کد خبر : 98180
/ 07:57

فیشینگ بازها در تله فتا

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی از اجرای طرحی برای کاهش چشم گیر برداشت های غیر مجاز خبر داد

فیشینگ بازها در تله فتا

شهرآرا آنلاین - محمد جواد ابوعطا - دستش را در جیب فرو می کند. گوشی تلفن همراهش را بدون اینکه زنگ خورده باشد، بیرون می آورد. رمز آن را وارد می کند. با چند کلیک ساده به دنیایی از اطلاعات وصل می شود. دنیایی که مانند داستان های هزار و یک شب برای هر فرد ماجرایی دارد و به نوعی افراد را سرگرم می کند. اما فضای مجازی فقط سرگرمی نیست، دنیایی از اطلاعات و اخبار راست و دروغ در آن وجود دارد. در کنار تمام محسنات آن، هزاران دردسر و مشکل هم هست که می تواند گریبان افراد را بگیرد. مدیریت این فضا نیازمند حواسی جمع است که در همین خصوص از سال ها قبل با شناسایی این چالش بزرگ که تعداد زیادی از افراد جامعه را درگیر کرده، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) در کشور تشکیل شد که مأموریتی ویژه برای بررسی جرائم نوظهور در فضای مجازی دارد. بهانه های مختلفی از اقدامات شرورانه قاتل طلبه مظلوم همدانی در اینستاگرام گرفته تا رشد جرائم کلاهبرداری و سرقت، ما را برآن داشت تا به سراغ سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی برویم و ساعتی در لابه لای مأموریت های مختلف این نیروی تخصصی انتظامی گشت و گذاری داشته باشیم.

 

کمتر مسئولی است که افزایش جرائم در فضای مجازی را قبول نداشته باشد، به نظر شما عمده علت شکل گیری این مشکل در کجاست؟

امروزه استفاده از فضای مجازی برای شهروندان یک ضرورت محسوب می شود، ازاین رو در کنار این استفاده که هر روز بر تعداد کاربران نیز افزوده می شود، یک سری آموزش ها و اطلاع رسانی هایی هم باید وجود داشته باشد. درست همین کاری که شما روزنامه نگاران انجام می دهید. اما توجه داشته باشید که بسیاری از کاربران بدون هیچ آموزشی به این کارزار وارد می شوند و تنها بحث فضای مجازی نیست و یکی از چالش های بزرگ پیش روی ما امنیت بانکداری در حوزه مخاطبان و استفاده اصولی از رمز کارت های بانکی است. ساده بخواهم بگویم امروز یک پیرمرد یا پیرزن برای دریافت مستمری بازنشستگی اش یک کارت بانکی در دست دارد و می تواند با مراجعه به عابربانک ها اقدامات بانکی انجام دهد، اما چند درصد این افراد برای محافظت از کارت و حساب هایشان آموزش دیده اند؟

 

چاره چیست؟ مطمئنا دیگر نمی توان برای این افراد دوره های آموزشی برگزار کرد. 

در این موضوع ٢مبحث وجود دارد. یکی اینکه یک سری اطلاع رسانی های عمومی وجود دارد که به نوعی خدمات اورژانسی است. اگر افراد اهل رسانه باشند بارها توصیه های مختلفی اعم از جدا کردن کارت های خرید از کارت های سرمایه گذاری، نسپردن کارت های بانکی دست کودکان و نوجوانان، اعلام نکردن رمز کارت در فضای عمومی، ننوشتن رمز روی کارت، استفاده نکردن از رمزهای حدس زدنی همچون ١١١١، ١٢٣۴و... را بارها اعلام کرده ایم اما با این حال هنوز آمار جرائم بالاست و تعداد زیادی از شاکیان همین بازنشستگان هستند.

 

راهکار دیگر چیست؟

استفاده از رمزهای یک بار مصرف که اجرای آن احتمالا از ابتدای خرداد ماه در دستور کار قرار می گیرد.

 

با اینکه خبرهای زیادی از رمزهای یک بار مصرف منتشر شده، اما ساز و کار آن تشریح نشده، چطور می شود از این رمزها استفاده کرد؟

این طرح الان مراحل نهایی اش را می گذراند. با راه اندازی رمزهای یک بار مصرف (otp) فرد هر بار که قصد دارد خرید اینترنتی انجام دهد، از عابربانک پولی برداشت کند یا انتقال دهد، پیامکی از سوی بانک صادر کننده کارت برای او ارسال می شود و یک رمز یک بارمصرف به فرد می دهد که تنها در همان تراکنش استفاده می شود، با این روش برآورد ما این است که تا ۵٠درصد از میزان جرائم کاهش می یابد.

 

یعنی این طرح هم نمی تواند صددرصد جلوی جرائم را بگیرد؟

برای اینکه بتوانیم با رمزهای یک بار مصرف جلوی کلاهبرداری های اینترنتی همچون فیشینگ و اسکیمر را بگیریم پیشنهاد ما استفاده از پیامک های تأیید است. در این روش فرد پس از دریافت رمز یک بار مصرف و استفاده از آن پیامک دیگری دریافت می کند که میزان تراکنش را اعلام می کند و تنها در صورت تأیید صاحب حساب این تراکنش انجام می شود.

 

با این حساب هزینه هنگفتی برای پیامک باید پرداخت شود. این هزینه بر عهده شهروندان است یا بانک ها؟ البته توجه داشته باشید که بانک ها حتی زیر بار هزینه پیامک های فعلی بانکی هم نرفته و هزینه آن را از مشتریانشان دریافت می کنند.

اگر می خواهیم این طرح موفق باشد، باید رایگان اجرا شود. مذاکراتی نیز با بانک ها صورت گرفته و تعدادی از بانک ها این را پذیرفته اند. حالا اگر بانکی زیر بار پرداخت این هزینه نرود، مطمئنا مشتریان می توانند بانک های دیگر را جایگزین کنند. البته این طرح هنوز در مرحله بررسی است و تا اجرای آن شاید تغییرات دیگری هم بکند.

 

امروز عمده جرائم مالی در فضای مجازی مربوط با کدام پرونده هاست؟

برداشت های غیرمجاز با فریب کاربران همواره در صدر جرائم مالی است.

 

منظور همان فیشینگ است؟

فیشینگ فقط یک شاخه از کلاهبرداری هاست که افراد را برای خریدهای به ظاهر کوچک به سایت های جعلی می کشاند. کشاندن افراد با عناوین مختلف پای عابربانک و سرقت اطلاعات کارت آن ها یکی دیگر از روش هاست. روش دیگر اسکیمر است که در این شگرد شیادان اقدام به کپی از کارت بانکی به صورت پنهانی می کنند و این اطلاعات را روی کارت های دیگر انتقال داده و از آن سوءاستفاده می کنند.

 

این کلاهبرداران چگونه بدون شناخته شدن حساب کاربران را خالی می کنند، چرا که در هر انتقالی حساب مبدأ و مقصد مشخص است و افراد خیلی زود گرفتار می شوند.

استفاده از کارت های اجاره ای. این افراد با اجیر کردن معتادان و بی خانمان ها در شهرهای مختلف به ویژه در حاشیه شهر مشهد آن ها را به بانک فرستاده تا افتتاح حساب کنند و بعد کارت های بانکی را از آن ها اجاره کرده و ماهانه مبالغی بین ١٠٠هزار تا یک میلیون تومان به آن ها می پردازند. بعد وجوه سرقتی را خیلی راحت به این کارت ها انتقال داده و با آن ها به صورت اینترنتی خرید می کنند.

 

وضعیت اجاره دهندگان کارت های بانکی چه می شود؟

این افراد نیز مجرم هستند و با این اقدامشان در اصل به شیادان کمک کرده اند که در صورت محرز شدن جرم قطعا دستگیر می شوند. کارت بانکی همچون دیگر اوراق هویتی است که در صورت هرگونه سوءاستفاده از آن با دارندگان آن برخورد می شود.

 

در ابتدای گفت و گو از افزایش جرائم فضای مجازی صحبت شد، وضعیت استان در این باره چگونه است؟

در سال ٩٧ به نسبت سال قبل در وقوع جرم ١١۶درصد رشد را در استان تجربه کردیم و در کشفیات ٩۴درصد و در دستگیری ها نیز ١٠درصد رشد داشته ایم. از ابتدای امسال نیز به لحاظ وقوع جرم به نسبت مدت مشابه سال قبل ١٣٧درصد رشد داشته ایم در کشف ۴١درصد و در دستگیری ٢درصد رشد را تجربه کرده ایم. 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی