کد خبر : 98789
/ 07:27

ماحصل بداهه‌ها

جلسه نقد و بررسی آلبوم «ماه و ماهی» حجت اشرف‌زاده برگزار شد

ماحصل بداهه‌ها

شهرآرا آنلاین -  رضا زوزنی| بسیاری از مخاطبان دنیای موسیقی که آثار خوانندگان ایرانی را دنبال می کنند، بی‌شک قطعه «ماه وماهی» حجت اشرف زاده، خواننده نیشابوری، را شنیده اند. 

ماه و ماهی در یک آلبوم به همین نام در سال١٣٩۴ به همراه هشت قطعه دیگر با ترانه سرایی علیرضا بدیع و تنظیم و آهنگ سازی آرش و امیر بیات که دو برادر مشهدی هستند، روانه بازار موسیقی شد.

یکشنبه ٢٩اردیبهشت کانون موسیقی و کانون شعر و ادب دانشگاه فردوسی مشهد جلسه نقد و بررسی این آلبوم را با حضور تنظیم کننده و آهنگ ساز و ترانه سرای «ماه و ماهی» در سالن آمفی تئاتر مجمع کانون های این دانشگاه برگزار کرد که در این نشست، امیر ختایی، موسیقی دان، نیز به عنوان منتقد حضور داشت.

نخست آرش بیات درباره زحماتی که خود و برادرش برای تنظیم قطعات آلبوم ماه و ماهی کشیده اند، گفت: «قطعه «پاییز» چهاربار تنظیم شد و نسخه نهایی بعد از چهاربار اصلاح دراختیار مخاطب قرار گرفت، حتی تنظیم قطعه «عشق آمد» هم بیشتر از یک سال زمان برد و جالب است بگویم ایده تنظیم بعضی قسمت های این قطعه، زمان ضبط به ذهن من خطور می کرد. این قطعه از مابقی قطعات «ماه و ماهی» تکنیکال تر بود و من فکر می کردم بیشتر از بقیه قطعات این آلبوم، شنیده شود ولی این طور نشد.»

اما امیر بیات در تشریح شرایط همکاری با حجت اشرف زاده در خلال صحبت هایش گفت که «ماه وماهی» در اوج سادگی و بدون اینکه برای فروشش نقشه ای بکشیم، ساخته شد: «موسیقی امروز ما یک بازار هدفمند دارد. برخی اشخاص خاص به طور هدفمند در این مارکت رشد می کنند. تبلیغات شبکه های مجازی هم برای همین افراد خاص است. چند سالی کار می کنند و تهیه کننده ها و گردانندگان مارکت موسیقی روی آن ها سرمایه گذاری می کنند و به شهرت می رسند و بعد از اینکه به طور کافی سوددهی کردند، تمام می شوند. می بینید که خواننده هایی که دو سال پیش در اوج بودند، الان نیستند و در موسیقی، افرادی را داریم که تک وتنها کار می کنند و کارهای اصیل و فاخری هم انجام می دهند اما کسی آن ها را نمی شناسد.»

منتقد این جلسه هم نوک پیکان نقدش را از روی سازندگان آلبوم به سمت مخاطبان چرخاند و با طرح این سوال که چند درصد مخاطبان موسیقی و ملودی یک قطعه را گوش می کنند، ادامه داد: منظور از گوش کردن، شنیدن نیست. منظور این است که در هنگام پخش یک قطعه هیچ کار دیگری به غیر از گوش کردن به موسیقی انجام ندهید. معمولا رویارویی ما با موسیقی، «شنیدن» است نه «گوش کردن». مخاطب چه اندازه از کلام موسیقی خارج می شود و تنظیم را می شنود؟ ما بزرگ ترین لطفی که به موسیقی می کنیم، این است که موسیقی را خوب گوش کنیم.

علیرضا بدیع، ترانه سرای آلبوم، نیز درباره چگونگی شکل گیری ترانه های ماه و ماهی گفت: بیشتر ترانه ها و ملودی ها در شب نشینی هایی که با حجت اشرف زاده داشتیم، شکل می گرفت. به این ترتیب که حجت ساز می زد و من شعر می خواندم و از میان آن بداهه ها، قطعات جذابی استخراج می شد که درخوراعتنا بود. 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی