کد خبر : 99694
/ 08:09
گزارشی از هشتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری اینوتکس با حضور اکوسیستم استارت آپی ایران

مانور امید در اینوتکس ٢٠١٩

مانور امید در اینوتکس ٢٠١٩

شهرآرا آنلاین - حامد سرادار| «اکوسیستم نوآوری، زیر یک سقف» شعاری است که با آن، هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس برای مخاطبان معرفی می‌شود. نمایشگاهی که در آن کسب و کارهای نوپا و سرمایه گذاران داخلی و بین المللی و شتابدهنده در فضا دور هم جمع می شوند و با تعاملاتی سازنده منجر به رفع نیاز بازار، سرمایه گذاری های هوشمندانه(money smart)، ایجاد نوآوری سازمانی و افزایش مشتریان می شوند. در اینجا می توانید تمام بازیگران موثر اکوسیستم استارت آپی را از نزدیک ببیند و با آنها همراه شوید. بخش مهمی از اکوسیستم استارت‌آپی خراسان نیز عازم این نمایشگاه در پایتخت شده و من هم برای تهیه گزارش از این نمایشگاه راهی تهران می‌شوم. تا پیش از این نمایشگاه، نمایشگاه الکامپ تهران را که در آن، بخشی به نام «الکامپ‌استارز» به اکوسیستم کارآفرینی کشور اختصاص داشت را بهترین نمایشگاه از لحاظ اجرا می‌دانستم. اما بازدید از اینوتکس‌٢٠١٩ تمام رتبه‌بندی‌های ذهنی‌ام را جابه‌جا کرد. اینجا همه‌چیز شبیه فضاهای فناورانه و نمایشگاه‌های خارجی است که در گزارش‌های تصویری سایت‌های خبری دیده‌ام. اما همه‌چیز به یک کپی خلاصه نشده؛ بلکه کیفیت و خروجی این رویداد برای همه شرکت‌کنندگان راضی‌کننده بود. در ادامه با بخش‌های مختلف این نمایشگاه که امروز به پایان می‌رسد، آشنا خواهیم شد.

 

محفلی برای اکوسیستم کارآفرینی

این نمایشگاه توسط پارک فناوری پردیس تهران و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تاکنون ٨دوره برگزار شده است و قصد دارد چرخه کامل اکوسیستم کارآفرینی را زیر یک سقف اجرا کند و در مهم‌ترین هدف خود استارت‌آپ‌های ایرانی را به سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر داخلی و بین‌المللی متصل کند. از همان لحظه ورود متوجه رشد این رویداد طی ٨دوره می‌شوید. برای ورود به این نمایشگاه باید از قبل و ازطریق وب‌سایت «ایوند» بلیت ورودی را به مبلغ ٣۵‌هزارتومان تهیه کنید. البته در ورودی سالن‌های اینوتکس، ایستگاه ثبت‌نامی با چندین وب‌کیوسک مستقر شده است تا خودتان مستقیم از‌طریق این وب‌کیوسک‌ها ثبت‌نام را انجام دهید و همان‌جا کارت ورود به نمایشگاه برایتان صادر شود. بالاخره بازدید‌کننده این نمایشگاه باید الفبای فناوری را بلد باشد. ورودی ٣۵‌هزارتومانی این نمایشگاه، تنها یک معنی دارد و آن هم ایجاد یک فیلتر مناسب برای ورود بازدید‌کنندگان هدف و جلوگیری از ورود افراد یا خانواده‌هایی که برای گذران اوقات فراغت، چیپس‌به‌دست وارد نمایشگاه‌های مختلف، فارغ از موضوع آن، می‌شوند. اینجا یک نمایشگاه تخصصی در حوزه کارآفرینی و فناوری است. 

 

اکوسیستم استارت آپی ایران زیر یک سقف

اینوتکس مساحت ٩٠٠٠‌متر‌مربع شامل ٢سالن از ده‌ها سالن نمایشگاه بین‌المللی تهران را برای خود درنظر گرفته است تا در این موضوع هم متفاوت با دیگر نمایشگاه‌ها باشد و قصد ندارد با اشغال سالن‌های بیشتر، دهان‌پر‌کن در اذهان حاضر شود. در این ٢سالن ۴۰۰‌مجموعه استارت‌آپی، شتاب‌دهنده و شرکت دانش‌بنیان مستقر شده و با یکدیگر در تعامل هستند. نزدیک به ٣٠‌رویداد و پیش‌رویداد در اینوتکس برگزار می‌شود؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها رویداد رقابتی استارت‌آپ‌ها (اینوتکس‌پیچ) است که پس‌از برگزاری در ۶استان کشور، ١٣‌استارت‌آپ برگزیده در روز آخر نمایشگاه به رقابت نهایی می‌پردازند. این نمایشگاه همچنین میزبان هیئت‌های تجاری بین‌المللی در قالب مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه است و ٣‌کشور عراق، چین و لهستان در این نمایشگاه غرفه دارند که البته برای تعامل با آن‌ها نیاز است به زبان انگلیسی مسلط باشید و تنها غرفه چین، رابط ایرانی فعال برای ارتباط دارد. اکبر قنبرپور، دبیر اینوتکس‌٢٠١٩، در گفت‌وگو با شهرآرا پیش‌بینی کرد ٨٠٠٠‌نفر از فعالان اکوسیستم استارت‌آپی از این نمایشگاه بازدید کنند و ۴٠٠جلسه سرمایه‌گذاری و ٢۵٠‌جلسه «منتورشیپ» در آن برگزار شود. 

 

از شروع تا پایان روی صحنه

یکی از بخش‌های اصلی نمایشگاه «اینوتکس‌استیج» است. این بخش شامل یک صحنه و پشت‌زمینه نمایشگری بزرگ محاصره شده در جعبه‌های کارتنی و دارای طراحی خاص است. قرارگرفتن صدها صندلی رنگی در‌مقابل صحنه و چراغ‌های حبابی داخل جعبه‌های کارتنی آویزان از سقف، فضایی جذاب ایجاد کرده است تا در آن، بازیگران اصلی اکوسیستم کارآفرینی به سخنرانی‌های الهام‌بخش بپردازند و در پنل‌های داغ و متعدد درباره موضوعات و چالش‌های مختلف پیش روی استارت‌آپ‌ها گفت‌وگو کنند و شما بتوانید مسیرهای بسیاری را بدون طی‌کردن واقعی آن، تجربه کنید. 

 

کافه‌سرمایه

یکی دیگر از فضاهای نمایشگاه، کافه‌سرمایه است؛ این بخش مشابه یک کافه‌رستوران با شیشه‌های بزرگ و دارای میز و صندلی است. روی هر میز نام یک شتاب‌دهنده یا شرکت سرمایه‌گذاری قرار دارد و استارت‌آپ‌های مختلف که پیش‌از شروع نمایشگاه با ثبت نام در سامانه «کارن» ارزیابی شده‌اند، مقابل سرمایه‌گذاری مرتبط‌با کسب‌و‌کارشان می‌نشینند و به معرفی کار خود و نیازهایشان می‌پردازند. کارن، یک سامانه تأمین مالی برای استارت‌آپ‌ها‌ست و بعد‌از ارزیابی «بیزینس مدل» آن‌ها، هر استارت‌‌آپ را به سرمایه‌گذارهای مرتبط با فعالیتشان متصل می‌کند تا جذب سرمایه صورت پذیرد.

 

اینوتکس کوآپ

در نمایشگاه اینوتکس، ردیف‌هایی از اتاقک‌هایی در گوشه‌وکنار سالن‌ها خودنمایی می‌کند که روی هر اتاقک واژه B2B نقش بسته است. در هر اتاقک، یک میز و دو نشیمنگاه رو‌در‌رو تعبیه شده تا افراد در فضایی خصوصی بتوانند با یکدیگر یا با سرمایه‌گذارها به گفت‌وگو درباره استارت‌آپ خود بنشینند. جلسات B2B بین افراد کلیدی شرکت‌های بالغ و استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مشخص و طبقه‌بندی‌شده بر‌اساس نیاز هر دو طرف برگزار می‌شود تا یک همکاری ثمربخش بین طرفین ایجاد شود.

 

اینوجوان

نمایشگاه اینوتکس، تنها مختص بازیگران اصلی اکوسیستم کارآفرینی نیست و برای علاقه‌مندان به استارت‌آپ به‌خصوص نوجوانان، برنامه‌های خاصی در فضایی به نام «اینوجوان» در نظر گرفته است. در این فضا و با برگزاری کارگاه‌ها و رویدادهای آموزشی، اجرای بازی‌های گروهی، نوجوانان با مقدمات راه‌اندازی استارت‌آپ و تبدیل ایده‌ها به کسب‌‌وکار آشنا می‌شوند. برگزاری این کارگاه‌ها و بازی‌ها را آکادمی کسب‌و‌کار فردوسی از مشهد برعهده گرفته است. البته شتاب‌دهنده‌ها و مراکز دیگر هم گوشه‌ای از برگزاری این کارگاه‌های آموزشی را بر‌عهده گرفته‌اند که همین تنوع موجب پویایی این بخش شده است. از نکات جالب این بخش، حضور استارت‌آپ‌هایی است که نوجوانان آن‌ها را به راه انداخته‌ و حالا در آن، به درآمدزایی رسیده‌اند؛ برای نمونه یک استارت‌آپ، ارائه میان‌وعده دانش‌آموزان در مدارس را برعهده گرفته است.

 

اینولانژ

تصاویر متعددی از شرکت‌های بزرگ فناوری در ذهن اغلب افراد نقش بسته است، فضاهایی مرتبط‌با استراحت کارمندان که افراد در فضایی شاد و خلوت روی مبل‌هایی به‌شکل توپ فوتبال لم داده‌اند و با لپ‌تاپ روی پایشان کاری انجام می‌دهند یا نوشیدنی‌به‌دست استراحت می‌کنند. در جای‌جای اینوتکس، چنین فضاهایی با نام اینولانژ با تعدادی مبل توپ‌شکل تعبیه شده است و شما می‌توانید دقایقی استراحت کنید و موبایل خود را در باکس‌هایی که دارای کلید اختصاصی است، به شارژر متصل کنید. هرچند در این بخش موبایل من، ‌شارژ که نشد هیچ، از میزان شارژی هم که داشت، کم شد! 

 

فرصتی برای صنایع بزرگ و رشد استارت‌آپ‌ها

به گفته دبیر اجرایی نمایشگاه، هشتمین اینوتکس بخش جدیدی دارد که پیش از این در نمایشگاه‌های قبلی وجود نداشته و آن هم رویداد Pitch Reverse یا ارائه معکوس است که رویدادی مبتنی‌بر تقاضای نوآوری است که طی آن، شرکت‌های بزرگ و سازمان‌ها، چالش‌ها و نیازهای فناورانه خود را معرفی می‌کنند و از مخاطبان می‌خواهند پیشنهادهای نوآورانه خود را برای حل چالش‌ها در مهلت مشخص‌شده ارسال کنند و از فرصت همکاری با سازمان متقاضی بهره‌مند شوند. در این رویداد بازیگرانی همچون خودروسازی سایپا، سازمان آتش‌نشانی، صنعت فولاد و دفاتر خدمات الکترونیکی سازمان بیمه درمانی نیروهای مسلح حضور یافته‌اند.

 

ایستگاه کار و مشورت

ایستگاه کار اینوتکس با همکاری استارت‌آپ دانشکار، بستری فراهم کرده است تا شرکت‌های حاضر در اینوتکس، فرصت‌های شغلی و کارآموزی خود را به نمایش بگذارند و بازدیدکنندگان جویای کار هم رزومه خود را از این طریق ارسال کنند. علاوه‌بر‌این تمام بازدیدکنندگان می‌توانند با حضور در این ایستگاه و انجام آزمون‌های شخصیتی، توانمندی‌های خود را بهتر بشناسند.

یک فضای اختصاصی دیگر با طراحی جذاب و خاص، ایستگاه منتورشیپ است. در این فضا افراد دارای ایده و استارت‌آپ می‌توانند به‌رایگان با مربیان مطرح حوزه کسب‌و‌کار درباره ایده و مشکلات کسب‌و‌کار خود گفت وگو کنند و مشورت بگیرند.

 

نمایش امید در اینوتکس

حال این روزهای اقتصاد کشور اصلا خوب نیست و ناامیدی در بازار کشور موج می‌زند. بخش‌های سنتی اقتصاد به لاک دفاعی رفته‌اند و کسی جرئت راه‌اندازی کسب‌و‌کار جدید را ندارد. اما اینجا در اینوتکس امید موج می‌زند؛ جوان‌های بسیاری با ایده‌های فراوان که تقریبا به اجرا در‌آمده‌اند با هیجان به توضیح کسب‌و‌کار خود برای بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاران می‌پردازند. خیلی از آن‌ها دیگر بازار داخلی هدفشان نیست و به‌دنبال جذب سرمایه برای حمله به بازار خارجی هستند. در اینجا از مشاهده تعداد زیاد شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر شوکه می‌شوید. اینجا همه‌چیز برای رشد یک کسب‌و‌کار نوپا مهیاست؛ این امیدی واهی نیست چون در روزهای سخت است که بازیگران جدید اقتصاد می‌توانند قد علم کنند.

مهرداد ناطقی، بنیان‌گذار استارت‌آپ تریپ‌ساز، در گفت‌وگو با شهرآرا از حضور در اینوتکس احساس رضایت و این نمایشگاه را بسیار مفید ارزیابی می‌کند. او می‌گوید: پیش از آغاز نمایشگاه و بعد‌از ثبت‌نام، حتی امکان اسکان و رزرو محل اقامت برای استارت‌آپ‌ها فراهم شده بود که تا حالا در هیچ نمایشگاه داخلی مشابه، این برنامه‌ریزی را ندیده بودم. ناطقی برای جذب سرمایه به این نمایشگاه آمده است و طی این روزها با برنامه‌ریزی خوبی که توسط برگزارکنندگان صورت گرفته است و همچنین حضور حرفه‌ای سرمایه‌گذارها در این نمایشگاه توانسته به هدف خود برسد.

علی بنایی، مدیر روابط عمومی شتاب‌دهنده فردوسی، از دیگر افرادی است که درباره نمایشگاه با او هم‌کلام می‌شوم. بنایی می‌گوید: ما به میزانی توانمند شده‌ایم که از مشهد آمده‌ایم تا در این نمایشگاه بتوانیم استارت‌آپ‌های دیگری از سراسر کشور بیابیم و به آن‌ها کمک کنیم تا رشد و توسعه پیدا کنند. او مزیت این نمایشگاه را حضور گروه‌های سرمایه‌گذاری و استارت‌آپ‌هایی می‌داند که می‌توانند در مقیاس بین‌المللی فعالیت کنند. در‌کنار این مزیت، جمع‌شدن استارت‌آپ‌ها در چنین رویدادی کنار یکدیگر موجب می‌شود روحیه ناامیدی در اقتصاد کشور که بر آن‌ها تأثیر گذاشته است، از بین برود و آن‌ها در فضایی پرامید با یکدیگر به تعامل سازنده بپردازند. 

 

سخن آخر

در پایان باید گفت با اینکه این رویداد توسط بخش دولتی و تحت پیمان یک شرکت خصوصی اجرا می‌شد، برخلاف نتیجه‌ای که از‌سوی برگزارکنندگان دولتی حاصل می‌شود، همه‌چیز به بهترین شکل پیش رفت. این اجرای خوب، حاصل مشارکت بخش‌های خصوصی و استارت‌آپ‌های مختلف است که هر‌یک گوشه‌ای از اجرای این نمایشگاه را برعهده گرفتند و نشان دادند اکوسیستم کارآفرینی ایرانی دارد به بلوغ می‌رسد و همه اجزای این سیستم برای پیشرفت یکدیگر تلاش می‌کنند. این یک مدل و نمونه موفق است که می‌تواند کشور را از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی نجات دهد. 

 

کلیدواژه ها
اشتراک گذاری
نظــر شـــما
نـــام پســت الکترونیــکی تصویـر امنـیتی