در بازی پرسپولیس با پدیده، باشگاه اجازه بلیت‌فروشی اینترنتی را به ما نداد و حتی باوجود اینکه زمان بازی‌ها از ابتدای فصل مشخص است، از ما خواسته نشد تا در سامانه، تفکیک بلیت هواداران را انجام دهیم؛ در حالی که اجرای آن در سامانه به‌راحتی صورت می‌پذیرد.

او با رد ادعاهای مدیر رسانه‌ای پدیده می‌گوید: کنترل بلیت هر نفر با سامانه موبایلی تنها ٢ ثانیه طول می‌کشد و تمام تأخیر ایجادشده، در هنگام بازرسی ورودی‌ها به‌وجود می‌آید و ربطی به سامانه کنترل بلیت ندارد. البته آستان‌قدس و مسئولان ورزشگاه به دلیل بالا بودن هزینه و نبود امکان تأمین امنیت، حاضر به نصب ورودی‌های مخصوص الکترونیکی نیستند.

 

شفافیت، ویژگی سامانه الکترونیکی

مهدی غیبی می‌گوید: سامانه ما بیش از ۴هزار مشتری وفادار دارد که در طول فصل از این طریق بلیت تهیه کردند و در هر بازی به‌صورت متوسط ٨٠٠ عدد بلیت اینترنتی فروخته می‌شود و توانایی این را داریم که تمام ظرفیت بلیت‌فروشی بازی‌های پدیده را به‌صورت اینترنتی انجام دهیم و تاکنون سامانه ما به‌جز چند بازی ابتدایی، هیچ‌گونه خطایی نداشته است. ما بارها از باشگاه تقاضا داشتیم تا در این زمینه اطلاع‌رسانی کند اما آن‌ها نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بودند. با این وجود در بازی با تراکتورسازی که حدود ١۵هزار نفر به ورزشگاه آمدند، حدود ٣هزار بلیت فروختیم.

مدیر شرکت ناوش یکی از مشکلات بزرگ فروش و بررسی سنتی بلیت را ایجاد هرج‌ومرج می‌داند و می‌گوید: در روش سنتی خیلی از افراد بدون بلیت و در هرج‌ومرج ایجادشده وارد ورزشگاه می‌شوند و این باعث می‌شود که خیلی از افرادی که بلیت دارند، به‌دلیل پر شدن ورزشگاه نتوانند وارد شده و بازی را ببینند. این مسائل ایجاد نارضایتی زیادی در بین تماشاگران می‌کند. ما در سامانه «امان» می‌توانیم قابلیت‌های زیادی ایجاد کنیم. مثلا با الصاق کردن کد ملی افراد به بلیت اینترنتی آن‌ها، تا حد زیادی مانع از ایجاد بازار سیاه بلیت شویم. در همین بازی گذشته شاهد بودیم بلیت‌ها در جاهایی مثل نرم‌افزار دیوار تا ٣٠٠هزار تومان هم به فروش می‌رسید اما اگر کسی می‌خواست بلیت‌هایی را که از ما خریده است، در جایی بفروشد، این بلیت قابل رهگیری بود و جلو این تخلف گرفته می‌شد.

 

شورای تأمین مخالف نبود

در انتها از حیدر خوش‌نیت، فرماندار مشهد و دبیر شورای تأمین امنیت در رابطه با مخالفت این شورا با فروش اینترنتی بلیت بازی پدیده و استقلال پرسیدیم. او با رد این ادعا عنوان کرد که شورای تأمین و نیروی انتظامی به هیچ عنوان مخالف این امر نبوده است؛ چرا که از فواید اجرای آن آگاه بودیم و هم‌اکنون درصدد نامه‌نگاری با اداره کل تربیت‌بدنی استان هستیم تا در تمام مسابقات ورزشی مشهد، فروش بلیت به‌صورت الکترونیکی انجام شود که روند بلیت‌فروشی سنتی باعث تجمع مردم نشود.

 

هرج‌ومرج به کام سودجویان

در انتها باید گفت؛ فناوری سال‌هاست که در کشور ما از حالت لوکس بودن خارج شده و مردم به آن به چشم یک ابزار کاربردی نگاه می‌کنند. شاهد این مدعا هم وجود حداقل یک تلفن هوشمند در دست بیشتر ایرانی‌هاست که کارهای مختلف خود (از انتقال وجه تا خرید بلیت سینما و...) را با آن انجام می‌دهند. از سوی دیگر همگان بر مشکلات فروش سنتی بلیت واقف هستند. ایجاد بازار سیاه و فروش بلیت‌ها به قیمت‌های گزاف و همچنین ایجاد هرج‌ومرج در محل‌های فروش بلیت و ورودی‌های ورزشگاه از مشکلات آشکار آن است. در این میان فقط افراد سودجو هستند که از اختلاف قیمت بلیت‌ها در بازار سیاه سودهای میلیونی می‌کنند 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی