کد خبر : 98150
/ 06:56
گزارش سرزده شهرآرا از وضعیت بیمارستان خاتم‌الانبیا؛ تنها بیمارستان فوق‌تخصصی چشم‌پزشکی شرق کشور

بیماران راضی، همراهان ناراضی

هرچند در نوع خودش ظرفیتی بی نظیر برای درمان بیماران چشمی مشهد و استان است اما مراجعان بسیاری از استان های شمالی و جنوبی کشور نیز راه درمان را، رسیدن به این بیمارستان می دانند...

بیماران راضی، همراهان ناراضی

شهرآرا آنلاین - سعیده ساجدی‌نیا - هرچند در نوع خودش ظرفیتی بی نظیر برای درمان بیماران چشمی مشهد و استان است اما مراجعان بسیاری از استان های شمالی و جنوبی کشور نیز راه درمان را، رسیدن به این بیمارستان می دانند. طبیعی است که ترافیک حضور مراجعان در بزرگ ترین مرکز چشم پزشکی استان، زیاد باشد و مطالبات برای توسعه فضا یا افزایش مراکز درمان چشم پزشکی نیز افزایش یابد.

«سرزده» این شماره را به بیمارستان فوق تخصصی خاتم الانبیا(ص) اختصاص داده ایم؛ بیمارستانی که به عنوان «مرکزی دولتی، آموزشی، درمانی، پژوهشی» از آن یاد می شود. موسسه خیریه خاتم الانبیا(ص) این بیمارستان را که در چهارراه ابوطالب مشهد واقع است، در سال٨٢ احداث کرد و در ادامه به دانشگاه علوم پزشکی مشهد واگذار شد.

فضای محدود بیمارستان از همان ابتدای ورود به فضای باز این مرکز درمانی، کاملا ملموس است؛ فضایی که به لحاظ مساحت، بیشتر به حیاط یک خانه ویلایی شبیه است تا فضای باز یک بیمارستان فوق تخصصی؛ فضایی که به دلیل تعداد اندک نیمکت ها، کفاف آمدوشد و استراحت شمار فراوان مراجعان را نمی دهد، حتی روی پله های ارتباطی فضای باز به ساختمان اصلی هم بیماران و همراهانشان نشسته اند.

 

آسانسور، تهویه و صندلی؛ مناسب

وارد فضای بیمارستان که می شویم، با تصویری متفاوت مواجه می شویم. هم در بخش ها و هم در اورژانس بیمارستان، صندلی به تعداد کافی برای نشستن بیماران و همراهان آن ها وجود دارد. هیچ اثری از بوی نامطبوع شایع در برخی مراکز درمانی به مشام نمی رسد و تهویه سالن ها نیز مطلوب است.

وارد آسانسور می شوم تا کیفیت و ظرفیت را ارزیابی کنم. آسانسور اصلی بیمارستان با ظرفیت ١٠نفر، خدمات دهی مطلوبی دارد.

در اورژانس تعداد بیماران اگرچه زیاد است، تعدد پزشکان باعث شده بیماران با فاصله مناسبی پس از ورود، ویزیت شوند. در بدو ورود هر بیمار، با تعیین سطح بیماری توسط پزشکان، بیمار به پزشک خاصی ارجاع داده می شود.

 

برخورد مناسب و هزینه های منطقه

به سراغ یکی از بیماران می رویم. خانمی میان سال است که چشم چپش باندپیچی شده است. از او درمورد نحوه برخورد کادر پزشکی، پرستاری، منشی ها و میزان رضایتمندی اش سوال می کنم و او می گوید: تعاملشان با بیماران، خوب است و نکته خاصی به عنوان گلایه ندارم. همین حرف ها را از زبان چند بیمار دیگر نیز می شنوم.

به سراغ دو همراه بیمار می روم که یکی برای جراحی چشم مادرش و دیگری برای بیماری پدرش به بیمارستان آمده است. یکی از آن ها که پسری جوان است، می گوید: خداراشکر، پولی که بابت درمان می دهیم، تقریبا ناچیز ولی خدمات ، باکیفیت است. گاهی هم با برخوردهای نامناسب روبه رو می شوم اما خدمات دهی مطلوب، آن را جبران می کند.

همراه دیگر نیز که خانمی میان سال است، می گوید: تجهیزاتِ به روز و قیمتِ مناسب، یکی از دلایل مراجعه ما به اینجا بود. بهتر از آن است که به بیمارستان های لوکس برویم و هزینه های گزاف پرداخت کنیم.

یکی از بخش های شلوغ، پذیرش بیمارستان است. برای دقایقی مقابل پذیرش، تعامل کارکنان با بیماران را زیرنظر می گیرم. درمیان کارکنان پذیرش، هم برخوردهای مناسب می بینم و هم برخوردهایی که بیشتر به رفع تکلیف شبیه است.

در طبقه هم کف، تابلوی درمانگاه را می بینم و همراهان بیماری که در انتظار رسیدن خبری از حال بیمارشان، پشت درِ اتاق شیشه ای نشسته اند. از میان این افراد، چند نفر مشغول گفتن ذکر و فرستادن صلوات و قرائت قرآن برای سلامتی بیمارشان هستند.

به میان گفت وگوی دو همراه خانم می روم که مشغول صحبت درمورد بیماران خود هستند. یکی از آن ها که پدر هفتادوپنج ساله اش چهار ماه در نوبت پیوند قرنیه بوده است، می گوید: از زمانی که وارد بیمارستان شدیم، همه چیز روی روال پیش رفت و خیلی معطل نشدیم. 

