کد خبر : 99140
/ 08:44

واحدهای نو

با اختصاص ٨٠٠ میلیارد تومان برای اتوبوس‌های مشهد روند نوسازی این ناوگان جان دوباره می‌گیرد

واحدهای نو

شهرآرا آنلاین - سارا رنگیان - شاید بتوان حمل و نقل عمومی را ناجی شهرها برای رهایی از ترافیک و کاهش آلودگی هوا دانست، حوزه‌ای که از مهم‌ترین دغدغه‌های شهروندان مشهدی هم هست. بنابراین حفظ و توسعه بخش‌های مختلف حمل و نقل عمومی ضروری است. هم‌اکنون ١٧٠۶ دستگاه اتوبوس سازمانی و خصوصی با میانگین عمر ٨ سال در ١۵٣ خط مشهد فعال است. در این شرایط، هر سال تعدادی از اتوبوس‌ها از رده سرویس‌دهی خارج می‌شود و برای جلوگیری از مشکلات در ‌ارائه خدمات، این تعداد باید نوسازی و جایگزین شو‌د. با تنش‌های اقتصادی و تحریم‌های اخیر، طبق اعلام مسئولان، قیمت هر اتوبوس از ۶٠٠ میلیون تومان به یک میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان رسیده و پیداست ‌در این شرایط، نوسازی سخت‌تر از گذشته انجام می‌شود اما با اوراق مشارکت هشتصدمیلیارد‌تومانی که برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی در نظر گرفته شده است، بوی بهبود ‌ز اوضاع و احوال این ناوگان به مشام می‌رسد. بر اساس مصوبه پنجاه و هشتمین جلسه صحن علنی شورای شهر، قرار است ٨٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تقویت ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد انتشار یابد. در این راستا طبق اعلام سید محمد عنبری، مدیر تأمین مالی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، بنا شده است طی ٣ ماه آینده این اوراق مشارکتی منتشر شود.‌ رئیس شورای شهر نیز در گفت‌وگو با شهرآرا رویکرد دوره پنجم مدیریت شهری تقویت حمل و نقل عمومی دانست و گفت: با توجه به نوسانات قیمت ارز و موضوعات اقتصادی، برای اینکه ساختارهای موجود حمل و نقل عمومی از بین نرود، مقداری به قیمت بلیت اتوبوس و مترو افزوده شده است.محمدرضا حیدری همچنین با بیان اینکه در بودجه سال ٩٨، ٢٧٠ میلیارد تومان یارانه برای سازمان اتوبوس‌رانی در نظر گرفته شده است، افزود: با این حال و با شرایط موجود که قیمت هر دستگاه اتوبوس از ۶٠٠ میلیون تومان به یک میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان رسیده است، راهی جز پرداخت بخشی از این هزینه از سوی مردم وجود ندارد. اما مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با شهرآرا با اشاره به ٨٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت گفت: ‌با این اعتبار، در اولین نوبت خرید، به سمت اتوبوس‌های دو‌کابین که حدود ٣ میلیارد تومان است پیش می‌رویم، به این دلیل که این ناوگان دارای ارتفاع کم و برای افراد دارای معلولیت هم مناسب است. همچنین با توجه به جمعیت اطراف حرم مطهر، می‌توان از این اتوبوس‌ها برای خطوط آن محدوده هم استفاده کرد.

 

خریداری ٢٠٠ اتوبوس دو‌کابین

به گفته سید مهدی حسینی پویا، با اعتبار اوراق مشارکت، حدود ٢٠٠ دستگاه اتوبوس دو‌کابین و تعدادی اتوبوس تک‌کابین خریداری می‌شود.

طبق اعلام او، هم‌اکنون ١٧٠۶ دستگاه ناوگان فعال با میانگین عمر ٨ سال در ١۵٣ خط مشهد سرویس‌دهی می‌کنند که ۶٨٨ دستگاه آن سازمانی و ٨٢٨ اتوبوس و ١٩٠ مینی‌بوس هم مربوط به بخش خصوصی است. همچنین ٨۵ درصد از این ‌ناوگان، معادل ١۴۴٩ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس، دارای کولر است. هم‌اکنون ٣۵٢٠ ایستگاه در مشهد وجود دارد که ١٣۴۵ مورد آن مسقف و ٢١٧۵ ایستگاه ‌بدون سقف است.

همچنین طی سال ٩۶ به صورت روزانه ٩۴٠ هزار و ٩٧۶ نفر از ناوگان اتوبوس‌رانی استفاده کرده‌اند که این عدد در کل سال به ٣۴٣ میلیون و ۴۵۶ هزار و ٣۶١ نفر رسید اما طی سال ٩٧ تعداد مسافران با روند نزولی به ٣٢٢ میلیون و ١٧٧ هزار و ٣۶٣ نفر در سال رسید.طبق اعلام سازمان اتوبو‌س‌ر‌انی در حال حاضر ٢۵٢ دستگاه اتوبوس فرسوده در خطوط مشهد فعال است. 

به گفته مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد، از سال ٩٢ تاکنون ۵۴٨ دستگاه اتوبوس با صرف اعتباری بالغ بر ٢٢٢ میلیارد و ٢۴١ میلیون تومان خریداری شده است که اگر بخواهیم با نگاه تفکیکی به این ۵۴٨ دستگاه اتوبوس نگاهی بیندازیم، می‌توان به جدول زیر مراجعه کرد.

حسینی پویا همچنین در خصوص مزایده فروردین سال جاری این سازمان برای واگذاری ١٠٣ دستگاه اتوبوس با عمر بیش از ١٠ سال، گفت ‌این تعداد ناوگان در مشهد به کار گرفته نمی‌شوند یا اسقاط می‌شو‌ند و از لوازمشان استفاده خواهد شد یا در شهرهای کوچک استفاده می‌شو‌‌ند.

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی