کد خبر : 99024
/ 10:10

گرانی به میلیون، ارزانی به ریال!

نوسان شدید قیمت خودرو باعث سردرگرمی خریداران و فروشندگان شده است

گرانی به میلیون، ارزانی به ریال!

شهرآرا آنلاین - موسوی‌زاده - «قیمت خودرو کاهش یافت.» این جمله در یک سال اخیر به گزاره‌ای تکراری در بازار خودرو تبدیل شده است، بازاری که هر‌چند‌ماه یک‌بار دچار افزایش قیمت می‌شود و بعد از مدتی قیمت‌ها اندکی فروکش می‌کند.

براین‌اساس درحالی‌که در ٢ ماهه امسال، قیمت خودروهای خارجی ۴٠ تا ۴۵ درصد و قیمت خودروهای داخلی ٣٠ درصد افزایش یافته بود، در چند روز اخیر به طور متوسط ۵/١ تا ٣ میلیون تومان از قیمت خودروهای داخلی و ۵ تا ۶ میلیون تومان از قیمت خودروهای خارجی کاسته شده است. اواسط اسفندماه گذشته نیز قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی بعد از نوسان دو‌ماهه ١٠ تا ١۵ درصد کاهش یافت. آن زمان بسیاری از رسانه‌ها از زیان دیدن افرادی که وارد بازار خودرو شده بودند، خبر دادند و اعلام کردند که با توجه به هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو در سال ٩٨، در ماه‌های آینده شاهد خروج سرمایه‌های سرگردان از این بازار خواهیم بود. با‌این‌حال هنوز اندکی از پایان تعطیلات نوروز نگذشته بود که هم‌زمان با شروع نوسان قیمت ارز، قیمت خودرو شروع به افزایش کرد. اکنون بعد از نوسان دو‌ماهه، اخبار رسیده از بازار نشان می‌دهد که قیمت‌ها تا حدی کاهش یافته است.

ظاهرا این نوسانات مکرر قیمت خودرو باعث شده است نمایندگان مجلس به این مسئله ورود پیدا کنند و با ارائه طرح ساماندهی صنعت خودرو سعی کنند شرایط لازم برای بازگشت آرامش به بازار را فراهم کنند. هر‌چند براساس این طرح قرار است واردات خودرو‌های سواری هیبریدی و برقی آزاد شود، اما به گفته کارشناسان به دلیل حجم اندک تقاضا برای این نوع خودروها در عمل آزادسازی واردات آن‌ها تأثیر چندانی بر بازار نمی‌گذارد. ابهام در الزام خودروسازان در افزایش عرضه از دیگر نکات مبهم این طرح است. همین مسائل باعث شد تا روز گذشته نمایندگان مجلس طرح ساماندهی صنعت خودرو را برای ابهام‌زدایی به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع دهند. التهابات دوره‌ای بازار خودرو بهانه‌ای شد تا با فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی گفت‌وگو و راهکارهای خروج از وضعیت فعلی را با آن‌ها بررسی کنیم.

 

﷯ ۶٠ درصد تقاضای سرمایه‌ای

«۶٠ درصد از تقاضای موجود در بازار سرمایه‌ای است.» این جمله‌ای است که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد درباره دلیل التهاب بازار به شهرآرا می‌گوید.

به گفته حمیدرضا حیدری این روزها بسیاری به منظور کسب سود و جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌های خود پولشان را روانه بازار خودرو می‌کنند و همین مسئله باعث شده است خودرو براساس ارزش سفته‌بازی قیمت‌گذاری شود. او درباره چرایی این مسئله نیز می‌گوید که در ماه‌های اخیر بازارهای دیگر مانند طلا، سکه و ارز مانند گذشته سودآور نبودند و همین مسئله باعث شد انگیزه ورود به آن‌ها کاهش یابد. به گفته حیدری ورود به بازار مسکن در مشهد نیز دیگر مانند اوایل سال گذشته راحت نیست و به سرمایه‌ای بیش از ٢٠٠ میلیون تومان نیاز دارد، همین مسئله باعث شده است این روزها سرمایه‌های خرد روانه بازار خودرو شود.

او به کاهش عرضه خودرو در بازار توسط خودروسازان اشاره می‌کند و می‌گوید: این مسئله همراه با افزایش تقاضای سرمایه‌ای به التهاب بیشتر بازار دامن می‌زند. در‌صورتی‌که خودروی بیشتری به بازار تزریق شود، می‌تواند به کنترل قیمت‌ها کمک زیادی کند؛ با‌این‌حال اکنون خودروسازان به صورت قطره‌چکانی خودرو روانه بازار می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود تا دست فروشندگان در تعیین قیمت بالاتر از خریداران باشد. نکته دیگری که حیدری درباره چرایی کاهش قیمت‌ها می‌گوید کنترل قیمت‌گذاری خودرو در سایت‌های فروش کالاست. به گفته او در یک سال اخیر برخی افراد سایت‌های مجازی را وسیله‌ای برای افزایش کاذب قیمت خودرو کرده بودند، از‌این‌رو توقف قیمت‌گذاری توسط این سایت‌ها توانسته است به ایجاد آرامش نسبی در بازار کمک کند.

 

﷯ واردات خودرو آزاد شود

«صنعت خودرو مریض است»؛ این جمله توصیف یک کارشناس اقتصادی از وضعیت تولید خودرو در ایران است. سید علی عقیلی با اشاره به انحصاری بودن بازار خودرو در ایران به شهرآرا می‌گوید: وجود یک بازار مطمئن و غیر رقابتی باعث شده است بحث کاهش هزینه تمام‌شده و بهبود کیفیت چندان در صنعت خودروسازی ایران مورد توجه قرار نگیرد، از‌‌‌این‌‌رو شاهد تولیدات گرانی هستیم که متأسفانه هزینه آن را نیز از مردم دریافت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه خودروسازی در ایران درگیری مافیا شده است، می‌افزاید: برخی از خودروسازان، اشتغال‌زایی را بهانه‌ای برای حفظ سلطه خود بر بازار کرده‌اند؛ این درحالی است که آسیب‌های جانی و مالی خودروهای بی‌کیفیت بیشتر از سود اشتغال ایجاد شده توسط خودروسازان است.

عقیلی با اشاره به تأثیر نوسانات ارز بر قیمت تمام‌شده خودرو می‌گوید: افزایش قیمت ارز و کاهش واردات مواد اولیه تولید خودرو را به شدت کاهش داده است. براساس آمار اعلام شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در فروردین سال ٩٨ نسبت به مدت مشابه سال ٩٧ در شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو به ترتیب با ۴۵ و ٣٧ درصد کاهش روبه‌رو بوده است. با چنین وضعیتی نمی‌توان امیدی به افزایش عرضه خودروهای داخلی برای کنترل بازار داشت.

وی آزادسازی واردات را بهترین راهکار برای کنترل بازار می‌داند و می‌گوید: در صورتی که واردات خودرو آزاد شود، قیمت بسیاری از خودروهایی که امروز به صورت کاذب بیشتر از ١٠٠ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند، کاهش می‌یابد.

 

﷯ وضعیت بازار

بررسی وضع قیمت خودروهای داخلی در بازار نشان می‌دهد که قیمت هر دستگاه پژو ٢٠۶ تیپ ۵ در یک هفته گذشته از ١٣٠ میلیون به ١٢٢ میلیون تومان و قیمت هر دستگاه پژو ٢٠۶ تیپ ٢ نیز به قیمت ٩٨ میلیون تومان در بازار رسیده است. همچنین پژو ۴٠۵ که قیمت آن در بازار تا ٩٠ میلیون تومان هم رسیده بود، در جریان افت قیمت در بازار به ٨٣.۵ میلیون تومان رسید و سمند LX نیز با کاهش قیمت ۵.۵ میلیون تومانی اکنون با قیمت ٨۴.۵ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود و پژو‌پارس نیز با افت ٧ میلیون تومانی طی ٢ روز گذشته با قیمت ١٠٣ میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت پراید که در روزهای گذشته به ۵٨ میلیون رسیده بود به ۴٩ میلیون رسیده است. همچنین تیبا صندوق‌دار نیز با کاهش ۶ میلیون تومانی به ۵۴ میلیون تومان و تیبا ٢ نیز با افت ۶ میلیون تومانی با قیمت ۶٢ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی