• خانه
  • یادداشت
  • ورزش چیست؟(5)/ آنچه باید از کراس فیت بدانیم
کد خبر : 99649
/ 06:11
*سحر وزیری

ورزش چیست؟(5)/ آنچه باید از کراس فیت بدانیم

ورزش چیست؟(5)/ آنچه باید از کراس فیت بدانیم

شهرآرا آنلاین - در یادداشت گذشته درباره رشته کراس‌فیت صحبت کردیم، رشته‌ای که احتمالا این روزها زیاد اسمش به گوشتان خورده است. ممکن است در فضای مجازی با این رشته آشنا شده باشید اما با دیدن ظاهر عجیب و غریب این رشته سؤالات زیادی در ذهن شما شکل گرفته باشد که در این مقاله سعی بر آن داریم تا به برخی از سؤالات و ابهامات درباره این رشته پاسخ دهیم.

 

رایج‌ترین ابهام این است که چون این رشته خیلی سخت و سنگین است، فقط به درد کسانی می‌خورد که سابقه ورزشی چندین و چند ساله دارند و ما افراد مبتدی نمی‌توانیم در این رشته فعالیت کنیم. در این‌ باره در اشتباه هستید. در رشته کراس فیت حرکات در دو دسته استریکت (حرفه‌ای) و اسکیلد شده (مبتدی) قرار می‌گیرند و یک مربی رسمی و حرفه‌ای کراس فیت می‌تواند تمام حرکات را متناسب با سطح شاگرد تغییر دهد و به جرئت می‌توان گفت این رشته جزو رشته‌هایی است که به شدت انعطاف‌پذیر است و شما می‌توانید در هر سطح از آمادگی جسمانی و در هر سنی و با هر شرایط بدنی این رشته را زیر نظر مربی رسمی و حرفه‌ای شروع کنید.

 

ابهام بعدی که معمولا در ذهن خانم‌ها وجود دارد این است که این رشته اندام ما را شبیه آقایان می‌کند و ما این موضوع را دوست نداریم. پاسخ این است که به هیچ عنوان این اتفاق به شکل طبیعی نخواهد افتاد حتی اگر بخواهید. زیرا ظاهر مردانه آقایان به خاطر وجود سطح بالایی از هورمون تستوسترون است که خانم‌ها معمولا و در حالت طبیعی دارای این سطح از هورمون نیستند مگر در شرایط خاص ژنتیکی، اینکه شما می‌بینید قهرمانان کراس‌فیت ظاهری مردانه گرفته‌اند به این دلیل است که به عمد به شکل طبیعی یا به روش‌های غیرطبیعی بدن خود را در وضعیتی قرار می‌دهند که سطح این هورمون را در بدنشان بالا ببرند تا بتوانند در فعالیت‌های قهرمانی بهتر عمل کنند، پس در این‌باره جای نگرانی نیست و می‌توانید بدون ترس و واهمه وزنه‌ها و هالترهای سنگین را با رعایت اصول استاندارد و زیرنظر مربی حرفه‌ای دست بگیرید.

 

سؤال رایج بعدی این است که آیا این رشته چربی‌سوز است؟ و فقط افراد دارای اضافه وزن می‌توانند استفاده کنند و مثلا یک فرد که لاغراندام است نمی‌تواند از این رشته استفاده کند؟ 

 

قبلا در همین مقاله و مقاله‌های گذشته بیان کردیم که در این رشته به تمام ویژگی‌های آمادگی جسمانی توجه می‌شود نه فقط یک ویژگی خاص، پس من که یک فرد لاغراندام هستم و به تقویت ویژگی قدرت و هایپرتروفی در عضلاتم نیاز دارم با رعایت یک رژیم غذایی اصولی در کنار انجام تمرینات کراس‌فیت می‌توانم به حجم مورد نظر در عضلاتم در کنار انعطاف‌پذیری بالا و استقامت قلبی، عروقی بالا برسم و کسی که دنبال چربی‌سوزی است نیز می‌تواند با تمرکز بر تمرینات استقامتی در کراس‌فیت و رعایت یک رژیم غذایی اصولی به کاهش وزن در کنار توان و قدرت بدنی و چابکی و دیگر ویژگی‌های آمادگی جسمانی برسد.

 

*کارشناس ارشد تربیت بدنی محله ولیعصر 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی