• خانه
  • یادداشت
  • رونق تولید یا گسترش دلالی؟
کد خبر : 98711
/ 04:29
حسین محمدی

رونق تولید یا گسترش دلالی؟

رونق تولید یا گسترش دلالی؟

شهرآرا آنلاین - رونق تولید ملی ضامن اشتغال، درآمد و بهبود وضعیت اقتصادی اجتماعی جامعه است. اگر مردم ما به این آگاهی دست یابند که با مشارکت در تولید ملی می‌توانند آینده بهتری برای خود و فرزندانشان بسازند، شاید کمتر وارد فعالیت‌های دلالی شوند و هرکدام کمتر به شیوه‌ای راه زندگی را بر دیگران دشوار سازند. فرقی نمی‌کند چه میزان سرمایه داشته باشید. حتی سطح تحصیلات و نوع رشته نیز خیلی اثرگذار نیست. مهم آن است که ایده و فکری برای تولید یک محصول باکیفیت و موردنیاز مردم داشته باشید و بتوانید آن را با قیمتی مناسب و رقابت‌پذیر به بازار عرضه کنید. اگر فکر می‌کنید مانع اصلی بر سر راه تولید سرمایه است، اشتباه می‌کنید چون خیلی از افراد هستند که سرمایه زیادی را در بانک نگهداری می‌کنند و از سود آن استفاده می‌کنند یا ناچار برای حفظ ارزش پول ملی، به فعالیت‌های دلالی سوق پیدا کرده‌اند. پس این افراد سرمایه‌ دارند ولی ایده‌ای برای تولید ندارند. به همین دلیل نمی‌توانند از این سرمایه در مسیر مناسب استفاده کنند. برعکس، برخی افراد هم هستند که با سرمایه بسیار اندک توانسته‌اند یک کسب‌وکار کوچک راه‌اندازی کنند و با پیگیری و جدیت، به‌تدریج این کسب‌وکار را توسعه داده و آن را به یک صنعت سودده تبدیل کرده‌اند.

اگرچه فعالیت‌های دلالی و واسطه‌ای تا یک حد مشخص و اندک برای اقتصاد ضرورت دارد ولی چنانچه افراد زیادی به سمت این فعالیت‌ها رو بیاورند و سرمایه‌های بخش تولید در بخش دلالی به کار بیفتد، بدیهی است که هیچ‌کدام به مقصد نخواهیم رسید و اوضاع اقتصادی کشور روزبه‌روز بدتر خواهد شد، اما اگر عموم جامعه به‌ جای درگیر شدن در فعالیت‌های دلالی و به‌ جای دنبال سودهای کوتاه‌مدت بودن، به فکر رفع نیاز بخشی از جامعه به صورتی سودآور باشند، می‌توان امیدوار بود ضمن ایجاد منافع اجتماعی و کسب درآمد و اشتغال، آینده کشور نیز به سمت بهبود و اصلاح سوق داده شود.

هزاران کسب‌وکار تولیدی سودمند در مناطق شهری و روستایی می‌توان نام برد که نیاز به سرمایه زیادی ندارند، بلکه نیاز به علاقه، مهارت، پیگیری و تلاش دارند. در ایجاد این کسب‌وکارهای کوچک و بعضا خانگی، چند نکته اهمیت دارد. اول آنکه این کسب‌وکارها در راستای علاقه و انگیزش ما باشند و به‌ قول‌ معروف حاضر باشیم به خاطر آن‌ها از رفاه و استراحت خود بکاهیم و به کار خود عشق بورزیم. دوم آنکه در انجام این کسب‌وکارها مهارت داشته باشیم ‌یا بتوانیم مهارت مفیدی کسب کنیم. سوم اینکه بتوانیم خلاقیت و نوآوری در کسب‌وکار داشته باشیم و صرفا کارهای گذشته دیگران را تکرار نکنیم. چهارم اینکه برای مشتریان و مخاطبانمان علاقه و انگیزه برای خرید ایجاد کنیم و بتوانیم محصولی مفید یا خدمتی ارزشمند را برای آن‌ها انجام دهیم و به‌تدریج آن‌ها را وفادار سازیم به‌ گونه‌ای که منافع مشتریان را نیز در نظر داشته باشیم. پنجم آنکه قبل از تولید، به فکر بازار مصرف و فروش محصول خود باشیم و برنامه‌های مشخصی برای پاسخ به بازار و نیاز بازار داشته باشیم.

مطمئن باشیم که آینده اقتصاد کشور در گرو سرمایه‌گذاری و تولید هدفمند و با ارزش افزوده‌ای است که عمدتا باید از سوی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس انجام شود. در غیر این صورت، چنانچه به فعالیت‌های دلالی مثل خرید و فروش ارز، دست‌به‌دست کردن خودرو و زمین و طلا و ... دامن بزنیم، آتش این خرمن به‌زودی دامن خود ما یا فرزندانمان را نیز خواهد گرفت و آینده‌ای که نساخته‌ایم چندان بهتر از امروز نخواهد بود. 

 

اقتصاددان، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه فردوسی مشهد

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی