شهرآرا آنلاین - ملیحه ابراهیمی یزدی | « قدرت مانور بالا، اشغال فضای کم در معابر به لحاظ تردد و پارک وسیله نقلیه، کم هزینه بودن قطعات و مصرف سوخت بسیاری از شهروندان را به ویژه در ایامی که وضعیت آب و هوا مطلوب است به موتورسواری ترغیب میکند. البته از این مهم غافل نشویم که بسیار مشاهده کردهایم که این وسیله نقلیه پای اصلی فعالیتهای اقتصادی از جمله جابهجایی مسافر و کالا به ویژه در بافت مرکزی شهر است.»
اینها را محمد باقر سلیمی، رئیس پلیس راهور خراسان رضوی، میگوید. وی معتقد است:« راکبان موتور سیکلت سهم زیادی در حوادث رانندگی دارند و در تحلیل گزارشهای مصدومان و جانباختگان به این مهم دست پیدا کردهایم که سهم کلاه ایمنی بسیار حائز اهمیت بوده است. چرا که بیشتر راکبان و ترکنشینان به علت ضربههای وارد شده به سر دچار خونریزیهای مغزی و ضربه مغزی میشوند.»
تمام این مسائل باعث شد تا پرونده این شماره را به کلاه ایمنی و اهمیت استفاده از آن اختصاص بدهیم.
ضربه شدید وارد شده به سر ناتوانیهایی جدی به همراه دارد
کلاه ایمنی استاندارد نیروی ضربه را در سطح بزرگتری پخش میکند
مانع برخورد شدید مغز با جمجمه میشود
کلاه ایمنی سرعت ضربه به جمجمه را کاهش میدهد
٩٣%
افراد فوتشده از بین موتورسیکلتسواران دنیا، بهعلت ضربههای وارد شده به سر و گردن جان خود را از دست دادهاند.
٢٣۴۵
تعداد تصادفات با موتور سیکلت که بر اثر ضربه به سر در سال گذشته در بیمارستان شهید کامیاب بستری شدهاند
٢٧
تعداد موتورسوارانی که بر اثر ضربه به سر در سال ٩٧ فوت شدهاند.
٢٠%
کاهش تعداد تصادفات در سال ٩٧ نسبت به سال ٩۶ با موتور سیکلت که بر اثر ضربه به سر در بیمارستان شهید کامیاب بستری شدهاند
٢/١ میلیون نفر
سالیانه در دنیا حدود ٢/١ میلیون نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست میدهند و میلیونها نفر دچار نقص عضو میشوند.
١٨- ۵ %
در بسیاری از کشورهای پردرآمد، تنها پنج تا ١٨ درصد از مرگومیر ناشی از سوانح رانندگی مربوط به استفاده از موتورسیکلت است.
ضربه به سر و گردن، اصلیترین دلیل مرگ و واردشدن آسیبهای جدی به موتورسواران و دوچرخهسواران است.
با اسکن این کد علائم خطرناک بعد از ضربه به سر را که باید فورا به پزشک مراجعه کرد، را مطالعه کنید
٧٠٠٠٠٠
سالانه در ایران بیش از ٧٠٠ هزار نفر در تصادفهای رانندگی مجروح و درصد بالایی دچار ضربه به سر میشوند
وارد شدن ضربه به سر برای زنان و کودکان خطرناکتر از مردان است.
٧۵ %
در کشورهای اروپایی، علت مرگ حدود ٧۵ درصد از موتورسواران آسیب به سر است؛ این میزان برای کشورهای کمدرآمد و با درآمد متوسط به حدود ٨٨ درصد میرسد.
به استناد اطلاعات سازمان بهداشت جهانی استفاده صحیح از کلاه ایمنی:
۴٠%
کاهش خطر مرگ
٧٠%
کاهش خطر آسیب دیدگی
70000
تعداد موتورسیکلتهایی که به لحاظ ارتکاب به تخلفات حادثه ساز سال گذشته اعمال قانون شدهاند.
%85
علت فوت راکبان موتورسوار ضربه به سر گزارش شده است.
%40
سهم موتورسواران در حوادث رانندگی
%6
کاهش تصادفهای جرحی سال ٩٧ نسبت به مدت مشابه سال ٩۶
3/ 1 %
کاهش تصادفهای فوتی سال ٩٧ نسبت به مدت مشابه سال ٩۶
%34
کاهش تصادفهای جرحی و فوتی در طرح نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل
%30
کاهش تصادفهای جرحی و فوتی در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل
250
تردد موتورسیکلتهای بالای ٢۵٠ سی سی در سطح معابر شهری و برون شهری ممنوع است.
8
نمره منفی هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا و یا حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ
150000
جریمه هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا و یا حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ
60000
جریمه استفاده نکردن از کلاه ایمنی به وسیله راننده و سرنشین موتورسیکلت در حین رانندگی
30000
جریمه همراه نداشتن گواهینامه رانندگی
20000
جریمه همراه نداشتن بیمهنامه شخص ثالث
20000
جریمه همراه نداشتن کارت شناسایی وسیله نقلیه
10000
جریمه حمل سرنشین اضافی با موتورسیکلت به ازای هر نفر