 

نبود همراه سرا؛ درد مضاعف بیماران شهرستانی

بیمار سالمندی که با لهجه کردی صحبت می کند، نیز از نبود یک همراه سرا برای همراهان بیمار، شاکی است و می گوید: دوندگی های بیمارستان از یک طرف و استرسِ پیدا کردن یک مسافرخانه مناسب و نزدیک به اینجا، از طرف دیگر بی رمقم کرده است.

او اضافه می کند: ازآنجاکه از بیمارستان بجنورد، نامه اورژانس دکتر را برای عمل آب مروارید داشتیم، معطلمان نکردند و زود پذیرش کردند اما دوری مسافت در شرایطی که برای عمل باید ناشتا هم باشم، خستگی فراوانی برایم به دنبال داشته است.

گپ وگفت دوستانه با مسئول پذیرش و نوبت دهی حضوری بیمارستان، بیانگر آن است که بیش از ٨٠درصد بیماران بیمارستان خاتم الانبیا(ص)، از راه دور و بیشتر از شهرهای شمالی خراسان رضوی به این بیمارستان مراجعه می کنند و به نظر می رسد وجود یک همراه سرا برای استراحت آن ها به ویژه پیش از عمل، ضروری است.

 

محدودیت در جذب نیروی جدید

سراغی می گیریم از مدیر بیمارستان فوق تخصصی خاتم الانبیا(ص) و از او درباره وضعیت نوبت دهی می پرسیم و او به خبرنگار ما می گوید: همه مسئولان و متولیان امر از حجم گسترده مراجعه به این مرکز باخبر هستند، زیرا تنها بیمارستان فوق تخصصی چشم در شرق کشور است و تمام استان های مجاور و استان های شمالی را برای درمان مشکلات چشمی، پوشش می دهد. طبیعی است که حجم مراجعه کننده ها بسیار زیاد و حتی خارج از عرف باشد.

دکتر جواد ملکی با اشاره به فعالیت ١٨چشم پزشک عضو هیئت علمی دانشگاه در بیمارستان خاتم الانبیا(ص) اظهار می کند: تمام نیروهای شاغل بر اساس ضوابط وزارت بهداشت در استخدام هستند، بنابراین به راحتی امکان تأمین نیرو را همانند مراکز خصوصی نداریم و در این زمینه با محدودیت جدی مواجه هستیم.

 

محدودیت های فضای بیمارستانی

او با تأکید بر ضرورت احداث و راه اندازی یک بیمارستان دیگر با تعرفه دولتی و امکانات و تجهیزات به روز در حوزه چشم و بیماری های مرتبط، می گوید: درحال حاضر هزینه انجام عمل آب مروارید در بیمارستان خاتم الانبیا(ص) با بیمه، رقمی معادل ١٠٠ تا ١۵٠هزار تومان است اما این رقم در مراکز خصوصی به ۴میلیون تومان می رسد. همچنین روزانه هزار و ۵٠٠ تا هزار و ٧٠٠بیمار در درمانگاه های خاتم الانبیا(ص) ویزیت می شوند و باید توجه کرد که فضای بیمارستان هم از ابتدا به عنوان مرکز درمانی ساخته نشده، بلکه به دلیل وقف، اینجا به بیمارستان تبدیل شده است.

 

بیمارستان های دیگر به روز شود

وی می افزاید: اگر بیمارستان های دیگر تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح مانند فارابی و امام حسین(ع)، بخش چشم پزشکی خود را به روز و فعال تر کنند، شاید تاحدی از بار ترافیکی مراجعه بیماران به خاتم الانبیا(ص) کم شود. این یکی از راه های مطلوب برای کاهش بار ترافیکی مراجعه به بیمارستان خاتم الانبیا(ص) است .

به گفته این مقام مسئول، از ساعت٨ که زمان نوبت دهی تلفنی آغاز می شود تا دو سه دقیقه بعد، بین ٨٠٠ تا ٩٠٠تماس با سامانه برقرار می شود که درنهایت برای روز بعد به حدود ١٠٠نوبت می رسد، بنابراین گاهی بیماران ممکن است تا دو ماه در صف انتظار بمانند و این امر موجب گلایه آن ها شود.

موضوع دیگری که با مدیر بیمارستان خاتم الانبیا(ص) درمیان می گذاریم، ضرورت داشتن یک همراه سرا برای بیماران شهرستانی است؛ موضوعی که ملکی درمورد آن می گوید: بیمارستان، متولی امر سلامت مردم است و اساسا دربرابر اسکان همراهان بیمار مسئولیتی ندارد؛ ضمن اینکه فضای فیزیکی آن را هم نداریم، با این حال با رایزنی های انجام شده، همراهان برخی بیماران که مشکل هزینه دارند، می توانند با گرفتن معرفی نامه از واحد مددکاری، در همراه سرای بیمارستان دکترشیخ با هزینه شبی ٣هزار تومان اسکان یابند. همچنین با هماهنگی خیران، دو هتل در نزدیک بیمارستان با هزینه شبی ٢٠ تا ٣٠هزار تومان از این افراد پذیرش می کند.

وی درباره نحوه تعامل کارکنان بیمارستان با بیماران می گوید: تکریم ارباب رجوع همواره اولویت جدی مدیران این بیمارستان بوده است و بر همین اساس در شیفت صبح، واحد رسیدگی به شکایات فعال است و در شیفت عصر نیز مدیر بخش، آماده پذیرش نظرها و انتقادهاست. حق رسیدگی به شکایات نیز جزو منشور حقوقی دریافت کنندگان خدمت است، بنابراین اگر بیماران و مراجعان، مشکلی را گزارش کنند، اطمینان داشته باشند که پیگیری خواهد شد. 

 

اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی